Permalänk
Medlem

Seg Firefox

Hej

När jag är ute på nätet med webbläsaren Firefox så är den rätt seg. Tar en stund innan den ansluter till sidan jag surfar till. Trodde först det var min uppkoppling det vart fel på men testade med Vivaldi och där fungerar det snabbt och smidigt. Likadant med Explorern fungera också snabbt. Finns det nån inställning i Firefox för att snabba upp det hela?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga upp tråden så om det är fel, så får nån snäll moderator flytta på den.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Öppna en annan Webbläsare, är den också deg? om inte så skulle jag nog installera om firefox. Hade samma crap med Chrome, började fuck ur och gå konstig efter ett tag, scrollen blev hackig etc. Enda som löste det var en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Och du kan även testa att återställa Firefox https://support.mozilla.org/sv/kb/aterstall-firefox-atgardar-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Innan du ev återställer så ta en backup tex via Mozbackup och prova sedan att skapa en ny profil, det är ett lindrigare steg än återställning som bör provas före såvida du inte vill rensa allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Innan du ev återställer så ta en backup tex via Mozbackup och prova sedan att skapa en ny profil, det är ett lindrigare steg än återställning som bör provas före såvida du inte vill rensa allt.

Ska testa och ominstallera firefoxen. Hur skapar man en profil? Kör nu på Vivaldi och den är hypersnabb. En sak till har problem med bokmärkena. När jag ska exportera dessa så kraschar alltid Firefox, har ni samma problem? Detta har hänt de senaste tre versionerna av Firefox.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Ska testa och ominstallera firefoxen. Hur skapar man en profil? Kör nu på Vivaldi och den är hypersnabb. En sak till har problem med bokmärkena. När jag ska exportera dessa så kraschar alltid Firefox, har ni samma problem? Detta har hänt de senaste tre versionerna av Firefox.

Ska du installera om så skapas det ju en ny tom profil Jag har aldrig exporterat bokmärken eftersom jag gör backup och använder sync i stället.
Om profiler >
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av helgonet:

Ska testa och ominstallera firefoxen. Hur skapar man en profil? Kör nu på Vivaldi och den är hypersnabb. En sak till har problem med bokmärkena. När jag ska exportera dessa så kraschar alltid Firefox, har ni samma problem? Detta har hänt de senaste tre versionerna av Firefox.

Aldrig haft det problemet med firefox. Du kan däremot aktivera sync. Du anger bara en epostadress och lösenord, så sparas dina bokmärken hos Mozilla. När du har installerat om firefox så aktiverar du sync igen så återställs dina bokmärken automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du installera om så skapas det ju en ny tom profil Jag har aldrig exporterat bokmärken eftersom jag gör backup och använder sync i stället.
Om profiler >
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Har installerat om Firefox men den är fortfarande seg. Måste man gå in i regeditorn efter avinstallationen utav Firefox för att vara säker på att få väck allt? För nu när jag installerade om så fanns där bokmärkena och alla inställningar vart kvar och de ska man väl få installera om också när man installerar Firefox på nytt?

Det är synd för det finns så mycket bra program till Firefox typ download helper, adblock osv kanske att den är säkrare än Vivaldi också men orkar inte sitta och vänta på att den ska öppna en ny sida i krypfart när den egentligen kan bättre än så. Så det får bli Vivaldi så längen om jag inte lyckats fixa detta.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Har installerat om Firefox men den är fortfarande seg. Måste man gå in i regeditorn efter avinstallationen utav Firefox för att vara säker på att få väck allt? För nu när jag installerade om så fanns där bokmärkena och alla inställningar vart kvar och de ska man väl få installera om också när man installerar Firefox på nytt?

Det är synd för det finns så mycket bra program till Firefox typ download helper, adblock osv kanske att den är säkrare än Vivaldi också men orkar inte sitta och vänta på att den ska öppna en ny sida i krypfart när den egentligen kan bättre än så. Så det får bli Vivaldi så längen om jag inte lyckats fixa detta.

Har du sync aktivt ? Prova med en ny profil och ska du rensa allt så får du nog radera alla mappar också efter att du avinstallerat programmet för det tömmer väl in övriga filer utan tar bara bort programmet.
Du kan också prova en portabelversion eller om du gillar tillägg så kanske du ska gå över på Pale moon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du sync aktivt ? Prova med en ny profil och ska du rensa allt så får du nog radera alla mappar också efter att du avinstallerat programmet för det tömmer väl in övriga filer utan tar bara bort programmet.
Du kan också prova en portabelversion eller om du gillar tillägg så kanske du ska gå över på Pale moon.

Har gjort exakt som du föreslog men Firefox är fortfarande segt, tar evigheter innan den laddar upp sidan. Detta hände efter den senaste uppdateringen, så det kan hända att det blir bättre vid nästa uppdatering. Skiter i det nu fortsätter med Vivaldi tillsvidare som är ljusår snabbare.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Ifall någon annan har problem med något program, spel mm.

Förutom i program mapparna så bruka det också finnas saker i den osynliga AppData mappen under C:\Users\ditt namn\AppData

Man kan ändra så att man ser osynliga mappar i Explorer menyn.
Tools / folder Options/ View / "Show Hidden files, folders, drivers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ifall någon annan har problem med något program, spel mm.

Förutom i program mapparna så bruka det också finnas saker i den osynliga AppData mappen under C:\Users\ditt namn\AppData

Man kan ändra så att man ser osynliga mappar i Explorer menyn.
Tools / folder Options/ View / "Show Hidden files, folders, drivers"

Jepp jag vet men det hjälper inte tyvärr. Har raderat allt inklusive regedit. Testade en äldre version av Firefox som jag sparat på min externa backup och den fungerade bra utan segheten som den uppdaterade firefoxen. Fast den versionen kan jag inte köra pg a den är så gammal. Vissa tillägg osv fungerade inte eftersom de inte fanns då.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"