Softbank köper ARM Holdings i rekordaffär

Permalänk
Melding Plague

Softbank köper ARM Holdings i rekordaffär

Brittiska ARM Holdings, som designar och säljer licenser för instruktionsuppsättningar och kretsdesigner, förvärvas för nära 274 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

363 miljarder kronor!!! Och jag har aldrig hört talas om dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

363 miljarder kronor!!! Och jag har aldrig hört talas om dem

Inte jag heller.. enligt Wikipedia var de 2015 världens 62:a företag (baserat på en samlad bild av storlek, profit, värde etc) så ingen liten aktör. Verkar vara som ett japanskt Telia

EDIT: Såg här att det bara ska vara 24 miljarder pund (32 miljarder dollar), fattigt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en affär som man missar för att man bjuder för sent

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Inte jag heller.. enligt Wikipedia var de 2015 världens 62:a företag (baserat på en samlad bild av storlek, profit, värde etc) så ingen liten aktör. Verkar vara som ett japanskt Telia

EDIT: Såg här att det bara ska vara 24 miljarder pund (32 miljarder dollar), fattigt..

De äger även amerikanska Sprint av det jag läst om Softbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Med ARM:s nuvarande nettoinkomst på ca: £340 miljoner så kommer det att ta dem 100 år innan de kan börja tjäna på affären. Jävligt bra deal alltså! Om 100 år så lär ARM-arkitekturen definitivt vara populärt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med ARM:s nuvarande nettoinkomst på ca: £340 miljoner så kommer det att ta dem 100 år innan de kan börja tjäna på affären. Jävligt bra deal alltså! Om 100 år så lär ARM-arkitekturen definitivt vara populärt.

Sant, hur korkad kan man bli?!

Om ändå marknadsstrateger på multinationella företagsjättar hade lika bra koll som oss experter här på forumet, kanske dom skulle vara högre upp på listan över världens största företag än en mjäkig 62:a plats.

Permalänk
Avstängd

ARM hade ju ARMv3 öppen och kunde på så sätt vinna marknadsandelar och slå sig in på marknaden, sen när dom släpper ARMv4 så är den inte längre öppen, då har dom stängt den. Orättvist och ett svek.

Nu måste ju alla köra på ARM för att ha kompatibilitet, inte nödvändigtvis för att det är bäst.

Man kan ju hoppas att Google portar Android till RISC-V vilket enligt mitt tycke är den i dagsläget mest intressanta RISC-baserade arkitekturen. Skapad av bla legenden David Patterson som skapade DLX arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med ARM:s nuvarande nettoinkomst på ca: £340 miljoner så kommer det att ta dem 100 år innan de kan börja tjäna på affären. Jävligt bra deal alltså! Om 100 år så lär ARM-arkitekturen definitivt vara populärt.

Seså!
95% vinstmarginal är ju inte så illa pinkat även om affären var dyr.
Antar att de räknat på det innan köpet och kommit fram till att det finns åtskilliga själar kvar att kränga kretsdesigner till då Asien och 3:e världen fortfarande är på uppgång.
Sedan kan man ju spå en hyffsat gynnsam utveckling för IoT-marknaden också de närmaste åren.
Så de hoppas nog att de går med vinst innan de 100-åren är förbi.
"Säg ja till apan, Japan!"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Undrar vad syftet egentligen är. Känns som någon slags maktkonsolidering gentemot andra marknader och/eller företag snarare än den direkta vinsten av ARM. Finns ju en hel hög med astronomiskt stora företag som äger en massa andra enorma företag, men som vanligt folk aldrig hört talas om.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Med ARM:s nuvarande nettoinkomst på ca: £340 miljoner så kommer det att ta dem 100 år innan de kan börja tjäna på affären. Jävligt bra deal alltså! Om 100 år så lär ARM-arkitekturen definitivt vara populärt.

Annars långsiktig investering, i stället för att göra som alla andra och satsa kortsiktigt. Ena ger ju mer stabilitet över långt tid.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Gender Bender:

Med ARM:s nuvarande nettoinkomst på ca: £340 miljoner så kommer det att ta dem 100 år innan de kan börja tjäna på affären. Jävligt bra deal alltså! Om 100 år så lär ARM-arkitekturen definitivt vara populärt.

Det finns fler lager än bara vinst genom en affär. Detta handlar nog mer om kontroll än det monetära, man har nu köpt egenrätt om man så vill.

En något diffus liknelse, men bl.a. Apple köper (och skapar) patent på teknik, ibland inte för att vara ensam om den utan att vara säker på att patenten inte hamnar i fel händer och hämmar utvecklingen inom något mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Sant, hur korkad kan man bli?!

Om ändå marknadsstrateger på multinationella företagsjättar hade lika bra koll som oss experter här på forumet, kanske dom skulle vara högre upp på listan över världens största företag än en mjäkig 62:a plats.

Du vet att det är samma folk som orsakar globala ekonomikriser också va? Att det är ett japanskt företag gör en inte mindre förvånad med tanke på att Japan har högst statsskuld i hela världen med över 200% av deras BNP. Så de är långt ifrån smarta när det kommer till att hantera pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Vad har Japans BNP med ett förvärvande av ett bolag att göra?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

@Gender Bender: Vad har Japans BNP med ett förvärvande av ett bolag att göra?

Sa jag att deras BNP hade något med det hela att göra? Läs vad jag skrev igen gosse, och återkom.

Edit: Och deras senaste köp var visst ingen höjdare.
http://www.fiercewireless.com/story/softbanks-split-two-compa...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Softbank, förutom en bank, en av de största mobil operatörerna i Japan. Och att de betalar cash!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Du vet att det är samma folk som orsakar globala ekonomikriser också va? Att det är ett japanskt företag gör en inte mindre förvånad med tanke på att Japan har högst statsskuld i hela världen med över 200% av deras BNP. Så de är långt ifrån smarta när det kommer till att hantera pengar.

Vad har ekonomikriser att göra med Finkelzvin inlägg?
Det är dessutom felaktigt att påstå att alla Japaner är dåliga på att hantera pengar på grund av att Japan har en hög statsskuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Vad har ekonomikriser att göra med Finkelzvin inlägg?
Det är dessutom felaktigt att påstå att alla Japaner är dåliga på att hantera pengar på grund av att Japan har en hög statsskuld.

Själva poängen var väl den att även de högsta hönsen kan begå grova misstag, Nokia som ett talande exempel. Vi har ju vårt eget Boo.com där högutbildade analytiker och investerare vräkte in pengar i något som blev en extrem flopp.

Permalänk
Medlem

Softbank är ett riktigt stort företag i Japan. Man ser deras logga och butiker överallt i Tokyo. Deras Pepper robot är rätt cool också

Meningen med namnet är "a bank of software".

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Seså!
95% vinstmarginal är ju inte så illa pinkat även om affären var dyr.
Antar att de räknat på det innan köpet och kommit fram till att det finns åtskilliga själar kvar att kränga kretsdesigner till då Asien och 3:e världen fortfarande är på uppgång.
Sedan kan man ju spå en hyffsat gynnsam utveckling för IoT-marknaden också de närmaste åren.
Så de hoppas nog att de går med vinst innan de 100-åren är förbi.
"Säg ja till apan, Japan!"

Tror att största ökningen med IoT kommer vara för advokater och domstolar när folk börjar inse hur mycket säkerhet hela IoT grejen har (hint: inte ens spår av att man hört talas om säkerhet någonsin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror att största ökningen med IoT kommer vara för advokater och domstolar när folk börjar inse hur mycket säkerhet hela IoT grejen har (hint: inte ens spår av att man hört talas om säkerhet någonsin)

Håller helt med, skrämmande utveckling på flera plan inte minst när det gäller säkerhetsaspekten.
Sett till hur stora företag hanterar säkerheten idag lär advokater kunna få en hel del att göra, tror dock att tillgängligheten kommer att locka/tilltala folk mer än säkerhet någonsin gjort då den stora massan knappast intresserar sig för sådant ett enda dugg.

Den generella inställningen är: "Ja, ja vill nån ha min användardata så kan de väl få den då, jag har inget att dölja."
Därför tror jag att IoT kommer bli en succé för tillverkare men ett stort bakslag för konsumenterna som alla lär få finna sig i att ständigt vara produkten. Det totala bevakningssamhället närmar sig sakta men säkert.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigelkorren:

Seså!
95% vinstmarginal är ju inte så illa pinkat även om affären var dyr.
Antar att de räknat på det innan köpet och kommit fram till att det finns åtskilliga själar kvar att kränga kretsdesigner till då Asien och 3:e världen fortfarande är på uppgång.
Sedan kan man ju spå en hyffsat gynnsam utveckling för IoT-marknaden också de närmaste åren.
Så de hoppas nog att de går med vinst innan de 100-åren är förbi.
"Säg ja till apan, Japan!"

ARM har en bruttomarginal på ~95 %, de har däremot en vinstmarginal på 30-35 % vilket fortfarande är riktigt bra!

Bruttomarginalen är ett rätt meningslöst nyckeltal för ett företag som inte tillverkar "fysiska" produkter då tillverkningskostnaden för de produkter man säljer är i princip noll (bruttomarginal är exklusive FoU). ARM lever på att designa kretsar "på pappret" och säljer sedan dessa designer till andra som tillverkar kretsar från dessa ritningar.

Jobbar en hel del med ARM-kretsar just nu, har däremot ingen aning om vilka Softbank är och hur denna affär kommer tas emot av de som tillverkar ARM-baserade kretsar respektive kunder som använder dessa kretsar. Blir spännande att komma tillbaka efter semestern

Skrivet av rektor:

ARM hade ju ARMv3 öppen och kunde på så sätt vinna marknadsandelar och slå sig in på marknaden, sen när dom släpper ARMv4 så är den inte längre öppen, då har dom stängt den. Orättvist och ett svek.

Nu måste ju alla köra på ARM för att ha kompatibilitet, inte nödvändigtvis för att det är bäst.

Man kan ju hoppas att Google portar Android till RISC-V vilket enligt mitt tycke är den i dagsläget mest intressanta RISC-baserade arkitekturen. Skapad av bla legenden David Patterson som skapade DLX arkitekturen.

AnandTech hade precis en artikel om RISC-V, man har tydligt tagit fram två verkliga kretsar på den specifikationen.

Givet hur framgångsrik x86 och 32-bitars ARM är så har man i alla fall "bevisat" en sak: är inte den som har bästa designen på pappret som "vinner"

Skrivet av anon127948:

Tror att största ökningen med IoT kommer vara för advokater och domstolar när folk börjar inse hur mycket säkerhet hela IoT grejen har (hint: inte ens spår av att man hört talas om säkerhet någonsin)

Är det verkligen så illa? Det jag sett av IoT så här långt när man kopplar det mot "molnet" så kör man ju både med klient och server autentisering samt att möjlighet finns till att kryptera trafiken om den anses känslig. Stora problemet är att det saknas riktigt bra metoder att administrera enorma mängder "things", just nu är det allt för mycket manuell handpåläggning i de system som ska ha kryptografisk stark autentisering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det verkligen så illa? Det jag sett av IoT så här långt när man kopplar det mot "molnet" så kör man ju både med klient och server autentisering samt att möjlighet finns till att kryptera trafiken om den anses känslig. Stora problemet är att det saknas riktigt bra metoder att administrera enorma mängder "things", just nu är det allt för mycket manuell handpåläggning i de system som ska ha kryptografisk stark autentisering.

Det är god säkerhet, däremot finns det väl fortfarande bolag som kör elmätare och dylikt med statiska samt publika adresser än idag. Däremot i en modern uppsättning, med t.ex. en IPSEC 256 Diffie 15 har jag inte hört att någon har knäckt. Vet inte ens om det är genomförtbart idag teoretiskt.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bandless:

Det är god säkerhet, däremot finns det väl fortfarande bolag som kör elmätare och dylikt med statiska samt publika adresser än idag. Däremot i en modern uppsättning, med t.ex. en IPSEC 256K Diffie 15 har jag inte hört att någon har knäckt. Vet inte ens om det är genomförtbart idag teoretiskt.

Känns som IPSec rent tekniskt passar IoT som hand i handsken, men det enda jag ser i praktiken är MQTT ovanpå SSL. Gissar att en stor orsak är att nyckelhantering för IPSec kräver något likt IKE eller liknande, något få verkar ha jobbat med plus att många IKE-implementationer nog är lite mer än vad många "things" orkar med.

Ur ett säkerhetsperspektiv är ju inte SSL/TLS sämre, går ju att köra samma algoritmer och gissar att mycket infrastruktur bättre hanterar SSL då det används till så mycket annat (en sak är NAT, även om man självklart man UDP-enkapsulera IPSec men är ju ännu en komplicerande faktor för små "things").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns som IPSec rent tekniskt passar IoT som hand i handsken, men det enda jag ser i praktiken är MQTT ovanpå SSL. Gissar att en stor orsak är att nyckelhantering för IPSec kräver något likt IKE eller liknande, något få verkar ha jobbat med plus att många IKE-implementationer nog är lite mer än vad många "things" orkar med.

Ur ett säkerhetsperspektiv är ju inte SSL/TLS sämre, går ju att köra samma algoritmer och gissar att mycket infrastruktur bättre hanterar SSL då det används till så mycket annat (en sak är NAT, även om man självklart man UDP-enkapsulera IPSec men är ju ännu en komplicerande faktor för små "things").

Vi kör IPSEC nästan uteslutande, och implementeringen utav dessa lösningar är smärtfria, förutsatt att informationen är väl synkad mellan båda parter. Då det endast tunnlas så är det ren IP på vardera sida, inga kompabilitetsproblem på så sätt, om de var det du menade.

Nackdelen med SSL är overheaden då det rör sig om så otroligt lite data. Sedan är jag inte allt för van med SSL, värt att nämna.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU