Rykte: Xbox One S lanseras den 2 augusti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Xbox One S lanseras den 2 augusti

Microsoft har sedan tidigare meddelat att den komprimerade konsolen Xbox One S ska lanseras i augusti, och Amazons spanska avdelning kan ha avslöjat det faktiska datumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad händer inte iom Anniversery Update?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Funderar på och Skaffa mig den här för uhd blu-ray

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Spännande att se om konsolerna tar 4k till alla långt före PC hann göra det Inte många som har råd med x2 GTX1080 med en Intel X6950 eller vad den heter

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Spännande att se om konsolerna tar 4k till alla långt före PC hann göra det Inte många som har råd med x2 GTX1080 med en Intel X6950 eller vad den heter

man behöver inte 2x 1080 och en x6950 för att spela i 4k. I konsoll-fps och taskiga inställningar räcker det med gammal hårdvara.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Spännande att se om konsolerna tar 4k till alla långt före PC hann göra det Inte många som har råd med x2 GTX1080 med en Intel X6950 eller vad den heter

Xbox One S kommer inte rendera några spel i 4K, enbart film. Xbox One hade inte stöd för 4k på bildutgången (något min dator haft i säkert 5 år). På det viset är det ju trevligt att den kommer ikapp.

Du behöver absolut inte datorn du nämner för att visa 4K, det räcker med vilket grafikkort som helst.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara den som får över mig till konsol träsket igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Xbox One S kommer inte rendera några spel i 4K, enbart film. Xbox One hade inte stöd för 4k på bildutgången (något min dator haft i säkert 5 år). På det viset är det ju trevligt att den kommer ikapp.

Du behöver absolut inte datorn du nämner för att visa 4K, det räcker med vilket grafikkort som helst.

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Xbox one s kommer inte ta några spel i 4k. Det kommer kanske i Scorpio nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Är väl fortfarande bara video som tar 4k med denna konsol. Spel är fortfarande fHD som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Xbox one s kommer inte ta några spel i 4k. Det kommer kanske i Scorpio nästa år.

Aj fan!

Jag måste nog börja läsa artiklar mer

Sry för OFT!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Det kommer inte hända. One S kommer enbart visa film i 4K, spel kommer stanna på 900p till 1080p. När de släpper nästa Xbox One (scorpio) kommer de kunna driva spel i högre upplösning och framerate.

Permalänk
Medlem

Ruskigt billig uhd spelare iaf. Billigaste uhd bd kostar 5k

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Ordet uppSPELning kanske förvirrar dig?

"uppspelning av 4K UHD-video" innebär att den ska kunna visa film, tv serier och dylikt i 4k.
Att visa film är inte lika krävande som spel, du behöver inte GTX 1080 på PC för att titta på film heller.

Denna Xbox One S är i princip en slim-variant av Xbox One, fast med förbättrat video stöd. Har väl nyare version av HDMI.

Det ska senare komma en "Scorpio", som ska ha bättre prestanda än Xbox One / Xbox One S.
Scorpio ska vara mer anpassad för att klara VR och/eller högre upplösning än dagens Xbox One (S),

Från en annan nyhet nyligen:
"Xbox One Scorpio förväntas släppas under slutet av 2017"

Permalänk
Avstängd

Som jag nämner upptill så missförstod jag artikeln.

Jag menar den nya kommande Xboxet som ska ta 4k gaming till alla

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen.

Om konsolen kostar 5000:- och kan ta 4k@30FPS (Vilket är helt okej på konsol) så är det ju Win win för oss gamers

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

30 fps är 30 fps oavsett plattform. Dock är ju vissa spel inte lika känsliga för låg fps och det är möjligt att det finns fler såna till konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Som jag nämner upptill så missförstod jag artikeln.

Jag menar den nya kommande Xboxet som ska ta 4k gaming till alla

Såg det först efter att jag postat...

Ska bli intressant att se hur Scorpio blir.
Det borde ju rimligen bli en betydande förbättring mot nuvarande. Men räcker det för att ge en bra upplevelse i 4k ?

Om man kan välja mellan antingen 1080p (alla har inte 4k TV) eller UHD så är det sannolikt att det senare innebär någon kompromiss med framerate (fps) eller detaljnivå.
Stadiga 60fps i 1080p hade ändå varit en trevlig förbättring mot 20-30fps i 1080p eller lägre.

Samtidigt om det satsas mer på att ge ut spel på PC så blir det mindre anledning att köpa konsoll om man inte är samlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Som jag nämner upptill så missförstod jag artikeln.

Jag menar den nya kommande Xboxet som ska ta 4k gaming till alla

Med konsolernas låga standard så kan även jag köra 4K, bara dra ner några inställningar för att få stabilt 30fps. Konsolerna kommer inte köra höga inställningar i 4K@60fps om du tror det. Sen när konsolerna kan driva spel i 4K så kommer tekniken för PC ha gått långt före redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Med konsolernas låga standard så kan även jag köra 4K, bara dra ner några inställningar för att få stabilt 30fps. Konsolerna kommer inte köra höga inställningar i 4K@60fps om du tror det. Sen när konsolerna kan driva spel i 4K så kommer tekniken för PC ha gått långt före redan.

Spelet optimeras bättre på konsol än på PC, så det är inte omöjligt att konsolernas 4k spel ser bättre ut om man jämför med PC's samma inställningar..

Typ medium på konsol är som low på PC. High på konsol är som ultra på PC, tack vare konsol har bättre teknik när det kommer till att kunna använda/utnyttja sin mjukvara/hårdvara

Dvs, spelutvecklarna finjusterar hellre spelet till konsol än vad de gör till PC.

Se bara på GTA V...vilken dator kan från 200(5)? kan köra på samma grafikinställningar som PS3'an kan?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Spelet optimeras bättre på konsol än på PC, så det är inte omöjligt att konsolernas 4k spel ser bättre ut om man jämför med PC's samma inställningar..

Typ medium på konsol är som low på PC. High på konsol är som ultra på PC, tack vare konsol har bättre teknik när det kommer till att kunna använda/utnyttja sin mjukvara/hårdvara

Dvs, spelutvecklarna finjusterar hellre spelet till konsol än vad de gör till PC.

Se bara på GTA V...vilken dator kan från 200(5)? kan köra på samma grafikinställningar som PS3'an kan?

Det är mindre skillnad med optimering än vad folk tror, även om övertag finns hos konsoler så överdrivs ofta detta. PS3 och XB360 är inte jämförbara med dagens konsoler. När dom släpptes så använde dom inte redan gammal teknik med budget-dator kapacitet som XBONE och PS4 gör. Riktigt gamla grafikkort som exempelvis 8800GT kan spela GTA V, men precis som PS3 spelas det väl i 20fps med lägsta inställningar i 720p. Men självklart klarar konsolerna det bättre. Dock var det annorlunda när PS3/XB360 släpptes och innan dess, nuvarande konsoler har ju t.o.m samma typ av hårdvara från samma tillverkare vilket man inte hade tidigare. En dator kommer alltid vara dyrare för samma prestanda dock. Men man gör mer med den, du är inte begränsad på samma sätt osv. Som jag ser det så, om man ändå behöver en dator, varför inte ha en kraftfullare än att ha en dator och en konsol? En del har ju dock slutat använda datorer på senare tid och använder deras smartphones istället för att kolla mail, facebook och annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

30FPS flyter på bättre hos konsolerna än vad det gör på PC...har väl med bättre optimeringar och mer finslipat från spelutvecklarna

Skrivet av Chibariku:

30 fps är 30 fps oavsett plattform. Dock är ju vissa spel inte lika känsliga för låg fps och det är möjligt att det finns fler såna till konsol.

Lite offtopic, men anledningen till att 30fps oftast flyter på bättre till konsol är för att de är låsta och optimerade för stabila 30fps, till skillnad från PC som oftast varierar hela tiden, även om genomsnittet är 30fps.

1 bildruta jämnt fördelat var 0,033 sekund resulterar i 30fps. 1 bildruta på 0,75 sekunder och 29 bildrutor på de sista 0,25 sekunder resulterar också i 30fps. Gissa vilken som är mer spelbar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hellre 60fps i 1080p än 30fps i 4k (tänkte på Scorpio).
Jag är alldeles för känslig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Det är mindre skillnad med optimering än vad folk tror, även om övertag finns hos konsoler så överdrivs ofta detta. PS3 och XB360 är inte jämförbara med dagens konsoler. När dom släpptes så använde dom inte redan gammal teknik med budget-dator kapacitet som XBONE och PS4 gör. Riktigt gamla grafikkort som exempelvis 8800GT kan spela GTA V, men precis som PS3 spelas det väl i 20fps med lägsta inställningar i 720p. Men självklart klarar konsolerna det bättre. Dock var det annorlunda när PS3/XB360 släpptes och innan dess, nuvarande konsoler har ju t.o.m samma typ av hårdvara från samma tillverkare vilket man inte hade tidigare. En dator kommer alltid vara dyrare för samma prestanda dock. Men man gör mer med den, du är inte begränsad på samma sätt osv. Som jag ser det så, om man ändå behöver en dator, varför inte ha en kraftfullare än att ha en dator och en konsol? En del har ju dock slutat använda datorer på senare tid och använder deras smartphones istället för att kolla mail, facebook och annat.

På GPU-sidan är det ingen jättestor skillnad mellan PC och konsol, finns ändå en skillnad då konsolspel är kraftigt tweakade till att använda de inställningar som maximerar "visuell påverkan / GPU-kostnad". De program (shaders) som körs på moderna GPUer har ingen extra overhead bara för det är en PC, så rent tekniskt finns ingen skillnad där.

På CPU-sidan är det däremot en ocean mellan konsoler och PC. Inget modernt AAA-spel skulle vara i närheten spelbart på en PC med CPU-kraft motsvarande 6 st Jaguar-kärnor @ 1,60-1,75 GHz (PS4 resp. XBO frekvensen, två kärnor är reserverade för systemet i båda konsolerna). Det trista med denna generations konsoler är att man egentligen inte ändrade CPU-kraften alls från förra generationen. I teorin är CPU-kraften närmaste identisk mellan 360 och PS4/XBO (och faktiskt lägre än PS3, men Cell var lite "speciell"...). I praktiken krävs betydligt mer jobb att få ut kraften ur 360/PS3 men fanns absolut de som lyckades.

Att det skiljer så mycket på CPU-sidan har flera orsaker, bl.a. att konsolerna kör ett OS som inte behöver hantera något annat än spel, man kan kapa alla abstraktioner som drivar-lager medför då det bara finns en HW-konfiguration, med mera. Just att det bara finns en HW-konfiguration möjliggör en del andra optimeringar, i t.ex. Rise of the Tomb Raider på XBO vet man vilka areor som skulle gå över gränsen på CPU- eller GPU-delen och grafikinställningen modifieras dynamiskt för att i princip alltid hålla stabila 30 FPS. Att göra liknande optimering på PC skulle kräva att man skapade profiler för en lång rad CPU+GPU kombinationer, vilket skulle bli så dyrt att ingen ens lär tänka tanken.

Trist att CPU-delen inte bumpades mer denna generation. Rent krasst är dagens konsolspel väldigt lik förra generationen fast med bättre grafik. Finns en rad spel på PS3/360 som inte vore möjliga på PS2/Xbox, man hade fått ändra rätt fundamentala delar i hur logiken i spelvärlden fungerar för att PS2/Xbox skulle orka med CPU-mässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På GPU-sidan är det ingen jättestor skillnad mellan PC och konsol, finns ändå en skillnad då konsolspel är kraftigt tweakade till att använda de inställningar som maximerar "visuell påverkan / GPU-kostnad". De program (shaders) som körs på moderna GPUer har ingen extra overhead bara för det är en PC, så rent tekniskt finns ingen skillnad där.

På CPU-sidan är det däremot en ocean mellan konsoler och PC. Inget modernt AAA-spel skulle vara i närheten spelbart på en PC med CPU-kraft motsvarande 6 st Jaguar-kärnor @ 1,60-1,75 GHz (PS4 resp. XBO frekvensen, två kärnor är reserverade för systemet i båda konsolerna). Det trista med denna generations konsoler är att man egentligen inte ändrade CPU-kraften alls från förra generationen. I teorin är CPU-kraften närmaste identisk mellan 360 och PS4/XBO (och faktiskt lägre än PS3, men Cell var lite "speciell"...). I praktiken krävs betydligt mer jobb att få ut kraften ur 360/PS3 men fanns absolut de som lyckades.

Att det skiljer så mycket på CPU-sidan har flera orsaker, bl.a. att konsolerna kör ett OS som inte behöver hantera något annat än spel, man kan kapa alla abstraktioner som drivar-lager medför då det bara finns en HW-konfiguration, med mera. Just att det bara finns en HW-konfiguration möjliggör en del andra optimeringar, i t.ex. Rise of the Tomb Raider på XBO vet man vilka areor som skulle gå över gränsen på CPU- eller GPU-delen och grafikinställningen modifieras dynamiskt för att i princip alltid hålla stabila 30 FPS. Att göra liknande optimering på PC skulle kräva att man skapade profiler för en lång rad CPU+GPU kombinationer, vilket skulle bli så dyrt att ingen ens lär tänka tanken.

Trist att CPU-delen inte bumpades mer denna generation. Rent krasst är dagens konsolspel väldigt lik förra generationen fast med bättre grafik. Finns en rad spel på PS3/360 som inte vore möjliga på PS2/Xbox, man hade fått ändra rätt fundamentala delar i hur logiken i spelvärlden fungerar för att PS2/Xbox skulle orka med CPU-mässigt.

Lite vad jag misstänkt eftersom spel på PC inte skulle fungera bra med en sådan cpu som PS4 och XBONE har. Undrar lite hur konsolerna skulle prestera om dom körde med en modern Intel cpu.

Permalänk
Inaktiv

4k är fint, men hur många har något att spela upp det på idag? Missförstå mig inte, självklart är 4k ett måste för nyare konsoler, men säljargumentet tror jag ej väger så tungt då få kan utnyttja det ännu.

Permalänk
Medlem

Johan86c!

Det är nog ganska många som har 4k tv i dag, många människor vet inte heller av att de har en 4k tv.

Nästan alla nya tv apparater har 4k, det är ny standard och full HD ser man allt mindre av och reas oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Lite offtopic, men anledningen till att 30fps oftast flyter på bättre till konsol är för att de är låsta och optimerade för stabila 30fps, till skillnad från PC som oftast varierar hela tiden, även om genomsnittet är 30fps.

1 bildruta jämnt fördelat var 0,033 sekund resulterar i 30fps. 1 bildruta på 0,75 sekunder och 29 bildrutor på de sista 0,25 sekunder resulterar också i 30fps. Gissa vilken som är mer spelbar.

ja stabila 30 fps är ju "spelbart", även om jag inte är ett fan av v-sync, men även konsolerna verkar ju lida av fps-drop i många spel.