Qualcomm tillkännager mobilprocessorn Snapdragon 821

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm tillkännager mobilprocessorn Snapdragon 821

Qualcomm har meddelat att en uppföljare till mobilprocessorn Snapdragon 820 är på väg. Den nya modellen heter Snapdragon 821 och sägs vara tio procent snabbare än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finfint. Hoppas de lyckas hålla temperaturerna lika bra som 820 bara så vi slipper se en till 810-katastrof!

Kan bara säga att 820 känns som en dröm jämfört med 810, efter att ha bytt från Oneplus2->Oneplus3.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Med lite otur innebär det att Samsung Galaxy Note 7 inte får Snapdragon 823 utan Snapdragon 821 i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Bara 10% snabbare... Känns som utvecklingen på mobilprocessorerna också har börjat stanna upp. Jag har en Tab S surfplatta som jag skulle vilja ha åtminstone 3x snabbare för surfande som flyter på i desktopversion. Jag lär få vänta länge på den processorn. :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Paradnumret för Snapdragon 820 och nya Kryo var ju bibehållen prestanda vid maxfrekvens.
Tveksamt om 10% prestandaökning på 821 är vid vidbehållenlast, tror snarare det är "best case scenario" och vid korta laster.

Skrivet av WoG:

Finfint. Hoppas de lyckas hålla temperaturerna lika bra som 820 bara så vi slipper se en till 810-katastrof!

Kan bara säga att 820 känns som en dröm jämfört med 810, efter att ha bytt från Oneplus2->Oneplus3.

En stor anledning till att 810 var så dålig var ju att det var big.LITTLE med 4st A53 och 4st A57 istället för 2+2 som 820 och 800/801 var. De kände sig väl tvugna att lansera något pga förseningarna med Kryo där i 2015.

Få starka >= Flera svaga med samma kongregerad prestanda. Även flera kärnor som fortfarande alstrar värme trots att de kanske inte går att nyttja.

#Stoltoneplus3ägaremed

Skrivet av Frux:

Bara 10% snabbare... Känns som utvecklingen på mobilprocessorerna också har börjat stanna upp. Jag har en Tab S surfplatta som jag skulle vilja ha åtminstone 3x snabbare för surfande som flyter på i desktopversion. Jag lär få vänta länge på den processorn. :/

Jo, men 10% prestandaförbättring (även om det bara är best case scenario) är rätt bra boost med tanke på när 820 släpptes.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Med lite otur innebär det att Samsung Galaxy Note 7 inte får Snapdragon 823 utan Snapdragon 821 i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro du dom är så snabba att implementera en ny processor att dom ens hinner med en 821? Ska inte Note 7 släppas väldigt snart. Dom borde väl ha legat klara ute för test ett bra tag. Jag menar, när specarna för en produkt spikas så kan man ju inte bara lyfta dit något annat någon månad innan lansering. Så enkelt är det inte.

http://www.swedroid.se/rykte-samsung-galaxy-note-7-kommer-kos...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Tro du dom är så snabba att implementera en ny processor att dom ens hinner med en 821? Ska inte Note 7 släppas väldigt snart. Dom borde väl ha legat klara ute för test ett bra tag. Jag menar, när specarna för en produkt spikas så kan man ju inte bara lyfta dit något annat någon månad innan lansering. Så enkelt är det inte.

http://www.swedroid.se/rykte-samsung-galaxy-note-7-kommer-kos...

Det har varit en del spekulationer runt 823 och Note 7 ett tag nu. Men, det verkar vara samma chip om man får tro

http://www.androidheadlines.com/2016/04/rumours-snapdragon-82...

som skriver

Citat:

The Snapdragon 823 is the easiest chip to discuss as it has appears to benefit from a mild specification boost over and above the Snapdragon 820. It is believed to have originally been called the Snapdragon 821 but Qualcomm renamed the chip.

Vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kommer personligen nog bara hänga kvar till min OnePlus 2 tills den lägger av eller om suget drar åt sig ordentligt blir det kanske en ny Nexus eller den spekulerade Surface Phone till hösten eller början av nästa år.

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara trevligt men ser inte behovet av snabbare cpu i mobiler för vad ska man ha det till egentligen ?? 10% strömsnålare hade varit mer upphetsande en ultra snål quad ..batteri spararen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

Kan ju vara trevligt men ser inte behovet av snabbare cpu i mobiler för vad ska man ha det till egentligen ?? 10% strömsnålare hade varit mer upphetsande en ultra snål quad ..batteri spararen

Det kan aldrig gå för snabbt.
Men jag kan väl hålla med om att vi kommit till den punkt då mindre strömförbrukning smakar bättre än högre prestanda.

Grafikdelarna utvecklas dock fortfarande i rask takt och det är ju riktigt trevligt för framtiden med mobil VR!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad att mobilprocessorn är nästa generations server-CPU.
Är det någon som vet om man tagit fram serversystem som baseras på Snappdragon eller liknande?
Man kan köra ett antal Snappdragons för att komma upp till TDPerna för en Xeon...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Det kan aldrig gå för snabbt.
Men jag kan väl hålla med om att vi kommit till den punkt då mindre strömförbrukning smakar bättre än högre prestanda.

Grafikdelarna utvecklas dock fortfarande i rask takt och det är ju riktigt trevligt för framtiden med mobil VR!

haha så är det väll ... men är inte ofta dagens går under full load vad man än gör och som du är inne på gpu delen är viktigare prio för spel som är det tyngsta man gör på telefon och är imponerade prestanda man får från en telefon idag men är ganska kass om batteriet är slut och man inte kan använda den så även om det är bra strömförbrukning så är det mer värt med snålare än prestanda men ser väll inte lika bra ut i försäljnings syfte kanske

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är övertygad att mobilprocessorn är nästa generations server-CPU.
Är det någon som vet om man tagit fram serversystem som baseras på Snappdragon eller liknande?
Man kan köra ett antal Snappdragons för att komma upp till TDPerna för en Xeon...

Ja, det finns ARMv8 64-bit CPU lösningar.
Kort och gott, de är tyvärr inget vidare, xeon är tungviktaren som vinner i prestanda/watt, prestanda/volym och prestanda/$$$.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin