Permalänk

Asus 4G-AC55U Högre svarstid

Hej Har haft tre 4G internet på grund av att stationen för ADSL är full.
Så har kört med Modemet dom skicka med EttHuawei LTE CPE E5172 med inbyggda antenner, funkat riktigt bra lite halv kasst WiFi men annars funka det bra.
Med Bredbandskollen får jag 43 Mbit ner och 20 Mbit upp och en svarstid på 17 ms till stockholm.
Ska byta till Tele2 bredband då jag behöver mera data så jag beställde en ny router Asus 4G-AC55U med 3 antenner.
Jag provade att koppla in mitt Tre sim för att prova om det vart någon skillnad och jag fick 5 mera Mbit ner men svarstiden gick från 17 till 43 ms till stockholm och då står routern på samma ställe, vart jag än ställer routern så rör sig inte svarstiden.

Är det någon inställning på routern ? tycker att det borde vara samma och inte sämre på en värre router, min mobiltelefon har samma svarstid som routern.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Hej Har haft tre 4G internet på grund av att stationen för ADSL är full.
Så har kört med Modemet dom skicka med EttHuawei LTE CPE E5172 med inbyggda antenner, funkat riktigt bra lite halv kasst WiFi men annars funka det bra.
Med Bredbandskollen får jag 43 Mbit ner och 20 Mbit upp och en svarstid på 17 ms till stockholm.
Ska byta till Tele2 bredband då jag behöver mera data så jag beställde en ny router Asus 4G-AC55U med 3 antenner.
Jag provade att koppla in mitt Tre sim för att prova om det vart någon skillnad och jag fick 5 mera Mbit ner men svarstiden gick från 17 till 43 ms till stockholm och då står routern på samma ställe, vart jag än ställer routern så rör sig inte svarstiden.

Är det någon inställning på routern ? tycker att det borde vara samma och inte sämre på en värre router, min mobiltelefon har samma svarstid som routern.

Installera pingplotter och testa med 1 sekunds intervall med minst 10 minut per modem.
Då kommer du se vart svarstiden dyker upp.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Installera pingplotter och testa med 1 sekunds intervall med minst 10 minut per modem.
Då kommer du se vart svarstiden dyker upp.

Hej tackså mycket!
Har letat efter det där programmet i flera år hade det för länge sen när jag hade problem med mitt adsl.
Som det är så har jag 17 ms med Huawei modemet mellan Routern och första ping stället och med asusen har jag 45 ms.
Då är det samma simkort, samma ställe dom står på, jätte mysko

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Hej tackså mycket!
Har letat efter det där programmet i flera år hade det för länge sen när jag hade problem med mitt adsl.
Som det är så har jag 17 ms med Huawei modemet mellan Routern och första ping stället och med asusen har jag 45 ms.
Då är det samma simkort, samma ställe dom står på, jätte mysko

Ladda upp en bild.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ladda upp en bild.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=197031&size=full

Med andra modemet ser det exakt lika dant ut förutom att jag får 17 ms på första stationen

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=197031&size=full

Med andra modemet ser det exakt lika dant ut förutom att jag får 17 ms på första stationen

Vad får du på andra stationen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad får du på andra stationen?

på andra modemet får 17-23 ms igenom alla stationerna

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

på andra modemet får 17-23 ms igenom alla stationerna

Ok. Då har din nya dåliga antenner. De är samma sak med mobiltelefoner. Vissa är bättre än andra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ok. Då har din nya dåliga antenner. De är samma sak med mobiltelefoner. Vissa är bättre än andra.

Konstigt med tanke på att gamla har inbyggd antenn och den hära har externa :/

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Konstigt med tanke på att gamla har inbyggd antenn och den hära har externa :/

De externa är kanske av dålig kvalitet eller inte fungerar optimalt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |