Whatsapp och Viber, är det verkligen gratis?

Permalänk
Inaktiv

Whatsapp och Viber, är det verkligen gratis?

Tjenare!

Jag har sedan ett antal år tillbaka ett oändligt surfabbonemang via telenor, har nu skaffat en ny telefon Galaxy s6 Edge, och undrar om apparna Whatsapp och Viber verkligen innebär 0 kr i kostnad när jag ringer till andra via dem.

Det som jag inte har hittat någon info om alls, är om det fortfarande är en startavgift (0,99 öre) och om det fortfarande är en minutavgift (0,29 öre) som mitt abbonemang har för standard samtal.

Dem får det att låta så bra att det är gratis att ringa via deras appar, men dem nämner inte om man får betala för startavgift och/eller minutavgift.

Permalänk
Medlem

Är väl "gratis" för att dom fungerar via wifi? Så det kostar väl om du kör via mobildata

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Är väl "gratis" för att dom fungerar via wifi? Så det kostar väl om du kör via mobildata

Ja, fast de flesta har väl ett par GB fri mobildata i sitt månads pris.
Det kostar alltså ingenting i öppningsavgift eller liknande, då du istället förbrukar mobildata, fråga mig inte hur många MB/min ett samtal tar.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Ja, fast de flesta har väl ett par GB fri mobildata i sitt månads pris.
Det kostar alltså ingenting i öppningsavgift eller liknande, då du istället förbrukar mobildata, fråga mig inte hur många MB/min ett samtal tar.

Ca 14MB per timme

Edit: detta förutsätter att de inte höjt bitraten de senaste 2 åren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Tjenare!

Jag har sedan ett antal år tillbaka ett oändligt surfabbonemang via telenor, har nu skaffat en ny telefon Galaxy s6 Edge, och undrar om apparna Whatsapp och Viber verkligen innebär 0 kr i kostnad när jag ringer till andra via dem.

Det som jag inte har hittat någon info om alls, är om det fortfarande är en startavgift (0,99 öre) och om det fortfarande är en minutavgift (0,29 öre) som mitt abbonemang har för standard samtal.

Dem får det att låta så bra att det är gratis att ringa via deras appar, men dem nämner inte om man får betala för startavgift och/eller minutavgift.

Eftersom du använder mobilt nätverk eller WiFi och inte ringer något faktiskt samtal så kostar det inga samtalsavgifter till Telenor. Enda som kan kosta är om du använder upp din data och Telenor tar extra betalt för att ge dig mer... Precis som att om du ringer någon över Skype så kostar det inget på din hemtelefon.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tänk dock att det är möjligt att operatören tar betalt för VoIP-samtal. Vill minnas att t.ex Tele2 gör det.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Tänk dock att det är möjligt att operatören tar betalt för VoIP-samtal. Vill minnas att t.ex Tele2 gör det.

Inte om man använder Discord iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Tänk dock att det är möjligt att operatören tar betalt för VoIP-samtal. Vill minnas att t.ex Tele2 gör det.

Det är inte deras egna VoIP-tjänst du syftar på?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Tänk dock att det är möjligt att operatören tar betalt för VoIP-samtal. Vill minnas att t.ex Tele2 gör det.

Tele2 tar inte betalt för VOIP om du inte menar VOLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte om man använder Discord iaf.

Intressant, då vet jag.

Skrivet av evil penguin:

Det är inte deras egna VoIP-tjänst du syftar på?

Nej, har provat med Skype förr, då fick jag betala, fastän jag ringde en Skype-kontakt.

Skrivet av jnsson:

Tele2 tar inte betalt för VOIP om du inte menar VOLTE

Det kan vara det då. Har ringt en vän via Skype, det var Skype-konto till Skype-konto, via 3G då. Detta var dock nåt år sedan, är mycket möjligt att det ändrats, vilket det verkar ha gjort Skönt att de har slutat med dumheterna, av kommentarerna ovan att dömma.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Inaktiv

Tackar för svaren, verkar som om det inte finns några dolda avgifter, ska bli intressant att inspektera telefon räkningen nästa månad hehe, förmodligen första gången som jag ser fram emott att få en räkning

Permalänk
Medlem

WHATSAPP?någon som vet hur man tar bort samtal på den..IOS 10?

Hej!
Jag har whatsapp installerad men jag får samtal från whatsapp på hemskärmen och det vill jag inte, alltså att whatsapp ringer som ett vanligt samtal.

Hur kan man ta bort det?

Permalänk
Medlem

@orkide0:

Typ installera om appen? Se om något ändras i dina inställningar när du gör detta.
Annars måste du ha någon typ av inställning via iOS, eller i whatsapp.

Testa dig fram, if-satser IRL