Permalänk
Avstängd

Ersättare för IntelliMouse Explorer?

Har haft en Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 i flera år nu, men nu har den börjat fallera och söker därför en ersättare.

Finns det någon värdig ersättare till Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att Logitech G400 var en väldigt värdig ersättare, men nu säljer dom bara G402 som är lite för annorlunda.

Möss som är liknande är t.e.x; Steelseries Rival, Razer Deathadder och Zowie EC1-A.

Permalänk
Medlem

@rektor: Hade samma problem och efter mycket testande så var Zowie EC1 den jag tyckte var mest lik.

Permalänk
Medlem

Det är tveksamt, men se om du kan reparera den först.

Jag har gjort så med min IntelliMouse Explorer 1.0 två gånger (sladden skars av vid ingången till musen. Fick kapa och löda om), och sprayfärgat den en gång eftersom färgen försvunnit där man håller fingrarna.

Det som finns idag verkar mest vara "MegåKoölGäming"-grejer, med massa LEDs hit och dit, som går sönder efter något år.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Zowie fk1 är mer lik en explorer 3,0 än EC1 om man går efter form/mått.
Zowies möss är fantastiska på alla sätt förutom på ett där dom fallerar STORT vilket är mushjulet som är dynga.

Problemet är att det är EXTREMT vanligt att du får ett ex där ett "scroll klick" kan ge altifrån ingen scroll till till "tre scroll klick".
Tex den som jag har som jag verkligen skulle vilja använda men blir galen av scroll hjulet.
Det är att när jag scrollar tex nedåt ett par gånger och byter riktning så behöver jag i stort sett alltid scrolla två klick för att få ett klick att registreras och vänder jag igen så är det två scroll klick igen för att ett klick ska reggas.

Jag kan dock provocera fram ett scroll klick efter att jag har vänt håll och enbart gjort ett scroll klick och det gör jag genom att föra hjulet ungefär halvägs till nästa klick skulle kommit och då reggas scrollningen.
Man vänjer sig dock vid detta efter ett tag MEN man blir aldrig riktigt kompis med hjulet då nästa scroll är rätt nära viloläget så blir det ju en hel del scrollningar som blir ett hack för mycket och därmed så behövs två hack för att få till ett scroll hack åt samma håll igen osv,osv.
Utöver detta så börjar man att scrolla två hack vid varje "vändning" även på andra möss vilket tar ett tag att vänja sig av med.

Detta är VÄLKÄNT av zowie som i flera år har fått hundratals rapporter/utbyten om detta men dom har inte gjort något som helst försök att åtgärda scrollhjulen då dom använder sig av exkat samma hjul/sensor/etc på mus efter mus och även på dom nyutvecklade.
Och det har inget med tillverknings batch att göra folk har bytt och fått från samma batch där nya musen funkar felfritt medans andra har bytt 5-6 gånger och fått möss från olika batchar som alla krånglar.

Men i övrigt så är dom fantastiska möss och oerhört lik intelli mouse 1,0 o 3,0.

Under åren har jag provat massor med möss och den som varit mest lik är fk1.
Tex ett par olika razor/mionix/steelseries/logitech (bland annat g400 som enligt mig inte alls är lik intelli mössen).

Intelli 1,0 och 3,0 passar min näve och grep perfekt fk1 är lite lägre i övrigt nästan identisk och passar mig lika bra (förrutom scrollhjulet).

Asus gladius har lite annan form men passade min näve o grep perfekt den med MEN i alla fall det ex jag fick har en enorm lift of distance (dvs hur högt du behöver lyfta den för att ej röra muspekaren något) vid 6mm så funkar den lika bra som om dne är direkt på mattan/underlaget vid 9mm så funkar den fortfarande men dåligt dvs mer än 10mm LOD vilket är ENORMT (så den här går ej att använda heller).

Läste en del när den köptes och hittade ett tiotal som hade samma problem runtom på nätet.
Gjorde en tråd här på swec och mailade Asus men efter att dom konstaterat att dom hittat fel på andra möss så har jag ej hört ett knyst.

Efter det handla jag Mionix Avior SK som är lite lägre och bredare än intelli 1,0/3,0/fk1 i övrigt ganska lik och passar mig riktigt bra dock inte riktigt lika bra som 1,0/3,0/fk1/gladius men det är en ganska liten skillnad.

Vad är det för fel på din mus?
Kabelfel är ju ganska lätt att fixa troligen är det ju vid ingången som den är skadad bara o kapa en bit o löda dit igen heller ta en vanlig usbkabel o kapa o löd dit.
Är det att den börjar missa/dubblera knapptryck så är det brytarna som börjar bli dåliga och det är lika lätt att byta dom som kabeln.
Googla lite så hittar du vad det är för brytare och hur du öppnar den osv.
https://www.google.se/search?num=100&newwindow=1&safe=off&q=M...
https://www.reddit.com/r/MouseReview/comments/3h64rf/where_ca...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blk:

@rektor: Hade samma problem och efter mycket testande så var Zowie EC1 den jag tyckte var mest lik.

Såg att dom hade EC2 också. Men vet inte vad skillnaden är mellan EC1 och EC2.
Tack för tipset.

Skrivet av IlyaZ:

Det är tveksamt, men se om du kan reparera den först.

Jag har gjort så med min IntelliMouse Explorer 1.0 två gånger (sladden skars av vid ingången till musen. Fick kapa och löda om), och sprayfärgat den en gång eftersom färgen försvunnit där man håller fingrarna.

Det som finns idag verkar mest vara "MegåKoölGäming"-grejer, med massa LEDs hit och dit, som går sönder efter något år.

Jag har inte så händig och dålig på att reparera.

Felet på min är att den dubbelklickar när jag klickar vanligt.

Ja, och dom ser osköna ut och dessutom är dom ofta väldigt dyra.

Skrivet av grizzly666:

Zowie fk1 är mer lik en explorer 3,0 än EC1 om man går efter form/mått.
Zowies möss är fantastiska på alla sätt förutom på ett där dom fallerar STORT vilket är mushjulet som är dynga.

Problemet är att det är EXTREMT vanligt att du får ett ex där ett "scroll klick" kan ge altifrån ingen scroll till till "tre scroll klick".
Tex den som jag har som jag verkligen skulle vilja använda men blir galen av scroll hjulet.
Det är att när jag scrollar tex nedåt ett par gånger och byter riktning så behöver jag i stort sett alltid scrolla två klick för att få ett klick att registreras och vänder jag igen så är det två scroll klick igen för att ett klick ska reggas.

Jag kan dock provocera fram ett scroll klick efter att jag har vänt håll och enbart gjort ett scroll klick och det gör jag genom att föra hjulet ungefär halvägs till nästa klick skulle kommit och då reggas scrollningen.
Man vänjer sig dock vid detta efter ett tag MEN man blir aldrig riktigt kompis med hjulet då nästa scroll är rätt nära viloläget så blir det ju en hel del scrollningar som blir ett hack för mycket och därmed så behövs två hack för att få till ett scroll hack åt samma håll igen osv,osv.
Utöver detta så börjar man att scrolla två hack vid varje "vändning" även på andra möss vilket tar ett tag att vänja sig av med.

Detta är VÄLKÄNT av zowie som i flera år har fått hundratals rapporter/utbyten om detta men dom har inte gjort något som helst försök att åtgärda scrollhjulen då dom använder sig av exkat samma hjul/sensor/etc på mus efter mus och även på dom nyutvecklade.
Och det har inget med tillverknings batch att göra folk har bytt och fått från samma batch där nya musen funkar felfritt medans andra har bytt 5-6 gånger och fått möss från olika batchar som alla krånglar.

Men i övrigt så är dom fantastiska möss och oerhört lik intelli mouse 1,0 o 3,0.

Under åren har jag provat massor med möss och den som varit mest lik är fk1.
Tex ett par olika razor/mionix/steelseries/logitech (bland annat g400 som enligt mig inte alls är lik intelli mössen).

Intelli 1,0 och 3,0 passar min näve och grep perfekt fk1 är lite lägre i övrigt nästan identisk och passar mig lika bra (förrutom scrollhjulet).

Asus gladius har lite annan form men passade min näve o grep perfekt den med MEN i alla fall det ex jag fick har en enorm lift of distance (dvs hur högt du behöver lyfta den för att ej röra muspekaren något) vid 6mm så funkar den lika bra som om dne är direkt på mattan/underlaget vid 9mm så funkar den fortfarande men dåligt dvs mer än 10mm LOD vilket är ENORMT (så den här går ej att använda heller).

Läste en del när den köptes och hittade ett tiotal som hade samma problem runtom på nätet.
Gjorde en tråd här på swec och mailade Asus men efter att dom konstaterat att dom hittat fel på andra möss så har jag ej hört ett knyst.

Efter det handla jag Mionix Avior SK som är lite lägre och bredare än intelli 1,0/3,0/fk1 i övrigt ganska lik och passar mig riktigt bra dock inte riktigt lika bra som 1,0/3,0/fk1/gladius men det är en ganska liten skillnad.

Vad är det för fel på din mus?
Kabelfel är ju ganska lätt att fixa troligen är det ju vid ingången som den är skadad bara o kapa en bit o löda dit igen heller ta en vanlig usbkabel o kapa o löd dit.
Är det att den börjar missa/dubblera knapptryck så är det brytarna som börjar bli dåliga och det är lika lätt att byta dom som kabeln.
Googla lite så hittar du vad det är för brytare och hur du öppnar den osv.
https://www.google.se/search?num=100&newwindow=1&safe=off&q=M...
https://www.reddit.com/r/MouseReview/comments/3h64rf/where_ca...

Felet på min mus är att den dubbelklickar när jag klickar vanligt.

Kanske bättre att köpa en gammal Explorer 3.0 ändå, då dom ändå tycks finns i lager hos maxfps. Billigare än Zowie, Razer och dom andra ändå.

Permalänk
Inaktiv

@rektor:
Den värdigaste ersättaren är: MS Intellimouse Explorer 3.0

*KUNGEN ÄR DÖD: LÄNGE LEVE KUNGEN! *

(Annars är Razer Deathadder nära)

Permalänk
Medlem

Låter som att brytaren kan vara trasig. De brukar se ut något i stil med detta:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elek...

Vet inte hur det ser ut i just den musen, men de jag har sett (ganska gamla dock) använder exakt sådana.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Sånna där brytare har jag nog aldrig sett i en mus, möjligen några sidoknappar, och jag har meckat många möss.

@rektor: Sånna här brytare ska du ha:
http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Micro-Switch-OMRON-D2FC-F-7N-For...

Annars är Razer Deathadder och EC1-2 de möss som är mest lika en IE3.0 i formen (Förutom en ny IE3.0 såklart men de nya har ganska usel kvalité).

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

microsoft comfort mouse 6000 är väldigt lik, har inte haft en själv dock så kan inte svara på hur bra den är.

Själv tänker jag skaffa mig en Finalmouse Tournament Pro alt Scream one om de nu någonsin släpps....

Permalänk
Avstängd

Fan att inte Microsoft kunde göra en Explorer 5.0, bibehålla designen från 3.0 men göra den i bättre kvalité och med en vassare sensor som hänger med bättre i snabba rörelser.