Permalänk
Medlem

Telia säljer främst "WiFi" till sina kunder som struntar i vad det är, och Telia har gott om IPv4.

Permalänk
Medlem

Sämst är det!
6rd funkar hyfsat för mig, men eftersom att jag bara får en /64 måste jag hålla på med massa hemsk v6 nat och ndp proxy.

Snart dags för mig att maila stadsnätet och fråga hur det går med IPv6, brukar maila i Januari varje år. Det har varit på gång sen 2012. 😖

Skrivet av maDa:

Telia säljer främst "WiFi" till sina kunder som struntar i vad det är, och Telia har gott om IPv4.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Telia har aktiverat "native" IPv6 nu, åtminstone i nätet som min bostadsrättsförening tillhör som blev uppgraderat idag. Dock är jag lite osäker på hur man kan verifiera att man har "native" och inte 6RD?

Så här ser det ut i OpenWrt för mig nu:

Protocol: Alias Interface (DHCPv6 client)
Uptime: 6h 45m 40s
IPv6: 2001:2040:<censurerat>:<censurerat>::2707/128
IPv6: 2001:2042:<censurerat>:<censurerat>::1/64
IPv6: fd01:8a32:<censurerat>:<censurerat>::1/64
IPv6-PD: 2001:2042:<censurerat>:<censurerat>::/56

Sista ligger nog kvar sedan tidigare, näst sista tror jag är LAN IPv6? Men de två första är nya, tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Dock är jag lite osäker på hur man kan verifiera att man har "native" och inte 6RD?

Så här ser det ut i OpenWrt för mig nu:

Protocol: Alias Interface (DHCPv6 client)
Uptime: 6h 45m 40s
IPv6: 2001:2040:<censurerat>:<censurerat>::2707/128
IPv6: 2001:2042:<censurerat>:<censurerat>::1/64
IPv6: fd01:8a32:<censurerat>:<censurerat>::1/64
IPv6-PD: 2001:2042:<censurerat>:<censurerat>::/56

Jag har aldrig haft 6rd, så jag har aldrig kunnat peta på det. Men som jag förstår RFC 5969 så måste CE:n (”customer edge”, dvs troligen din OpenWrt) aktivt skicka ut en förfrågan om DHCP-option 212 och sedan tolka svaret och tunnla IPv6-trafiken över IPv4. Om du inte vet att du konfat OpenWrt för att göra det så är det nog osannolikt att du kör 6rd.

OpenWrt har däremot stöd för vanlig IPv6 prefix delegation i de officiella installationerna, vilket jag gissar är var du har där, -PD.

Andra indikationer på att du kör native: IPv4 MTU och IPv6 MTU är samma, i alla fall på routerns WAN-interface (eftersom 6rd tunnlar v6 över v4 är det bättre om v6-MTU är 20 byte mindre i 6rd). Det går att ha olika lease-tid på IPv4 och IPv6-delegerade prefixet (i 6rd är det senare algoritmiskt framtaget ur det förra och de måste alltså bytas samtidigt).

Gött att även Telias kunder ser ljuset i slutet av tunneln

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har aldrig haft 6rd, så jag har aldrig kunnat peta på det. Men som jag förstår RFC 5969 så måste CE:n (”customer edge”, dvs troligen din OpenWrt) aktivt skicka ut en förfrågan om DHCP-option 212 och sedan tolka svaret och tunnla IPv6-trafiken över IPv4. Om du inte vet att du konfat OpenWrt för att göra det så är det nog osannolikt att du kör 6rd.

OpenWrt har däremot stöd för vanlig IPv6 prefix delegation i de officiella installationerna, vilket jag gissar är var du har där, -PD.

Andra indikationer på att du kör native: IPv4 MTU och IPv6 MTU är samma, i alla fall på routerns WAN-interface (eftersom 6rd tunnlar v6 över v4 är det bättre om v6-MTU är 20 byte mindre i 6rd). Det går att ha olika lease-tid på IPv4 och IPv6-delegerade prefixet (i 6rd är det senare algoritmiskt framtaget ur det förra och de måste alltså bytas samtidigt).

Gött att även Telias kunder ser ljuset i slutet av tunneln

Tack KAD! Jag har nu läst på lite mer och ja, IPv6-PD är prefix-delegation. Så som jag förstår det så har Telia tilldelat mig native IPv6 i och med det är ::/56 på slutet, vilket gör att jag kan skapa upp 256 globala IPv6 subnet, det vill säga en jäkla massa IPv6 nummer med andra ord. I mitt fall behöver jag bara 3 st, en för trusted zone, en för guest och en för Wireguard.

Förut hade jag bara ett subnet, vilket jag antar är så 6RD fungerar? Det gjorde att gästnätet och Wireguard inte kunde tilldelas några IPv6 nummer, så fick köras bakom IPv4 NAT.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att få IPV6 6RD att fungera med Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrabbenD:

Finns det något sätt att få IPV6 6RD att fungera med Bahnhof?

Bahnhof kör native IPv6: #19480352

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Tack KAD! Jag har nu läst på lite mer och ja, IPv6-PD är prefix-delegation. Så som jag förstår det så har Telia tilldelat mig native IPv6 i och med det är ::/56 på slutet, vilket gör att jag kan skapa upp 256 globala IPv6 subnet, det vill säga en jäkla massa IPv6 nummer med andra ord. I mitt fall behöver jag bara 3 st, en för trusted zone, en för guest och en för Wireguard.

Förut hade jag bara ett subnet, vilket jag antar är så 6RD fungerar? Det gjorde att gästnätet och Wireguard inte kunde tilldelas några IPv6 nummer, så fick köras bakom IPv4 NAT.

Du har native, Telias 6rd måste du ställa in själv plus att den börjar på 2001:2002:...

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Bahnhof kör native IPv6: #19480352

Bara om du har ”rent” Bahnhof-nät eller om alla led på vägen stöder IPv6. Där jag bor väntar jag fortfarande på att KO ska få tummen ur… 😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Bahnhof kör native IPv6: #19480352

Prövade "Passthrough" samt "Native" läge för IPV6 i min ASUS AX1100 router och startade om datorn mellan försöken men paketen vägrar lämna mitt lokala nätverk. Har stängt av brandväggen i datorn samt routern och har även bekräftat att datorn får en IPV6 adress genom DHCP. Försökte också köra med Cloudflare's DNS (2606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001) men det hjälper inte.

Det enda som fungerar halvt är "IPV6 6RD" läge:
- Kan skicka IPV6 paket mellan datorer inom mitt LAN
- Kan göra IPV6 DNS queries

(Testar om IPv6 fungerar med: "ping ipv6.google.com")

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrabbenD:

Prövade "Passthrough" samt "Native" läge för IPV6 i min ASUS AX1100 router och startade om datorn mellan försöken men paketen vägrar lämna mitt lokala nätverk. Har stängt av brandväggen i datorn samt routern och har även bekräftat att datorn får en IPV6 adress genom DHCP. Försökte också köra med Cloudflare's DNS (2606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001) men det hjälper inte.

Det enda som fungerar halvt är "IPV6 6RD" läge:
- Kan skicka IPV6 paket mellan datorer inom mitt LAN
- Kan göra IPV6 DNS queries

(Testar om IPv6 fungerar med: "ping ipv6.google.com")

Har du testat olika prefix för IPv6? Jag får prefix delegation size /56 & andra verkar få med tex /64

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Sitter med Telia och testade att slå på native ipv6 i min Asus RT-AX86U. det verkar fungea som det ska med en adress som börjar med 2001:2040.

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och vår BRF uppgraderade nyss till 1Gbit och fick därmed ny utrustning eftersom de gamla switcharna låg på 100Mbit/s, ett par veckor senare (i veckan) slog de igång native IPv6 här

Jag kör DHCP och Prefix delegation /56.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag har Telia och vår BRF uppgraderade nyss till 1Gbit och fick därmed ny utrustning eftersom de gamla switcharna låg på 100Mbit/s, ett par veckor senare (i veckan) slog de igång native IPv6 här

Jag kör DHCP och Prefix delegation /56.

Välkommen till hela internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windoze:

Sitter med Telia och testade att slå på native ipv6 i min Asus RT-AX86U. det verkar fungea som det ska med en adress som börjar med 2001:2040.

Jag ställde precis om min router från 6RD till Autoconfig och det fungerar bra. Jag har Telia. Får prefix 2001:2042:.

Autoconfig är vad jag förstår egentligen SLAAC.
SLAAC (Stateless Address Autoconfiguration) - It was designed to be a simpler and more straight-forward approach to IPv6 auto-addressing. In its current implementation as defined in RFC 4862, SLAAC does not provide DNS server addresses to hosts and that is why it is not widely adopted at the moment.

Det var litet skumma effekter med DNS-uppslagningar (ett par skitslöa DNS-servrar var med i min serverlista), men jag tror jag har fixat det nu. Jag kör en egen DNS-server, så det är inga problem med DNS.

Permalänk
Medlem

Då mitt 6RD på telia började bete sig konstigt i dagarna så kör man ju en google sök och hamnade här.
Fan va trevligt native ipv6 från Telia till slut, ställde om till native ipv6 starta om opnsense.
Men här slutar nog en del roliga också.

Vips får inte mobilerna på wifi nå ipv6 och YouTube tror att jag har ett 14,4 modem.
Men nästan alla webb sidor laddar fasen fortare en blixten?!

Permalänk
Medlem

Har slitit mitt hår i 4 dagar nu.
Kan i alla fall meddela att felet är löst nu.

Jag har felsökt fasen allt, det visade sig dock att det var bitvis telias fel, när man slår på ipv6 bör man även förnya ipv4 adressen visade det sig för mig.
Jag slog till slut av ipv4 helt för att testa om det fuckade ur nått, döm om min förvåning när jag inte fick min ipv4 adress tillbaka av telia..
Utan jag fick snällt vänta deras 20 min sen fick jag en helt ny ip i 2.249.x.x segmentet, har haft samma adress 213.67.138.x i många många år innan.
Nu fungerar allt som det ska vet inte om det är inbillning men tycker fasen allt blivit snäppet snabbare.

Permalänk
Medlem

Tänkte kika med er innan jag köper en kompatibel router och börjar testa.
Kan jag köra 6RD via router, sen koppla in en dator/server med flera stycken virtuella nätverkskort? Där varje nätverkskort får var sitt IPv6 nummer?
Eller måste det vara fysiska nätverkskort för att de ska få separata IPv6 adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Tänkte kika med er innan jag köper en kompatibel router och börjar testa.
Kan jag köra 6RD via router, sen koppla in en dator/server med flera stycken virtuella nätverkskort? Där varje nätverkskort får var sitt IPv6 nummer?
Eller måste det vara fysiska nätverkskort för att de ska få separata IPv6 adresser?

Den setupen funkar, och är orelaterad till 6RD. Troligen får du dock bara ett subnät med 6RD men antar att du inte behöver segregera trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Tänkte kika med er innan jag köper en kompatibel router och börjar testa.
Kan jag köra 6RD via router, sen koppla in en dator/server med flera stycken virtuella nätverkskort? Där varje nätverkskort får var sitt IPv6 nummer?
Eller måste det vara fysiska nätverkskort för att de ska få separata IPv6 adresser?

Många har native IPv6 idag, vilken operatör har du?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Många har native IPv6 idag, vilken operatör har du?

Det skiljer sig åt inom landet även med samma KO, tyvärr. Sitter en bit norr om Göteborg med stadsnät som är anslutet till Telia ”Öppen” (sic) Fiber och kan inte få native IPv6 än, enligt uppgift i väntan på att KO byter ut någon form av utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Den setupen funkar, och är orelaterad till 6RD. Troligen får du dock bara ett subnät med 6RD men antar att du inte behöver segregera trafiken.

Hur är den lösningen oberoende av 6RD? jag behöver väl aktivera det i en router för att få tillgång till det.. eller går det göra direkt i server?

Sitter på tele2 bredband i norra stockholm, men enligt supporten kan jag inte få native IPv6. Har idag en äldre router och inga trådade enheter med IPv6 stöd, så lite meckigt att manuellt testa att supporten har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Hur är den lösningen oberoende av 6RD? jag behöver väl aktivera det i en router för att få tillgång till det.. eller går det göra direkt i server?

Kanske lite oklart formulerat av mig. Jag menar att detta kommer funka på dina virtuella maskiner med IPv6 native också. De påverkas inte av om det är 6RD, IPv6 native eller IPv4 adresser. Utan din vSwitch kommer brygga nätet och de virtuella maskinerna kommer be om IP via de normala metoderna RA/DHCP(v6)

Permalänk
Hedersmedlem

Hej

Jag har telia med manuellt konfigurerad 6RD i pfsense, vad är det jag byter till för att testa om jag har native?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Hej

Jag har telia med manuellt konfigurerad 6RD i pfsense, vad är det jag byter till för att testa om jag har native?<Uppladdad bildlänk>

DHCP6 borde vara rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

DHCP6 borde vara rätt.

Tja, dhcp6c Received INFO och sätter en 2001:2040 adress på WAN, men jag får ingen v6 gateway. Borde jag inte få det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tja, dhcp6c Received INFO och sätter en 2001:2040 adress på WAN, men jag får ingen v6 gateway. Borde jag inte få det?

Jag får en gateway som börjar på fe80:: (link local), det borde du med få. Här är mina relevanta inställningar:

Och på [LAN]-sidan:

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Tja, dhcp6c Received INFO och sätter en 2001:2040 adress på WAN, men jag får ingen v6 gateway. Borde jag inte få det?

Det borde du definitivt. Din router behöver acceptera och respektera router advertisements, om det hjälper i sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det borde du definitivt. Din router behöver acceptera och respektera router advertisements, om det hjälper i sammanhanget.

Hittade en guide som sa
"Select Default Gateway IPv6 to WAN_DHCP6. Create that gateway if it doesn't exist."

Det var lösningen. Skapade en med namnet WAN_DHCP6 och då fick den en adress automatiskt, nu sprutar det en massa IP6

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Hittade en guide som sa
"Select Default Gateway IPv6 to WAN_DHCP6. Create that gateway if it doesn't exist."

Det var lösningen. Skapade en med namnet WAN_DHCP6 och då fick den en adress automatiskt, nu sprutar det en massa IP6

Nice, grattis!