Oculus backar om DRM och hårdvarulås

Permalänk
Melding Plague

Oculus backar om DRM och hårdvarulås

VR-makarna Oculus backar runt det omtalade hårdvarulåset för headsetet Rift. Efter en uppdatering fungerar mjukvaran Revive åter som tänkt, utan att bryta upp spelens DRM-skydd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hade folk inte reagerat så hårt som man gjorde så hade det aldrig hänt. bra att folk står på sig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

"de framöver inte kommer använda denna typ av system, men kommer fortsätta arbeta med andra lösningar för att skydda utvecklarnas innehåll."
Som om det är därför dom gör detta!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Oculus besegrades och gick tillbaka för att inte förlora intäkter. Det dröjer inte länge innan de tar revansch med nytt DRM och hårdvarulås. De kommer inte att lyssna på folket för fem öre. Länge leve nyliberalismen!

Permalänk
Medlem

De kommer hitta andra typer av ("mjukare") låsningar tro mig.

Permalänk
Medlem

Är SÅ besviken på Oculus och hur de försöker köpa upp marknadsmonopol. Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Skulle aldrig vilja stötta någon som vill DRM'a VR-spel till sin egen produkt. Så sjukt girigt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Är SÅ besviken på Oculus och hur de försöker köpa upp marknadsmonopol. Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Skulle aldrig vilja stötta någon som vill DRM'a VR-spel till sin egen produkt. Så sjukt girigt.

De kan ju potentiellt sett sälja mer spel utan sånt här skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DRM, uppköp av spel för att skaffa sig monopol, Facebook på axeln... Nä usch.
Vore kul om Valve skulle stänga ute dem från Steam haha, men de håller inte på att fula sig så som tur är.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

DRM, uppköp av spel för att skaffa sig monopol, Facebook på axeln... Nä usch.
Vore kul om Valve skulle stänga ute dem från Steam haha, men de håller inte på att fula sig så som tur är.

Valve skulle inte stänga dem ute från Steam för det skulle Valve förlora pengar på.

Revive's skapare hade tidigare planer på att bygga runt så att Oculus Home inte behövdes användas mer än vid ett köp av ett spel. Efter det uttalandet så kom DRM låset, kanske inte jättekonstigt, men ett dumt drag av Oculus. Bättre att komma till en lösning så att alla headsets går att använda i deras plattform så att 3e parts produkter som Revive inte behövs.

Man brukar säga att när en aktör når 75% av en marknad så infaller monopol, kan du gissa några på den digitala mjukvarumarknaden som ligger väldigt nära den gränsen?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Härligt att se att påtryckningar från vanliga hederliga konsumenter faktiskt fortfarande kan få genomslag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av affero:

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro dollar och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

Vad är det för valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Vad är det för valuta?

1 EURO USD ≈ 80.5kr med dagens valutakurs
700 euro dollar är ungefär 56 300kr, VR är dyrt minst sagt.

Länge leve enhetsomvandling

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Härligt att se att påtryckningar från vanliga hederliga konsumenter faktiskt fortfarande kan få genomslag

Det är inte påtryckningar i från hederliga konsumenter som fick Oculus att ändra sig. Det är snarare skaparen av revive som fick Oculus att ändra sig. Det lönar sig inte att HTC Vive användare kan konsumera utan att betala. Oculus agerar för att det är bättre att HTC Vive användare betalar.

Om Oculus verkligen lyssnade på konsumenter så skulle de aldrig tala om att gå över till ett nytt DRM-system .

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mycket om den typ av avtal occulus har med vissa utvecklare. Det är inte säkert att Valve skulle tillåta att Vive kan drivas via andra plattformar än Steam. Tex Occulus Home.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

@anon185723: De handlar väldigt mycket om att spara ansikte, tror de insåg ganska fort att PC gaming är väldigt passionerad marknad, till skillnad från t.ex. console-gaming, och den lilla skaran high-end gamers som faktiskt kasta ut pengar på VR-kapabla rig samt VR headset för nästan 10 lax begär bättre. Vive ser ut att göra mycket bättre än oculus, men båda headseten sålde bättre än vad jag själv förväntat mig från early adopters. Dock undrar jag hur lång tid det tar innan VR börjar bli main stream, och ifall Oculus kommer vara med i the long run, eller bara kvarstå som "VR Kickstartarn" och senare dö ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

De kan ju potentiellt sett sälja mer spel utan sånt här skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Fler spel kanske, men de kan få större marknadsandel för sitt headset om den har massa exklusiva titlar. Nu slog det dock fel eftersom PC-Spelare inte är idioter och sa ifrån i god tid.

Permalänk
Medlem

@FlippsyFlipp: Hahaha endast euro, typo!

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tror att VR marknaden har en lååååång uppförsbacke framför sig. Med dom priser det innebär för att få en bra VR upplevelse (PC) har dom inte råd att låsa in kunder. Risken finns att vi får samma situation som HDDVD vs Bluray.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

jo visst, men jag vill inte använda något annat än min xbox1kontroll/tgb+mus ändå

Jag undviker ju gärna att betala 2000 spänn för något jag inte behöver

Skulle jag köra VR skulle det inte vara fulla rumsupplevelsen å skit, har inte plats för de. isf skulle de va sittandes i min stol och bara ha den visuella upplevelsen

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Too little too late. De har redan förstört allas förtroende i företaget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vem och/eller vad är Occulus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: VR företag. Och det är Oculus*

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Dem8n: VR företag. Och det är Oculus*

Jaha tack, där ser man 😊

Skickades från m.sweclockers.com