Hemskt ljud under load - extrem coil whine?

Permalänk
Medlem

Hemskt ljud under load - extrem coil whine?

Jag köpte en färdigmonterad dator från Inet kring årsskiftet 2014/2015 och valde då en ASUS Strix GTX760 som jag har varit väldigt nöjd med. Eftersom jag inte spelar särskilt krävande spel tänkte jag att ett GTX970 kunde vara en lämplig uppgradering och jag fick tag på ett via marknaden här på Sweclockers.

Det enda jag egentligen jag var lite missnöjd med när det gällde 760n var att fläktarna drog på rejält vid load och jag antog att ett kraftigare kort = lägre belastning = tystare. Till min förskräckelse avger den 'nya' GPUn ett hemskt ljud under load och jag vet inte riktigt vad det kan vara. Jag hittade flera exempel på Youtube där alla lustigt nog gäller i stort sett samma kort (EVGA 970 ACX2.0).

Här är min egna inspelning: https://instaud.io/rpx
Ursäkta sprakandet i början. Ljudet hörs svagt kring 10s när jag startar The Witcher 2 och vid 28s laddar jag in min sparfil.
Här är även några andra exempel från Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=6b-ufMF2nhg
https://www.youtube.com/watch?v=2RGTyrNO0N4

Är det någon extrem form av coil whine? Om ja, går det att göra något åt saken eller är det bara att gilla läget? Jag har sökt lite på nätet och vissa verkar ha fått bukt med problemet efter RMA medan vissa fått tillbaka kort som låtit ännu värre. Det är svårt att fånga ljudet på ett bra sätt men det är verkligen ett hemskt ljud, speciellt när man har datorn ståendes 30cm bort.

Jag såg fram emot en skaplig uppgradering men ska det vara på det här viset byter jag hellre tillbaka till 760n...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Jag köpte en färdigmonterad dator från Inet kring årsskiftet 2014/2015 och valde då en ASUS Strix GTX760 som jag har varit väldigt nöjd med. Eftersom jag inte spelar särskilt krävande spel tänkte jag att ett GTX970 kunde vara en lämplig uppgradering och jag fick tag på ett via marknaden här på Sweclockers.

Det enda jag egentligen jag var lite missnöjd med när det gällde 760n var att fläktarna drog på rejält vid load och jag antog att ett kraftigare kort = lägre belastning = tystare. Till min förskräckelse avger den 'nya' GPUn ett hemskt ljud under load och jag vet inte riktigt vad det kan vara. Jag hittade flera exempel på Youtube där alla lustigt nog gäller i stort sett samma kort (EVGA 970 ACX2.0).

Här är min egna inspelning: https://instaud.io/rpx
Ursäkta sprakandet i början. Ljudet hörs svagt kring 10s när jag startar The Witcher 2 och vid 28s laddar jag in min sparfil.
Här är även några andra exempel från Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=6b-ufMF2nhg
https://www.youtube.com/watch?v=2RGTyrNO0N4

Är det någon extrem form av coil whine? Om ja, går det att göra något åt saken eller är det bara att gilla läget? Jag har sökt lite på nätet och vissa verkar ha fått bukt med problemet efter RMA medan vissa fått tillbaka kort som låtit ännu värre. Det är svårt att fånga ljudet på ett bra sätt men det är verkligen ett hemskt ljud, speciellt när man har datorn ståendes 30cm bort.

Jag såg fram emot en skaplig uppgradering men ska det vara på det här viset byter jag hellre tillbaka till 760n...

Om det är irriterande för dig så hör med stället/butiken du köpte för ett byte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det är irriterande för dig så hör med stället/butiken du köpte för ett byte.

Jag köpte det som sagt här på marknaden så det kan bli svårt. EVGAs garanti gäller i och för sig även för begagnade produkter men det är ju lite omständligt att göra en RMA, speciellt om det nu inte är något fel på kortet. Den tidigare ägaren säger sig inte ha haft några tendenser till coil whine (om detta nu ens är coil whine?).

Övriga specs:
ASUS Z97I-Plus
4690K (stock)
8GB DDR3-minne
Fractal Design Integra M 550W

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

970-korten är ökända för sitt coil whine. Man kan prova byta tills man får ett tystare men såvitt jag vet låter alla mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

970-korten är ökända för sitt coil whine. Man kan prova byta tills man får ett tystare men såvitt jag vet låter alla mer eller mindre.

Fast den förra ägaren säger sig inte ha upplevt några konstigheter och han har ingenting att vinna på att ljuga om det eftersom kortet som sagt fortfarande omfattas av garantin och går att få utbytt via RMA.

Jag har tyvärr ingen annan dator jag kan testa kortet i och att byta ut delar på måfå för att förhoppningsvis bli av med problemet känns onödigt jobbigt men det kanske inte finns något annat sätt att få reda på orsaken till ljudet?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Fast den förra ägaren säger sig inte ha upplevt några konstigheter och han har ingenting att vinna på att ljuga om det eftersom kortet som sagt fortfarande omfattas av garantin och går att få utbytt via RMA.

Jag har tyvärr ingen annan dator jag kan testa kortet i och att byta ut delar på måfå för att förhoppningsvis bli av med problemet känns onödigt jobbigt men det kanske inte finns något annat sätt att få reda på orsaken till ljudet?

Coil whine varierar ofta beroende på övriga komponenter i datorn, speciellt nätaggregatet. Den tidigare ägaren kan ha haft en kombination som eliminerade det mesta av ljudet. Det är omöjligt att veta på förhand om något kommer låta. Men 970-korten är kraftigt drabbade av detta överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Coil whine varierar ofta beroende på övriga komponenter i datorn, speciellt nätaggregatet. Den tidigare ägaren kan ha haft en kombination som eliminerade det mesta av ljudet. Det är omöjligt att veta på förhand om något kommer låta. Men 970-korten är kraftigt drabbade av detta överlag.

Är det ens coil whine det handlar om? Jag är inte så insatt men har sett en hel del klipp på Youtube och tycker inte riktigt att det låter som traditionellt coil whine. Det här är mer ett slags elektriskt surrande och de flesta exempel av coil whine som jag har hört verkar snarare vara ett vinande eller lågfrekvent tjutande.

Om det nu är coil whine som beror på kompatibilitetsproblem och man gör en RMA, kommer det nya kortet att uppvisa samma problem? I så fall känns det som att jag lika gärna kan försöka kränga vidare kortet och leta efter ett exemplar av annat fabrikat.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Inte så att detta upplevs i menyer osv men knappt i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Inte så att detta upplevs i menyer osv men knappt i spel?

Snarare tvärtom. I exemplet med The Witcher 2 surrar det svagt vid introvideon, tystnar när man hoppar fram till menyn och drar igång väldigt högljutt så fort man kommer in i själva spelet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren:

Stäng fläktarna manuellt via något program för att därefter gå in i det scenariet där ljudet uppstår en kortare stund.
Resultat?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter mer som en fläkt, som skaver mot något, än coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@ågren:

Stäng fläktarna manuellt via något program för att därefter gå in i det scenariet där ljudet uppstår en kortare stund.
Resultat?

Jag provade att ratta runt lite i PrecisionX och det låter likadant oavsett vad fläktarna är inställda på.

Efter att ha kikat lite på EVGAs hemsida så verkar det som att man själv får bekosta frakten till Tyskland vilket säkert är ett par hundra. Då känns det nästan lättare att bara dra av några hundra på priset och försöka få det sålt istället.

Det skulle ju kännas surt om man betalar för frakten och blir utan kort i ett par veckor bara för att få tillbaka ett annat kort som uppvisar samma symptom.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att så fort man alt+tabbar sig ur spelet så blir det knäpptyst. När man öppnar spelet igen återupptas ljudet direkt, från 0 till 100 liksom. Det verkar ju inte vara något fel på kortet i sig eftersom ljudet som sagt försvinner så fort man inte är inne i något spel men vad kan det bero på?

Min 550-wattare ska väl räcka och bli över för ett ensamt 970 men kan det på något sätt ha att göra med nätagget ändå? Att det inte riktigt orkar driva kortet eller något? Jag vet inte vad annars det kan vara men så är jag inte särskilt påläst heller.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren:

Dra igång cs go som jag vet är väldigt lätt att justera fps i..
Prova lasta och få fram ljudet, ställ sedan fps_max till 59... Se om du märker skillnad.

Dvs oavsett spel, gå ifrån hög fps till en låg genom bara limitera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Det konstiga är att så fort man alt+tabbar sig ur spelet så blir det knäpptyst. När man öppnar spelet igen återupptas ljudet direkt, från 0 till 100 liksom. Det verkar ju inte vara något fel på kortet i sig eftersom ljudet som sagt försvinner så fort man inte är inne i något spel men vad kan det bero på?

Min 550-wattare ska väl räcka och bli över för ett ensamt 970 men kan det på något sätt ha att göra med nätagget ändå? Att det inte riktigt orkar driva kortet eller något? Jag vet inte vad annars det kan vara men så är jag inte särskilt påläst heller.

Hmm ditt nätagg kan mycket väl göra problemet värre, även om det är ett som räcker rent wattmässigt. Vilket märke och modell samt ålder på ditt nuvarande, kanske kan ge oss lite mer att gå på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hmm ditt nätagg kan mycket väl göra problemet värre, även om det är ett som räcker rent wattmässigt. Vilket märke och modell samt ålder på ditt nuvarande, kanske kan ge oss lite mer att gå på?

Det är ett Fractal Design Integra M, ca 18 månader gammalt. Jag orkar inte ordna med ett nytt nätaggregat bara för att det förhoppningsvis ska fungera så jag valde att sälja vidare kortet och inväntar nog RX480 istället. Men ni får gärna spåna vidare så att andra som är i samma sits kan få lite svar. Tack för all hjälp.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Det är ett Fractal Design Integra M, ca 18 månader gammalt. Jag orkar inte ordna med ett nytt nätaggregat bara för att det förhoppningsvis ska fungera så jag valde att sälja vidare kortet och inväntar nog RX480 istället. Men ni får gärna spåna vidare så att andra som är i samma sits kan få lite svar. Tack för all hjälp.

Hade själv detta elektriska surrande på min evga 970 i kombo med ett fractal-agg.. Att byta nätagg hjälpte en hel del + vsync på 60hz så var det i princip helt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com