Sony: "Playstation 4 Neo ska hindra spelare från att gå över till PC"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Playstation 4 Neo ska hindra spelare från att gå över till PC"

Playstation 4 "Neo" kommer med uppgraderad hårdvara och stöd för 4K. Med detta hoppas Sony kunna hålla kvar spelarna längre och förhindra att de går över till andra plattformar såsom PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Works both ways

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

GLHF

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Just nu så ser det ut som Microsoft hindrar spelare att välja Neo framför "prestanda monstret" Scorpio!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Efter Sonys feta spel som visades på E3 är jag riktigt sugen på en NEO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Just nu så ser det ut som Microsoft hindrar spelare att välja Neo framför "prestanda monstret" Scorpio!

Var inte Scorpio 1 år bort?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast

Med 4.2 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n... lycka till

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Alltså, spelarna behöver mötas inte skiljas åt, oavsett plattform.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Alltså, spelarna behöver mötas inte skiljas åt, oavsett plattform.

Det var vettigt sagt. Mindre segregation helt enkelt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför skulle man välja?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om det blir för mycket inkrementella uppgraderingar kan det också bli så att *fler* väljer PC framför konsolen. En PC kan uppgraderas, medan en konsol måste bytas ut helt och hållet varje gång. Att "hålla kvar" spelarna genom att göra deras nuvarande konsol föråldrad känns som det kan misslyckas, eftersom en stor fördel med konsoler sägs ska vara just att de håller längre än en dator.

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början. Kom 4K och VR helt som en överraskning? Trodde de att spelare skulle nöja sig med 720p de närmsta 5-6 åren efter release?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Håller med författaren av denna artikel: http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-16-microsofts-mixed...

Xbox one Scorpio som släpps 2017 tillsammans med Microsofts slopande av exklusiva titlar för konsolen där istället titlarna fungerar även på windows 10 gör att det är dumt att köpa en Xbox one idag och det är frågan om varför man vill köpa en vid julen 2017 när Scorpio släpps istället för att köpa en bra PC där utbudet av spel är större. Spel som utvecklas idag med release datum 2018 och 2019 lär göra det med scorpio i åtanke så det finns stora frågetecken om hur bra de kommer fungera med äldre Xbox one och Microsoft är väldigt luddiga när de svarar på den frågan.

Playstation 4 Neo däremot har fortfarande ett existensberättigande då Sonys ekosystem ligger separat från PC i motsats ill Microsofts.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början. Kom 4K och VR helt som en överraskning? Trodde de att spelare skulle nöja sig med 720p de närmsta 5-6 åren efter release?

Man hade inte så mycket alternativ - om du tittar på storleken och TDPn på den första Xbox One så hade man inte kunnat öka prestandan särskilt mycket utan att pris, strömförbrukning och värmeutveckling hade börjat skena. Idag ser förutsättningarna annorlunda ut.

Angående alla dessa argument kring att köpa en "bra PC" istället - Scorpio kommer troligtvis att kosta mellan fyra och fem tusen. För de pengarna får du inte en vettig speldator och absolut inte en som klarar av spel med likvärdigt ögongodis som Scorpio.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

är det inte alltid poängen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är bra. Jag vill tillbaka till tiden då konsoler både var billigare än PC OCH piskade dem i grafikprestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början. Kom 4K och VR helt som en överraskning?

Ekonomi.
En aspekt som av nån anledning ofta helt glöms bort här på SweC. Märkligt.

Citat:

Trodde de att spelare skulle nöja sig med 720p de närmsta 5-6 åren efter release?

Tror inte det finns ett enda PS4 spel som renderar i 720p och en majoritet snurrar i 1080p så varför denna felaktiga vinkling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror inte det finns ett enda PS4 spel som renderar i 720p och en majoritet snurrar i 1080p så varför denna felaktiga vinkling?

Nej men 900, partyparty...
Och majoriteten som är 1080 är väl i 30fps? Så de som är i 900 är väl just det för att kunna köra 60fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Just nu så ser det ut som Microsoft hindrar spelare att välja Neo framför "prestanda monstret" Scorpio!

Var väl jul 2017 på den, med lite förseningar så har vi väl sommar 2018..

Skrivet av Pepsin:

Om det blir för mycket inkrementella uppgraderingar kan det också bli så att *fler* väljer PC framför konsolen. En PC kan uppgraderas, medan en konsol måste bytas ut helt och hållet varje gång. Att "hålla kvar" spelarna genom att göra deras nuvarande konsol föråldrad känns som det kan misslyckas, eftersom en stor fördel med konsoler sägs ska vara just att de håller längre än en dator.

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början. Kom 4K och VR helt som en överraskning? Trodde de att spelare skulle nöja sig med 720p de närmsta 5-6 åren efter release?

Det gick väl antagligen inte att få in den typen av hårdvara såpass tidigt..
En annan sak är ju att som säkert Hr minst 1 år, om inte 2 eller 3 i utvecklingscykel, se bara på MS vars scorpio ligger 1,5 år bort trots att den säkerligen redan är 1 år in i utveckling...

Så ja, när ps4 och X11 började utvecklas så fanns nog varken något av VR bolagen ännu, och 4k visste folk inte ens vad det var...
Så jo, liiiite väl lätt stt i efterhand sitta och säga att 4k och VR skulle förutspåtts till en sån självklarhet för typ 6-7-8 år sen...

Själv är jag nöjd, skulle gärna se att konsolerna uppdateras med 2, max 3 års cykler.
Finns nog alltid någon som är beredd att köpa ens gamla konsol beggat så borde man kunna uppgradera för 2-3k vilket skulle ge en kostnad på runt 1000:- per år för stt hålla konsolen up to date..

För mig handlar det egentligen inte om pengarna, jag gillar att bara stoppa i skivan och spela, samtidigt som man sitter i soffan vid sin stora tv och surround
Visst, det går att lösa med PC också men det blir aldrig lika smidigt och integrerat som en konsol..
Vidare är många av de bästa spel jag kört konsolexklusiva, samt att som man sett (t ex Batman) så läggs ju mkt krut från tillverkarna på just konsol.

Jag har full förståelse för alla PC-spelare, men inte ens nu när #pcmasterrace duger som argument längre så måste tydligen alla pc-spelare leta nya saker att klanka på

Permalänk
99:e percentilen

Vågar man chansa vilt på 900p utan MSAA uppskalat till 4K @ 30 fps?

Det kan vara dödsstöten för gaming på PC vi ser här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta gör mig bara mer benägen att köpa en PC i framtiden. Varför köpa en ny konsol vartannat år för 4000kr när man kan köpa ett nytt grafikkort för samma pris om man vill uppgradera?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Just nu så väljer man väl en PC och en PS4a så täcker man in det mesta.
Det mesta kommer ju både på Xbox och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Håller med författaren av denna artikel: http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-16-microsofts-mixed...

Xbox one Scorpio som släpps 2017 tillsammans med Microsofts slopande av exklusiva titlar för konsolen där istället titlarna fungerar även på windows 10 gör att det är dumt att köpa en Xbox one idag och det är frågan om varför man vill köpa en vid julen 2017 när Scorpio släpps istället för att köpa en bra PC där utbudet av spel är större. Spel som utvecklas idag med release datum 2018 och 2019 lär göra det med scorpio i åtanke så det finns stora frågetecken om hur bra de kommer fungera med äldre Xbox one och Microsoft är väldigt luddiga när de svarar på den frågan.

Playstation 4 Neo däremot har fortfarande ett existensberättigande då Sonys ekosystem ligger separat från PC i motsats ill Microsofts.

Det är ju långt ifrån alla titlar som blir "dual play".

Sen är det inte alla som har en dator i vardagsrummet.

Xbox one har ett minst lika stort existensberättigande som Neo. Tycker jag då 🙂

Dock kan jag hålla med om att för de som kör både och (konsol + dator) så kan det ju kanske vara lockande att köpa playstation för att "få lite mer av varje".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Nej men 900, partyparty...
Och majoriteten som är 1080 är väl i 30fps? Så de som är i 900 är väl just det för att kunna köra 60fps...

Det varierar.
720p är iaf under alla omständigheter fel och det blir inte mer rätt för man upprepar det ofta.

Skrivet av Serzarian:

Med 4.2 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n... lycka till

Med tanke på att många av de spel på E3 som fick mest uppmärksamhet för sin grafik hörde hemma på plain-vanilla PS4 så borde det snarare bli ganska lätt. (givetvis fanns det uppmärksammade spel på annat håll oxå och tack vare MS nya strategi så fick PC fler vackra titlar än vanligt)

Mao, ifråga om maximal teoretisk prestanda och absolut bildkvalité så kommer PC alltid vara bästa alternativet och kunder som siktar på det är tappade ändå (om de ens funnits där från första början). Men "grafik" är ett ohyggligt mkt större begrepp än så och uppenbarligen kan t.o.m. gammel-lådan spotta ur sig saker som väcker uppmärksamhet. Med mer kräm (Neo) har man än bättre förutsättningar att hålla kvar befintliga kunder.

Permalänk
Inaktiv

Kanske neo äntligen når den flera år gamla PC "standarden" på 1080p 60fps. Destiny fick man minsann stå ut med 30fps i trots att det var den dyraste titeln någonsin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Just nu så ser det ut som Microsoft hindrar spelare att välja Neo framför "prestanda monstret" Scorpio!

Nja som PC spelare skaffar jag hellre Neo då Ps4 har riktiga exklusiva spel. Alla Xbox/Scorpio spel kan jag ju köra på PC, så varför skaffa Xbox överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Varför köpa en ny konsol vartannat år för 4000kr när man kan köpa ett nytt grafikkort för samma pris om man vill uppgradera?

Frågan är snarare varför man skulle köpa ny konsol vartannat år? Neo/Scorpio är enskilda, och frivilliga, "mid gen upgrades". I huvud taget inte samma sak som att släppa nya konsoler vartannat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det är ju långt ifrån alla titlar som blir "dual play".

Sen är det inte alla som har en dator i vardagsrummet.

Xbox one har ett minst lika stort existensberättigande som Neo. Tycker jag då 🙂

Dock kan jag hålla med om att för de som kör både och (konsol + dator) så kan det ju kanske vara lockande att köpa playstation för att "få lite mer av varje".

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer inte längre. Microsoft har i år sagt att de numera ser Xbox one och windows 10 som en "Universal Windows platform". Alla spel skall släppas för den unifierade platformen som "Universal Windows Applications". Ett fåtal spel som kommer nu kommer inte ha stöd för windows 10 direkt ur lådan på grund av att utvecklingen av dessa startade före Microsoft lanserade den nya planen. Dessa kommer få stöd i efterhand. Till exempel Gears of war 5. Detta är tråkiga nyheter för de som köpt Xbox one när den lanserades eftersom de då förmodligen gjort detta i tron att det skall fungera som en konsol med eget utbud av spel precis som tidigare.

Kan läsas om bland annat här https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/01/microsoft-....

Har du en PC redan är det således få skäl till att skaffa en Xbox One. Visst man kan säkert argumentera för att det kan ersätta en PC i vardagsrummet men verklighetenär snarare att det inte är en direkt ersättare. En riktig PC har mycket större utbud av spel än Xbox one har då en riktig PC inte är knuten till UWAs.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Även när nya God of War släpps så är det bara två spel som lockar mig till Playstation. Fanimej inte värt det...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker detta är bra. Jag vill tillbaka till tiden då konsoler både var billigare än PC OCH piskade dem i grafikprestanda.

Haha kommer aldrig ske igen.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Den nya "konsolen" är väl unreal engine, unity3d och cry engine tillsammans med steam och gog antar jag?
Då menar jag vad konsolernas syfte och funktion var från 80 talet fram till nyligen, nämligen att de var en plattform för både spelskapare och spelare.

Förr var konsoler för spelskaparna en förspecificerad maskin med verktyg att skapa spel på som även har en stor användarbas; samtidigt från andra sidan en produkt för konsumenter som har utbud och tillfredsställande funktionalitet, allt detta där gemene spelar kan handskas med konsolen utan större utmaning eller förkunskaper.

Idag kan i princip alla datorer oavsett specifikation agera som en plattform som konsoler gjorde och gör idag tack vare dessa spelmotorer för spelskapare och steam & gog för spelarna.
Med steam och gog så blir även utbudet både lättillgängligt och lätthanterligt som kassetter och skivor var "i den gamla tiden" för spelarna.

Den enda konkurrensfördelen för konsoler över datorer idag är operativsystemet och pris. Microsoft försöker göra sin OS win10 attraktiv med UWP som distributionsplattform och Valve försöker göra tvärtom med att göra sin distributionsplattform Steam attraktiv med steam machines.
De stora förlorarna i längden blir sony och nintendo om de inte gör något eftersom priset går att motivera med större funktionalitet på en dator jämförelsevis mot dagens konsoler.

Synd att sony tog bort linux på ps3:an, hade sony gått vidare med linux, utvecklat idén och skapat en "sony machiens" (med vulkan) hade det kanske sett annorlunda ut idag för dem.

Nu får förvisso sony ett litet extra förlängt andrum och konkurrensfördelar mot datorer tack vare VR, då konsoler kan agera bättre än vad datorer kan med pris, lättillgänglighet och vara mer lätthanterligt.

Bara några tankar jag delar, trevlig helg!