Telia okapabla att brygga TG799vn v2?

Permalänk

Telia okapabla att brygga TG799vn v2?

Har haft bredband via Telia ett bra tag och haft deras Thomson/technicolor/tg 7xx routrar i bryggat läge förut. Detta har fungerat "utan problem" tills jag fick TG799vn v2.
Har varit i kontakt med Telia support både via telefon och chatt. Fått TG799vn v2 bryggad X antal gånger utan framgång.
I samband med ett större driftfel fick jag även den utbytt mot en ny som även den ej gått att brygga.

Någon som lyckats brygga TG799vn v2? Eller löst det på annat vis?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Avstängd

Den ska gå att brygga.
Har för mig lampan lyser blått istället för grönt då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Sitter med samma modem i bryggat läge, powerlampan lyser blått. Fick ringa Telia ett par gånger innan dom fick till det ordentligt, så det är nog bara att ligga på Telia.

Visa signatur

9900K - ROG Strix Z390-F GAMING - 32GB DDR4 - Asus RTX 3070 Dual - AX1200i - Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Den ska gå att brygga.
Har för mig lampan lyser blått istället för grönt då.

Skrivet av Gark2001:

Sitter med samma modem i bryggat läge, powerlampan lyser blått. Fick ringa Telia ett par gånger innan dom fick till det ordentligt, så det är nog bara att ligga på Telia.

Detta stämmer Den annars gröna lampan ska vara den enda som lyser och ska lysa blått för att indikera att routern är bryggad.
Det gör den också. Men ändå så går den inte. Har som sagt varit i kontakt med Telia flertal gånger ang detta.
Har haft problem som IP-konflikter routrarna emellan. brandväggen i TG799vn v2 verkar fortfarande vara aktiv. dess wi-fi har tom dykt upp i telefonerna. Sist på förra routern tog det runt 5 samtal och då kom de fram till att "en inställning inte gått i lås"
Ska ge det ett nytt försök imorgon.

Skönt att se att det fungerat för dig ger hopp

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk

Någon som kör med eget modem? i så fall vilket?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Avstängd

Har glömt hur det var för min del.
Men ville brygga för att få ännu bättre wifi,med min Netgear WNDR 3700.
Som har grym räckvidd för att vara så pass gammal.
Men jag blev ej nöjd och strunta i bryggningen.Kan ju varit samma klabb som du upplevt.
Annars säg till Telia att du är missnöjd med routern.
Och vill ha TG 799 vac istället.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joel_Sthlm:

Har haft bredband via Telia ett bra tag och haft deras Thomson/technicolor/tg 7xx routrar i bryggat läge förut. Detta har fungerat "utan problem" tills jag fick TG799vn v2.
Har varit i kontakt med Telia support både via telefon och chatt. Fått TG799vn v2 bryggad X antal gånger utan framgång.
I samband med ett större driftfel fick jag även den utbytt mot en ny som även den ej gått att brygga.

Någon som lyckats brygga TG799vn v2? Eller löst det på annat vis?

Min TG799vn v2 har funkat perfekt från första dagen i bryggat läge. Jag ringde telia och bad dom brygga den, efter några minuter var det bara att starta om den och koppla vidare till min asus N-65u och det har funkat felfritt i 1,5 år nu:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Har glömt hur det var för min del.
Men ville brygga för att få ännu bättre wifi,med min Netgear WNDR 3700.
Som har grym räckvidd för att vara så pass gammal.
Men jag blev ej nöjd och strunta i bryggningen.Kan ju varit samma klabb som du upplevt.
Annars säg till Telia att du är missnöjd med routern.
Och vill ha TG 799 vac istället.

Wifi räckvidd/hastighet, Portvidarebefordran, kör server på kerbal Bla. co-op spel fungerar inte alls osv osv
Thomson routerns wifi räckte knappt till sovrummet. den vi kör nu så har vi ut på tomten och till garaget tom

nu blev det ingen support idag men ska kolla alternativ med dom

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Detta stämmer Den annars gröna lampan ska vara den enda som lyser och ska lysa blått för att indikera att routern är bryggad.
Det gör den också. Men ändå så går den inte. Har som sagt varit i kontakt med Telia flertal gånger ang detta.
Har haft problem som IP-konflikter routrarna emellan. brandväggen i TG799vn v2 verkar fortfarande vara aktiv. dess wi-fi har tom dykt upp i telefonerna. Sist på förra routern tog det runt 5 samtal och då kom de fram till att "en inställning inte gått i lås"
Ska ge det ett nytt försök imorgon.

Skönt att se att det fungerat för dig ger hopp

Skrivet av Joel_Sthlm:

Någon som kör med eget modem? i så fall vilket?

Jag har exakt samma modem bryggat, det tog ett samtal till telia å högst 5 minuter å fixa

Satte nätverkssladden i port 4 (antar att du redan har det) å hade i förväg stängt av Wifi på routern.

De fjärrade in på routern och bryggade porten, nu går trafiken direkt till min RT-N66U

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Min TG799vn v2 har funkat perfekt från första dagen i bryggat läge. Jag ringde telia och bad dom brygga den, efter några minuter var det bara att starta om den och koppla vidare till min asus N-65u och det har funkat felfritt i 1,5 år nu:-)

Ja som sagt när det fungerar fungerar det klockrent. Har kört bryggat dock på tg789 tidigare. vet inte hur många samtal och chatter jag suttit i men endå så vill det inte. har haft 2 TG799vn v2 nu och varken har bryggats korrekt.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag har exakt samma modem bryggat, det tog ett samtal till telia å högst 5 minuter å fixa

Satte nätverkssladden i port 4 (antar att du redan har det) å hade i förväg stängt av Wifi på routern.

De fjärrade in på routern och bryggade porten, nu går trafiken direkt till min RT-N66U

samtal + chatt går hur smidigt som helst Telias support är guld värda. de säger att routern ska "tanka hem filerna för bryggning och att detta kan ta upp till 20 minuter och sedan ska man koppla in sin routern i port 4"
kör samma Router som du.

fick låna mobil 3gsticka och köra med under driftfel som vi hade här som jag körde i asus routern direkt som USB Modem och det fungerade så har uteslutit att det är fel på mina prylar.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Inaktiv

@Joel_Sthlm:

om du har senaste mjukvara till deras TG79X så är en ny typ av "bryggning" dom har börjat med, du får två externa ipadresser. en på port fyra som "passerar" routerfunktionen i din TG79X. samt en annan ip på port 1-3 samt wifi. du kan stänga av wifi på "statuslampan".

kolla på minip.se om du har olika på port 4 jämfört med port 1-3. då vet du om den är bryggad.

Permalänk
Skrivet av anon224490:

@Joel_Sthlm:

om du har senaste mjukvara till deras TG79X så är en ny typ av "bryggning" dom har börjat med, du får två externa ipadresser. en på port fyra som "passerar" routerfunktionen i din TG79X. samt en annan ip på port 1-3 samt wifi. du kan stänga av wifi på "statuslampan".

kolla på minip.se om du har olika på port 4 jämfört med port 1-3. då vet du om den är bryggad.

Ok intressant! ska kolla det här med supporten! Ja det lär va nyaste eftersom jag fick den utbytt förra veckan. Problemet är att deras router fortfarande verkar ha Brandväggen och NAT aktiverat när deras brygga gått igenom.
"Feature" med deras nya sätt att brygga? (Ironi).
Förklarar dock varför dess wifi synts i våra mobiler men det har varit till och från och inte ständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har glömt hur det var för min del.
Men ville brygga för att få ännu bättre wifi,med min Netgear WNDR 3700.
Som har grym räckvidd för att vara så pass gammal.
Men jag blev ej nöjd och strunta i bryggningen.Kan ju varit samma klabb som du upplevt.
Annars säg till Telia att du är missnöjd med routern.
Och vill ha TG 799 vac istället.

Vac går att brygga överhuvudtaget dock, så skaffa inte den!

#16141430

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joel_Sthlm:

Ok intressant! ska kolla det här med supporten! Ja det lär va nyaste eftersom jag fick den utbytt förra veckan. Problemet är att deras router fortfarande verkar ha Brandväggen och NAT aktiverat när deras brygga gått igenom.
"Feature" med deras nya sätt att brygga? (Ironi).
Förklarar dock varför dess wifi synts i våra mobiler men det har varit till och från och inte ständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg åt dom att fixa in den senaste mjukvaran helt enkelt. Därefter kan du brygga/avbrygga den själv via 192.168.1.1. Då fungerar det som jag skrev. Du aktiverar bryggningen genom att aktivera "dmz" (dmz i det här fallet har en helt annan innebörd än det har annars/egentligen)

Om "bryggninngen" redan har gått igenom eller inte, det tar du reda på genom att göra som jag skrev på minip.se, isf behöver du inte kontakta dom.

Jag skulle kalla det en väldigt stor "feature", telia är nästan ensamma om att ge fler än en ip till privatkunder. (Inte ironi).

Skrivet av Baxtex:

Vac går att brygga överhuvudtaget dock, så skaffa inte den!

#16141430

Konstig meningsuppbyggnad eller har du skrivit fel?

Jo det går att brygga.

Permalänk
Medlem

Dom bryggar den genom att ge dig en DMZ-port som du kopplar din egna router på men du måste sen själv stänga av Wi-Fi, DHCP och brandväggen. Fungerar inte på samma sätt som deras äldre modeller.

Tar 1 minut att stänga av dessa funktioner så bör inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Fick hem VAC modellen förra veckan, och det ända jag gjorde var att aktivera dmz och sedan koppla in min egen router i port 4:a. Som någon annan skrev får man nu 2 externa adresser.

Permalänk

Om syftet bara var att slå på wifit på den andra routern så är det ju bara att slå av dhcp på den o sätta upp wifit,o sedan slå av wifi på telian. Då blir den en accesspunkt bara.

Edit; jag har fipplat lite o hittade ett tips på nätet för o slå på DMZ, gå in i routern med detta tillägg; http://192.168.2.1/dmz.lp.

Din adress är säkert annan jag har satt denna för jag skickar vidare till en pfsenseburk.
Pfsensen har 192.168.2.2 så den adressen skrev jag in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Dom bryggar den genom att ge dig en DMZ-port som du kopplar din egna router på men du måste sen själv stänga av Wi-Fi, DHCP och brandväggen. Fungerar inte på samma sätt som deras äldre modeller.

Tar 1 minut att stänga av dessa funktioner så bör inte vara något problem.

Man kan ju tro det, men tyvärr så går det inte att stänga av brandväggen, så kör dubbla här hemma nu. Kan ställa ner den från "Hög" till "Normal" som "säkerhetsnivå".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Dom bryggar den genom att ge dig en DMZ-port som du kopplar din egna router på men du måste sen själv stänga av Wi-Fi, DHCP och brandväggen. Fungerar inte på samma sätt som deras äldre modeller.

Tar 1 minut att stänga av dessa funktioner så bör inte vara något problem.

Nej dom bryggar den inte genom att ge en "dmz-port", vad det nu är... Man ställer in dmz mot en intern ip-adress

..vilket inte är vad Telia gör.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Man kan ju tro det, men tyvärr så går det inte att stänga av brandväggen, så kör dubbla här hemma nu. Kan ställa ner den från "Hög" till "Normal" som "säkerhetsnivå".

I min gick det stänga av, via en "inaktivera" knapp. 5 minuter senare sprang jag dock på en tråd som beskrev hur jag kunde aktivera DMZ så gjorde det åxå, dhcp och wifi hade jag stängt av sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

I min gick det stänga av, via en "inaktivera" knapp. 5 minuter senare sprang jag dock på en tråd som beskrev hur jag kunde aktivera DMZ så gjorde det åxå, dhcp och wifi hade jag stängt av sedan tidigare.

Aha, så man måste slå av brandväggen först och sen aktivera DMZ? Verkar ju logiskt. Kan ta en screenshot sedan och visa att det inte går på min iaf.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Aha, så man måste slå av brandväggen först och sen aktivera DMZ? Verkar ju logiskt. Kan ta en screenshot sedan och visa att det inte går på min iaf.

Så här ser det ut i min.

Sökvägen är http://192.168.1.1/cgi/b/secpol/cfg/?be=0&l0=3&l1=11

Product Name: TG799vn v2 Software Release: 10.5.1.Q Software Variant: FK Boot Loader Version: 2.0.6 Service Name: TeliaSonera SMART 3.6.1

Angående DMZ så ser jag inte till den någonstans i menyn eller på någon undersida, verkar vara dold, dvs man måste gå direkt till https://192.168.1.1/dmz.lp som @BABOON_ASS skrev ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crille631:

Angående DMZ så ser jag inte till den någonstans i menyn eller på någon undersida, verkar vara dold, dvs man måste gå direkt till https://192.168.1.1/dmz.lp som @BABOON_ASS skrev ovan.

Det beror på att du har en gammal mjukvara i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Så här ser det ut i min.
https://i.imgur.com/fRXv8Ph.png

Sökvägen är http://192.168.1.1/cgi/b/secpol/cfg/?be=0&l0=3&l1=11

Product Name: TG799vn v2 Software Release: 10.5.1.Q Software Variant: FK Boot Loader Version: 2.0.6 Service Name: TeliaSonera SMART 3.6.1

Angående DMZ så ser jag inte till den någonstans i menyn eller på någon undersida, verkar vara dold, dvs man måste gå direkt till https://192.168.1.1/dmz.lp som @BABOON_ASS skrev ovan.

Kan posta en screenshot imorgon, sådär ser min mjukvara inte alls ut, interfacet är väldigt enkelt, tänk Windows 8 start screen med massa knappar bara med väldigt få saker man kan göra.

Permalänk

Har varit i Göteborg över helgen så har varit inaktiv och nu är jag hemma i min kära stuga.

Har ej varit medveten om "deras nya sätt att brygga" om så är fallet. Då jag som sagt kört det förut och vid senare tillfälle inte informerats om att det var annorlunda. hade routern bryggad till november 2015 då jag flyttade och fick den utbytt pga fel. Sedan dess har jag försökt få den bryggad ett antal gånger var av en av gångerna tog runt 5 telefonsamtal innan telia kom fram till att enligt dom "en inställning ej låst sig och där av bryggan ej gått igenom".

Nu! har jag iallafall varit in och kollat lite vilka inställningar jag kommer åt
1.2 Programvaruversion: 10.5.1.R
1.3 Enhetens namn : TG799vn v2
1.5 DSL programvara : A2pv6F037b.d24h
1.7 Datum / tid : 19/06/2016 23:45:07
Tjänstnamn: TeliaSonera SMART 3.6.1
Klicka Spioler för Skärmdumpar

http://192.168.1.1/dmz.lp :

brandväggen gav dock olika resultat beroende på hur man hamnade där:

och

Tänkte även uppmärksamma att deras hjälp handbok hänvisar till funktioner som ej finns:

Dold text

Förut så Satt man i chatten i 2 minuter bad supporten brygga. 20 minuter senare lyste lampan blått. man kopplade in sin egna router och det vara bara tuta å köra.

Vore Trevligt om @TeliaKundservice Kunde reda ut förvirringen

Telia #15742107 :
"Precis som cenorida skriver så behöver du kontakta vår support via chat, epost eller telefon för att få hjälp med att brygga din router. Det görs då på distans och efter bryggningen är genomförd så kommer routern fungera mer som ett regelrätt modem där port 4 levererar ditt bredband samtidigt som du kan köra din telefoni genom din Telia router som vanligt."

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Har varit i Göteborg över helgen så har varit inaktiv och nu är jag hemma i min kära stuga.

Har ej varit medveten om "deras nya sätt att brygga" om så är fallet. Då jag som sagt kört det förut och vid senare tillfälle inte informerats om att det var annorlunda. hade routern bryggad till november 2015 då jag flyttade och fick den utbytt pga fel. Sedan dess har jag försökt få den bryggad ett antal gånger var av en av gångerna tog runt 5 telefonsamtal innan telia kom fram till att enligt dom "en inställning ej låst sig och där av bryggan ej gått igenom".

Nu! har jag iallafall varit in och kollat lite vilka inställningar jag kommer åt
1.2 Programvaruversion: 10.5.1.R
1.3 Enhetens namn : TG799vn v2
1.5 DSL programvara : A2pv6F037b.d24h
1.7 Datum / tid : 19/06/2016 23:45:07
Tjänstnamn: TeliaSonera SMART 3.6.1
Klicka Spioler för Skärmdumpar

http://192.168.1.1/dmz.lp :
http://i.imgur.com/QUAgVdJ.jpg
brandväggen gav dock olika resultat beroende på hur man hamnade där:
http://i.imgur.com/knInGlF.jpg
och
http://i.imgur.com/JVdf98L.jpg

Tänkte även uppmärksamma att deras hjälp handbok hänvisar till funktioner som ej finns:
http://i.imgur.com/emQT13I.jpg

Dold text

Förut så Satt man i chatten i 2 minuter bad supporten brygga. 20 minuter senare lyste lampan blått. man kopplade in sin egna router och det vara bara tuta å köra.

Vore Trevligt om @TeliaKundservice Kunde reda ut förvirringen

Telia #15742107 :
"Precis som cenorida skriver så behöver du kontakta vår support via chat, epost eller telefon för att få hjälp med att brygga din router. Det görs då på distans och efter bryggningen är genomförd så kommer routern fungera mer som ett regelrätt modem där port 4 levererar ditt bredband samtidigt som du kan köra din telefoni genom din Telia router som vanligt."

Det var en väldigt motsägelsefull bild på "DMZ", har själv inte testat vad som händer men det som står där i texten är ju omöjligt eller "felskrivet" eftersom det tekniskt sett inte fungera på det viset.

Det går inte att brygga till ett privat ipnummer eftersom brygga innebär att stänga av nat/pat/routing för att ansluta ett publikt ip nummer till konsumentens apparat innanför gatewayen och dmz är en brandväggsfunktion så att klumpa ihop det på det sättet och med den texten blir bara konstigt och det vore intressant att veta vad den funktionen verkligen har för funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joel_Sthlm:

Har varit i Göteborg över helgen så har varit inaktiv och nu är jag hemma i min kära stuga.

Har ej varit medveten om "deras nya sätt att brygga" om så är fallet. Då jag som sagt kört det förut och vid senare tillfälle inte informerats om att det var annorlunda. hade routern bryggad till november 2015 då jag flyttade och fick den utbytt pga fel. Sedan dess har jag försökt få den bryggad ett antal gånger var av en av gångerna tog runt 5 telefonsamtal innan telia kom fram till att enligt dom "en inställning ej låst sig och där av bryggan ej gått igenom".

Nu! har jag iallafall varit in och kollat lite vilka inställningar jag kommer åt
1.2 Programvaruversion: 10.5.1.R
1.3 Enhetens namn : TG799vn v2
1.5 DSL programvara : A2pv6F037b.d24h
1.7 Datum / tid : 19/06/2016 23:45:07
Tjänstnamn: TeliaSonera SMART 3.6.1
Klicka Spioler för Skärmdumpar

http://192.168.1.1/dmz.lp :
http://i.imgur.com/QUAgVdJ.jpg
brandväggen gav dock olika resultat beroende på hur man hamnade där:
http://i.imgur.com/knInGlF.jpg
och
http://i.imgur.com/JVdf98L.jpg

Tänkte även uppmärksamma att deras hjälp handbok hänvisar till funktioner som ej finns:
http://i.imgur.com/emQT13I.jpg

Dold text

Förut så Satt man i chatten i 2 minuter bad supporten brygga. 20 minuter senare lyste lampan blått. man kopplade in sin egna router och det vara bara tuta å köra.

Vore Trevligt om @TeliaKundservice Kunde reda ut förvirringen

Telia #15742107 :
"Precis som cenorida skriver så behöver du kontakta vår support via chat, epost eller telefon för att få hjälp med att brygga din router. Det görs då på distans och efter bryggningen är genomförd så kommer routern fungera mer som ett regelrätt modem där port 4 levererar ditt bredband samtidigt som du kan köra din telefoni genom din Telia router som vanligt."

Skrivet av mrqaffe:

Det var en väldigt motsägelsefull bild på "DMZ", har själv inte testat vad som händer men det som står där i texten är ju omöjligt eller "felskrivet" eftersom det tekniskt sett inte fungera på det viset.

Det går inte att brygga till ett privat ipnummer eftersom brygga innebär att stänga av nat/pat/routing för att ansluta ett publikt ip nummer till konsumentens apparat innanför gatewayen och dmz är en brandväggsfunktion så att klumpa ihop det på det sättet och med den texten blir bara konstigt och det vore intressant att veta vad den funktionen verkligen har för funktion.

TS har en gammal mjukvara och det betyder att han inte kan brygga routern själv. Dmz gör att alla portar står öppna mot en ipadress du själv väljer.

Om du har deras senaste mjukvara så "betyder" dmz något helt annat. Telia har tagit den "funktionen" i gränssnittet till att låta folk själva brygga routern.

Läs mitt tidigare inlägg 5ggr till. Återkom därefter om du undrar något.

Permalänk
Skrivet av anon224490:

TS har en gammal mjukvara och det betyder att han inte kan brygga routern själv. Dmz gör att alla portar står öppna mot en ipadress du själv väljer.

Om du har deras senaste mjukvara så "betyder" dmz något helt annat. Telia har tagit den "funktionen" i gränssnittet till att låta folk själva brygga routern.

Läs mitt tidigare inlägg 5ggr till. Återkom därefter om du undrar något.

Om du läst och kollat mitt inlägg 5 gånger som du citerat hade du sett att "TS" kommer åt dmz i sin router.
Sedan vore det sjukt märkligt om routern skulle ha så pass gammal mjukvara att dessa funktioner som vissa verkar haft länge inte finns på den jag fick för en vecka sedan och dessutom Telia laddat om.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joel_Sthlm:

Om du läst och kollat mitt inlägg 5 gånger som du citerat hade du sett att "TS" kommer åt dmz i sin router.
Sedan vore det sjukt märkligt om routern skulle ha så pass gammal mjukvara att dessa funktioner som vissa verkar haft länge inte finns på den jag fick för en vecka sedan och dessutom Telia laddat om.

Jag har aldrig skrivit att du inte kommer åt dmz-inställning i din router.

Vilka funktioner pratar du om?

Att du nyss har fått den är snarare ett tecken på att du INTE har senaste fw.

Ponera att du köper en iphone som legat i lager 6mån. Jämför den fw som finns i den med den fw som finns i din kompis iphone, som han använder dagligen. Vem tror du har senaste fw?

Jag kan säga att den router du har, har telia haft i ca 3-3,5 år. Den mjukvara du har är MINST två år gammal.

Jag tar det en gång till:
Du kan inte brygga (läs: stanga av nat, "routing", dhcp. Googla om du inte vet vad det innebär) din router själv eftersom din mjukvara är GAMMAL. Telia måste brygga den ÅT dig.

Alternativ 2:
Du ber Telia uppdatera till senaste fw. Därefter kan du brygga den själv.

Vad är det för routerfunktioner du saknar om man får fråga? Jag frågar eftersom 9/10 personer som klagar på operatörers gratisroutrar vill ha ett "bättre" wifi, och då är det en accesspunkt eller omplacering av routern som är lösningen - inte en annan router/dhcpserver vilket många tror