Razer lanserar uppdaterad version av OSVR – konkurrerar med Oculus Rift och HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Razer lanserar uppdaterad version av OSVR – konkurrerar med Oculus Rift och HTC Vive

Under E3 utannonserar Razer en ny version av VR-headsetet OSVR, vars specifikationer nu påminner om HTC Vive och Oculus Rift men till ett lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var övertygat att OSVR idén dog för ganska länge sen tack vara att ingen hos bl.a. htc och oculus brydde sig om att använda sig utav nåt opensource mjukvara vilket ledde till att VR marknaden är nu fragmenterat.
Kanske har jag bara fel uppfattat allt men ändå...

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Billigt! Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Mmm. Men utöver råa specs är ergonomin väldigt viktig. Tvivlar att den ens är i närheten av ORs kvalitet när det kommer till sånna detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Har haft 4 olika razermöss, haft problem med ALLA.

Första deathaddern gick sladden av på (efter typ 2 månader), andra krånglade mjukvaran från början, försökte uppdatera musen så brickades den helt - fick en ny. Gick några veckor sedan började mjukvaran krångla, muspekaren hoppar och har sig som den vill. Exakt samma i en annan dator, sedan dog scrollen.

Slängde skiten och bytte till logitech.

Tänkte senare på jobbet ge razer en ny chans med en splitter ny mamba trådlös med färger å skit. Gick inte en dag innan mjukvaran började krångla, muspekaren hänger sig och fungerar allmänt SKIT.
Batteriet håller i en eftermiddag, och nu börjar hårdvaran gå åt skogen på den här också.
Kan inte direkt säga att jag är nöjd med den, jag är glad att jobbet betalade.

Har även mängder med vänner som haft liknande problem med razer, och krävs inte mycket sökning för att bekräfta att det är ett vanligt problem.

Var glad att din fungerar, men tyvärr har inte alla sån tur.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Priset är onekligen intressant. De andra VRbrillorna är helt enkelt för dyra för många men även för de som har råd är det en första version av något nytt med ett gäng barnsjukdomar samt formatkrig och osäkerhet kring kontrollval. Då blir prislappen ännu mer svårsmält.

Ska bli spännande att se vad reviewers säger om det här headsetet när det är dags för lansering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Jag var övertygat att OSVR idén dog för ganska länge sen tack vara att ingen hos bl.a. htc och oculus brydde sig om att använda sig utav nåt opensource mjukvara vilket ledde till att VR marknaden är nu fragmenterat.
Kanske har jag bara fel uppfattat allt men ändå...

Det stod ju i texten att dom stödjer SteamVR (OpenVR) och bör då fungera med alla titlar som inte är specialbyggda för Oculus.

Det är alltså enbart Facebook/Oculus som jobbar hårt med att måla in sig i hörnet.

Jag har själv utvecklat för OVR men gått över helt till SteamVR.

Permalänk
Medlem

Sådär ja Blir nog svårt för Rift att fortsätta säljas till fantasipriser nu. Fast det är klart; det fins ju alltid de som betalar tusenlappar för rätt märke på produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag är lite inne på att hoppa på detta tåget och priset ser ju bra ut. Kan man hoppas på något litet 'first impressions' test ifrån Sweclockers, även om det är devkit?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Denna är inte menad för konsumenter och konkurerar inte med Rift och Vive som artikeln hävdar. Användarupplevelsen är oslipad och menad för utvecklare.

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant.

HTC Vive är helt klart intressantast men då jag varken har pengar/plats för den fulla upplevelsen och Oculus Rift helt enkelt är för dyr för vad man får så har VR inte varit på kartan än.
4000kr låter dock mycket rimligare.

Trevligt att den lanseras så snart också, bara att invänta recensioner.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu behöver man bara handspårningskontroller också, om man inte bara tänkt sig mus/tangentbord/gamepad/racing/sim spel..

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att Facebook/Oculus betalar utvecklare fett med pengar för att ta bort stöd för öppna HMD's.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4nxpnq/fuck_facebook_a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Glöm inte heller att Facebook/Oculus betalar utvecklare fett med pengar för att ta bort stöd för öppna HMD's.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4nxpnq/fuck_facebook_a...

Whaaat, du menar ett företag jagar efter lite fördelar gentemot sina konkurrenter? WOW vilken nyhet!!

Skrivet av BennyZ:

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Min dog efter ett år :/ Annars en mkt skön mus

Skrivet av Ozzed:

Sådär ja Blir nog svårt för Rift att fortsätta säljas till fantasipriser nu. Fast det är klart; det fins ju alltid de som betalar tusenlappar för rätt märke på produkten.

Skrivet av Uzanar:

Mycket intressant.

HTC Vive är helt klart intressantast men då jag varken har pengar/plats för den fulla upplevelsen och Oculus Rift helt enkelt är för dyr för vad man får så har VR inte varit på kartan än.
4000kr låter dock mycket rimligare.

Trevligt att den lanseras så snart också, bara att invänta recensioner.

Kan hålla med om att Riften är dyr, men det är också Vive. Riften kostar ca 6500kr och Vive 9500kr. Skulle tippa att Touch till Rift kommer ligga mellan 2-3k så att den hamnar på samma pris som Vive.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

hahaha, sanningen.

Köpte razer diamond för typ 12år sedan eller nå liknande och den var då ingen höjdare.

Efter ett årtionde med amd så bytte jag till razer igen, efter knappt 8månader så har musen börjat flippa ur och sluta fungera, de här problemet har jag aldrig haft med logitech. Är mer att mössen slits ut med tiden. Kommer aldrig handla deras värdelösa produkter igen. De här börjar dem bara sälja för att VR är extrem hype just nu. Och efter att ha spelat oculus över en helg så kan jag verkligen förstå varför.

Med tanke på hur många VR headset som kommer ut så lär de ju bli ett jävla krig de kommande åren, kul!

Permalänk
Avstängd

Verkar svårt för de som köpt Vive att inte trasha OR i precis varenda VR tråd, förstår inte riktigt varför, om Vive nu är så bra kan ni inte bara använda era headset istället och vara glada ?

OR är inte stängt, vem som helst kan ladda ned och börja utveckla för den och behöver absolut inte ens finnas på Oculus Store för att fungera. Valve/Steam titlar fungerar utmärkt och kommer alltid göra det då det inte gynnar Valve att låsa sig till ett enda headset.

Jag förstår att vissa enbart hatar dem på grund av de ägs av facebook, och då måste allt vara dåligt (?) ungefär som allt som Microsoft gör bara måste vara dåligt på något sätt för vissa. Men återigen använd då det ni vill utan att trasha konkurrenterna, är det så svårt ?

Sedan verkar folk ha svårt att läsa innantill, till och med Luckey själv säger att han testat room scale med två kameror och det fungerade utmärkt. Finns Youtube videos med detta, bara se själva. Det enda de har sagt är att detta inte är något de rekommenderar till utvecklare för i ärlighetens namn är det ju bara en demo man visar för kompisarna och inget man kommer köra dagligen (jmfr alla andra hoppa runt grejer till konsoller).

Visst borde OR ha fixat till produktionen och bäst hade varit om kontrollerna fanns idag men de kommer ju snart ! Stop the hate!

Permalänk
Entusiast

@cavange: Ptja, det här är ju en av flera ganska bra anledningar att hata Oculus som företag... http://uploadvr.com/serious-sam-oculus-offered-shitton-money-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

@cavange: Ptja, det här är ju en av flera ganska bra anledningar att hata Oculus som företag... http://uploadvr.com/serious-sam-oculus-offered-shitton-money-...

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

Nu tycker jag du är onödigt hård i tonen.
HTC/Vive verkar inte ha valt spåret att låsa ute konkurrenter men det verkar tyvärr Oculus vilja göra.
Jag tycker inte heller om trenden att låsa ner spelmarknader på PC likt konsolkrigen då det tidigare varit öppet för alla parter här så en del missnöje är väl inte så konstigt i just den frågan. Det är inte bara någon drömvärld.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fade:

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

Det är en skillnad mellan att introducera artificella fördelar mot sina konkurrenter inom en bransch jämfört med att faktiskt utprestera en konkurrent.

I det här fallet så skulle det innebära att Serious Sam skulle bli exklusivt för Oculus Rift endast för att HTC Vive's funktionalitet skulle blivit aktivt blockerat av utvecklaren trots att HTC Vive väldigt enkelt skulle kunna drivas ihop med spelet i vanliga fall.

Nu kanske vissa personer så som du tycker att det är okej men det tycker inte jag och många andra enligt våra grundläggande etiska principer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu tycker jag du är onödigt hård i tonen.
HTC/Vive verkar inte ha valt spåret att låsa ute konkurrenter men det verkar tyvärr Oculus vilja göra.
Jag tycker inte heller om trenden att låsa ner spelmarknader på PC likt konsolkrigen då det tidigare varit öppet för alla parter här så en del missnöje är väl inte så konstigt i just den frågan. Det är inte bara någon drömvärld.

Kan hålla med om att jag var lite hård i tonen, kanske för att det var andra gången på raken jag skrev i stort sätt samma sak. Ursäkta för det. Jag gillar inte heller att man låser sig, men tyvärr så det oftast fungerar.

Hur ser ni på Valves patent av Chaperone?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Hur ser ni på Valves patent av Chaperone?

Ensamrätten. Ja det är trist det med.
Ett gäng titlar vid introduktion hade väl båda parter annonserat att de skulle vara plattformslåsta och det var trista nyheter men jag hoppades på att senare titlar inte skulle ha fler låsningar. Vi får se hur det blir framöver.
Verkar iaf som ena plattformen är med benägen att låsa in spel till en specifik plattform och då blir jag lite mer ledsen i ögat på just den plattformen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ensamrätten. Ja det är trist det med.
Ett gäng titlar vid introduktion hade väl båda parter annonserat att de skulle vara plattformslåsta och det var trista nyheter men jag hoppades på att senare titlar inte skulle ha fler låsningar. Vi får se hur det blir framöver.
Verkar iaf som ena plattformen är med benägen att låsa in spel till en specifik plattform och då blir jag lite mer ledsen i ögat på just den plattformen.

Resultatet av patentet blir samma sak som när man låser in spel. Kanske till och med i större skala, Valve försöker låsa in alla till SteamVR.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Denna är inte menad för konsumenter och konkurerar inte med Rift och Vive som artikeln hävdar. Användarupplevelsen är oslipad och menad för utvecklare.

Fel. Denna är enligt OSVR-utvecklarna menad för Gamers, VR-Fans OCH Utvecklare.

"The HDK 2 allows us to meet the needs of VR fans and gamers and provide developers with affordable open-source hardware to innovate with," said Christopher Mitchell, OSVR lead at Razer. Källa

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Verkar svårt för de som köpt Vive att inte trasha OR i precis varenda VR tråd, förstår inte riktigt varför, om Vive nu är så bra kan ni inte bara använda era headset istället och vara glada ?

Nej, som jag tidigare skrev så har jag mer eller mindre varit Oculus fanatiker och varit med sedan DK1-tiden. Jag har använt deras OVR för den varit smidig, då den också fungerar utmärkt med Gear VR. Älskar verkligen deras ATW.

Som ensamutvecklare vill man lägga minimalt med tid och resurser på att kunna nå en så bred marknad som möjligt. VR-marknaden är ännu inte riktigt mainstream. Känns ganska bra då att man kan välja att utveckla för SteamVR och kunna köra med Rift/Vive/OSVR som HMD.

Klart man blir irriterad när man hela tiden matas med uppgifter om hur de som företag försöker låsa ute öppna lösningar.

Nu senast att dom betalat utvecklare för att aktivt RADERA stöd för SteamVR i ett spel som jag kanske tänkt köpa.
https://steamdb.info/app/451080/history/

Men visst, jag utvecklar ett spel just idag för SteamVR. Om jag får några miljoner från Facebook så kanske jag också tänker om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nej, som jag tidigare skrev så har jag mer eller mindre varit Oculus fanatiker och varit med sedan DK1-tiden. Jag har använt deras OVR för den varit smidig, då den också fungerar utmärkt med Gear VR. Älskar verkligen deras ATW.

Som ensamutvecklare vill man lägga minimalt med tid och resurser på att kunna nå en så bred marknad som möjligt. VR-marknaden är ännu inte riktigt mainstream. Känns ganska bra då att man kan välja att utveckla för SteamVR och kunna köra med Rift/Vive/OSVR som HMD.

Klart man blir irriterad när man hela tiden matas med uppgifter om hur de som företag försöker låsa ute öppna lösningar.

Nu senast att dom betalat utvecklare för att aktivt RADERA stöd för SteamVR i ett spel som jag kanske tänkt köpa.
https://steamdb.info/app/451080/history/

Men visst, jag utvecklar ett spel just idag för SteamVR. Om jag får några miljoner från Facebook så kanske jag också tänker om..

Rätt svårt för en annan aktör att slå sig in på Steam's marknad, när andra aktörer försöker så begår de dessa övertramp. Steam tjänar på att vara öppna och supportera allt och därav ha möjlighet att sälja allt i sin store.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Rätt svårt för en annan aktör att slå sig in på Steam's marknad, när andra aktörer försöker så begår de dessa övertramp. Steam tjänar på att vara öppna och supportera allt och därav ha möjlighet att sälja allt i sin store.

SteamVR är egentligen lite dåligt namnval.

https://github.com/ValveSoftware/openvr

Laddar du ner t.ex. Live For Speed som finns som demo så använder dom detta API och jag har för mig man inte behöver köra igång steam alls.

Klart Steam tjänar pengar på att supporta allt, men även konsumenterna uppskattar detta alternativet.

Permalänk

Mycket märkligt att de inte nämner dess FOV... men priset är ju betydligt lägre än konkurrenterna så jag antar att det finns en hake någonstans.

Visa signatur