Problem med rättigheterna i utforskaren win 10

Permalänk

Problem med rättigheterna i utforskaren win 10

Mycket irriterande i win 10, enda saken som är dåligt jämfört med win7 är vad man får göra med utforskaren.

HELA TIDEN...har man bläddrat (inte öppnat ens någon fil) i katalogen så går det inte att ta bort skiten.
Hur kan man göra utforskaren "mera kraftfull" och ta bort filer/kataloger när jag vill?/vid första försöket.

Jag är ensam användare på datorn...och då borde jag själv välja mina rättigheter?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Använder du förhandsgransningsförnstret, stäng av det i så fall. Det kan ge upphov till det jag tror du beskriver (även i W7).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse:

det hade jag 100% avstängd....och nu har jag det på för att se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Mycket irriterande i win 10, enda saken som är dåligt jämfört med win7 är vad man får göra med utforskaren.

HELA TIDEN...har man bläddrat (inte öppnat ens någon fil) i katalogen så går det inte att ta bort skiten.
Hur kan man göra utforskaren "mera kraftfull" och ta bort filer/kataloger när jag vill?/vid första försöket.

Jag är ensam användare på datorn...och då borde jag själv välja mina rättigheter?

Tack på förhand.

Enklast är nog om du tankar ner en annan filhanterare tex FreeCommander XE eller directory opus.
Dessa kan du till skillnad mot utforskaren enkelt starta som Administratör..

Med utforskaren har du bara fulla rättigheter om du är inom vissa kataloger, nämligen Dokument, skrivbord, hämtade filer, Bilder, Musik, Filmer, + Även andra filer som ligger direkt under ditt konto tex Appdata, dock med en smula lägre behörighet (du måste klicka fortsätt för att ta bort filer)

Om du får problem inom dessa ovan kataloger så har du däremot nån form att rättighetsproblem, tex du har kopplat på en USB ansluten sticka eller hårddisk formaterad med NTFS och du har flyttat filer till denna från en annan dator.

Många av övriga kataloger som ligger under rooten i C: tex Programdata, Program, Program (x86), Windows har man däremot inte behörighet att ta bort filer hur som helst, detta för att man inte av okunskap ska haverera systemet, och har man kunskap vet man nog också hur man ska ta bort filer här..

Windows 10 har skruvat till filsäkerheten och rättighter något mer jämfört mot Windows 7, just för att folk inte ska krascha sina system fullt så enkelt som det var förut helt enkelt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

tack för förklaringen. Det låter vettigt allt du skriver. Dock är det otroligt att vissa kataloger går inte att ta bort. Och detta händer lika väl på min USB-hårdisk som på andra partitioner än C.

Jag har försökt hitta andra program via store.... ska se nu om jag har redan dessa som du nämner...

Enklast är nog om du tankar ner en annan filhanterare tex FreeCommander XE eller directory opus.
Dessa kan du till skillnad mot utforskaren enkelt starta som Administratör..

Tack för dessa program. Kommer säkert att testa dem. Nu har jag laddat ner dessa. Jag trodde jag skulle hitta dem i windows store. men icke. Dina program ser däremot verkligen profesionella jämfört med dessa som jag har hittat i windows store. Aerize explorer t.ex.

Annars en annan fråga angående windows store i win10. Det är bara skit där som allt bygger på en viss platform? Ska man ha ordentliga program då ska man undvika windows store så mycket som möjligt? Bara skit där alltså.

Windows 10 har skruvat till filsäkerheten och rättighter något mer jämfört mot Windows 7, just för att folk inte ska krascha sina system fullt så enkelt som det var förut helt enkelt.

Detta är säkert bra för det mesta men säkert störande för de mer kunniga. Jag brukar några gg om året flytta/städa många terabyte beroende på vad man håller med för tillfället. Det var jävligt irriterande att då jag måste starta om datorn säkert 20gg innan jag blev klar senaste gången. Just för såna tillfällen är extra programmen bra. Annars klarar mam sig med win10 utforskaren fint vid normalt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@ggustavsson:

tack för förklaringen. Det låter vettigt allt du skriver. Dock är det otroligt att vissa kataloger går inte att ta bort. Och detta händer lika väl på min USB-hårdisk som på andra partitioner än C.

Jag har försökt hitta andra program via store.... ska se nu om jag har redan dessa som du nämner...

Du kanske har tidigare haft en annan installation av Windows (eller konto) som skapat dessa trilskandes filer, då blir det lätt problem, då dessa filer fortfarande tillhör detta tidigare OS/konto, och ditt nya inte har fulla rättigheter till dessa filer.

Är därför man inte brukar köra NTFS på externa hårdiskar eller USB stickor, för att filrättigheterna följer med filerna när man just använder NTFS, FAT32 är heller inte bra då filstorlek är begränsad till 4GB
Externa enheter bör vara i exFAT

Det går att ta upp en partition, katalog eller enskilda filer dess egenskaper flik säkerhet och sen ta över ägarskap och ändra rättigheter osv, men det är inte solklart hur man ska åstadkomma detta...

freecommander hittar du på http://freecommander.com/en/summary/ är gratis
Directory Opus är dock betalprogram, men är nog det mest avancerade filhanteraren som finns idag https://www.gpsoft.com.au/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Här är ett mycket bra exempel på hur ologiskt detta är!

Har varit och bläddrat i undermappar dock utan att öppna någon plik. Det går inte på något viss att ta bort katalogen, och inte ens byta namn på den! Konstigt nog så kan jag ta bort alla underkataloger bort med del direkt.

Jag måste starta om datorn...då utan att bläddra i underkataloger först----då försvinner katalogen med DEL på 0.1 sek.
Det som är det mest irriterande att det finns inte någon logik i detta. Det bara händer då och då som on datorn bara vill bli envis och jävlas.

mp3, mp4 avi, eller pdf...spelar ingen roll...Allt påverkas....
Så...vad kan det vara till upphov för detta superspärr. Inget hjälper. Bara omstart.

§7
Permalänk

Opus 11 light...samma problem...trodde att det skulle försvinna om man kör som administratör...men icke.

Det enda som jag gjorde att bläddra i en underkatalog 1sek för att direkt gå upp och ta bort katalogen.

samma sak med free commander.
Alltså har man bläddrat i underkatalogen då går det inte att göra några ändringar på själva "huvudkatalogen"

Intressant att detta smittas till andra program. Jag stänger free commander och försöker direkt att ta bort katalogen i Directory Opus eller i utforskaren....utan att lyckas. BARA OMSTART HJÄLPER.

§7
Permalänk
Hedersmedlem

@Dual-Tjur *Bilder borttagna i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Jag har inte kunnat återskapa ditt problem och misstänker att den bakomliggande orsaken är du själv och inte Windwos 10 specifikt. Vid något tillfälle har du antingen ändrat behörigheterna på aktuella kataloger eller så har något program åtkomst till filer du försöker ta bort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse:

jag har haft windows10 i kanske 20 dagar. Problemet har dykt upp då och då. Det räcker att man har bläddrat i en katalog....det går inte att ta bort sen. Man måste starta om datorn först. Om man tar bort katalogen direkt...då man loggar in i windows så försvinner det direkt.

Samma problem med program som jag har redan beskrivit.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Dual-Tjur: Jag har inte kunnat återskapa ditt problem och misstänker att den bakomliggande orsaken är du själv och inte Windwos 10 specifikt. Vid något tillfälle har du antingen ändrat behörigheterna på aktuella kataloger eller så har något program åtkomst till filer du försöker ta bort.

jag kan ta bort alla kataloger. Men bläddrar jag lite djupare i 2 kataloger under då kan jag inte ta bort "huvudkatalogen"....

så problemet skapas endast då jag "besöker mapp-en- rna under

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag kan ta bort alla kataloger. Men bläddrar jag lite djupare i 2 kataloger under då kan jag inte ta bort "huvudkatalogen"....

så problemet skapas endast då jag "besöker mapp-en- rna under

Det du beskriver nu är så som det fungerar och alltid har gjort. Du kan inte såga av grenen du sitter på helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse:

jag antar jag måste spela in en kort video för att problemet ska komma fram!
Jag gör det nästa gg jag städar

ska dock göra ett försök tiill.

C:/TESTKATALOG

Den innehåller 3kataloger+2filer. Jag märker den trycker på DEL så är allting borta.

Jag klickar på C:/TESTKATALOG och där finns

KAT1
KAT2
KAT3
File1.txt
File2.txt

jag klickar på KAT2 och där finns det t.ex 3 plikar. Jag öppnar inte dem. Går tillbaka till C:/
Försöker återigen ta bort C:/TESTKATALOG men nu i alla program kommer det felet med för lite rättigheter.

Konstigt nog så går det att ta bort enkelt det som finns i TESTKATALOGEN.

Mycket irriterande då man har städat/flyttat många filer men går inte ta bort hela kataloger på en gång