Permalänk
Medlem

HTPC Openelec, Nas.

Hej, vet inte hur jag ska felsöka,
Kör Openelec på en "ASRock Nettop ION 330Pro" . I den har jag anslutit ett share via smb från en Netgear ReadyNas 104.
På denna ligger allt i rar format, ej uppackade filer. Tv avsnitt i 720p funkar, hackar till lite, men Ok.

Men att försöka köra 1080p filmer från denna, inte en chans. De är lagg utan dess like.
Skulle man istället lägga filmen lokalt på datorn, så spelar den upp dessa utan att hacka.
Så vad är galet? Nätet eller är det att Nasen ej orkar med belastningen? Dessa sitter i samma switch.
Tycker att det är ju ändå datorn som packar upp filerna, men nasen kan kanske inte skicka snabbt nog?

Surt å behöva flytta över en film för att ha chans å se någon.

Nasen har:
Marvell, Armada 370 , vilket inte säger mig ett jota. mer än att det är en seg cpu.
Interna RAM 0,5 GB, På tok för lite troligen.

Efter som jag ej lyckats dela ut en mapp i win10 som openelec kommer åt, så har jag ej testat dela ut filer den vägen.

Tankar å ider?

Enda lösningen å byta till en kraftigare NAS?
Känns som jag har fastnat i tanken att problemet helt är NASEN.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu sitter dessvärre inte jag på någon specifik kunskap kring openelec, men jag har själv Ubuntu/Kodi htpc + NAS hemma.

När jag tidigare hade en Boxee box (riktigt gammal HTPC lösning) och kollade på 1080p filmer så var det laggfest deluxe, efter lite googlande hittade jag att det var min HTPC som inte pallade trycket.

I Ditt fall så är HTPCn ett par år gammal och kan vara orsaken till lagget, jag är faktiskt osäker på vad som krävs av en HTPC för att driva 1080p

Vet du hur din setup ser ut med transcoding? görs det av HTPC eller NAS?
Om transcoding sker på din NAS (vilket jag inte tror, borde knappt klara av 720p) så är det orsaken till att det laggar APA.

När du säger att du lägger filmen lokalt på datorn, menar du då på din ASRock? och dessutom, packar du upp filmen då eller ligger den kvar i rarfilerna?

Min setup hemma är en 4 bays NAS med lagom CPU och sedan fläskade jag på med HTPC istället, detta funkar hur bra som helst.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

...
Vet du hur din setup ser ut med transcoding? görs det av HTPC eller NAS?
Om transcoding sker på din NAS (vilket jag inte tror, borde knappt klara av 720p) så är det orsaken till att det laggar APA.

När du säger att du lägger filmen lokalt på datorn, menar du då på din ASRock? och dessutom, packar du upp filmen då eller ligger den kvar i rarfilerna?

Trasnscodingen lär ske på htpcn efter som den packar upp dessa rar filer "on the fly"..
vill inte sitta å packa upp filmerna/tv serierna så fort man vill se något. Därför är allt i "original"

Korrekt, när de läggs lokalt på asrocken, vilket är det enda sättet att kolla på en film utan lagg. I rar format.
Men visst den har ett par år på nacken..

Permalänk
Medlem

1) En ION330 är inte direkt den vassaste kniven i HTPC-lådan.

2) Skillnaden i att spela upp rarade filmer och redan uppackade är marginell, det är definitivt inte där skon klämmer. Rar-filerna är inte komprimerade utan används bara för att dela upp stora filer i mindre.

Men "original" är väl ändå att ta i, det finns väl ingen laglig distributör som använder rar-filer?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@MrHummf
Jag kör KODI på en ION330 icke pro, mot en SMB-share på min vanliga burk.
Det är inga som helst problem för min del, så jag skulle kika lite på vad det blir för nätverkshastigheter från din NAS. Skulle gissa på att det är där nånstans som skon klämmer!

Permalänk
Medlem

Potential problem:
-NAS hastighet via NIC (borde vara 10/100) - Kollade på deras sajt och det är Gigabit LAN, om det nu är denna du modell du har: http://www.trustedreviews.com/negear-readynas-102-review
-NAS diskar är för slöa och har relativt låg rpm?

Kör du trådad anslutning till HTPC eller WiFi? - Om du kör WiFi, vad har du för hastighet på den USB-stickan?

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Inaktiv

Jag körde en NAS med Freenas installerat just mot Kodi/Openelec för ett tag sedan. Det funkade förvånadsvärt bra utan lagg när jag körde med kabel och Samba-shares. Innan dess hade jag stora issues när NASen hade andra system installerat.

Nu kör jag endast en HTPC istället men kan verkligen rekommendera Freenas om din modell stöder det systemet samt om du orkar läsa på lite

Min NAS var inte direkt kraftig, en dualcore AMD med 8Gb ram. Tror det var var billigaste HP Proliant från 2010 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Potential problem:
-NAS hastighet via NIC (borde vara 10/100) - Kollade på deras sajt och det är Gigabit LAN, om det nu är denna du modell du har: http://www.trustedreviews.com/negear-readynas-102-review
-NAS diskar är för slöa och har relativt låg rpm?

Kör du trådad anslutning till HTPC eller WiFi? - Om du kör WiFi, vad har du för hastighet på den USB-stickan?

Båda enheterna kör via tråd. inge wifi alls. Dock är det 104 versionen. med 5400rpm diskar..

Så alternativ är att diskarna e för slöa? Humm..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar iaf inte vara något kring diskarna:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=74840

Vad har du för switch/ap som trafiken går via? Om den har ett webgui skulle jag dra igång 1080p(streama för att få laggen) filmen och sedan kontrollera hur den mår, lite allmän övervakning av switchen/ap för att se att den inte är flaskhalsen.
Om du inte ser något skumt med switchen/ap så hade jag gått vidare till gui för NASen och kontrollerat status under tiden du streamar.

Någonstans borde du hitta ett tecken eller spår på vad som är den felande länken

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk

Om du startar en film som du vet hackar och sedan trycker "o" (Som i Olof) på tangentbordet (Förutsatt att du har ett tangentbord) får du upp information om vad systemet gör när du spelar upp den.
Där kan du bland annat se hur mycket din processor jobbar.
Kan ju ge en hint om problemet ligger på din Openelecmaskin.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@zaphio
Tack, ska kolla detta vid tillfälle.

@Pentagram
Har ej något sådant inkopplat men får testa det också. Tack för iden