Testpilot: MSI Z170A Gaming Pro Carbon

Permalänk
Entusiast

Testpilot: MSI Z170A Gaming Pro Carbon

Till årets stora grafikkortslanseringar går många i tankar om nybygge med allt vad det innebär. Häng med när testpiloten "Calathea" testar moderkortet MSI Z170A Gaming Pro Carbon i mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Man undrar hur många som drabbats av att PCI-e platserna gått sönder. då de nu tycket att vi behöver dem förstärkta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nice, bra jobbat

Bästa Testpiloten hittills!

Permalänk

Bra jobbat!

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Bra review, tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Man undrar hur många som drabbats av att PCI-e platserna gått sönder. då de nu tycket att vi behöver dem förstärkta.

Min ena är förstörd för mig så jag har aldrig kunnat kört SLI eller CF. Bara ett singel kort som man har nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Man undrar hur många som drabbats av att PCI-e platserna gått sönder. då de nu tycket att vi behöver dem förstärkta.

Är nog mest för att ha något att skryta om i reklamerna men det lär ju inte heller vara någon nackdel att ha minimerar ju riskerna lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@xfade: Har motsvarande Z170A Gaming Pro som har samma typ av "förstärkta" portar. Mitt ASUS GTX980STRIX med DCIII-kylaren hänger spikrakt. Sådana kort är något som jag annars upplevt, på andra moderkort, kunna hänga en aning i bakkant (exvis mitt tidigare GTX970 med DCII på ett ASUS-kort).
Om det enbart, delvis eller alls beror på portens förstärkning eller ej vågar jag dock inte uttala mig om utan mer tester.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Riktigt proffsig recension!

Det jag däremot tycker Sweclockers bör göra när de publicerar dessa pilottester är att dela in recensionen i sidor och inte bara slänga in allt i en enda lång text. Blir lite lättare att navigera om man exempelvis har överklockning på en sida, mjukvara på en annan, sammanfattning på sista sidan, ja ni förstår säkert min poäng.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

@xfade: Har motsvarande Z170A Gaming Pro som har samma typ av "förstärkta" portar. Mitt ASUS GTX980STRIX med DCIII-kylaren hänger spikrakt. Sådana kort är något som jag annars upplevt, på andra moderkort, kunna hänga en aning i bakkant (exvis mitt tidigare GTX970 med DCII på ett ASUS-kort).
Om det enbart, delvis eller alls beror på portens förstärkning eller ej vågar jag dock inte uttala mig om utan mer tester.

Kul att höra att de gör någon skillnad.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bra recension! Dock är ju de där vita "optimerade ledningsbanorna" bara vit silkscreen for show och inte riktiga ledningar. De är knappt synliga under den svarta lödmasken

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Bra recension

Permalänk
Medlem

Proffsigt. Tack för en bra recension!

Permalänk

@Calathea Snygg recension men saknar något lite extremare på OC fronten med tanke på vem som skrev den

Permalänk
Medlem

Vilken proffsig review, snyggt jobbat!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som man får mycket för pengarna. Men jag är sjukt skeptisk mot MSI. Dåliga erfarenheter utav deras moderkort. Men detta var lite snyggt i alla fall.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Känns som man får mycket för pengarna. Men jag är sjukt skeptisk mot MSI. Dåliga erfarenheter utav deras moderkort. Men detta var lite snyggt i alla fall.

Antar att du har kört med msi för 5-10år sen?, har hänt mycket sen dess, jag har haft 3-4 msi moderkort senaste 3 åren och alla har funkat galant. bra support också

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Snygg review, fler sådana tack!

Vet inte hur det funkar idag när produkter väljs ut för review, går det för er på Sweclockers att handplocka intressanta moderkort ni själva skulle vilja ha, i stället för att låta någon leverantör/tillverkare välja åt er? Tycker det var lite mycket realtek på just detta moderkort, både ljud och nätverksdelen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

@Calathea Snygg recension men saknar något lite extremare på OC fronten med tanke på vem som skrev den

Tja, jag vet, jag vet... Tror du mig när jag säger att den enda överklockning jag gjorde var på standardvolt och max upp till 4,3 gig? Vi får se när jag känner mig sugen nog att ta upp överklockning igen.

Skrivet av Rapidact:

Vet inte hur det funkar idag när produkter väljs ut för review, går det för er på Sweclockers att handplocka intressanta moderkort ni själva skulle vilja ha, i stället för att låta någon leverantör/tillverkare välja åt er? Tycker det var lite mycket realtek på just detta moderkort, både ljud och nätverksdelen?

Man kan framföra egna önskningar men tills nu har jag låtit sweclockers välja åt mig, bekväm som jag är. Nätverksdelen är från Intel på detta moderkort.

Får tacka för de positiva kommentarerna hittills.

Permalänk
Medlem

Fick hem samma kort igår och det vill inte lira med mina ram minnen (corsair vengence lpx ddr4 2400mhz) Ska tydligen ha kommit en bios fix som fixar kompatibiliteten

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Antar att du har kört med msi för 5-10år sen?, har hänt mycket sen dess, jag har haft 3-4 msi moderkort senaste 3 åren och alla har funkat galant. bra support också

Googlar man "msi motherboard reliability", så ser det ju lite sådär ut. Men det gäller kanske de äldre moderkorten, som du säger.

Jag blir bara glad om Msi rycker upp sig, för de har ju alltid levererat många features för pengarna. Kan man sen överklocka på dem (vilket aldrig har gått bra för mig), så är det ju superbra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra och i min mening en nödvändig recension! Av alla dessa Z170 så är det svårt att veta varför man ska välja ett före ett annat, och recensioner som denna hjälper till på den fronten.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av xfade:

Man undrar hur många som drabbats av att PCI-e platserna gått sönder. då de nu tycket att vi behöver dem förstärkta.

Nu vet jag ett och annat om varför de där "förstärkningarna" existerar: de är inte annat än aluminiumfolie runt PCI-E-porten, i princip. De lossnar mycket lättare än porten i sig.

Enda anledningen att det används är för att Gigabyte började med det efter att tullen på någon flygplats någonstans slet ut några grafikkort för att komma åt vapendelarna (som de sett på någon röntgenbild, antar jag), och pajade då PCI-E-platserna i fråga, varpå Gigabyte började köra aluminumfolie runt sina portar. Eftersom Taiwan är Taiwan hängde andra på, man kan inte låta konkurrenterna ha några USP:er för sig själva...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nu vet jag ett och annat om varför de där "förstärkningarna" existerar: de är inte annat än aluminiumfolie runt PCI-E-porten, i princip. De lossnar mycket lättare än porten i sig.

Enda anledningen att det används är för att Gigabyte började med det efter att tullen på någon flygplats någonstans slet ut några grafikkort för att komma åt vapendelarna (som de sett på någon röntgenbild, antar jag), och pajade då PCI-E-platserna i fråga, varpå Gigabyte började köra aluminumfolie runt sina portar. Eftersom Taiwan är Taiwan hängde andra på, man kan inte låta konkurrenterna ha några USP:er för sig själva...

Hahaha! Wtf?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Calathea:
Hej Jag har oxå köpt en Skylake update med bland annat lillebro MSI Mortar z170M. Vill gärna göra en lika bra recension som dig. Vilken app använt du för skärmdump etc

Jag undra om min LED bakjus på moderkortet kan justeras som ditt?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darrenj:

@Calathea:
Hej Jag har oxå köpt en Skylake update med bland annat lillebro MSI Mortar z170M. Vill gärna göra en lika bra recension som dig. Vilken app använt du för skärmdump etc

Jag undra om min LED bakjus på moderkortet kan justeras som ditt?

Det ser inte ut som att dioderna på ditt moderkort kan byta färg. Alla screens är direkt taget med print screen, alt-print screen.