Ska Philips Fidelio L2 låta så här? Eller är de defekta?

Permalänk
Medlem

Ska Philips Fidelio L2 låta så här? Eller är de defekta?

Hej!

Jag har i dagsläget Philips Fidelio X1 som jag är supernöjd med och funderade på att skaffa L2 för utomhusbruk då de är riiiiktigt snygga och ska enligt recensioner på nätet låta underbart.

En kompis till mig har just dessa lurar och jag har fått låna dem över helgen. De sitter väldigt skönt på huvudet men ljudmässigt så låter de väldigt annorlunda. För att försöka förklara det lite bättre:

Mina X1 lurar låter väldigt neutrala, färgar inte ljudet alls och är ljudmässigt helt enkelt naturliga när det gäller musik. Fidelio L2, å andra sidan, låter lite "ljusare", som om de tvingar upp all musik till lite högre frekvenser eller helt enkelt färgar musiken så att allt hörs på ett ljusare, mer "komiskt" sätt. Jag har testat med olika låtar från olika artister (både FLAC och MP3 från skivor jag har hemma, däribland Queen, Linkin Park m.fl.) och upplever exakt samma sak i alla låtar med dessa L2 gentemot mina egna X2.

Min fråga är: Ska Fidelio L2 verkligen låta så här eller är de defekta? Finns det någon som har Fidelio X1/X2 samt L2 och kan jämföra dessa direkt mot varandra?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har X2 och L2, L2 är en helt annan lur som har bra mycket mer klarare & roligare ljud än X1/X2 som inte passar till allt t.ex J-Rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Har X2 och L2, L2 är en helt annan lur som har bra mycket mer klarare & roligare ljud än X1/X2 som inte passar till allt t.ex J-Rock.

Roligare på vilket sätt?

Jag upplever båda lurarna lika klara ("no muffled sounds") men L2 låter mer.. ljusare? Med ljusare menar jag ungefär som så när en person drar in helium i lungorna och pratar, dock inte lika drastiskt utan mer högfrekvent på något sätt. Upplever du likadant?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Roligare på vilket sätt?

Jag upplever båda lurarna lika klara ("no muffled sounds") men L2 låter mer.. ljusare? Med ljusare menar jag ungefär som så när en person drar in helium i lungorna och pratar, dock inte lika drastiskt utan mer högfrekvent på något sätt. Upplever du likadant?

Du kan ju spela in ljudet och lägga upp det på soundcloud.

Det finns även en app till mobilen... Så håll då mobilen mot L2 det borde fungera.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

klarare typ annat ord för ljusare.. klart ljust ljud medans X-serien har mer detaljerad diskant och överlag mycket trevligare varmare ljud utan att kanske utmärka sig på något så passar dom till allt.
t.ex GNR - Civil war kan bli lite för mycket för L2.

Roligare. L2 har ett annat driv med rappare bas och mer neutralt/framåt mellanregister än X1/2 så te.x gitarrer kommer fram lite mer i metal t.ex. Enklare förklarat kanske, man njuter med X2 och sitter och diggar med ett leende till musiken med L2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du kan ju spela in ljudet och lägga upp det på soundcloud.

Det finns även en app till mobilen... Så håll då mobilen mot L2 det borde fungera.

Bra idé, återkommer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Du kan ju spela in ljudet och lägga upp det på soundcloud.

Det finns även en app till mobilen... Så håll då mobilen mot L2 det borde fungera.

Har nu testat att ladda upp detta men det verkar inte fungera alls via mobilen. Får "upload failed" när den når 15%, oavsett ominstallation av appen eller liknande. :/

Skrivet av Ast0r:

klarare typ annat ord för ljusare.. klart ljust ljud medans X-serien har mer detaljerad diskant och överlag mycket trevligare varmare ljud utan att kanske utmärka sig på något så passar dom till allt.
t.ex GNR - Civil war kan bli lite för mycket för L2.

Roligare. L2 har ett annat driv med rappare bas och mer neutralt/framåt mellanregister än X1/2 så te.x gitarrer kommer fram lite mer i metal t.ex. Enklare förklarat kanske, man njuter med X2 och sitter och diggar med ett leende till musiken med L2

Precis, det låter ungefär så det är med dessa hörlurar. Känns dock inte som de passar mig riktigt, men jag får nog testa dem lite mer och se vad jag bestämmer mig för i slutändan

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Det kanske går att föra över filen till en dator och sen lägga upp den på lämpligt ställe?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Icte: Det kanske går att föra över filen till en dator och sen lägga upp den på lämpligt ställe?

Japp, det funkade!

Har nu laddat upp två recordings - en direkt från mina Fidelio X1 lurar och en från kompisens Fidelio L2 lurar:

https://drive.google.com/open?id=0B-W8Bv1xGOWfblA1elQtbW1iQ2M (X1)
https://drive.google.com/open?id=0B-W8Bv1xGOWfXzNSNHBEenBXTFk (L2)

Ber om ursäkt för kvalitén, har spelats in direkt från mobilen men jag hoppas ni förstår det jag undrar över - d.v.s. att L2 låter "ljusare" än X1!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Måste säga att det lät mindre illa med klipp 1, men det är ju bara min uppfattning med förutsättningarna som givits.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Måste säga att det lät mindre illa med klipp 1, men det är ju bara min uppfattning med förutsättningarna som givits.

Jag får ungefär lika dåligt resultat hurän jag gör när jag recordar (oavsett volym från source, var jag håller telefonen i förhållandet till hörlurarna m.m.). Dessa recordings jag laddat upp är de bästa resultaten jag fått i princip - både X1 och L2 låter ungefär som det som hörs just nu - X1 mer "naturligt" med mer tryck på basen, medan L2 har ett mer "helium-aktigt ljust" ljud och mindre tryck på basen. Det är just därför jag undrar om dessa verkligen låter så eller om kompisen min har fått ett dåligt ex?

@Ast0r: Vad tycker du? Låter dina L2 ungefär likadant som det jag laddat upp? Har du möjlighet att ladda upp en recording av dina L2 hörlurar?

Låter är f.ö. A LIGHT THAT NEVER COMES av Linkin Park

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fast X-serien har ju väldigt fokus på just basen, så det är kanske inte så konstigt?

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: speciellt X1, det man har läst iaf aldrig jämfört dom sida vid sida.

@icte : Ja dom ska nog låta så det är ju helt olika lurar, som jag har nämnt innan så blir dom för vassa för viss musik. Testade själv att spela in med studio mic, L2 låter skräp i inspelningen här med

Ljudexempel.
Fidelio X2
Fidelio L2 skulle nog dragit ned på volymen lite kom kanske lite väl nära mic'n.

Det är ingen dålig lur den passar kanske inte dig / linkin park / dåliga inspelningar eller om du driver dom med något helt tokigt Tycker absolut inte att dom är basfattiga men dom saknar ju det stora ljudet efter som dom är halv öppna och har mindre drivers.

Jag fick mitt par gratis av Philips pga att dom ville ha mina X2 på labb och dom va slut på lagret, så dom skickade L2 så länge plus att jag fick behålla dom. Tycker dom är roliga att ta fram i bland då X2 kan vara lite "tråkig" med sitt tillbakadraget mellanregister vill få fram gitarrer & snabbare bas i bland till metal.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Ast0r: Ja men då så, då är dessa hörlurar inte defekta!

Jag lyssnar på ganska mycket Linkin Park men även annat så som AC/DC, Metallica, Avicii m.fl. och efter att ha suttit och lyssnat med dessa igår och lite idag så har jag kommit fram att dessa är helt enkelt inte för mig. Jag föredrar helt enkelt det mer neutrala ljudet från X1 (vilket är lite väl roligt då jag tidigare inte haft några preferenser gällande olika hörlurar och dess effekt på ljudet) samt även den lite mer punchiga basen, men ser självfallet att L2 passar bättre för att framhäva gitarristerna och även snabbare bas!

Har du för övrigt Sony MDR-1A och kan jämföra dessa direkt mot L2? Jag hade tidigare ett par men lämnade tillbaka dem då jag inte var helt nöjd med ljudet, men om jag jämför dessa mot varandra i huvudet så lutar jag nog mer åt dem än åt L2.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fast X1 kan väl knappast klassas som neutrala med sin relativt kraftiga fokus på basen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast X1 kan väl knappast klassas som neutrala med sin relativt kraftiga fokus på basen?

De är lite kraftfulla på basen ja, men inte så överdrivet mycket att de frångår neutralitet skulle jag nog säga. Jag har aldrig lyssnat på ett lika neutralt ljud tidigare från alla de hörlurar jag testat, så det är egentligen min egna uppfattning om neutralitet (finns säkert andra hörlurar som är mycket mer neutrala än dessa, men de har jag tyvärr inte testat)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Ah, då är jag med. Testa t.ex. AKG K701, Beyerdynamic DT800 eller Sony 7520 om du får chansen, så får du en smak på neutrala lurar.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Fast X1 kan väl knappast klassas som neutrala med sin relativt kraftiga fokus på basen?

Håller med, om TS tycker X1 är en neutral lur är vi på fel spår redan från början.

Permalänk
Skrivet av Icte:

De är lite kraftfulla på basen ja, men inte så överdrivet mycket att de frångår neutralitet skulle jag nog säga. Jag har aldrig lyssnat på ett lika neutralt ljud tidigare från alla de hörlurar jag testat, så det är egentligen min egna uppfattning om neutralitet (finns säkert andra hörlurar som är mycket mer neutrala än dessa, men de har jag tyvärr inte testat)!

X1 är inte neutrala, alls. Nog för att många gillar dom och att dom låter rätt bra, men dom är inte neutrala. Det hela blir fel om du utgår ifrån att dina X1 är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@Icte: Ah, då är jag med. Testa t.ex. AKG K701, Beyerdynamic DT800 eller Sony 7520 om du får chansen, så får du en smak på neutrala lurar.

Tack för tipset, ska absolut göra detta

Skrivet av Agustavsson:

X1 är inte neutrala, alls. Nog för att många gillar dom och att dom låter rätt bra, men dom är inte neutrala. Det hela blir fel om du utgår ifrån att dina X1 är det

Intressant, ett av de skälen till att jag köpte dessa var just för att folk skrev på diverse forum att de var neutrala ljudmässigt så här har jag suttit och trott att dessa vara neutrala under alla dessa år! Jag behöver nog kalibrera om mina öron...

Har du något tips på väldigt neutrala hörlurar? @oatp1b1 rekommenderade bl.a. DT800 (har för mig att en kompis har dessa, ska se med honom), men det kanske finns några lurar som är ännu mer neutrala än så?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Tack för tipset, ska absolut göra detta

Intressant, ett av de skälen till att jag köpte dessa var just för att folk skrev på diverse forum att de var neutrala ljudmässigt så här har jag suttit och trott att dessa vara neutrala under alla dessa år! Jag behöver nog kalibrera om mina öron...

Har du något tips på väldigt neutrala hörlurar? @oatp1b1 rekommenderade bl.a. DT800 (har för mig att en kompis har dessa, ska se med honom), men det kanske finns några lurar som är ännu mer neutrala än så?

Sennheiser HD600

Beyerdynamics DT880 är också rätt neutrala, men HD600 är snäppet bättre på den biten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sennheiser HD600

Beyerdynamics DT880 är också rätt neutrala, men HD600 är snäppet bättre på den biten.

Tack, får nog testa dessa också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Tack för tipset, ska absolut göra detta

Intressant, ett av de skälen till att jag köpte dessa var just för att folk skrev på diverse forum att de var neutrala ljudmässigt så här har jag suttit och trott att dessa vara neutrala under alla dessa år! Jag behöver nog kalibrera om mina öron...

Har du något tips på väldigt neutrala hörlurar? @oatp1b1 rekommenderade bl.a. DT800 (har för mig att en kompis har dessa, ska se med honom), men det kanske finns några lurar som är ännu mer neutrala än så?

Han gjorde ett bra jobb med rekommendationer. Kan föreslå German Maestro 8.35D.