Permalänk
Medlem

Canon EOS 1200D

Hej!

Har funderat ett tag på att köpa en kamera, men inte riktigt kunnat motivera att lägga pengarna än. Nu har möjligheten dykt upp att köpa en
Canon EOS 1200D + 18-55 IS II
för 1999:-

Hur är denna? Jag har kollat lite och den verkar ju vara bra, men jag har en LGG4 som jag använder till vardags och under rätt förhållanden så tar den riktigt bra bilder! Några oredigerade exempel i spoilern nedan.

Dock är det ibland omöjligt att ta bra bilder, vilket gjort att några händelser inte finns sparade (även exempel på detta i spoilern), till exempel då ljuset är sämre eller om jag vill ta kort på ett objekt lite längre bort - det är i dessa sammanhang jag verkligen skulle vilja ha en riktig kamera.

Så vad jag undrar är om ni tror att Canon 1200D är en bra kamera för denna prislapp och om den generellt är mycket bättre än min LG?

Dåliga bilder...

Dold text

Tack så mycket!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag ska resonera... en mobilkamera är inte likvärdig en systemkamera. 1200D är en systemkamera fullproppad med kamera-teknologi. Din LGG4 är en mobil som inkluderar en kamera och annat krimskrams. Det kommer självklart bli en enorm skillnad. Och för det där priset är det bara att bocka och ta emot. Enbart huset utan glugg retailar ju för 3000kr om man nu bortser från Rajalas super-rea.

Permalänk
Medlem

Man ser även i dina "bra" exempel att färgkvalitet, dynamiskt omfång osv är avsevärt sämre än mer eller mindre allt som inte har telefon och kamera i samma skal. Sen kan det ju ändå vara "tillräcklig bra" såklart, beroende på vad man har för krav.
En 1200D tar bilder med avsevärt bättre teknisk kvalitet och möjligheterna att ta bilder i sämre ljusförhållanden är mycket bättre.
Att ta bilder under svagare ljus kommer dock alltid att vara ett problem och även om en 1200D med kitobjektivet kommer att ge dig bättre möjligheter så behövs det i regel ljusstarkare objektiv för att kameran helt ska komma till sin rätt.
Du kommer att kunna zooma in lite mer än med din LG, men du kommer inte att komma så himla nära med det medföljande objektivet, utan behöver eventuellt komplettera med ett teleobjektiv beroende på hur "nära" du vill komma.

Så för att inte gå allt för mycket in på detaljer så är en 1200D avsevärt bättre och ger mycket bättre möjligheter i vädligt många situationer. Samtidigt är det ju viktigt att man har realistiska förväntningar.
Det är vanligt att man tänker att man per automatik kommer att få superbilder bara för att man skaffar flashig kamera men ibland behövs kanske ett annat objektiv för att man ska få det resultat man vill ha och ofta behöver man sätta sig in lite mer i fotograferandet kunskapsmässigt för att dra nytta av en bättre kamera.

Permalänk
Medlem

Har en LG G4 och en nikon d3100 som liknar canons d1200 i prestanda. Och det går inte egentligen att jämföra resultaten när man lär sig använda systemkameran. Men kommer du bara köra i automatläget och jpeg för att lägga ut på facebook är det inte säkert att du kommer märka nån större skillnad.

Rekommenderar ändå starkt att köpa den, speciellt till det priset och sätta sig in i lite basic kamerainställningar och du kommer kunna ta riktigt fina bilder.

Permalänk

har ingen egen erfarenhet av den där men personligen tycker jag 1200D verkar vara en ok systemkamera för nybörjare.

den är ju mer eller mindre samma kamera som den 600D jag själv använder vad jag förstått bara några få "lyx"funktioner så som vridbar skärm och lite som bantats bort för att få ner den i budgetsegmentet.

började själv med föregångaren 1100D och var supernöjd med dock saknades mic ingången ibland när man velat plugga in en extern mic. kom sedan över en 600D kanonbilligt begagnad som gått under 10000 bilder som jag nu mer använder.

kolla även blocket osv i din närhet ibland kan du hitta 1200D eller 600D för typ samma pris med kitgluggen och 50mm 1.8 gluggen som typ är ett måste att skaffa som nybliven canon systemägare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihop!
Jag har köpt den och den är nu på väg till mig, väntar med spänning!

Jag har läst på/kollat Youtube en del under helgen och börjar få en aning om vad olika inställningar gör. Ska leka runt med kameran och försöka lära mig så mycket som möjligt.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Tack så mycket allihop!
Jag har köpt den och den är nu på väg till mig, väntar med spänning!

Jag har läst på/kollat Youtube en del under helgen och börjar få en aning om vad olika inställningar gör. Ska leka runt med kameran och försöka lära mig så mycket som möjligt.

bästa sättet att lära sig inställningarna tycker jag är learn on the job.

börja med att plåta något stillastående typ som blomman du hade fotat och prova lite vad olika inställningar gör är lättare att få förståelse för vad som verkligen händer när man ändrar något när man kan se det i verkligheten än att bara få det beskrivet för sig.

glöm heller inte bort att stänga av Auto focus och nöt in manuella fokus så du får kläm på det också finns tillfällen då autofocus inte är vad man vill ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hur är denna? Jag har kollat lite och den verkar ju vara bra, men jag har en LGG4 som jag använder till vardags och under rätt förhållanden så tar den riktigt bra bilder! Några oredigerade exempel i spoilern nedan.

Känns ändå som det inte går att jämföra även om telefon-kameror blivigt betydligt bättre på senare tid.
I en systemkamera har du betyligt bättre sensor och kan byta mellan olika objektiv.. kan använda blixt som går att rikta etc.
Problemet är väl kanske att kameran har förmågan att stanna hemma för att den är ganska stor och klumpig..
men går man ut i syftet att fotografera är den ju oslagbar

Sedan ska man inte underskatta vikten av att lära sig bildbehandling och att fota i raw format.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Problemet är väl kanske att kameran har förmågan att stanna hemma för att den är ganska stor och klumpig..

Så är det..

I det stora hela är systemkameror otroligt överskattade om man inte har ett extremt stort intresse för foto. Jag vet inte hur många bekanta som haft systemkameror och som sedan sålt det, "den bli bara liggandes". Jag har sålt min och köpt tillbaka den av samma person Nu funderar jag på att sälja den igen och köpa en bättre telefon eftersom till 95% tar jag bilder med telefonen, då den alltid är med.

Jag tycker det blir tillräckligt bra med telefonerna som finns idag, sen visst, man kan få jobba lite mer med bilden i efterhand kanske än med vad jag gjort om det varit taget med systemkameran. Skulle jag köpa en systemkamera idag så skulle jag köpa en sån där mini-systemkamera, de är tydligen ganska bra numera, kostar en slant dock..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Så är det..

I det stora hela är systemkameror otroligt överskattade om man inte har ett extremt stort intresse för foto. Jag vet inte hur många bekanta som haft systemkameror och som sedan sålt det, "den bli bara liggandes". Jag har sålt min och köpt tillbaka den av samma person Nu funderar jag på att sälja den igen och köpa en bättre telefon eftersom till 95% tar jag bilder med telefonen, då den alltid är med.

Är det inte bättre du tittar på en Sony RX100 eller liknande liten kamera, ibland kan det vara otroligt frustrerande att det inte finns någon zoom.. tror jag har 28mm fast optik på telefonen. Sedan känns närgränsen begränsande för närbilder.