Fallande priser på beggade gpuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Det tråkigaste är alla falska rykten om 1080 och 1070.

1080 presterar i snitt 3-5% bättre än ett 980ti/titan x således inte värt sälja 980ti till underpris.

Sitter man på 980 är det inte värt att uppgradera heller till 1070.

980 -> 1080 är en bra investering om man vill ha ut mer fps men prestanda per krona blir fatal om man redan sitter på ett 980.

Tyvärr så verkar folk på swec fått för sig att 1080 kommer spöa 980ti stort och springa 8or runt titan x. Men så är inte fallet så jag varnar er redan här och nu att inte sälja av 980ti till underpris om ni nu inte bara måste ha det senaste.

De 3-5% är baserade på benchmarks med nya 1080 och även en del tester jag och några andra utfört mer än så får jag tyvärr inte berätta.

Känns inte helt trovärdigt. Hade du sagt 15-20% istället för 3-5% hade jag trott dig. Men är det sant så kommer jag bli oerhört glad.

Permalänk
Medlem

3-5℅ snabbare med drivrutiner från en grotta. Kommer förmodligen öka rejält efter release.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv

Det finns många idioter på begagnatmarknaden som gör att priserna kan vara högre än vad de borde vara. Jag vet hur många som helst som har köpt saker på tradera, där man enligt första träffen kan köpa samma sak samma sak sprillans ny billigare. Även om man säger åt dem så ger de sig inte, här ska f-n inte kontrollera varans marknadsvärde innan de bjuder.

Men externa grafikkort riktar sig åt lite mer tekniska användare, dessa har lite bättre prisbild över det hela. Så jag tror att priserna kommer gå ner, säkerligen kommer nu många vilja ha samma grafikkort i sli och det därför kan finnas ett högre begagnad värde än vad som annars skulle finnas.

För min och många andras del så skulle jag aldrig köpa ett grafikkort ur 9000 serien om nu 10000serien leverar som de påstår. Det handlar inte om att ett 9800 grafikkort prestanda ej hade räckt, utan att den drar väldigt mycket ström vilket leder till dyr nätdel, kylning och mycket buller.
Så både Nvida och AMD nuvarande grafikkort är inte mycket att ha egentligen när nästa generation kommer, det skulle vara om man fick tag på dem väldigt billigt och att man redan hade nätdel plus kylning för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För min och många andras del så skulle jag aldrig köpa ett grafikkort ur 9000 serien om nu 10000serien leverar som de påstår. Det handlar inte om att ett 9800 grafikkort prestanda ej hade räckt, utan att den drar väldigt mycket ström vilket leder till dyr nätdel, kylning och mycket buller.
Så både Nvida och AMD nuvarande grafikkort är inte mycket att ha egentligen när nästa generation kommer, det skulle vara om man fick tag på dem väldigt billigt och att man redan hade nätdel plus kylning för dem.

Menar du Nvidias 9000-serie samt nya 10000-serie eller? XD haha

Sen så är det ingen skillnad på strömförbrukningen mellan generationerna på det sättet du vill påstå... Du snackar ju bara skit rent ut sagt

1070 har ett högre tdp än 970
1080 har ett högre tdp än 980
Kommande värstingkort kommer säkert ha samma eller högre tdp än dagens 980ti

Och skillnaden mellan ett kort med 250 och ett med 150 TDP i nätaggs-kostnad är obetydlig.. Några tjugolappar på sin höjd.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

Priset får vi se först när de finns i butik, likaså den riktiga prestandan. Oculous skulle ju kosta 300 spänn eller hur var det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

Menar du Nvidias 9000-serie samt nya 10000-serie eller? XD haha

Sen så är det ingen skillnad på strömförbrukningen mellan generationerna på det sättet du vill påstå... Du snackar ju bara skit rent ut sagt

1070 har ett högre tdp än 970
1080 har ett högre tdp än 980
Kommande värstingkort kommer säkert ha samma eller högre tdp än dagens 980ti

Och skillnaden mellan ett kort med 250 och ett med 150 TDP i nätaggs-kostnad är obetydlig.. Några tjugolappar på sin höjd.

Om man köper begagnat så får man självklart jämföra med ett likvärdigt nytt grafikkort och mig veterligen är 1070 snabbare än ett 970. Så om prestandan i 970 räcker för en, så ska man kolla på ett grafikkort i den nya generationen med samma prestanda, vilken det nu kan vara? Är GTX 1050 när den nu kommer fel ller bör man jämföra med 1060? (svårt att spekulera när grafikkorten ej har presteras)
Jämför man på gamla serien 970 och 950 så drar 970 betydligt mer effekt, vilket påverkar väldigt mycket och det blir dyrt att få en nästan hel tyst maskin.

Och jag har allt maskiner som väsnas, servern på jobbet väsnas så att om man skulle ha den i en vanlig lägenhet blir man vräkt för oljud. Men många trivs bra med knäpp tysta arbetsstationer som man sitter bridvid och jobbar emot.
Jag själv funderar just på att köpa en 1050 eller liknande med resonemanget ovanför till min blivande burk, som kommer ha cpu & ram-minne för över 20 000kr. (cadkort borde vara självklart, men hd etc plockar till och det måste sparas)

Permalänk
Medlem

Har det börjat gå troll här inne...?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Streamdog:

Har det börjat gå troll här inne...?

Antar du syftar på mig, alla är inte rena gamers utan har datorn till annat som kräver lite cpukraft och väldigt många värdesätter tysta maskiner. Nu kanske det blev lite väl mycket som jag skrev och utsvängt.

Nå back till topic så tror jag att man får vänta ett lite tag på fynden, många passar nu som sagt på att skaffa sli billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man köper begagnat så får man självklart jämföra med ett likvärdigt nytt grafikkort och mig veterligen är 1070 snabbare än ett 970. Så om prestandan i 970 räcker för en, så ska man kolla på ett grafikkort i den nya generationen med samma prestanda, vilken det nu kan vara? Är GTX 1050 när den nu kommer fel ller bör man jämföra med 1060? (svårt att spekulera när grafikkorten ej har presteras)
Jämför man på gamla serien 970 och 950 så drar 970 betydligt mer effekt, vilket påverkar väldigt mycket och det blir dyrt att få en nästan hel tyst maskin. 970 känns med sin värmeutveckling inte riktigt stabil, den marknadsförs dock till gamers som inte ställer höga stabilitetskrav.

Ja, de allra flesta marknadsför sina grafikkort (ur serierna som diskuteras) för just gaming.. Alltså är det också gamers som står för den största påverkan på begagnatpriset. Rent generellt tror jag folk prioriterar ren prestanda framför 10-15 db och därför kommer priserna inte gå ned som mycket som du tror och äldre gen kommer absolut inte vara obsolet.

Skrivet av anon159643:

Och jag har allt maskiner som väsnas, servern på jobbet väsnas så att om man skulle ha den i en vanlig lägenhet blir man vräkt för oljud. Men många trivs bra med knäpp tysta arbetsstationer som man sitter bridvid och jobbar emot.
Jag själv funderar just på att köpa en 1050 eller liknande med resonemanget ovanför till min blivande burk, som kommer ha cpu & ram-minne för över 20 000kr. (cadkort borde vara självklart, men hd etc plockar till och det måste sparas)

Har du maskiner med nuvarande generations grafikkort som väsnas så pass att du skulle vräkas påstår du? Det tror jag inte ett dyft på i så fall och om det inte är så är det ju knappast relevant i diskussionen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

Har du maskiner med nuvarande generations grafikkort som väsnas så pass att du skulle vräkas påstår du? Det tror jag inte ett dyft på i så fall och om det inte är så är det ju knappast relevant i diskussionen.

Jag äger inte ens förra generationens grafikkort. Dock äger jag många maskiner som låter högt, inklussive valiga laptops. Nå det är offtopic och de flesta som köper begagnade grafikkort tänker nog inte som mig, vilket innebär att det är irrelevant för hur priset kommer påverkas som du säger. Sedan ett 980Ti är tyst om man sitter i word, när man spelar så har de flesta på ljud som överröstar fläktarna.
*edit*
Datorn som väsnas är jobbets, och orsaken till väsen är kullagrade fläktar som överdrivet kyler maskinen. Detsamma gäller sanet, grafikkorten i den är nog passivt kylt om jag inte minns fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikeybikey:

Beror på vad de nya kostar. 4500-5000 för ett GTX 1070... nja. Många kommer att behålla sina GTX970. Det är bara folk som har råd till Titan X och 980Ti som uppgraderar hela tiden. Räkna med minst 2K för ett beg GTX 970

http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/geforce-gtx-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag äger inte ens förra generationens grafikkort. Dock äger jag många maskiner som låter högt, inklussive valiga laptops. Nå det är offtopic och de flesta som köper begagnade grafikkort tänker nog inte som mig, vilket innebär att det är irrelevant för hur priset kommer påverkas som du säger. Sedan ett 980Ti är tyst om man sitter i word, när man spelar så har de flesta på ljud som överröstar fläktarna.

Jaha, då missförstod jag dig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Känns inte helt trovärdigt. Hade du sagt 15-20% istället för 3-5% hade jag trott dig. Men är det sant så kommer jag bli oerhört glad.

I nuvarande provade benchmarks så ligger 1080 ca 3-5% (vissa av dom upp till 7% men i snitt 3-5%) snabbare än 980Ti mycket kan väl ändras som andra påpekat när riktigt drivrutiner börjar släppas etc.

men som sagt just nu 3-5% snabbare.

Jag tänker inte argumentera för det ena eller andra just nu detta är vad vi fått i dagsläget.

Och baserat på det känns det inte värt att sälja ett 980Ti till underpris om man nu inte bara måste ha det senaste.

Det kommer troligen komma en starkare variant ex 1080ti, 1090 kanske tom 1095(mars 4?) även om detta känns föga troligt kommer även Titan Y troligen.

Älskar även spekulera som många andra men när jag spekulerar skriver jag det istället för att FAKTA 1070 kommer spöa 980TI med hästlängder därför är ditt 980ti bara värt max 2000kr!!!.

Ska bli riktigt roligt att se vid officiell release vad som kommer ske.

1070 är ju ersättare till 970
1080 är ersättare till 980
Så vi har ingen officiell ersättare till 980Ti än eller Titan X,

Jag hoppas personligen som sagt att detta öppnar upp för asus att komma med något riktigt unikt mars kort igen och ingen dålig 760~ dubbelmacka som alla kan ha råd med.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.