AMD detaljerar tillgängliga Freesync-skärmar

Permalänk
Melding Plague

AMD detaljerar tillgängliga Freesync-skärmar

Otydliga specifikationer från bildskärmstillverkarna ger AMD skäl att sammanställa samtliga modeller med officiellt stöd för synkroniseringstekniken Freesync – komplett med frekvensspann.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt bra att man enkelt då kan få reda på vilket frenvensspann det egentligen rör som om när man kollar på en skärm, istället för att behöva googla runt efter det.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Känns som Freesync kommer ta över mer och mer. Med tanke på att den billigaste G-sync skärmen på Prisjakt som inte har TN-panel kostar över 8000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som Freesync kommer ta över mer och mer. Med tanke på att den billigaste G-sync skärmen på Prisjakt som inte har TN-panel kostar över 8000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

Acers version med likadan panel kostar 7990 ;). xb270 kostade ca 6500 innan den ersattes, den har en AHVA panel som är en IPS-typ. Kostade 8k när jag köpte den dock.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kommer freesync och g-sync fungera med multi-gpu?

Tex en freesync-skärm kopplat till ett fury som kör multi-gpu med ett 980ti.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra!

Jag är rätt nöjd med min AOC G2460 PF men hade gärna sett en ersättare till min Dell U2713HM med 144Hz IPS-panel och FreeSync. Make it happen!

Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som Freesync kommer ta över mer och mer. Med tanke på att den billigaste G-sync skärmen på Prisjakt som inte har TN-panel kostar över 8000kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

FreeSync lär ta över så gott som eller hela marknaden såvida inte Nvidia öppnar upp G-Sync. I och med att FreeSync inte ger någon större kostnad att ha med mot att hela vara utan och fördelarna det ger dels användaren men också tillverkaren när den ska konkurrera mot konkurrenter bör innebära att vi bör se det i det mesta framöver. Både AMD och Intel stödjer respektive kommer stödja standarden vilket innebär att Nvidia och G-Sync blir en liten del av marknaden.

Nvidias G-Sync är körd i alla klasser utom dyrare produktsegment då tekniken är för dyr för att på allvar konkurrera i de billiga segmenten som också säljer bäst. Skulle väl vara om Nvidia gör tekniken billigare och/eller går back på G-Sync-lösningen för varje s kärm. Vilket inte lär hända.

Personligen hoppas jag att Nvidia kommer stödja FreeSync (eller snarare AdaptiveSync då FreeSync är AMD's marknadsföringsnamn för VESA Adaptive Sync) med årets nya grafikkort. Men då det är Nvidia så lär väl inte det ske ändå.

Permalänk
Medlem

Så vart är alla skärmar med mina krav? Får nog vänta ett tag till FeelSadMan

Krav: 1440p, AMD FreeSync @ 144, 144hz, 27", displayport, ej TN panel.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

nice, får hoppas det finns tillgängliga skärmar klara till hösten, är grymt sugen på nya skärmar.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Så vart är alla skärmar med mina krav? Får nog vänta ett tag till FeelSadMan

Krav: 1440p, AMD FreeSync @ 144, 144hz, 27", displayport, ej TN panel.

Undrar själv när min 98", dp, 300hz, freesync, 4320p, holo-led panel kommer för 2000 spänn, hade köpt den direkt asså, lovar FeelsBadMan

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Så vart är alla skärmar med mina krav? Får nog vänta ett tag till FeelSadMan

Krav: 1440p, AMD FreeSync @ 144, 144hz, 27", displayport, ej TN panel.

Jag kör ASUS MG279Q med moddade display-drivrutiner. Den stöder som standard endast FreeSync i 35-90 Hz men med AMDs Crimson drivrutiner, som introducerade "low frame rate compensation", samt den moddade display drivisen funkar det bra i 60-144Hz!

http://nils.schimmelmann.us/post/133778060542/modded-asus-mg2...

Det gäller alltså displayens drivrutiner, inte grafikkortets drivrutiner!

fixade felstavning samt lade till klarläggande information.
Visa signatur

When the Twilight Eye doth open, so too shall the path to me.
Discourse with me and against that power fight.
When the key that overturns all is possessed, everything shall unfold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoerwick:

Jag kör ASUS MG279Q med moddade display-drivrutiner. Den stöder som standard endast FreeSync i 35-90 Hz men med AMDs Crimson drivrutiner, som introducerade "low frame rate compensation", samt den moddade display drivisen funkar det bra i 60-144Hz!

http://nils.schimmelmann.us/post/133778060542/modded-asus-mg2...

Det gäller alltså displayens drivrutiner, inte grafikkortets drivrutiner!

Det låter nice, tror jag ändå väntar på nya skärmar, skall ändå köpa ny dator till vintern, så skadar nog inte att vänta.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Detta var anledningen att jag körde på G-sync istället. Man fick vad man betalade för och slapp allt jävla rotande djupt ned i forumsidor. Om AMD gör det lätt för mig som konsument så har jag inga problem med att kliva tillbaka till röda laget nästa gen.

Skrivet av celoz:

Undrar själv när min 98", dp, 300hz, freesync, 4320p, holo-led panel kommer för 2000 spänn, hade köpt den direkt asså, lovar FeelsBadMan

Fast det han bad om är ju bara rimligt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Har det verkligen varit svårt att hitta specifikationerna?
Förutom just i lanseringsskedet kanske, så är jag skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Så vart är alla skärmar med mina krav? Får nog vänta ett tag till FeelSadMan

Krav: 1440p, AMD FreeSync @ 144, 144hz, 27", displayport, ej TN panel.

Precis vad jag saknar med Få se om Intel hoppar på tåget, @anon5930 inget är bekräftat än.

Dock borde AMD också göra listan sökbar, mer än ctrl+F (som inte alla vet om eller inte har stöd för i webbläsaren).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Precis vad jag saknar med Få se om Intel hoppar på tåget, @anders190 inget är bekräftat än.

Dock borde AMD också göra listan sökbar, mer än ctrl+F (som inte alla vet om eller inte har stöd för i webbläsaren).

Förra året såg det då ut som att de skulle stödja, har Intel eller någon högt uppsatt sagt något annat sedan dess? http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/08/21/intel-t...

Sannorlikheten att Intel verkligen stödjer Adaptive Sync är stor då Intel brukar kunna sammarbeta och dessutom stödja standarder. Men visst, än så länge har de inte släppt någon produkt med stöd men jag förmodar att årets nya produkter bör ha detta. Om inte så ser det lite mörkare ut för Adaptive Sync samt att man bör undra vad fan Intel håller på med. Stödja VESA Adaptive Sync är en no-brainer.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Förra året såg det då ut som att de skulle stödja, har Intel eller någon högt uppsatt sagt något annat sedan dess? http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/08/21/intel-t...

Sannorlikheten att Intel verkligen stödjer Adaptive Sync är stor då Intel brukar kunna sammarbeta och dessutom stödja standarder. Men visst, än så länge har de inte släppt någon produkt med stöd men jag förmodar att årets nya produkter bör ha detta. Om inte så ser det lite mörkare ut för Adaptive Sync samt att man bör undra vad fan Intel håller på med. Stödja VESA Adaptive Sync är en no-brainer.

Jo, är fullt medveten om det. Men är just avsaknaden av produkter jag inte ropar hej än. Borde komma med kabilake, annars känns det rätt mörkt ut.

Adaptive Sync känns ju inte som någon förlust utan vinst för intel att stödja, klockrent på laptops t.ex för att minska strömförbrukningen ytterligare samt optimera bättre strömåtgången (genom att grafikkortet inte pumpar ut mer FPS än skärmen klarar). Nu spelar väl inte många med intelgrafik (men med deras pro serie verkar som dom bli vettiga på marknaden för gpu:er).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför kallar man det för " Landningssida " ?
( bör det inte kallas Hemsida ? )
undergruppering, ^under Freesync kategorin. ( flik. ) o.s.v.

Störde mig dessutom lite på användandet av ordet " detaljerar "
{ implicerar att de har 100% koll på alla tillverkade skärmar och dess specifikationer. }

När verkligheten och fakta på deras sida tyder på annat. ~ tänker jag...

Här kommer min egen reflektion till varför det då trots allt är korrekt
och kanske är fel i min tankegång..!

Jag antar att; de presenterar den kända fakta som finns, DÄR Vissa saker inte framgår; tyvärr.
(( Vi vet inte eller ? bör vi känna till detta ? är min fundering ))
- Att eller ifall om.. tillverkarna redan i förväg vet vilka modeller som kommer lanseras,
Inga nya tillverkare ( för det finns inte fler... ) kommer med "nya" modeller under året...
så listan som finns, trots eller oavsett datumet.. "" ​As of January 15, 2016""
ÄR något felaktigt formulerat.. Det borde står, ~ until- 2017.
" Då all känd fakta inom denna Cykel är känd så man borde kunna klargöra ATT så är fallet", tänker jag.
Om det däremot är så att listan ändras, korrigeras under året om går så ÄR det nuvarande ointressant och förlegat, som jag ser det. eftersom det står ​" As of January 15, 2016 "
- Det är trots allt Maj nu... tänker jag.
(( vilken utav sätten som används avgör Vad som därefter blir fel, i mitt resonemang. ))

* de listar, de specificerar... anser jag är ett bättre sätt att uttrycka sig,
kan man då kortfattat summer mitt inlägg.

[ och tanken är om man vill upplysa folk om fakta av idag, Giltig och korrekt.
så skall den vara korrekt och uppdaterad. ]

- Tänker jag som den oinsatta och förvirrade person jag är.

Thomas.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, är fullt medveten om det. Men är just avsaknaden av produkter jag inte ropar hej än. Borde komma med kabilake, annars känns det rätt mörkt ut.

Adaptive Sync känns ju inte som någon förlust utan vinst för intel att stödja, klockrent på laptops t.ex för att minska strömförbrukningen ytterligare samt optimera bättre strömåtgången (genom att grafikkortet inte pumpar ut mer FPS än skärmen klarar). Nu spelar väl inte många med intelgrafik (men med deras pro serie verkar som dom bli vettiga på marknaden för gpu:er).

Intel har väl inte släppt något nytt/nämnvärt sedan uttalandet dessutom. Som du säger, Adaptive Sync ger bara fördelar för Intel och med tanke på att AMD och Intel sammarbetat med AMD's Xconnect så finns det lite som säger att Intel skulle rata lösningen bara för att AMD varit med och sett till att den kommit till. Det är ju inte Nvidia vi pratar om direkt.

Även Intel vill ju försöka marknadsföra sina grafikkretsar som gaming-produkter idag vilket är ganska intressant. För att inte tala om ryktena om att AMD och Intel förhandlar om något på grafikområdet. Troligen bara licenser för att kunna fortsätta tillverka grafikkretsar när avtalet med Nvidia går ut nästa år men fortfarande intressant. Matrox använder ju AMD's GCN-baserade grafikkretsar till deras professionella lösningar sedan en tid tillbaks, finns ju egentligen inget som hindrar Intel att göra samma sak. Även om jag själv mest leker med tanken, finner det lite osannolikt.

Samtidigt är Intel farlig, de är gigantisk och konkurrenter brukar fara rätt illa och sparkas ut från de marknader Intel vill rå över. Men med tanke på att Intel gav upp de billigare produktsegmenten för portabla enheter samt att de sparkat en rätt stor andel av personalstyrkan kan vara tecken på ett annat, svagare Intel än vi är vana vid.

Som vanligt säger jag att det är spännande tider och ett överlag intressant år.

Permalänk
Avstängd

40-60 Hz känns ganska värdelöst...

Permalänk

Sökte på flera skärmar i listan som jag tyckte verkade intressanta efter mina behov, men det verkar som många inte har kommit ut än.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Acers version med likadan panel kostar 7990 ;). xb270 kostade ca 6500 innan den ersattes, den har en AHVA panel som är en IPS-typ. Kostade 8k när jag köpte den dock.

är inte AHVA en VA-panel? Med sämre betraktningsvinklar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

40-60 Hz känns ganska värdelöst...

30-60 hade varit bra. Det är där de flesta "casual" gamers ligger i FPS ändå. Och det är i det spannet man får mest problem med Vsync, speciellt vid avsaknaden av tripple buffering.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Så vart är alla skärmar med mina krav? Får nog vänta ett tag till FeelSadMan

Krav: 1440p, AMD FreeSync @ 144, 144hz, 27", displayport, ej TN panel.

Jag sitter använder en exakt sådan skärm som du beskriver i talande stund, XF270HU heter den. Men av någon anledning så säger AMD att det är en TN panel på deras sida. Så mycket för att förlita sig på den sidan

http://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/UM.HX0EE.001

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

är inte AHVA en VA-panel? Med sämre betraktningsvinklar?

Nej det är ingen VA panel. Det är mer eller mindre exakt som IPS fast den möjliggör högre frekvenser också vilket inte vanlig IPS tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag sitter använder en exakt sådan skärm som du beskriver i talande stund, XF270HU heter den. Men av någon anledning så säger AMD att det är en TN panel på deras sida. Så mycket för att förlita sig på den sidan

http://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/UM.HX0EE.001

Svenska försäljare säger att det är en IPS, medans 144hzmonitors och acers hemsida säger TN. Hittade dock ingen info om freesyncen är i 144hz range, har lite svårt att tro att just den klarar 144hz i freesync läge, kommentarer säger 40 - 144 hz range.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Svenska försäljare säger att det är en IPS, medans 144hzmonitors och acers hemsida säger TN. Hittade dock ingen info om freesyncen är i 144hz range, har lite svårt att tro att just den klarar 144hz i freesync läge, kommentarer säger 40 - 144 hz range.

Acers hemsida säger ju specifikt att det är en IPS panel, jag länkade ju till och med till den så hur du fick det till att det står TN där är ju ett mysterium.....

Och som sagt så äger jag en själv så det spelar ju mindre roll för mig vad någon säger när jag tydligt kan se IPS och alla dess fördelar i första hand, och även nackdelarna som IPS bleed. Jag har ju en extremt unik TN panel isåfall eftersom jag har lyckats fått IPS bleed på den och fenomenala betraktnings vinklar. Jag har ju testat själv en miljon gånger ungefär om freesync funkar i 144 hz och det gör det varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Acers hemsida säger ju specifikt att det är en IPS panel, jag länkade ju till och med till den så hur du fick det till att det står TN där är ju ett mysterium.....

Och som sagt så äger jag en själv så det spelar ju mindre roll för mig vad någon säger när jag tydligt kan se IPS och alla dess fördelar i första hand, och även nackdelarna som IPS bleed. Jag har ju en extremt unik TN panel isåfall eftersom jag har lyckats fått IPS bleed på den och fenomenala betraktnings vinklar. Jag har ju testat själv en miljon gånger ungefär om freesync funkar i 144 hz och det gör det varje gång.

Ah skrev fel sida, AMD's landingsida säger TN panel, förmodligen typo.
Man hittar många sidor som inte skriver ut vad för range freesync har, därför jag just frågar om den klarar 144hz, många som klarar max 90.
Men det är nice, finns ett alternativ.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intel har väl inte släppt något nytt/nämnvärt sedan uttalandet dessutom. Som du säger, Adaptive Sync ger bara fördelar för Intel och med tanke på att AMD och Intel sammarbetat med AMD's Xconnect så finns det lite som säger att Intel skulle rata lösningen bara för att AMD varit med och sett till att den kommit till. Det är ju inte Nvidia vi pratar om direkt.

Även Intel vill ju försöka marknadsföra sina grafikkretsar som gaming-produkter idag vilket är ganska intressant. För att inte tala om ryktena om att AMD och Intel förhandlar om något på grafikområdet. Troligen bara licenser för att kunna fortsätta tillverka grafikkretsar när avtalet med Nvidia går ut nästa år men fortfarande intressant. Matrox använder ju AMD's GCN-baserade grafikkretsar till deras professionella lösningar sedan en tid tillbaks, finns ju egentligen inget som hindrar Intel att göra samma sak. Även om jag själv mest leker med tanken, finner det lite osannolikt.

Samtidigt är Intel farlig, de är gigantisk och konkurrenter brukar fara rätt illa och sparkas ut från de marknader Intel vill rå över. Men med tanke på att Intel gav upp de billigare produktsegmenten för portabla enheter samt att de sparkat en rätt stor andel av personalstyrkan kan vara tecken på ett annat, svagare Intel än vi är vana vid.

Som vanligt säger jag att det är spännande tider och ett överlag intressant år.

Intel och AMD delar ju en hel del licenser redan så det är inte omöjligt. Sannolikt så handlar detta om att Intel vill ha Freesync stöd och kanske lite olika tekniker för implementering av DX12. AMD, särskilt nu när de har en pressad sits, verkar vara ganska villiga att dela med sig av teknik eller utveckla öppna lösningar.

Om Intel stödjer Freesync fullt ut är det nog graven för G-sync.