Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Permalänk
Melding Plague

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sen när har anti cheat client side utan någon form av kontroll server side varit valid? Känns som att detta problem är så gammalt att man skäms när man läser om det. Om det stämmer att ett så stort företag har gjort en så stor miss på en sån stor titel så vet jag inte vad...

Hur utbrett är fuskandet? Har själv avvaktat med spelet i brist på tid.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Hur utbrett är fuskandet? Har själv avvaktat med spelet i brist på tid.

Fuskandet har ballat ut helt. Det är minst EN fuskare om inte fler i varje DZ. Som teleporterar / RPM fuskar/aimbotar/esp u name it!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Anledningen är säkert att Ubisoft vill snåla in på servrar (mer client-side -> Mindre serverbelastning). Ubisoft är ju inte direkt kända för snabba och stabila servrar med hög kapacitet.

Varningsrecken borde kommit upp redan i Rainbow Six: Siege som även det har problem med fusk.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kör dom med just denna modell för att det skapar minst problem med lag/latens.
De flesta online-spelare begriper dock inte att den modellen gör att det är vidöppet för fuskande.
Om man kunde få klockan på samtliga inblandade klienter att vara i synk (och ej modifierbar via lokala program) så skulle det gå att validera på serversidan med en sån modell, men det är sannolikt inte tekniskt genomförbart.

Att ha all kontroll på serversidan skulle göra mycket för att bli av med fusk, men då kommer spelare istället klaga på lag/latens.

Lösningen på alla dessa problem är naturligtvis då att göra dessa fusk tillgängliga för alla. Då kommer spelarna tröttna och gå vidare till något annat spel som förhoppningsvis är bättre designat från början.

Permalänk
Inaktiv

En fuskare som själv utvecklar sitt eget fusk är det lite credit till, men i princip alla landar hem fusk som andra har gjort och de har jag ej mycket respekt för.

Jag själv brukar aldrig bli anklagad för fusk, snarare kickad för att jag suger för mycket. Men jag ser ett stort problem för de som är duktiga att de lätt bli anklagade för att fuska när de ej gör detta.

Permalänk
Medlem

Ubisoft är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Pajjar inte fusk hela upplevelsen för den som fuskar? Varför pajja ett spel man betalat bra pengar för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ja absolut ger clientside-beräkningar möjlighet till mer fusk. So what?
Det gör däremot inte kontroller av spelare ett dugg svårare och att banna folk för injektioner osv är ett rätt kraftfullt verktyg för Ubisoft att om inget annat fylla pengapungen.

10000 accs bannade är inte bara avskräckande. Det bättrar på playerbasen genom att ta bort fuskare ELLER ger ubisoft en full ny betalning av spelet, i en perfekt värld båda.

Självklart finns det inte ens servrar ens på film nog starka att driva ett precisionsbaserat shooter-MMO utan att klienterna hjälper till lite.

Permalänk
Hjälpsam

Spelade lite Dungeon Defenders, där fanns det två "ladders", en som var öpen för moddare och fuskare och en som inte var det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla som klagar. Vill ni ha alternativet istället?
Alternativet är server side, eller någon variant av Seed och prediction algoritm på servern. Båda dessa lider av stora problem och funkar inte i FPS. Det hör mer till mmorpgs där precision inte är så noga.

Alternativet är att ni gör ett headshot på er sida. Men servern ser er en meter åt andra hållet. Mao ni missar. Detta är vad ni får om ni vill ha helt fusksäkert. Kommer också leda till att ni hamnar ur synk och kommer warpas fram o tillbaks.

Detta är som någon sa ett gammalt kännt problem. Men så länge vi har fysikens lagar att ta hänsyn till så går det inte att göra "full precision games" med en server side lösning. Måste lita på klienten till en viss del.

Sen finns det ju sätt att hitta fuskare på som man kan implementera. Men att klaga på att det är en Trusted client lösning? Märks att han varit arkitekt på ett action mmorpg och inte ett online FPS

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Entusiast

Skönt att man skippade denna titel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att folk överhuvudtaget vågar köpa Ubisoft längre är för mig en gåta. De har ju inte lyckats. Med någonting knappt, så detta kom inte som en överaskning för mig utan jag förväntade mig det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fuskandet har spårat ur så jävligt att jag köper inte ens online spel för det är i det närmaste fusk i allt vid release och mmo´s är oftast sönder haxxade och förstår det roliga att kringå skydden men det förstör spelen och är så utbrett att det måste fixas och spel som day-z på public är ospelbart till tripple a titlar med stora problem och är inte bara division som har problem även om det kommer bli hax fest deluxe så är det ett problem som behöver lösas på typ alla spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är vi verkligen överraskade? Det är trots allt Ubisoft vi tala om. Är ju inte direkt så att vi har hört det från båda aktören att dem inte ens kann programmera sina spel på ett hyfsat sett och att aktörerna's drivrutiner få istället patcha ihop det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Ja absolut ger clientside-beräkningar möjlighet till mer fusk. So what?
Det gör däremot inte kontroller av spelare ett dugg svårare och att banna folk för injektioner osv är ett rätt kraftfullt verktyg för Ubisoft att om inget annat fylla pengapungen.

10000 accs bannade är inte bara avskräckande. Det bättrar på playerbasen genom att ta bort fuskare ELLER ger ubisoft en full ny betalning av spelet, i en perfekt värld båda.

Självklart finns det inte ens servrar ens på film nog starka att driva ett precisionsbaserat shooter-MMO utan att klienterna hjälper till lite.

10000 accs bannade, varav många direkt reklamerar spelet, till kostnad för Ubisoft.
Följt av forum-trollande om att de blev bannade trots att de är oskyldiga.
Osv.

I slutändan, Ubisoft förlorar hur de än gör. Fast det förtjänar de ändå...

Permalänk
Medlem

Puckat att ha saker client side.
Tråkigt med fuskare i DZ.
Hoppas de i framtiden gör något åt detta.

That said, för de 350-nånting kronor jag la ut på detta spelet har jag fått mer än 100 timmar speltid. Visst spelet är trasigt här och där men över lag, från min synvinkel efter dessa timmar, så har jag haft riktigt kul med mina polare och random folk man träffat.

Spelar inte alls lika mycket spel nu för tiden men efter fem säsonger i Diablo 3 var jag sugen på ett nytt lootspel. Division fyller det hålet för mig. Folk kan gnälla över hur dåligt det är och att de är glada att de inte köpte det men för mig som aldrig varit någon PvP-människa (förutom first person shooters då) så är detta perfekt. Jag spelar inte mot andra, jag spelar med andra och för att få bättre gear för att få högre nummer och kunna ta svårare challanges.

Spelet har inte varit ute läng så ge det lite tid, vem vet, det kanske blir som Diablo 3? (rough start but beautiful ending)

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ja detta är ju tråkigt.

Den som skrev tidigare som inte har varit inne på ett tag. Ja det är mycket fuskare. Var inne med en vän förra veckan och spelade då mötte i två st personer i dark zone. De kunde skjuta genom väggar träffade bara huvudet mm.

Det slutade med att jag inte gå in i spelet förens det är ordnat. Om det inte ordnas så synd för ubisoft som får en mindre spelare.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Trist om det är sant, enda lösningen jag ser isåfall är att göra det möjligt att få lika bra gear från pve. Har ca 150 timmar spelade och det är riktigt bra i sina bästa stunder, tills man vill grinda lite darkzone för att köpa blueprints och man blir oneshottad av en teleporterande superman.

Permalänk
Medlem

Det går inte att göra perfekt "netcode" och jag skulle säga att det alltid går att fuska i spel ändå. Ubisoft får göra vad dom kan för att hålla spelet rent helt enkelt. Borde finnas vissa saker en server kan kolla efter för att identifiera fuskare.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Har inte kommit så långt att jag blivit drabbad av fuskare än, men varför fuskar man i såna här spel? Man måste ju tröttna på spelet jävligt snabbt. Blir ju ungefär samma upplevelse som dra raka sträck i paint.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Puckat att ha saker client side.
Tråkigt med fuskare i DZ.
Hoppas de i framtiden gör något åt detta.

That said, för de 350-nånting kronor jag la ut på detta spelet har jag fått mer än 100 timmar speltid. Visst spelet är trasigt här och där men över lag, från min synvinkel efter dessa timmar, så har jag haft riktigt kul med mina polare och random folk man träffat.

Spelar inte alls lika mycket spel nu för tiden men efter fem säsonger i Diablo 3 var jag sugen på ett nytt lootspel. Division fyller det hålet för mig. Folk kan gnälla över hur dåligt det är och att de är glada att de inte köpte det men för mig som aldrig varit någon PvP-människa (förutom first person shooters då) så är detta perfekt. Jag spelar inte mot andra, jag spelar med andra och för att få bättre gear för att få högre nummer och kunna ta svårare challanges.

Spelet har inte varit ute läng så ge det lite tid, vem vet, det kanske blir som Diablo 3? (rough start but beautiful ending)

Håller med, har iofs inte spelat sedan jag köpte Dark Souls III, men det man får ut av de 300kr man spenderade är mer än nog.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Spelet kostar 500kr och spelarna kommer behöva punga ut 200kr extra för att kunna spela cirka sex månader. Skulle de gå hårdare fram och permabanna alla som använder sig utav fuskprogram så kommer det lösa sig relativt snabbt.

Permalänk

Sniff Sniff, luktar katastrofalt misslyckande från ubisoft om detta stämmer!

Detta misstag är alldeles för rookie-mistake nivå för att accepteras, så för deras egna skull hoppas jag att de har något extra som kan skydda mot fusk.

Från CS:go och andra spel så ser man att permanent ban inte har den starka effekt som man skulle kunna tro eller vill tro. Fuskarna återskaffar sig rätten att utöva fuskning och förstörelse för andra när de införskaffar nästa produkt nyckel via begagnad marknad eller annan billigare källa.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Är det samma problem även på konsolerna? Oavsett blir jag mer och mer nöjd med min Xbox för varje stort spel som släpps till PC. Nu kan det ju hända att problemen är lika stora på Xbox, men att detta är ett PC forum och därav luftas inte problemen lika frekvent. Jag har dock inte upplevt några problem då jag spelar AAA titlar på Xbox.
Det lustiga i detta är att Division initialt inte var tänkt för PC men att de senare ändrade sig. Misstänker att någon kanske börjar ångra det beslutet.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Är det samma problem även på konsolerna? Oavsett blir jag mer och mer nöjd med min Xbox för varje stort spel som släpps till PC. Nu kan det ju hända att problemen är lika stora på Xbox, men att detta är ett PC forum och därav luftas inte problemen lika frekvent. Jag har dock inte upplevt några problem då jag spelar AAA titlar på Xbox.
Det lustiga i detta är att Division initialt inte var tänkt för PC men att de senare ändrade sig. Misstänker att någon kanske börjar ångra det beslutet.

Tills du spelat i 2K upplösning i 100+hz. Då får du migrän när du går tillbaka till din TV gjord för tipsextra.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dags att Ubisoft börja sparka lite folk. och börja om

Permalänk
Skrivet av anon196996:

Kanske dags att Ubisoft/Tom Clancy börja sparka lite folk. och börja om

Blir nog svårt för Tom Clancy att göra något överhuvudtaget. Brukar behöva leva för det

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

@BlueDevil: Hehe märtke nyss hur jag skrev lät fel ^^

Permalänk
Medlem

Om spelet fuskas sönder och folk slutar spela så slipper ju UBIsoft ha sina servrar igång. Win Win.
Pengarna är ju redan intjänade på alla förbokningar.