Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro S

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro S

Efter en första genomgång i SweClockers testlabb har det blivit dags för tangentbordskonnässören tillika testpiloten Huttala att sätta Cooler Masters senaste tangentbord på prov.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Antingen blir det CM Masterkeys Pro S eller detta http://www.razerzone.com/eu-en/store/razer-blackwidow-x-tourn... om det någonsin kommer ut med Nordic layout.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för en test av produkten!

Men får eksem av ljusläckage!
Jag är väldigt känslig kanske, men vem gillar ljusläckage.
Kräver ett svagt ljus, genom tangenternas tecken, när jag sitter i mitt ensamma mörker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test och ett intressant tangentbord! Men visst kan man väl köpa double shot-tangenter separat och byta ut?

Permalänk
Medlem

Bra recension @huttala! Jag hade använde Quickfire Rapid-I tidigare och var väldigt nöjd med det, detta verkar vara i stort sett samma tangentbord fast med RGB och mjukvara. Skulle välja detta över tex Corsair K65 vilken dag som helst!

Skrivet av Toxic Crow:

Bra test och ett intressant tangentbord! Men visst kan man väl köpa double shot-tangenter separat och byta ut?

Double shots för tangentbord med bakgrundsbelysning för nordisk layout har jag inte sett ännu. Ducky Shine 5 har sådana tangenter, men finns som sagt inte att köpa separat.

Permalänk
Medlem

bra skrivet test och bra bilder! i like! och verkar vara gediget bygge å

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Mitt första intryck av nykomlingen är att den ser ut exakt som mitt gamla Cooler Master Novatouch. Cooler Master har troligen använt sig av samma chassi och den som har ägt eller äger ett Novatouch vet att det är ett gediget bygge.

Ah I like it! När du skriver mitt gamla Novatouch så gäller de alltså mitt gamla Novatouch också haha(bokstavligen). Hoppas du varit nöjd med de sedan vi bytte.
Gillar de chassit mycket då det är stilrent som attan och robust, använder mitt andra Novatouch på gaming burken fortfarande.
Jätte bra recension huttala, kul att se dig aktiv med tangentbord fortfarande, ska framföra dina tankar kring keycapsen till CM´s produkt manager på måndag. Kan ju vara värt för dem att tänka på vad folk förväntar sig när de rör sig om premium klassen.
Har tyvärr själv inte varit delaktig i beta testningen av just detta tangentbord, men är bra sugen på ett !

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Tack för en test av produkten!

Men får eksem av ljusläckage!
Jag är väldigt känslig kanske, men vem gillar ljusläckage.
Kräver ett svagt ljus, genom tangenternas tecken, när jag sitter i mitt ensamma mörker

Jag var påväg att kommentera det motsatta. Att det känns konstigt att ta upp ljusläckage som en nackdel då nästan alla tillverkare av gamingtangentbord just försöker maximera detta. Därav den vita "backplaten".

Permalänk
Medlem

Man vet att det är en bra recension när spackel kommer fram!

Permalänk
Medlem

Saknat huttalas recensioner, Hoppas det kommer fler snart!

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Testpilot

Bra recension!
Dock är jag inte helt såld på detta tangentbordet eller Corsair's K65...

Det jag är ute efter är;
TK
RGB Belyst
Blå/Bruna brytare

Enda som kommer nära det vad jag vet idag är "Razer Blackwidow X Tournament Chroma", dock finns det inte med Nordisk Layout vad jag vet än.

Hade tidigare ett CM QuickFire TK (Brown) som jag idag önskar att jag inte sålde av

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Bra recension!
Dock är jag inte helt såld på detta tangentbordet eller Corsair's K65...

Det jag är ute efter är;
TK
RGB Belyst
Blå/Bruna brytare

Enda som kommer nära det vad jag vet idag är "Razer Blackwidow X Tournament Chroma", dock finns det inte med Nordisk Layout vad jag vet än.

Hade tidigare ett CM QuickFire TK (Brown) som jag idag önskar att jag inte sålde av

Till OP, riktigt bra recension, du avhandlade alla aspekter och lite till som är intressanta för en köpare, gj

Jag har kikat endel på CM QuickFire TK, men jag vill ha version två med belysning, är det något som kommer till Sverige med en Nordisk layout?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gr8t:

Till OP, riktigt bra recension, du avhandlade alla aspekter och lite till som är intressanta för en köpare, gj

Jag har kikat endel på CM QuickFire TK, men jag vill ha version två med belysning, är det något som kommer till Sverige med en Nordisk layout?

Det jag hade var bakgrundsbelyst med vit LED (samt nordisk layout), eller syftade du på någon annan typ av belysning?

Detta för att vara lite mer specifik; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det jag hade var bakgrundsbelyst med vit LED (samt nordisk layout), eller syftade du på någon annan typ av belysning?

Detta för att vara lite mer specifik; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Jag blandade nog ihop modellerna något, det var modellen QuickFire Rapid-I som jag funderar på om den kommer till oss med nordisk layout.
QuickFire Rapid finns sedan tidigare med nordisk layout, men den har ingen belysning.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag blandade nog ihop modellerna något, det var modellen QuickFire Rapid-I som jag funderar på om den kommer till oss med nordisk layout.
QuickFire Rapid finns sedan tidigare med nordisk layout, men den har ingen belysning.

Rapid-i har funnits ett bra tag nu, kan rekommendera det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Rapid-i har funnits ett bra tag nu, kan rekommendera det!

Skickades från m.sweclockers.com

Whut? Är jag så usel på att söka?
Velat köpa det bordet ett bra tag nu men inte hittat det hos någon Svensk ÅF.

Vart köpte du ditt?

Edit: Glöm allt jag skrev, finns ju på Dustin nu, prel kommer det in 20/5 en batch, men jag kan svära på att det inte fanns där för ca 4-6 veckor sedan, eller så var jag blind

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Whut? Är jag så usel på att söka?
Velat köpa det bordet ett bra tag nu men inte hittat det hos någon Svensk ÅF.

Vart köpte du ditt?

Edit: Glöm allt jag skrev, finns ju på Dustin nu, prel kommer det in 20/5 en batch, men jag kan svära på att det inte fanns där för ca 4-6 veckor sedan, eller så var jag blind

Köpte det för typ ett år sedan

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack så mycket för alla snälla kommentarer, det är kul som fasen att arbetet man lägger ner uppskattas!

@StarCroW: Stämmer bra det! Jag var nöjd med tangentbordet, bara det att jag är mer nöjd med mitt Realforce type-s.

@Kunzite: Starkt ljus i all ära, men när det blir 2 olika färger på en tangent bara för att det läcker färg från tangenten bredvid så är det för mycket och man bör göra något åt saken.

Permalänk

På en av bilderna ser det ut som att bakgrundsbelysningen inte når hela tangenten.
Det ser ut som att på siffertangenterna syns inte siffrorna och på funktionstangenterna syns inte sekundärfunktionen.
Är det så, eller är det kameran som ljuger?

Tack för bra recension.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av vanlighalsning:

På en av bilderna ser det ut som att bakgrundsbelysningen inte når hela tangenten.
Det ser ut som att på siffertangenterna syns inte siffrorna och på funktionstangenterna syns inte sekundärfunktionen.
Är det så, eller är det kameran som ljuger?

http://i.imgur.com/Venf6nh.jpg?1

Så är det, och så kommer det vara på alla tangentbord tills de kommer på ett sätt att lägga dioden på båda sidorna om switchen. Dioden sitter på överdelen av switchen och därmed lyser det starkast längst upp på tangenten också.

Kul att recensionen uppskattas!

Permalänk

Grym recension, kan dock inget om tangenbord. Går det att byta keycaps på detta utan problem? Brukar se bilder på folks tangentbord med custom keycaps, och vart köper man såna i så fall?

Sorry om frågan inte hör hemma just här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

Grym recension, kan dock inget om tangenbord. Går det att byta keycaps på detta utan problem? Brukar se bilder på folks tangentbord med custom keycaps, och vart köper man såna i så fall?

Sorry om frågan inte hör hemma just här!

Det går utmärkt på just Masterkey pro s för att det använder standard-layout. Corsairs alternativ har en layout som inte är lika utbredd vilket gör det svårt att hitta keycaps. Du kan kolla på aliexpress, ebay, massdrop o.s.v. Det är svårare att hitta vettiga iso-set (svensk layout) till ett "normalt" pris dock. Bra wiki: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/keycapselle...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna tänka mig en bättre testpilot än just huttala när det gäller tangentbord!
Uppskattas!

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Avstängd

Avskyr när belysningen läcker mellan tangenterna, håller med testaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Personligen tycker jag dock att detta inte spelar särskilt stor roll, så länge tangentbordet stöder minst "6-key"-rollover. Det är vad USB-interfacet klarar av som mest utan att använda (i mina ögon) "fulhack", som emulerar flera tangentbord.

Det brukar även bli problem i Apple OSX när tangentbordet stöder "n-key"-rollover eftersom operativsystemet inte riktigt vet hur det ska hantera detta. Cooler Master löser problemet genom att gå över till "6-key"-rollover, helt utan att använda några fysiska switchar. Tangentbordet fungerar alltså klanderfritt i OSX!

Det där är inte helt korrekt. Att USB HID-standarden inte ska ha stöd för N-key rollover utan "fulhack" är en myt.
TL;DR: De problem som finns sitter inte i tangentborden utan på andra sidan - i mjukvaran på datorn.

Problemet är att USB HID-standarden kräver en rätt komplex implementation hos operativsystemet eller BIOS'et och att vissa system har buggar och att vissa detaljer som lämnats ospecificerade i standarden tolkats av utvecklare på olika sätt.
Apple's implementation i MacOS och iOS är gjord efter en något striktare tolkning av standarden vilket har medfört problem med några specifika tangentbords-modeller -- men de modellerna är också ovanliga.

Det finns tangentbord som har full N-key rollover, som följer USB HID-standarden helt korrekt och funkar på Macintosh.
Jag tror att Master Keys faktisk skulle kunna ha N-key rollover även på Mac - testa gärna igen!

Sen finns det vissa BIOS på PC-datorer som inte följer USB-standarden korrekt, där tangentbord med N-key rollover inte funkar eller inte funkar i "Fast Boot"-läge.

Det finns en användare på ett annat forum (Soarer) som byggt egna tangentbord med egen firmware som använder ett trick för att komma runt dåliga BIOS och ändå ha N-key rollover - och samtidigt vara helt korrekt enligt USB-standarden. Jag håller på att utveckla min egen firmware som använder samma trick.
Kanske är det samma trick som Cooler Master nu använder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Masterkeys PRO L, och är skit nöjd! Bra recension.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Findecanor:
Jag kan testa på måndag igen, har bara tillgång till OSX på jobbet nämligen. Men om jag inte minns helt fel så fick jag bara 6-key när jag testade rollover i OSX, jag dubbelkollar det på måndag!

Permalänk
Medlem

Är detta vad Swec ska syssla med framöver för att som andra penga hungriga företag skita i den "den lille"?
Ja det är ett bra koncept, men det måste ända ha en strikt ram med uppföljning.
Sen att "utsedd" person får lämna ett betyg väldigt likt Swec´s betyg gör att du som konsument kommer ta det för en "korrekt" recension.
Här anser jag efter att nu följt dessa tester/recensioner ha kraftiga brister som i längd kan orsaka skada. Bara ta som uttalande ang lödning, vad jag kan se så har denna recensent ingen utbildning i detta. Om nu i framtiden skulle visa sig finnas ett problem med maskinlödningen vem ska ta ansvar över betyg/recension. För konsumenten så blir det solklart ni som helhet oavsett vem som gjort å lagt erat namn.

Till denna recension, där det ges + för god konstruktion.
Spraylackade tangenter på kvalitet´s tgb?
Tangenter som är nerfällda i chassi (städning).
Under nackdelar kan jag inte se nåt ang kontakt, vilket varenda j*vla kotte kommer störa sig på.

Jag är i mångt å mycket anpassande av mig när det gäller dumheter av alla dess slag, men ni bör snarast möjligast se över denna funktion ni har infört.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Är detta vad Swec ska syssla med framöver för att som andra penga hungriga företag skita i den "den lille"?
Ja det är ett bra koncept, men det måste ända ha en strikt ram med uppföljning.
Sen att "utsedd" person får lämna ett betyg väldigt likt Swec´s betyg gör att du som konsument kommer ta det för en "korrekt" recension.
Här anser jag efter att nu följt dessa tester/recensioner ha kraftiga brister som i längd kan orsaka skada. Bara ta som uttalande ang lödning, vad jag kan se så har denna recensent ingen utbildning i detta. Om nu i framtiden skulle visa sig finnas ett problem med maskinlödningen vem ska ta ansvar över betyg/recension. För konsumenten så blir det solklart ni som helhet oavsett vem som gjort å lagt erat namn.

Till denna recension, där det ges + för god konstruktion.
Spraylackade tangenter på kvalitet´s tgb?
Tangenter som är nerfällda i chassi (städning).
Under nackdelar kan jag inte se nåt ang kontakt, vilket varenda j*vla kotte kommer störa sig på.

Jag är i mångt å mycket anpassande av mig när det gäller dumheter av alla dess slag, men ni bör snarast möjligast se över denna funktion ni har infört.

Här känner jag att jag måste komma till Sweclockers och huttalas försvar. Artikeln har rubriken "Tespilot: ..." och högst upp i artikeln står det:

Citat:

SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa de senaste produkterna i datorvärlden. Läs mer.

Det går inte att missa detta om du läser artikeln.

Om sakfrågorna som du tar upp angående denna recension.

  • Spraylackade tangenter har sämre kvalitet än tangenter gjutna i tex ABS- eller PBT-plast. Det är bra att det tas upp då konkurrenter använder det i sina tangentbord, tex Ducky Shine 5.

  • Tangenter nedfällda i chassit är standard idag och de flesta tangentbord ser ut så. Visst, det kan nämnas men det är inget som jag, eller någon annan som kommenterat, har saknat.

  • När du skriver "kontakt" antar jag att du menar att sladden är vinklad 90 grader. Det skulle jag absolut störa mig på och det har huttala tagit upp i sin recension, både i text och med bild. Det kunde ha stått under nackdelar, men så länge man läser artikeln är man medveten om den egenskapen hos tangentbordet.

Personligen tycker jag att detta med Testpiloter är ett mycket bra initiativ och jag tycker att Sweclockers är tydliga med vad det innebär. Jag ser fram emot fler recensioner av testpiloter!