Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Läget för 5G - när, vad och hur?

Läget för 5G - när, vad och hur?

I olika länder världen över har testpiloter för 5G-nätverk inletts, och Sverige står på tur. Men vad kommer tekniken innebära, när når den oss och hur länge dröjer det innan den rullas ut?

Läs hela artikeln här

När man kan ringa vart man än är i sverige så är jag nöjd.
Starta upp gamla NNT igen tills detta händer.

Sen när ligger Tallinn i sverige?

Visst är det trevligt med snabbare hastigheter och framförallt lägre latens...
Men jag ser hellre att datamängden ökas än att hastigheten ökas.

Visst kan hastigheten behövas när streamat material börjar sändas i 1080p/4K, men vad gör det när datamängden fortfarande inte finns för att kunna kolla på det?

På vissa platser i sverige där man för 20år sedan hade täckning med NMT är man idag begränsad till att använda satellittelefon...

Nå internet of things är intressant där det stora problemet idag är att man måste ha abonnemang på allt eller simkort som man måste ladda. Inom hemmet så räcker en uppkoppling, eventuellt en extra i backup. För oavsett hur teknisk komplicerade prylar man har så ska alla dessa inte kopplar direkt emot internet utan emot en central/server som sedan ger denna internetåtkomst.

Idiotiskt, i alla fall jag är intresserad av att ha täckning överallt och ur den aspekten så blir det allt sämre på den fronten.

Så jag vill inte gå framåt tyvärr utan bakåt alla gånger. NMT var bäst.

Det är inte bara folk till fjälls eller sjöss som tycker så, finns inte teckning i många bostäder i både gamla och nya byggen.

Till viss del kan man ju lösa det genom att rota fram komradion...Men men.... Det är ju ok om man bara skall hålla kontakt inom gruppen men när det kommer till säkerhet att larma om det händer något och så vidare så kan det ju faktiskt bli allvarligt och farligt helt i onödan. Om man ligger med brutet ben lär man knappast bry sig om FB...

Märk väl! under rubriken "De olika generationerna" nämner man inte ett enda fragment om vilken täckning de olika teknikerna har. Inte ens om ni Googlar och kollar på tex Wikipedia så står det inte undra alla...´

Hoppas ni tänker efter en skvätt.

Senast redigerat 2016-04-22 17:51

Usch, snart kan man alltså inte ta bilen utan att FRA vet precis var du är.

Snart kommer det väl maskiner som skvallrar för polisen om att man slår på dem för att de skall starta.

Senast redigerat 2016-04-22 17:51
Skrivet av Mansonite:

Vi kan ju låtsas att det är tidigt 1700-tal.

Fjärrstyrning av fordon med VR, terroristernas våta dröm?

4g fungerar långt ifrån som det skall i Sverige och nu skall 5g testas, säger en hel del om vad som bör göras. Kvasiintelligenta värdelösa politiker som inte gör någon nytta varken i Sverige eller EU, men av skattemedel får dom enorma summor, det är lagligt rån helt enkelt dom sysslar med. Tänker inte negativt utan konstaterar bara hur det ligger till.

Skrivet av Pamudas:

Visst kan hastigheten behövas när streamat material börjar sändas i 1080p/4K, men vad gör det när datamängden fortfarande inte finns för att kunna kolla på det?

Skulle tippa på att datamängden kommer att öka när 5G väl släpps. Vi ser ju bara hur den har ökat sen 4G gjorde debut.

Skrivet av Mansonite:

Sen idag? eller har jag missat något?

Hur som har ju troligen verksamhet även i Tallinn.

Men detta kommer sinka fiberutbyggnaden i onödan, kommer bara sluta med att datan tar slut betydligt snabbare, trådlöst kan inte heller ersätta trådad anslutning helt.

4g funkar ju inte ens som det ska!

Obegränsad data, låga latenser samt höga hastigheter, då skulle jag lätt gå över på detta istället för internet via kabel-tv som jag har idag

Äh allt handlar bara om att operatörerna ska suga ut så mycket pengar från användarna som möjligt.
datamängd, varför finns det sån begränsning? enbart för att suga folk på pengar med hutlösa priser med tanke på vad man får.

@Mansonite: Haha, se där, du hittade en felsyftning som vi missade. Tack för korrekturen!

@Modellören: Om du tittar på sektionen efter det, Band och frekvenser, så skriver vi om täckningsegenskaper för de olika frekvensbanden. Vi har inte tagit upp konkreta siffror för täckningsgrad eftersom det finns så många olika parametrar som påverkar detta. Det finns dels olika typer av master och radiosändarteknik på dessa som påverkar täckningsgrad, men sedan finns det även ett antal olika frekvensband vars olika egenskaper påverkar vilken yta som kan täckas och hur bra bandbredden blir inom denna. Vi valde därför att istället mer generellt beskriva vilken typ av egenskaper de olika frekvensbanden har, täckning kontra bandbredd exempelvis.

Skrivet av loevet:

@Mansonite: Haha, se där, du hittade en felsyftning som vi missade. Tack för korrekturen!

Wow, du är galet lik Anders i Anders och måns!
Coolt

Bor I Uppsala, kan fortfarande inte få täckning överallt med internet/signalstyrka. Märker 0 skillnad mellan 3G och 4G, ser ingen som helst mening med att de gör så pass små uppgraderingar.

Bor strax utanför Uppsala och har 4G som ligger på ca 1Mbit/s. Men de är klart detta har blivit bättre för när vi flyttade till huset för fyra år sedan då fick vi åka in till stan för att för att betala räkningarna då 3G var hett. Så med 5G kanske vi kommer upp i 2Mbit/s, vilket innebär att man kan börja titta på film över nätet....

Känns ju sådär när operatörerna kör begränsad datamängd. Har man 5GB gräns på 4g kan du i dagsläget surfa ca 12 minuter i månaden på max hastighet. Med gigabit blir det ca 1.2 minuter surf i månaden med max hastighet.

Sen att mindre nedladdningar som webbsidor skulle gå fortare att ladda spelar ingen större roll. Ta Aftonbladet på ca 3MB: Med 100mbit vs gigabit skiljer det på några tiondelars sekund. Så förutom mobilt bredband har jag svårt att se varför detta ska satsas på istället för stadsnät.

@loevet:
Detta är en grävskopa:

Detta är en grävmaskin:

Att fjärrstyra en grävmaskin är rätt coolt, medan att fjärrstyra en grävskopa är en jävla bedrift!

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Skrivet av Mr Mr:

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Och vilka konsekvenser får det? Att kvinnor inte får använda 5G? Jag personligen tror nog att produkter utvecklas bäst om man låter bli med nepotism/kvotering.

OnTopic:

"1000x mobile data volumes" Tvivlar på att operatörerna kommer ge oss konsumenter 1000x mer data. Iallafall kul att tekniken utvecklas

Citat:

Snabbare nätverk på landsbygden, fjärrstyrning av fordon med VR-headset, uppkopplade nätverk och kontor är bara några exempel på vad vi kan vänta oss under åren som kommer, och när nästa generations 5G-nätverk drar igång efter 2020 kommer fler tillkomma som vi inte kan föreställa oss idag.

Jag skulle hellre vilja se obegränsad datamängd/dataanvändning och utökad täckning än snabbare hastigheter.

Jag bor i USA men flyger till Sverige en gång i månaden, om jag skulle använda min AT-T lur så kostar det $120 för 800MB så jag köper comviq fastpris kontant på en gammal iPhone 4 och delar till min mobil samt iPad, jag har inga som helst problem att streama Netflix, inte ens på tåget mellan Malmö och Göteborg, visst med avvikelse vissa korta avstånd i ingenmansland.

Skulle all ny utveckling stoppas bara för att Nils Nisse Nilsson och Sven Svenne Svensson på SC råkar bo där mobil mottagning och hastighet suger. Skärp er.

Skickades från m.sweclockers.com

Ökad hastighet för relativt få mobiler åt gången går att fixa med trådlös uppkoppling men det är ett faktum att bandbredden från en mast är begränsad. När vi har haft strömavbrott och fibernätet går ner här i byn så tar det några minuter bara innan mobilnätet blir totalt överbelastat av alla som byter över från fast uppkoppling. Vi snackar några kb/s och timeouts. Trådlöst internet är grymt bra som komplement men fiber är det enda som håller på det stora hela.

Skrivet av Litenskit:

@loevet:
Detta är en grävskopa:http://az61094.vo.msecnd.net/img/08/cec1de88-849e-4a18-8516-8ce4ff06e267/340/340

Detta är en grävmaskin:
http://agrotec.se/wp/wp-content/uploads/2009/05/205_volvo-ec210cl.jpg

Att fjärrstyra en grävmaskin är rätt coolt, medan att fjärrstyra en grävskopa är en jävla bedrift!

För att använda ett populärt internetuttryck: "why aren't we funding this?!"

Skrivet av Pamudas:

Datamängden ökas för varje månad i mobilnäten:
http://statistik.pts.se/PTSnordic/NordicBaltic2014/ (Gå till "Data volume")
Det är inte standarden (t ex 3G, 4G eller 5G) som sätter begränsningen i volymer. Det är operatörerna som begränsar mobildata i abonnemangen...

5G är en massa saker samtidigt:
- Ny modulationsform NR (som liknar LTE/4G men mycket mer flexibel och bättre för data)
- Nya band, främst högre band som ~3.5GHz, ~4.5GHz och även betydligt högre (~15-60GHz)
- 5G har mycket bättre stöd för många antenner för MIMO/Beamforming, detta ger möjlighet att rikta RF signaler mot varje enskild mobil.
- Mycket lägre fördröjning
- Internet of things, dvs koppla upp allt (MTC/M2M)

Här kan man läsa lite mer översiktligt om 5G: http://www.ericsson.com/res/docs/whitepapers/wp-5g.pdf