EVGA GTX 750 TI FTW låter mycket

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 750 TI FTW låter mycket

Hej allihopa!

Antar att detta grafikkort är relativt utdaterad för dem flesta, men att det kanske finns fler än jag som har detta problem eller kommer att stöta på det. Byggde nyligen en HTPC för film, men ville ändå att den skulle klara enklare spel (så jag slipper bli utan dator då damen vill spela Castle Crashers med hennes vänner..), samt att den ska kunna göra det i några år, så jag slängde in ett grafikkort i beräkningen. En bekant hade ett EVGA GTX 750 Ti FTW liggandes som jag fick köpa för en billig peng. Efter att jag monterat ihop allt påpekade min bror att jag ev. kommer störa mig på nätagget då många fått måndagsex av just denna modellen som låter väldigt mycket. Till min förvåning så var det ej nätagget utan grafikkortet som lät som ett mindre vindkraftverk.

Läst runt lite om just denna modell och EVGA har satt som standard att fläktarna ska minst snurra i 42%, trots låga temps på 25 grader celsius. EVGA ska tydligen släppt någon BIOS-uppdatering som ska hjälpa ljudnivån, men inte sett glada kommentarer på deras forum om detta.

Ja, nu sitter jag här med en HTPC som låter på tok för mycket för att kunna ha igång 24/7, samt att den ej blir överröstad om jag inte har väldigt hög volym eller att det är en scen i någon film där det händer mycket. Sett någon som moddat kortet med en Noctua-fläkt, men ville helst inte lägga ut några större summor.
Köpte mig en enklare fläktkontroller från närmsta datorbutik för 49:- och kopplade denna mot grafikkortet och en av fläktkontakterna på moderkortet. Kör den i absolut lägsta läget (vilket ljudmässigt låter som 10% av den tidigare ljudnivån).

Kört lite tester som ser bra ut:
Idle-temps landar jag på 25-27 grader efter att haft den rullandes i 24 timmar. Även provat Unigine Valley i ca 3-4 timmar på högsta inställningar i 1080p, vilket fick upp temperaturen till max 62 grader. Average var på 56-57 grader.

För alla er som äger detta kort: Köp en fläktkontroller! (Om ni nu inte vill lägga pengar på helt ny kylare/vattenkylning etc.).

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en egen fläktkurva? Eller kommer man inte under 42% om man gör en sån?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Tyvärr så går det inte att skapa en kurva lägre än 42%, därav jag gjorde denna lösning. Kanske var otydlig med det i posten, sorry!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Så med t.ex MSI Afterburner så kommer inte fläktarna under 42%? Väldigt udda designval av EVGA där! Men skönt att funkar för dig med fläktkontrollern!

Permalänk
Medlem

Här finns en bios till kortet som förmodligen löser problemet:

https://www.techpowerup.com/vgabios/156974/evga-gtx750ti-2048...

Tänk dock på att det är på egen risk man flashar om bios på ett grafikkort

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Här finns en bios till kortet som förmodligen löser problemet:

https://www.techpowerup.com/vgabios/156974/evga-gtx750ti-2048...

Tänk dock på att det är på egen risk man flashar om bios på ett grafikkort

Delvis ontopic.. vet du hur det funkar med garanti om man flashar bios?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Delvis ontopic.. vet du hur det funkar med garanti om man flashar bios?

På vilket sätt var det delvis OT?

Nej jag vet inte hur det fungerar med EVGA's garantier, men det är ju upp till var och en att ta ställning till om man nu vill flasha om bios på ett grafikkort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Så med t.ex MSI Afterburner så kommer inte fläktarna under 42%? Väldigt udda designval av EVGA där! Men skönt att funkar för dig med fläktkontrollern!

Nope, du kan ställa kurvan under 42% men ingenting händer. Ja, riktigt udda.
Kör med ett EVGA 780 Ti SC ACX i min huvudrigg och är svinnöjd. Kände då att det var ett plus i kanten att snubben jag köpte av hade just EVGA.s modell, men ångrar mig smått nu i efterhand.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Här finns en bios till kortet som förmodligen löser problemet:

https://www.techpowerup.com/vgabios/156974/evga-gtx750ti-2048...

Tänk dock på att det är på egen risk man flashar om bios på ett grafikkort

Som jag skrev i posten, läst mycket negativt om just att flasha bios. Har inte sett någon som blivit nöjd med denna lösning då det enbart verkar fungera fram till att man installerar Nvidias drivare, då går fläktarna upp igen.. :/

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

På vilket sätt var det delvis OT?

Nej jag vet inte hur det fungerar med EVGA's garantier, men det är ju upp till var och en att ta ställning till om man nu vill flasha om bios på ett grafikkort.

Eftersom du drog upp det som ett alternativ till trådstarten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom du drog upp det som ett alternativ till trådstarten.

Ganska gnälligt måste jag säga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xeRoos:

Har inte sett någon som blivit nöjd med denna lösning då det enbart verkar fungera fram till att man installerar Nvidias drivare, då går fläktarna upp igen.. :/

Låter snarare som det är Nvidia du skall vara bitter på. Har du provat att ställa en fläktkurva med EVGA`s programvara?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska gnälligt måste jag säga.

Vadå gnälligt? Vaknat på fel sida?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Låter snarare som det är Nvidia du skall vara bitter på. Har du provat att ställa en fläktkurva med EVGA`s programvara?

Provat både PrecisionX 16 och MSI Afterburner. Som sagt, det går inte att få under 42%, vilket är tråkigt.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vadå gnälligt? Vaknat på fel sida?

Nja men om man inte får nämna ett alternativ trots TS negativa inställning till det blir det ganska rejält många här på forumet som hade behövt påpeka att saker är delvis on topic.

TS behöver inte alltid ha rätt och flera alternativ är ofta bättre än färre, då detta också kan skapa en diskussion i ämnet som kan leda till något bra. Därav tycker jag att det är onödigt att påpeka så länge saker och ting inte är helt och hållet off topic.

Hursomhelst är det bra att TS är nöjd med sin lösning. Ha en bra kväll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja men om man inte får nämna ett alternativ trots TS negativa inställning till det blir det ganska rejält många här på forumet som hade behövt påpeka att saker är delvis on topic.

TS behöver inte alltid ha rätt och flera alternativ är ofta bättre än färre, då detta också kan skapa en diskussion i ämnet som kan leda till något bra. Därav tycker jag att det är onödigt att påpeka så länge saker och ting inte är helt och hållet off topic.

Hursomhelst är det bra att TS är nöjd med sin lösning. Ha en bra kväll.

Jaha, jag tror du missuppfattade på vilket sätt jag frågade. Jag menade att min fråga delvis var ontopic och ingen pik till ditt inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jaha, jag tror du missuppfattade på vilket sätt jag frågade. Jag menade att min fråga delvis var ontopic och ingen pik till ditt inlägg.

Haha ojdå, jo jag missuppfattade det

Sorry för det!!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti