Video till dator... [Får ej Plexgear Moviesaver 220 VHS till dator att fungera]

Permalänk
Medlem

Video till dator... [Får ej Plexgear Moviesaver 220 VHS till dator att fungera]

Jag har en Panasonic NV-SV120 s-VHS videobandspelare o bakom finns 2 scart, en är till in och den andra till ut.
Där finns en s-vhs kontakt samt 3 RCA kontakter dvs. gul till video och röd och vit till ljudet.
Köpte Plexgear Moviesaver 220 VHS till dator: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho... men det vill inte fungera och jag har även en scart kabel med RCA kontakter och även den vill inte funka.
Bu är detta genom usb 2.0 som sagt så jag undrar om man kan koppla scart till hdmi med en sk. adapter och sedan ett pci videokort som har hdmi in.
Jag har inte lyckats att få en bild alls men programmet honestech VHS to DVD känner igen allt så vad kan göra för fel tro.
Man skall nog ha ett sk. video kort med gul, s-vhs samt röd och vit ingång troligtvis.
Jag är nära att beställa en scart to hdmi konverterare samt ett pci videokort med en hdmi ingång, kommer det att fungera tro?
Hoppas någon kan hjälpa lilla mig och jag har en jäkla huvudvärk, när man nu vill få det att fungera.
Tackar. /M

Skrik (caps lock i rubrik /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Merlin

Permalänk

Du krånglar till det mycket mera om du ska börja köpa scart till HDMI-konverterare och kort till datorn, det kommer även bli väldigt dyrt.

Jag jobbar själv med att digitalisera video ibland och dessa scart till rca-adaptrar fungerar bara åt ena hållet, om de inte har en liten switch där man kan byta håll. Förmodligen är det därför du inte får en bild.

Den adapter du alltså ska ha är scart till rca, inte rca till scart.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av RFM:

Jag har en Panasonic NV-SV120 s-VHS videobandspelare o bakom finns 2 scart, en är till in och den andra till ut.

Skrivet av beyondthemind:

Jag jobbar själv med att digitalisera video ibland och dessa scart till rca-adaptrar fungerar bara åt ena hållet, om de inte har en liten switch där man kan byta håll. Förmodligen är det därför du inte får en bild.

Den adapter du alltså ska ha är scart till rca, inte rca till scart.

En sån här ska du ha, koppla den till videons scart output, välj output med switchen, koppla RCA kablage till datorn.
https://www.elfa.se/sv/adapter-no-brand-v49il/p/14210118

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

jag har denna och det är ungefär den du skickar en länk på men det vill inte https://dl.dropboxusercontent.com/u/23290823/2016-04-12%2014....

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFM:

jag har denna och det är ungefär den du skickar en länk på men det vill inte https://dl.dropboxusercontent.com/u/23290823/2016-04-12%2014....

Testa scart ut till en tv eller något annat så du ser att signalen faktiskt kommer ut!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@RFM: Har du valt rätt ingångar? Man kan välja olika, s-video m.fl, även de som inte finns på adaptern.

Gör annars som ovan nämner, koppla in till en tv och se om ens videon skickar bild. Gör den inte det så vet du vart felet ligger.

Jag tror annars att kabeln du har är fel. Scart-kontakten tror jag är output, alltså att signalen går från rca till scart. Du ska ha åt andra hållet. Åk till närmsta elektronikaffär, clas eller kjell, och köp en adapter som du kan vända signalhållet på.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Testade en likadan kabel fast där står input på den, drat till Kjel oCo imorgon. får väl beställa ett pci-kort med RCA honor samt med s-vhs.
Det var ett sådant kort jag annars var på väg att beställa http://www.ebay.com/itm/YK762H-PCI-E-HDMI-Video-Capture-Card-... samt adapter scart till hdmi http://www.aliexpress.com/item/1080P-SCART-To-HDMI-Video-Audi...
Jag skall testa kablarna imorgon på min tv den har RCA ingångar men scarten funkar i varje fall.
Tack /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk

@RFM: Har du testat ett annat program? Vet att olika program inte alltid fungerar. Det finns tyvärr inte så jättestor marknad för dessa enheter och mjukvaror och då satsas det tyvärr inte så mycket på programutvecklingen.

Kom ihåg att om du köper något videkort så är det inte garanterat att det fungerar ändå. Dessa grabber-program är gjorda för att fungera med de här donglarna (elelr vad man ska kalla dem) och jag tror inte att de godkänner videokort.

Gör som du säger, köp en sån adapter du kan köra åt båda hållen med. Testa också att koppla in till en tv. Om det inte fungerar så säg det här i tråden innan du går och köper ytterligare prylar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

@RFM *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1/tagit bort "caps lock-text*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej igen jag fick den adaptern idag och jag testade både s-vhs samt rca kablarna och de fungerar med kjell o Co. adaptern scart till s-vhs och RCA.
Även den andra fungerade och jag testade en grej som vilken dum...som helst kan missa dvs. drivrutiner till x64 bitar windows och sen vaknade allt upp som smör.
Så det var usb stickan som var felet och dvs. drivrutinen till den med x64 windows.
Tack skall ni ha för hjälpen och jag testade att spela in en film med honestech VHS to DVD 8 Deluxe så nu skall jag testa mig fram med att förbättra kvaliteten lite innan jag ger mig på att spela in ordentligt.
Jag kanske hittar lite bättre program och jag kan gärna återkomma vid det tillfället.
Tack grabbar det uppskattas med er hjälp, fantastiskt egentligen med andra ord.
Är ni i Malmö kom över för en kall bira eller annat varmt...Tack, /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Drivrutin Plexgear 220

@RFM: Tjena, du råkar inte ha kvar drivrutinen och kan skicka den? Jag får ingen bild i WIN10 och misstänker drivrutinen. Saknar tyvärr skivan som den fanns på.

Permalänk
Medlem

hejsan o wooow det var en tid sedan men jag skall försöka att leta under veckans gång, drivisen som kom med i skivan fungerade inte alls så jag plockade ner en drivrutin från kjell o company 64-bitars om jag kommer ihåg rätt.
Bytade hela programvaran till annat så det mesta blev 16:9, kollar under helgen. /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

@RFM: Tack för svaret! Jag har hunnit få svar från Kjelles kundtjänst och dom har skickat drivrutinen även om dom inte säljer varan längre så det var stolpe in. Har testat och den fungerar perfekt(även i WIN10 om man litar på osignerade drivrutiner)

Permalänk
Medlem

kopiera in länken här för kanske någon annan som kan behöva den o jag hann inte leta idag, kan kanske leta upp bättre programvara åt dig o jag använde 2-3 stycken.
AVS video editor var den ena, den andra plockade jag ner ifrån awax men kommer inte ihåg vad den heter så jag får kolla imorgon samt nr 3 kommer jag inte ihåg men kollar imorgon. svejs /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Tja!
Slänger in vettig info i ämnet, genom att länka till proffsen.
https://www.youtube.com/watch?v=sn_TDa9zY1c
Han använder billig hårdvara och gratis programvara så värt o kika!

använd modul finns på fyndiq för ca 100kr
https://fyndiq.se/search/?q=vhs+usb&search=enter#28424242-201...

Glhf
/Joe

Permalänk
Medlem

drivrutin

@RFM: Hej, skulle du möjligtvis kunna skicka drivrutinen alt. lägga upp en länk till den här? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochen55:

@RFM: Tack för svaret! Jag har hunnit få svar från Kjelles kundtjänst och dom har skickat drivrutinen även om dom inte säljer varan längre så det var stolpe in. Har testat och den fungerar perfekt(även i WIN10 om man litar på osignerade drivrutiner)

Hej, har du möjlighet att skicka drivrutinen eller lägga upp den här?

Skickades från m.sweclockers.com