Val av minnesmoduler för överklockning av 3770K

Permalänk
Medlem

Val av minnesmoduler för överklockning av 3770K

Står i begrepp att låta min gamla 3770k-burk sträcka lite på benen och överklocka den så långt jag kan. I samband med detta kommer jag också skaffa nytt minne, då jag ändå behöver ha loss ett par DDR3-DIMM:ar till en annan burk.

Under mina efterforskningar lade jag märke till att följande på pappret prestandamässigt synnerligen olika minnen ligger väldigt nära varandra i pris:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2166395
DDR3 PC19200/2400MHz CL11 2x8GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485319
DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB

Vid en första anblick ser ju 2400MHz-modulerna förstås ut att vara en mycket bättre deal, men av vad jag kunnat utröna så är de specade vid en kontra DDR3-standarden ganska rejäl överspänning (1.65V). Man kan tänka sig att de därmed på något vis är "garanterade" att fungera med specifierade driftsparametrar till skillnad från 1600MHz-modulerna, men att de rent tekniskt inte är alltför olika med tanke på den minimala prisskillnaden. JEDEC-specarna antyder samma sak. Skulle 2400MHz-minnena även prestera bättre än 1600MHz-minnena vid standardmässiga 1.5V? Är det någon teknisk skillnad mellan typerna, eller är det bara den där "garantin" som skiljer dem åt i relevanta hänseenden?

En följdfråga. Det är som sagt frågan om att klocka en 3770k. Kommer processor och chipset orka med att köra de förstnämnda minnena i 2400 MHz, eller är det helt enkelt så att de är tänkta för senare generationers processorer?

TL;DR: Vilka av dessa minnen är lämpligast om man tänkt försöka skrämma skiten ur en 3770K, om vi bortser från att minnena ska få plats rent mekaniskt under kyltorn, etc?

Hjälp mig reda ut begreppen här

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

för att svara på din andra fråga först: Ivy Bridge klarar 2400MHz, Sandy Bridge däremot klarar max 2133MHz.

Den första frågan är lite knepigare. Det är först och främst mer eller mindre standard med 1,65V för så högt klockade DDR3. Sen så kan det gå att få upp 1600MHz-specade minnen med högre spänning, men ända upp till 2400MHz är jag ytterst tveksam till. Hade de kommit dit på 1,65V skulle Corsair med största sannolikhet märkt dem med detta, för att kunna sälja dem dyrare. Åt andra hållet skulle nog med största sannolikhet gå, att underklocka de högre specade minnena, i och med att det är kretsar som är högre presterande överlag när de kan specas så högt.

När prisskillnaden är så liten hade jag gått på de högre specade minnena, så har du större frihet i hur du vill köra dem

Edit: Värt att nämna är att Corsair har 2133MHz-minnen specade till 1,5V, om du nu vill ha ett mellanting (jag kör såna till min Sandy Bridge)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:

Ah, ja, då är vi inne på samma tankebanor då. JEDEC-specarna är som sagt väldigt snarlika om inte identiska, instinkten säger mig att skillnaden ligger i binning och en lite saftigare kylfläns.

Det får bli de högre specade minnena om jag kan klämma in dem under kyltornet, prisskillnaden är som sagt så liten att det vore dumt att inte betala de fattiga extrakronorna för att få möjligheten i alla fall.

I övrigt får jag tacka för ett bra och utvecklande svar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@richie.f:

Ah, ja, då är vi inne på samma tankebanor då. JEDEC-specarna är som sagt väldigt snarlika om inte identiska, instinkten säger mig att skillnaden ligger i binning och en lite saftigare kylfläns.

Det får bli de högre specade minnena om jag kan klämma in dem under kyltornet, prisskillnaden är som sagt så liten att det vore dumt att inte betala de fattiga extrakronorna för att få möjligheten i alla fall.

I övrigt får jag tacka för ett bra och utvecklande svar

Vad har du för kylare? Jag får in mina Vengeance PRO under en Dark Rock TF utan bekymmer... Och den kylaren har en specad clearance på 49mm enligt Be Quiet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad har du för kylare? Jag får in mina Vengeance PRO under en Dark Rock TF utan bekymmer... Och den kylaren har en specad clearance på 49mm enligt Be Quiet

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en CM 212 EVO, tyvärr specar inte tillverkaren någon frigång. Googlade "EVO 212 RAM clearance" tidigare, men hittade inga entydiga uppgifter. Det är ju dessutom många parametrar som spelar in; ramslotsens orientering på moderkortet, slotsens bashöjd, vilken sida man sätter fläkten på, etc.

Reser i tjänsten f n, men det är nog enklast/säkrast att jag fastställer vad som gäller i just mitt fall experimentellt när jag kommer hem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

2400MHz minnet är den snabbare av de två. Sedan om CPU/mobo kan gå så högt är nog lite av lotteri.
Jag skulle nog undvika att köra 2400MHz på en Sandy Bridge (specad för 1600). Dock kan man underklocka minnet och ställa ner cas motsvarande för att få bättre prestanda vid lägre klock. Det där 2400 minnet borde gå bra att köra 1600 cas 8, 1866 cas 9, 2133 cas 10.. dock måste spänningen till minnet antagligen fortfarande vara lika hög då som för 2400.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)