Svinbillig surfdator (1k) - alternativ?

Permalänk
Medlem

Svinbillig surfdator (1k) - alternativ?

Tjenare!

Håller på och kolla runt efter en extremt billig surfdator till min far, budgeten ligger dock på cirka tusen spänn max, och funderar på vad som är bäst.

Det absolut mest krävande den ska klara av är väl youtube på 1080p, annars är det 99% spotify han kommer använda.

Efter en vecka så finns det fortfarande inget bra alternativ på blocket så funderar på att skaffa något nytt, har ju läst om såna där "enkortsdatorer" som blivit populära på senare år, om man köper ett litet chassi och ett SD kort + power adapter och sen så har man allt man behöver för under 800 spänn, stämmer det? Är det så enkelt?
https://www.inet.se/produkt/1974044/raspberry-pi-3

Vad för andra alternativ finns det, några råd / tips?

Tack i förskott!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Håller på och kolla runt efter en extremt billig surfdator till min far, budgeten ligger dock på cirka tusen spänn max, och funderar på vad som är bäst.

Det absolut mest krävande den ska klara av är väl youtube på 1080p, annars är det 99% spotify han kommer använda.

Efter en vecka så finns det fortfarande inget bra alternativ på blocket så funderar på att skaffa något nytt, har ju läst om såna där "enkortsdatorer" som blivit populära på senare år, om man köper ett litet chassi och ett SD kort + power adapter och sen så har man allt man behöver för under 800 spänn, stämmer det? Är det så enkelt?
https://www.inet.se/produkt/1974044/raspberry-pi-3

Vad för andra alternativ finns det, några råd / tips?

Tack i förskott!

så lätt är det nog inte, det följer inte med något OS sen ska du ha mus/tangentbord, laddare, SD-kort osv
hur kunnig är du ? klarar du av göra en installation av linux ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1972698/intel-compute-stick-8gb-l...
eller en surffplatta? Finns fina kina plattor för 7-800 hundra

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på en begagnad dator eftersom att raspberry pi och dylikt inte blir speciellt lämpligt för ändamålet (windows, spotify osv).
Det brukar finnas ett flertal datorer på blocket med dual core processor och 2-4GB ram för runt 500:- vilket borde göra susen för dig. Kan du dessutom slänga in en begagnad ssd så har du en helt ok surfdator till en billig peng som bör fixa spotify, surfning och youtube utan problem. Lägg till lite kärlek så som nyinstallation av operativsystem, borttagning av damm, byte av eventuellt dåliga fläktar osv och du har en dator som kommer gå som en klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så lätt är det nog inte, det följer inte med något OS sen ska du ha mus/tangentbord, laddare, SD-kort osv
hur kunnig är du ? klarar du av göra en installation av linux ?

Rätt så van vid datorer men aldrig kört med Linux dock, tyvärr så hade hans skärm inte HDMI så den planen sket sig ändå...

Tangentbord och annan kringutrustning finns redan.

uppskattar mer tips!

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat en Intel Compute Stick jag med, men sen konstaterade du att det saknades HDMI. Så då var det en dålig ide. En Intel NUC, kanske kan funka? Kostar dock från 1300:- typ.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Håller på och kolla runt efter en extremt billig surfdator till min far, budgeten ligger dock på cirka tusen spänn max, och funderar på vad som är bäst.

Det absolut mest krävande den ska klara av är väl youtube på 1080p, annars är det 99% spotify han kommer använda.

Efter en vecka så finns det fortfarande inget bra alternativ på blocket så funderar på att skaffa något nytt, har ju läst om såna där "enkortsdatorer" som blivit populära på senare år, om man köper ett litet chassi och ett SD kort + power adapter och sen så har man allt man behöver för under 800 spänn, stämmer det? Är det så enkelt?
https://www.inet.se/produkt/1974044/raspberry-pi-3

Vad för andra alternativ finns det, några råd / tips?

Tack i förskott!

Det är helt enkelt svårt att få tag i en komplett stationär dator för tusenlappen. Även om man siktar på den mest grundläggande stationära dator - nypris - så kommer de gå på omkring 3000 kr. Jag lyckades bygga en dator för 3000 kr men sedan köpte jag till Windows OS för 600 kr och sedan en SSD också för 600 kr, då min gamla HDD jag haft från tidigare började krångla.

Men skulle jag ge tips så kolla efter stationär dator på www.billigteknik.se eller www.inrego.se, hos vilka jag haft god köperfarenhet. Betänk dock att deras datorer kan brusa mer än moderna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag hade rekommenderat en Intel Compute Stick jag med, men sen konstaterade du att det saknades HDMI. Så då var det en dålig ide. En Intel NUC, kanske kan funka? Kostar dock från 1300:- typ.
B!

Jag antar att det är linux som gäller för en NUC för 1300 kronor?

tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3201954

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag antar att det är linux som gäller för en NUC för 1300 kronor?

tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3201954

Det är det mest rimliga, speciellt om man pratar surfdator. En liten HD tillkommer nog också, tyvärr. SSD är att föredra, men kostar naturligtvis mer. Ta något billigt skit, det man vill komma åt är svarstiderna, så till det här fungerar det billigaste man kan hitta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Iofs dubbelt upp mot din budget, men man får ju en liten chromebook för ca 2 lök