SweClockers presenterar mastodontchassit Excessivo

Permalänk
Medlem

Chassioraklet Jonas gör det som vi alla har drömt om, men inte vågat förverkliga. Sann genialitet ryms endast i excessivt utövande av svulstighet!

Men efter denna sneak-peak inför DH 2016 känner jag att det ändå finns några frågor som behöver besvaras, några orosmoln som måste skingras för att jag skall kunna sova gott om nätterna:

- Det ser ut som att chassidörren endast går att öppna åt höger. Många har sin dator under skrivbordet och då kan dörren slå i. Det känns lite frustrerande att Chassioraklet inte har tänkt på det, trots 3 års utveckling. Förhoppningsvis rättas det till innan prototypen sätts i produktion. Det kanske är en petitess, men jag tycker ändå att det är ett störande moment.

- Även om det finns de som föredrar chassin med inbyggda nätagg så känner jag mig tveksam till den här lösningen. Att lansera ett så pass påkostat designchassi av hög kaliber 2016 utan att inkludera modulärt nätagg känns som en stor besvikelse.

- Även om detta chassi är anpassat för vattenkylning tenderar pumparna i färdiga vattenkylningspaket att dra upp decibelnivån. Vore kul om vi kunde få se lite specs på hur det låter i ambient och load.

Men det finns naturligtvis många plus också!

+ Gillar byggkvalitén som känns genuin med genomgående påkostade materialval. Den välvda looken blandar en modern känsla med lite retro 50-talsstuk som jag tror kan falla många i smaken, i kontrast mot dagens svarta klumpar.

+ Power-leden är väldigt distrikt - äntligen ett chassi som inte extraknäcker som ett stroboskop!

+ Fint inslag med LED-belysningen som aktiveras när man öppnar chassidörren. Tror inte jag har sett det tidigare, känns väldigt innovativt måste jag säga.

SLUTSATS

@JonasT har tagit fram en spännande prototyp som jag tror kommer att förändra mycket av dagens designspråk för de lite mer minimalistiska formfaktorerna. CaseLabs får nog se upp framöver.

Även om jag tycker att han kunde ha filat lite till för att få bort de där enkla, men ändå lite störande designmissarna som t.ex. att dörren inte går att hänga åt båda hållen och att nätagget inte är modulärt så tycker jag att Excessive ändå är värd att få titulera sig Toppkass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter flera års utveckling kan SweClockers stolt visa de första bilderna på sitt helt egenutvecklade datorchassi. Förutom designtoner från Italien och en exotisk kyllösning slår modellen på stora trumman att vara störst i världen för formfaktorn Mini ITX.

Läs hela artikeln här

Kyla ned komponenter. Varför inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Kommer en ATX-modell? Känner att det är lite för litet för min smak.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Precis vad jag letat efter. Har redan beställt en! Ska bygga en Steam Machine, så jag tänkte ställa den under TV:n i vardags rummet.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Jag gillar hur ni tänker!! Jag packar ner den där i resväskan innan jag går på flyget som tar mej till ekvatorn nästa år

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Apples framtida chassi och färg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag läste nyheten på fel dag och tänkte NEEJ va gööör dom?!?! Sen såg jag datumet och dog av skratt! Bra jobbat SWE

Permalänk
Medlem

Haha, jag läste också först artikeln nu... Insåg först vid "Paradnumret återfinns i chassits botten i form av en proprietär kompressorlösning" att det här verkligen inte kan stämma. Kollade datumet. oooh.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

@JonasT

Precis som en föregående talare, så tycker även jag att m-itx hör hemma i en liten sockerlåda.
Om du vill, så kan du ta en titt på om en M-atx version vore möjlig.
Det skulle ge lite mer taggning, eftersom att (vissa) M-atx, i alla fall har PCI-E portar för två skärbrännare.

Förövrigt så är ditt chassi riktigt fint, för en gångs skull så ser inte chassit ut att höra hemma i ett stängt skåp hos ett företag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/