Dell S2716DG – Nvidia G-Sync med QHD och 144 Hz-skärmpanel

Permalänk

Antagligen icke 3D-vision kompatibel?

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärmen och är supernöjd, Den är mkt snygg och stilren och bilden är enligt mig väldigt bra (har haft IPS tidigare ifrån Dell, har även en extra skärm som är ips. Har ställt in dem båda nu så det är riktigt bra, S2716DG via Nvidia panelen och den andra via menyinställningarna på den).

Ja, det är inte bra betraktningsvinklar men det är fan så mycket bättre att ha det än den bleeding som finns på alla nya IPS-gamingskärmar. Har redan testat acern bland annat men tröttnade på hur dålig byggkvalité det var samt bleeding (som man ser oavsett hur man vinklar skärmen, ALLTID) och det fick därför bli denna tills något bättre kommer, som tex OLED.

Så här ser mina inställningar ut för Dell-skärmen:

Sen fysiska inställningar på skärmen är: Kontrast: 70% och ljusstyrka: 26%. RGB = 94%, 99%, 97%.

Permalänk
Medlem

Utmärkt recension som vanligt! Den här skärmen har nästan alla funktioner jag skulle leta efter i en ny skärm förutom att jag gärna skulle ha aningen större bildstorlek.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Som vanligt en strålande insats av Thomas Ytterberg
Bra jobbat!

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

stiillllll too expensive

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WEBRUNNER:

De pratades om G-Sync 2. Här slarvades de lite? Vad är förbättringarna rent konkret?

En strypt HDMI-anslutning och att du kan skicka ljud till skärmen.

Sedan lär det finnas ändringar och förbättringar under huven men det är svårt att peka ut något konkret och synbart av detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

Dessutom dras skärmen av pixel inversion, som alla andra TN G-sync 144hz modeller. Skulle aldrig lägga pengar på en prodoukt som har detta problemet.

För er som inte vet vad Pixel inversion är för nåt:
https://www.youtube.com/watch?v=lJR5-iULTuU

Den där videon visar överhuvudtaget inga inversionsfenomen. Det är någon som rör en muspekare fram och tillbaka och beroende på hur skärmens uppdateringscykel och kamerans slutartid ligger i och ur fas med varandra kommer muspekaren att framstå som ljusare och mörkare. Det blir inte bättre av att kameran rör på sig också.

Inversion är något som samtliga LCD-paneler använder - för att de måste. Polariteten fasvänds hos varje subpixel med vanligtvis halva uppdateringsfrekvensen, typiskt att en 60 Hz-skärm har ett inversionsflimmer på 30 Hz. Detta är en nödvändighet för att inte panelen ska förstöras. Problemet som kan uppstå med inversion är att elektroniken inte är tillräckligt precis vid fasvändningen. Därför kan ett svagt flimmer kan upptäckas eller att bilden tycks "krypa". Vissa testbilder provocerar detta och i en del fall, särskilt hos bärbara och äldre monitorer kan det ge riktigt jobbigt flimmer, missfärgningar och annat.

http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php har testbilder, exempel och länkar till djupare teknisk förklaring.

S2716DG visar inte upp några betydande problem med de testmönstren. Faktiskt ganska ovanligt att jag ser dem på nyare skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den där videon visar överhuvudtaget inga inversionsfenomen. Det är någon som rör en muspekare fram och tillbaka och beroende på hur skärmens uppdateringscykel och kamerans slutartid ligger i och ur fas med varandra kommer muspekaren att framstå som ljusare och mörkare. Det blir inte bättre av att kameran rör på sig också.

Inversion är något som samtliga LCD-paneler använder - för att de måste. Polariteten fasvänds hos varje subpixel med vanligtvis halva uppdateringsfrekvensen, typiskt att en 60 Hz-skärm har ett inversionsflimmer på 30 Hz. Detta är en nödvändighet för att inte panelen ska förstöras. Problemet som kan uppstå med inversion är att elektroniken inte är tillräckligt precis vid fasvändningen. Därför kan ett svagt flimmer kan upptäckas eller att bilden tycks "krypa". Vissa testbilder provocerar detta och i en del fall, särskilt hos bärbara och äldre monitorer kan det ge riktigt jobbigt flimmer, missfärgningar och annat.

http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php har testbilder, exempel och länkar till djupare teknisk förklaring.

S2716DG visar inte upp några betydande problem med de testmönstren. Faktiskt ganska ovanligt att jag ser dem på nyare skärmar.

Det är sant att den där videon var ett dåligt exempel, men saken är att alla TN skärmar med det här specifikationerna lider av det här problemet. Själv har jag ägt 3 st PG278Q som alla hade grov Pixel Inversion. Kan inte förstå hur någon vill betala för en gaming skärm som har detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat. Märks att du blivit varm i kläderna Thomas ett sant nöje med dina filmer.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Grymt jobbat. Märks att du blivit varm i kläderna Thomas ett sant nöje med dina filmer.

Kan inte annat än instämma, riktigt informativ och bra video, tummen upp och hatten av helt enkelt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi: Aha - du tänker på det fenomenet. Oklart om det har med inversion att göra, eftersom det endast är varannan röda subpixel som påverkas. Verkar mer vara ett panelproblem eller ett resultat av hur panelen adresseras. Jag märker då inte av några streckiga eftersläp, så frågan är hur mycket av detta som kommer av att man använder en fast kamera med kort slutartid? Men har man på något sätt lyckats träna upp öga/hjärna att se sådana här detaljer är det förstås störande.

Permalänk
Medlem

Du kan få denna skärm för ca 4700:- nu från Worldkey/Asedo
Webhallen tar 5800:-

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Aldrig en TN skärm, trodde det var nörd snack att färgen är si o så men efter att jag först köpte en IPS (ASUS MG279Q 27) och bytte mot TN (BenQ XL2730Z 27) då jag hade lite för mycket backlight bleeding så märkte jag vad alla pratar om. TN skärmen var helt värdelöst. Fick bara en shock hur dålig färgen var, spelade ingen roll hur mycket jag trixade i menyn det kunde bara inte komma i närheten av IPS skärmen. Så jag fick gå tillbaks och köpa IPS (Asus ROG). Även denna har bleeding men jämfört med den dåliga upplevelsen jag hade med TN skärmen så kan jag stå ut med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Aldrig en TN skärm, trodde det var nörd snack att färgen är si o så men efter att jag först köpte en IPS (ASUS MG279Q 27) och bytte mot TN (BenQ XL2730Z 27) då jag hade lite för mycket backlight bleeding så märkte jag vad alla pratar om. TN skärmen var helt värdelöst. Fick bara en shock hur dålig färgen var, spelade ingen roll hur mycket jag trixade i menyn det kunde bara inte komma i närheten av IPS skärmen. Så jag fick gå tillbaks och köpa IPS (Asus ROG). Även denna har bleeding men jämfört med den dåliga upplevelsen jag hade med TN skärmen så kan jag stå ut med det.

Delar ditt tänk, till och med jag som är rejält färgblind sitter med en IPS-panel på grund av att allt ser så dystert och dassigt ut på TN, för att inte tala om betraktningsvinklarna som är helt horribla.
När det börjar hitta ut 1440p IPS-skärmar med 120 eller 144hz till rimligt pris så ska jag köpa mig en sån, då har nog TN spelar ut sin roll i mitt liv sen

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

@20kr: Vem fan sitter på muggen och spelar samtidigt? Spelar man så är det väl framför skärmen man sitter. Nördig test jag vrider nu på skärmen!!! Ser ni nu hur dålig bilden blir.Ja det ser vi,,,men Att dessutom peka på fel sida av skärmen när det gäller vithet oseriöst.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@20kr: Vem fan sitter på muggen och spelar samtidigt? Spelar man så är det väl framför skärmen man sitter. Nördig test jag vrider nu på skärmen!!! Ser ni nu hur dålig bilden blir.Ja det ser vi,,,men Att dessutom peka på fel sida av skärmen när det gäller vithet oseriöst.

Tror dom flesta gör mer än att bara spela på sina datorer och det är allt vanligare med en sekundärskärm eller flerskärmsriggar.
Eller att man som jag använder skärmen till att se en hel del film och det görs både med och utan sällskap, surt om dom som tittar från sidan inte får samma upplevelse.
Bra betraktningsvinkel är helt klart inte något jag skulle kunna klara mig utan nu när jag är van det.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb