Microsoft lägger till stöd för G-Sync och Freesync i Universal Windows Platform

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till stöd för G-Sync och Freesync i Universal Windows Platform

Microsoft har tidigare lovat att implementera stöd för fler spelfunktioner i deras Universal Windows Platform. Nu meddelar Phil Spencer att detta kommer läggas till redan i maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men de glömde nämna inget SLI stöd och att stänga av V-sync fungerar fortfarande inte.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar till saker...

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Men de glömde nämna inget SLI stöd och att stänga av V-sync fungerar fortfarande inte.

Jo, de sa att det kommer att gå att slå på/av V-sync i maj. SLI-stöd finns redan, det är upp till utvecklarna att implementera det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra med stöd för FreeSync och möjlighet att inaktivera V-Sync. Microsofts satsning kan nog bli riktigt bra om de fortsätter lyssna och ta till sig av kritiken samt allmänt förbättrar UWP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det går åt rätt håll i alla fall.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är lite tudelad till moddar...
Det har ju en storfördel när det stängt ifrån tredjeparter.
Minimerar de ju möjligheten till fusk. Aimbot och dylikt.
Å andrasidan så kan man ju inte heller använda sig av t.ex. moddade interface.
Men Microsoft har ju sagt att moddar ska komma till xbox så troligtvis kommer det till UWP spel också. Men övervakade av Microsoft. På gott och ont.

Sli/crossfire finns ju inte som förut med Directx 12. Multiple Gpu är ju färdigt implementerat i DirectX 12, det är utvecklarna som ska stöda det numera.. om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

Undrar jag också, moddning är ett kritiskt argument för mig, man kan ju få ut så mycket mera av spelen som går att moddas, talar nu mera om singleplayer typ av spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Bra att de fixar till saker...

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

Skrivet av RPGWiZaRD:

Undrar jag också, moddning är ett kritiskt argument för mig, man kan ju få ut så mycket mera av spelen som går att moddas, talar nu mera om singleplayer typ av spel.

Ja de sa att de kommer att "stödja" moddar. De demonstrerade moddar i ett spel på scen också. Men när Phil fick svara på frågor efter keynoten så visar det sig att de inte kommer att stödja alla moddar. Fortsättning följer....

http://www.pcgamer.com/microsofts-uwp-will-support-some-mods-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Snusfri

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, de sa att det kommer att gå att slå på/av V-sync i maj. SLI-stöd finns redan, det är upp till utvecklarna att implementera det.

det tror jag på när jag ser det. Finns inga spel idag i store som har SLI stöd. varför skulle Gears eller Tombraider utvecklarna medvetet inte lägga med SLI när det fungerar för Tombraider på steam?...

Utveckarna har även sagt att de "jobbar på SLI" för Gears... Det lär väll dröja det med.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

Varför skulle de få be om ursäkt för att tycka det suger om det faktiskt gör det? Kan man inte tycka illa om något om det ska fixas i framtiden? Detta ändrar ju inte det faktum att det i nuläget fortfarande saknar stöd för dessa självklara funktioner.

Om något är för "färskt" (läs ofärdigt) för att dömas, ja då borde det kanske inte ha släppts än.

Sedan att det går åt rätt håll vet jag inget om. Det tror jag säkert det gör, men det förändrar som sagt inte det nuvarande läget.

Skrivet av strejf:

Ja de sa att de kommer att "stödja" moddar. De demonstrerade moddar i ett spel på scen också. Men när Phil fick svara på frågor efter keynoten så visar det sig att de inte kommer att stödja alla moddar. Fortsättning följer....

http://www.pcgamer.com/microsofts-uwp-will-support-some-mods-...

Det duger inte. Ett himla tjat om hur Microsoft blir mer öppna, men så gör de sånt här...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

det tror jag på när jag ser det. Finns inga spel idag i store som har SLI stöd. varför skulle Gears eller Tombraider utvecklarna medvetet inte lägga med SLI när det fungerar för Tombraider på steam?...

Utveckarna har även sagt att de "jobbar på SLI" för Gears... Det lär väll dröja det med.

Officiella uttalanden från Microsoft duger inte för dig?

https://twitter.com/xboxqwik/status/703734557774774272

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

Så länge som samma spel fungerar bättre genom t.ex. Steam än UWP kommer jag bestämt hävda att UWP suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Officiella uttalanden från Microsoft duger inte för dig?

https://twitter.com/xboxqwik/status/703734557774774272

Jo , men som sagt varför lägger de inte in det om stödet finns? Något lurt är det ju.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Jo , men som sagt varför lägger de inte in det om stödet finns? Något lurt är det ju.

Intresset för CF/SLI är nog extremt litet bland utvecklarna. Väldigt liten skara som använder detta bland deras kunder dessutom. AMD och Nvidia vill såklart att det används och stöds, fler kort att sälja till kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så länge som samma spel fungerar bättre genom t.ex. Steam än UWP kommer jag bestämt hävda att UWP suger.

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är dock ointressant ur slutkunds perspektiv. Vad jag ser är ett alternativ till Steam, inget annat. En butik och distributionsplattform. Hur det fungerar under huven är helt ointressant så länge som, som sagt, Steam fungerar bättre. I egenskap av PC master race har jag ingen som helst användning av att dessa spel kan köras på samtliga Windows-enheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Knappast tror att UWP kommer att kunna locka fler användare med de nya funktionerna som G-Sync stöd. Har både Steam och Store version för Rise of the Tom Raider och det är även med DX12 Steam version som fungerar bättre och smidigare, alltså mycket bättre.

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd bara Win 10 store har möjligheten att låsa en till en plattform dock. Litar inte på MS längre, dessa har försökt redan med win 8 att tvinga in folk på store.

Gillar inte att man ska betala 30/50% i överpriser och om MS även ska skapa monopol blir det riktigt otrevligt.

Hoppas på vulkan och någon motpol mot MS, så dessa inte kan utöva monopolställning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar