Intel skrotar officiellt Tick-Tock-modellen

Permalänk
Melding Plague

Intel skrotar officiellt Tick-Tock-modellen

Den framgångsrika Tick-Tock-modellen som dikterat Intels lanseringstakt är historia. Nu meddelar bolaget att varje ny tillverkningsteknik får en livslängd på tre år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ur led är tiden!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Gillar hur dom försöker få det att se bra ut när dom egentligen säger att dom inte klarar av att hålla tempot;P

Permalänk
Medlem

De har ingen motstånd för tillfället i processormarknaden

Hoppas AMDs nya Zen ändrar på det

Permalänk
Medlem

bra exempel på teori och praktik, praktik slår teori varje gång

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt när jag såg rubriken "De behöver inte försöka längre p.g.a bristen på konkurens och vi konsumenter får lida", den tanken kanske inte stämmer helt men det var min spontana reaktion

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tick Tack Toe(Tock)?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen motstånd för tillfället i processormarknaden

Hoppas AMDs nya Zen ändrar på det

Skrivet av xpanterx:

Tänkte direkt när jag såg rubriken "De behöver inte försöka längre p.g.a bristen på konkurens och vi konsumenter får lida", den tanken kanske inte stämmer helt men det var min spontana reaktion

Ja, det är ju inte bara det det hänger på, men kan vara en bidragande faktor.

Men nu kommer Intel gå i vals-takt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Zen är grym

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att det är ett bra byte av strategi. Först och främst då det verkar som att det blir betydligt svårare att krympa, men också att det nu tillåter att man korrigerar fel och optimerar ännu mer på en nod innan man går ner i storlek. Det borde generellt öka kvalitén, tillförlitligheten, prestanda etc. Nu måste de korrigera fel, optimera och minska storleken, allt på en gång. Det kan bara ge problem/fel, vilket vi har sett de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Låter bra slipper man uppgradera lika ofta förhoppningsvis eller ser större prestandavinster mellan generationer framöver.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Från Tick-Tock till Tripp-Trapp-Trull!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Dom ska ner ända till 5nm alltså? Undra hur mycket problem som dyker upp vid den övergången månne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur stor prestandaökning väntas Kaby Lake ge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tick-Tock-Tack?

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är något liknande en exponentiell ökning av svårighetsgrad desto mindre transistorer man vill tillverka som leder till att modellen skrotas. Problemen börjar förmodligen hopa sig skulle jag tro, så det är väl ett ganska realistiskt och logiskt steg de tar när de överger modellen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Eller beror det på att fysikens lagar sätter käppar i hjulet.
Även om konkurrensen inte är den bästa på x86/x64 CPU så är Intel en konkurrent till sig själv. Om dom inte kan utveckla nya CPUer så säljer dom inte heller nytt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Någon mer än jag som börja lessna på våra fysikaliska lagar som alltid hindrar utvecklingen?

Nå detta var förväntat och min förhoppning är på AMD som förhoppningsvis inte kommer bloata ner alla deras cpuer med igpu och annat dritt som man aldrig använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det är ju inte bara det det hänger på, men kan vara en bidragande faktor.

Men nu kommer Intel gå i vals-takt...

Största problemet är nog fysikens lagar snarare än brist på konkurrens. Det är ju rejäl konkurrens bland mobila SoC:ar t.ex. och där går inte utvecklingen fortare (28 nm fram till nyligen).

Är tveksam till att vi kommer se något mindre än 10 nm och i så fall om det kommer ha några fördelar alls jämfört med dagens teknik. Antingen får vi acceptera att utvecklingen stagnerar, eller så får man komma på någon ny teknik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det är ju inte bara det det hänger på, men kan vara en bidragande faktor.

Men nu kommer Intel gå i vals-takt...

Egentligen inte då deras konkurrens på fabrikstillverkningen är större än någonsin.

Fabriksägare som TSMC och Samsung springer snart om Intel i produktionskapacitet och med spridningen av IoT så är effektiviteten i chipen viktigare än någonsin.

Största vinsterna är vid krympningen och där ligger inte Intel så långt framför sina konkurrenter som innan.

Så att konkurrensen är lägre, NEJ.

Den är endast lägre på x86 marknaden och där har krympningen knappt spelat någon större roll sen 32nm serien med 2600k osv.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Största problemet är nog fysikens lagar snarare än brist på konkurrens. Det är ju rejäl konkurrens bland mobila SoC:ar t.ex. och där går inte utvecklingen fortare (28 nm fram till nyligen).

Är tveksam till att vi kommer se något mindre än 10 nm och i så fall om det kommer ha några fördelar alls jämfört med dagens teknik. Antingen får vi acceptera att utvecklingen stagnerar, eller så får man komma på någon ny teknik.

Att mobilcpuer utveckling går så snabbt framåt beror väl helt enkelt på att de ligger så långt efter, när de nu börjar närma sig prestanda kommer utveckling att stagnera enligt S kurvan.

Dock tycker jag det är dåligt att Intel inte gör något 8 kärniga ghettos cpuer, släng ut all j-dra igpu och andra dumheter och ge oss billiga flerkärniga processorer. Nu kommer dessutom ramminnet att sjunka i pris och man kan redan få 64GB ramminne för 5000kr, så folk kommer köra en jädra massa skit på sina burkar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tick-Tack och hej Intel.

Ja vad säger man.. Intel kan ju inte trolla med knäna när fysikens lagar sätter stopp. Detta borde innebära att deras tillverkningstekniska försprång också tynar bort så sakterliga, och att AMD kan komma in i matchen igen, Vilket jag ser fram emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tick-Tack och hej Intel.

Ja vad säger man.. Intel kan ju inte trolla med knäna när fysikens lagar sätter stopp. Detta borde innebära att deras tillverkningstekniska försprång också tynar bort så sakterliga, och att AMD kan komma in i matchen igen, Vilket jag ser fram emot.

Vad får dig att tro det? Intel gör ju otroliga vinster och spenderar förmodligen mer på forskning, än något annat företag inom detta området. Bara för att utvecklingen saktar ned på grund av fysikens lagar så betyder det ju inte att det går fortare för de andra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad får dig att tro det? Intel gör ju otroliga vinster och spenderar förmodligen mer på forskning, än något annat företag inom detta området.

Ja, men deras problem nyligen visar ju just det jag skriver. Du kan inte ändra på fysikens lagar oavsett hur mycket du spenderar. Visst kan de forska fram nytt, men de har ju uppenbarligen inte hållit den takt som de själva anser nödvändig för att hålla tick-tock-modellen vid liv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Har man en Haswell så finns det ju ingen anledning till att uppgradera. Inte mycket sker.
När ska något banbrytande ske?
När ska dom gå bort från kisel till något annat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen motstånd för tillfället i processormarknaden

Hoppas AMDs nya Zen ändrar på det

Tror nog att det beror på både avsaknad av motstånd men framförallt så är antagligen problemen tekniska. De börjar helt enkelt nå en sådan densitet på kretsarna att Kiselet själv sätter stopp. Alltså kommer ett kraftigt AMD inte ha direkt göra något större åt detta eftersom de kommer att möta samma problem.

Skrivet av MakeCoke:

Hur stor prestandaökning väntas Kaby Lake ge?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en spåkula? Sett till historiken så kommer det med största sannolikhet handla om 5-10% gentemot Haswell.

Skrivet av anon159643:

Någon mer än jag som börja lessna på våra fysikaliska lagar som alltid hindrar utvecklingen?

Nå detta var förväntat och min förhoppning är på AMD som förhoppningsvis inte kommer bloata ner alla deras cpuer med igpu och annat dritt som man aldrig använder.

Ja. Vem skulle inte vilja sväva liksom? Dumma gravitation.

Skrivet av elajt_1:

Vad får dig att tro det? Intel gör ju otroliga vinster och spenderar förmodligen mer på forskning, än något annat företag inom detta området. Bara för att utvecklingen saktar ned på grund av fysikens lagar så betyder det ju inte att det går fortare för de andra.

Tänk dig en vägg. Om du inte slår igenom den eller tar en annan stig runt den så kommer du att stå på plats. Självfallet betyder det ju att AMD måste ganska upp sig ganska rejält men när tekniken sätter stopp så finns det inte mycket Intel kan göra utan att byta teknik.

Skrivet av rektor:

Har man en Haswell så finns det ju ingen anledning till att uppgradera. Inte mycket sker.
När ska något banbrytande ske?
När ska dom gå bort från kisel till något annat?

När det finns ett ämne att gå till. Senast var grafen tänkt att ersätta kisel men problem har gjort att grafen är många år borta från att massproduceras med tanke på att man inte lyckats komma på ett sätt att göra kärnor av ämnet än.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men deras problem nyligen visar ju just det jag skriver. Du kan inte ändra på fysikens lagar oavsett hur mycket du spenderar. Visst kan de forska fram nytt, men de har ju uppenbarligen inte hållit den takt som de själva anser nödvändig för att hålla tick-tock-modellen vid liv.

Ja "tror" inte de andra kommer ikapp ändå. Det tar ju lika lång tid för de att komma ner till de nya teknikerna som det gör för Intel, om inte längre tid på grund av mindre resurser.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nästa stora prestandakliv kommer inte komma från mindre och strömsnålare kretsar utan från något helt nytt. Kanske nya sorters datorer baserade på kvantmekanik eller ljus eller programmeringspråk med parallellisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen motstånd för tillfället i processormarknaden

Även om AMD inte har så mycket att sätta emot för tillfället så konkurrerar Intel även med sig själva. Om utvecklingen saktar in så saktar även försäljningen in, eftersom det finns mindre orsak att uppgradera gamla processorer. Vi ser ju redan det med alla här på forumet som sitter på gamla 2500K/3570K/etc. och inte ser någon orsak att uppgradera.

Att ställa sig och vänta på att konkurrenterna ska komma ikapp är också ett bra sätt att bli överkörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja "tror" inte de andra kommer ikapp ändå. Det tar ju lika lång tid för de att komma ner till de nya teknikerna som det gör för Intel, om inte längre tid på grund av mindre resurser.

Så var det kanske på den tiden AMD hade egna Fabriker, men nuförtiden outsourcear de ju den biten till andra bolag, så de är inte lika långt efter.

Så småningom kommer det dessutom en punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att forska fram mindre tekniker, detta då det tycks krävas större och större investeringar medans vinsterna blir mindre och mindre, så tillslut lär det ju då bli frågan om vem som har effektivast arkitektur på samma tillverkningsteknik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.