Permalänk
Medlem

Uppgradera mors stationära

Hej,

Min mor använder inte sin stationära dator särskilt mycket, men upplever den som något långsam framförallt på sidor med flash innehåll & dyl. Sen fixar den inte riktigt att spela upp 1080p material på youtube om man råkar ha något mer i bakgrunden.

Det rör sig om en lite äldre, hemskt enkel mITX burk bestående av:

AMD E350
4GB DDR3 1333MHz
120GB Intel SSD (kan vara en 330, minns ej)
Windows 7
150w PSU

Kravet är väl egentligen att det ska gå att spela upp 1080p material på tuben och ha lite mer allmän prestanda då hon kollar facebook & betalar räkningar. Samt att det ska vara ett mITX moderkort som rymms i antec chassit

Jag har funderat på att byta ut detta mot ett Athlon 5350 paket Exempel.
Det borde väl rimligtvis innebära en rätt bra uppgradering för en liten peng? Alternativet vore väl att kanske gå på en Celeron G1820/Pentium G3220 eller dyl. med tillhörande moderkort.

Synpunkter på paketet jag länkade? Någon här som har en Athlon 5350 som kan vittna om dess allmänprestanda?
Enligt recensioner bör väl detta alternativ klara uppgiften såvitt jag kan se.

Edit: Intel alternativet skulle kunna tänkas se ut så här, frågan är bara om det skulle innebära någon större skillnad i praktiken för mor min?

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns uppgraderingen av ram onödig, 4gb borde räcka. Det första jag skulle göra är att installera tillägg som blockerar reklam och trackers om det inte redan är gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator med Athlon 5350 och SSD.
Jag måste säga att den är ganska seg. Går ju på 2.0GHz.

Jag föreslår Pentium G3258 3.2GHz.
Den är bevisat bra trots att den är ganska billig.
Gäller bara att hitta ett lämpligt mITX moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902524/asus-h81i-plus

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Rent spontant känns uppgraderingen av ram onödig, 4gb borde räcka. Det första jag skulle göra är att installera tillägg som blockerar reklam och trackers om det inte redan är gjort.

Du har en poäng där med minnet, tanken var väl mer att jag köper en ny modul till henne så att E350-paketet som blir över blir komplett, om jag nu någonsin får för mig att använda det till något.

Själva mjukvarubiten känns det som att jag gjort det jag kan, reklam och trackers är blockerat.

Skrivet av halojoy:

Jag har en dator med Athlon 5350 och SSD.
Jag måste säga att den är ganska seg. Går ju på 2.0GHz.

Jag föreslår Pentium G3258 3.2GHz.
Den är bevisat bra trots att den är ganska billig.
Gäller bara att hitta ett lämpligt mITX moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902524/asus-h81i-plus

Tack för input, det tåls att tänkas på.
Det är klart att hon skulle säkert gynnas mer av en processor som är så pass mycket starkare enkeltrådat, men tdp värdet springer upp över det dubbla så den kanske väsnas lite mer? Jag ska klura lite till under dagen på vilken lösning det blir.

Permalänk
Medlem

Jag får då rysningar utav Athlon. Jag säger som föregående talare, Pentium G3258.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Du kan ju även satsa lite mer pengar och få en lågeffekt i3, ger ju mycket prestanda för pengarna sett över livstid.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286297/

Tänk även på att tdp värdeet är max, iofs. är windows bra p åatt uttnyttja procesosrer men du kan nog ändå räkna med att den inte ligger så högt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kan ju även titta här om du vill ha något enkelt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat på ett moderkort med integrerad CPU?
https://www.inet.se/produkt/1900063/gigabyte-n3150n-d2hn#spec...
https://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx#specs
Fördelen är att det blir ganska billigt, typ 1500kr för en hel uppdatering. Något av dessa korten plus lämpligt minne. Nackdelen är att prestandan i dessa är ganska klen, men jag skulle säga att den räcker. Har en Windows surfplatta med Atom-processor som är jämförbar med dessa och det funkar fint med film och allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@mögel , jag har inte testat AMDs variant dock har jag testat pentium, den är rätt ok, speciellt för sitt pris!
TDPn går att motverka med en billigare kylare om vill dock tror jag inte du behöver oroa dig allt för mycket..
För att få ut mer prestanda går det att överklocka CPUn med (med en bättre kylare).

Permalänk
Medlem

Jag kollade på precis samma delar som @halojoy igår och tänkte att det var bästa vägen att gå, men avböjde att rekommendera då det var så svårt att hitta ett billigt itx moderkort. Utan minnesmodul blir det iofs ganska likt det du redan knåpat ihop, och dual core borde duga ett bra tag för det du nämner.

Ett annat alternativ är FM2+ + 860k som landar i ungefär samma prisklass.

Angående enkortslösningarna, har suttit med en nuc som är lite över 5 år gammal vid ett par tillfällen på sistone, en atom som springer i 1.6ghz, 4gb ddr2 och nvidia ion, trots en ny 240gb ssd är den lite småseg i Windows 7. I Windows 8.1 med mekaniska disken var det katastrof, den enda kärnan blev överbelastad och saker frös titt som tätt.

Nu är troligtvis de här grejerna bättre presterande med tanke på åldern, men om syftet är att uppgradera, med viss "framtidssäkerhet", skulle jag vara lite försiktig med de.

Permalänk
Medlem

Skulle reka en i3'a (haswell eller skylake) och minst 8Gb minne.
2 kärnigt är redan nu segt att hålal på med, och kommer hinna bli outhärdligt inom ett par år.
En SSD är ju givet, rekar Samsung då deras "Rapid" faktiskt gör systemet märkbart rappare.
Kort sagt, köp inte komponenter som redan nu är långsamma.
Typ:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286777/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Du kan ju även satsa lite mer pengar och få en lågeffekt i3, ger ju mycket prestanda för pengarna sett över livstid.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286297/

Tänk även på att tdp värdeet är max, iofs. är windows bra p åatt uttnyttja procesosrer men du kan nog ändå räkna med att den inte ligger så högt hela tiden.

Det är ju också en variant som tåls att tänkas på. Det lutar dock åt antingen Athlon 5350 paketet eller Intel G3220 lösningen då det rör sig ganska enkla uppgifter, min mor lär inte pressa dessa komponenter speciellt hårt med sitt facebookande och det känns som en hyffsad bang for the buck-uppgradering från befintliga AMD E350 paketet som nyttjas idag.

Skrivet av kissekotten4:

Kan ju även titta här om du vill ha något enkelt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Skrivet av giplet:

Har du kollat på ett moderkort med integrerad CPU?
https://www.inet.se/produkt/1900063/gigabyte-n3150n-d2hn#spec...
https://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx#specs
Fördelen är att det blir ganska billigt, typ 1500kr för en hel uppdatering. Något av dessa korten plus lämpligt minne. Nackdelen är att prestandan i dessa är ganska klen, men jag skulle säga att den räcker. Har en Windows surfplatta med Atom-processor som är jämförbar med dessa och det funkar fint med film och allt.

Jag kollade på dessa lösningar det första jag gjorde, det verkade dock som att om man ska ha en hyfsad lösning bör man lägga sig kring ~1500sek och då är man ju faktiskt uppe i ett Athlon 5350 paket och snudd på ett G3220 paket.
Tjusningen med dessa lösningar är väl dock att dom i många fall är passivt kyld, vilket min mors E350 är i dagsläget.

Skrivet av TheBasicOne:

@mögel , jag har inte testat AMDs variant dock har jag testat pentium, den är rätt ok, speciellt för sitt pris!
TDPn går att motverka med en billigare kylare om vill dock tror jag inte du behöver oroa dig allt för mycket..
För att få ut mer prestanda går det att överklocka CPUn med (med en bättre kylare).

Jo en platt eftermarknadskylare bör gå att få plats med i det lilla chassit, det blir trågt men det går.
Överklockning blir det nog aldrig tal om, det är ett väldigt tight chassi och jag försöker hålla ner ljudnivån i den mån det går.
Det är även därför jag nämner G3220 processorn istället för G3258 som har tipsats om flera gånger i tråden.
G3258 är säkert en jättefin processor, och överklockningsmöjligheten är inget att fnysa åt. Det är bara inte applicerbart i detta fallet. Något andrahandsvärde är det inte heller tal om då den lär sitta i denna burk tills den dag då den är så pass omodern att det bara är att kasta bort den.

Skrivet av kronwalled:

Jag kollade på precis samma delar som @halojoy igår och tänkte att det var bästa vägen att gå, men avböjde att rekommendera då det var så svårt att hitta ett billigt itx moderkort. Utan minnesmodul blir det iofs ganska likt det du redan knåpat ihop, och dual core borde duga ett bra tag för det du nämner.

Ett annat alternativ är FM2+ + 860k som landar i ungefär samma prisklass.

Angående enkortslösningarna, har suttit med en nuc som är lite över 5 år gammal vid ett par tillfällen på sistone, en atom som springer i 1.6ghz, 4gb ddr2 och nvidia ion, trots en ny 240gb ssd är den lite småseg i Windows 7. I Windows 8.1 med mekaniska disken var det katastrof, den enda kärnan blev överbelastad och saker frös titt som tätt.

Nu är troligtvis de här grejerna bättre presterande med tanke på åldern, men om syftet är att uppgradera, med viss "framtidssäkerhet", skulle jag vara lite försiktig med de.

Jo jag har kollat på FM2 lösningar också, men just 860k har 95w tdp och ingen integrerad grafikdel så den går bort trots att det är en rätt prisvärd processor i övrigt. Jag är precis som du lite skeptisk till enkortslösningarnas prestanda, uppgraderingen från en E350 till en sådan känns som ett relativt litet kliv om man jämför med klivet till Athlon 5350 eller Intel G3220.

Då det rör sig om så lite pengar har jag valt att strunta i framtidssäkerheten som du nämner, allra helst då jag kikat på AM1 som verkar vara ett stendött system, om inte annat lär det bli det på sikt. Verkar bara finnas ett fåtal processorer och inte särskilt mycket kylare att välja på. Så det spelar mig inte så stor roll om det inte går att bygga vidare på det nästa gång det är dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle reka en i3'a (haswell eller skylake) och minst 8Gb minne.
2 kärnigt är redan nu segt att hålal på med, och kommer hinna bli outhärdligt inom ett par år.
En SSD är ju givet, rekar Samsung då deras "Rapid" faktiskt gör systemet märkbart rappare.
Kort sagt, köp inte komponenter som redan nu är långsamma.
Typ:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286777/

Ptja, datorn i fråga används främst till tre saker =
1. Facebook
2. Youtube
3. Betala räkningar på Swedbank

Jag förstår ditt resonemang, men tycker att det blir något häftigt för dessa endamål. (noterade i5an i kundkorgen)
Det enda hon egentligen har påpekat är just att datorn inte mäktar med youtube i 1080p, att det blir lite stutter där.
I övrigt har det fungerat bra med en E350, säkert mkt på grund av SSD disken jag nämnde i första posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Ptja, datorn i fråga används främst till tre saker =
1. Facebook
2. Youtube
3. Betala räkningar på Swedbank

Jag förstår ditt resonemang, men tycker att det blir något häftigt för dessa endamål. (noterade i5an i kundkorgen)
Det enda hon egentligen har påpekat är just att datorn inte mäktar med youtube i 1080p, att det blir lite stutter där.
I övrigt har det fungerat bra med en E350, säkert mkt på grund av SSD disken jag nämnde i första posten.

Ah sorry.
Skulle varit en betydligt billigare i3-6100 istället:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286967/
Och visst, just nu är det lite overkill.
Men om 3-5 år, när den fortfarande räcker till, så kommer den större investeringen inte att kännas så dum =).
Och kanske är anledningen att hennes nuvarande dator enbart kör FB, utube och banken är att den inte klarar annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ah sorry.
Skulle varit en betydligt billigare i3-6100 istället:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9286967/
Och visst, just nu är det lite overkill.
Men om 3-5 år, när den fortfarande räcker till, så kommer den större investeringen inte att kännas så dum =).
Och kanske är anledningen att hennes nuvarande dator enbart kör FB, utube och banken är att den inte klarar annat.

Skylake är inte helt uteslutet, men frågan är ju om man inte skulle satsa på en 6100t med 35w TDP då det rör sig om ett ganska tight itx chassi? SSD disk finns redan som sagt.

Anledningen till att hon inte använder datorn till annat är ett bristande intresse, hon är inte precis någon gamer-morsa.
Netflix glor hon på smart tvn i vardagsrummet.

Får se vad det blir i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Skylake är inte helt uteslutet, men frågan är ju om man inte skulle satsa på en 6100t med 35w TDP då det rör sig om ett ganska tight itx chassi? SSD disk finns redan som sagt.

Anledningen till att hon inte använder datorn till annat är ett bristande intresse, hon är inte precis någon gamer-morsa.
Netflix glor hon på smart tvn i vardagsrummet.

Får se vad det blir i slutändan.

Absolut inte värt att hosta upp extra på strömsnåla Intel CPU'er om man inte har en extremt tight strömbudget.
Anledningen är att CPU'er nästan alltid körs på idle, eller strax över.
Och då är skillnaden mellan S, T och normala modeller extremt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Absolut inte värt att hosta upp extra på strömsnåla Intel CPU'er om man inte har en extremt tight strömbudget.
Anledningen är att CPU'er nästan alltid körs på idle, eller strax över.
Och då är skillnaden mellan S, T och normala modeller extremt liten.

Äh, dom 9-10 kronorna kan det vara värt att "hosta upp".

Överväger faktiskt ett skylake paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Äh, dom 9-10 kronorna kan det vara värt att "hosta upp".

Överväger faktiskt ett skylake paket.

Trevligt
Alltid kul med ett system som utan vidare klarar saker i CPU när det inte funkar med GPU.
Inte nog med att din mor får en trevligare dator, du kommer dessutom svära betydligt mindre när du måste hålla på med den