NAS vs Extern hårddisk

Permalänk

NAS vs Extern hårddisk

Hej på er

Jag är i tankarna om att köpa en NAS då jag behöver någonstans att förvara filer, göra backup från osv.

Frågan jag ställer mig är om jag behöver en NAS istället för en extern hårddisk. En fördel som jag ser är att jag med en NAS kan komma åt mina sparade filer från överallt i världen, så länge jag har uppkoppling. Vad finns det för andra fördelar?

Eftersom jag inte vet så mycket om det här så skulle jag behöva lite hjälp med fördelar/nackdelar så jag kan göra ett bra köp!

Permalänk
Medlem

Att man kan slåihop ett antal diskar till en partition med redundans.
Men det kanske inte heter NAS.. kanske är mera lagringsserver ??

Tycker det verkar vara en bra fördel, men då bör man kanske ha NAS med 6 diskar eller flera,
då 1-2 diskar försvinner som redundans beroende på vilken form av RAID.

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen är om ni är flera personer som använder den då ni samtidigt kan komma åt lagringsutrymmet via nätverket. Eller om du har flera datorer och vill kunna komma åt utrymmet överallt utan att behöva flytta runt disken.

Nackdel kan vara att disken alltid är igång och därför kanske slits snabbare än en extern hårddisk som startas när den behövs. Å andra sidan är det större risk man tappar en extern disk i golvet så att den pajar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas15:

Hej på er

Jag är i tankarna om att köpa en NAS då jag behöver någonstans att förvara filer, göra backup från osv.

Frågan jag ställer mig är om jag behöver en NAS istället för en extern hårddisk. En fördel som jag ser är att jag med en NAS kan komma åt mina sparade filer från överallt i världen, så länge jag har uppkoppling. Vad finns det för andra fördelar?

Eftersom jag inte vet så mycket om det här så skulle jag behöva lite hjälp med fördelar/nackdelar så jag kan göra ett bra köp!

NAS enheter är betydligt mer driftsäkra, externa hårddiskar är tvärtom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Okej tack så mycket för era kunskaper!

Det blir nog att köpa en NAS då jag vill åt driftsäkerheten och tillgängligheten.Just nu lutar det mot en Synology DS215j till att börja med!

En annan fråga jag har: är det möjligt att spara torrentfiler direkt på NAS Utan att behöva spara ner de på min hårddisk först? Anledningen till att jag frågar är för att jag bara har en SSD i min dator och har hört att det sliter att sitta och tanka massa torrent på SSD:n...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas15:

Okej tack så mycket för era kunskaper!

Det blir nog att köpa en NAS då jag vill åt driftsäkerheten och tillgängligheten.Just nu lutar det mot en Synology DS215j till att börja med!

En annan fråga jag har: är det möjligt att spara torrentfiler direkt på NAS Utan att behöva spara ner de på min hårddisk först? Anledningen till att jag frågar är för att jag bara har en SSD i min dator och har hört att det sliter att sitta och tanka massa torrent på SSD:n...

Skickades från m.sweclockers.com

En annan fördel är att du kan köra automatisk backup till din NAS, vilket är väldigt bra!

I Synologys operativsystem DSM, så finns det torrentklient(er). Finns ett tillägg till Chrome som heter Synology Download Station som gör att du enkelt väljer att ladda hem till din NAS direkt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas15:

Okej tack så mycket för era kunskaper!

Det blir nog att köpa en NAS då jag vill åt driftsäkerheten och tillgängligheten.Just nu lutar det mot en Synology DS215j till att börja med!

Synology´s enheter är fullt funktionsdugliga, har själv en äldre 212j enhet som tuffar på. Skulle jag köpt en NAS i dagsläget hade det blivit en QNAP och ASUSTOR, dock dyrare men är samtidigt kraftfullare och har ett bättre programutbud än Synology.

Skrivet av Andreas15:

En annan fråga jag har: är det möjligt att spara torrentfiler direkt på NAS Utan att behöva spara ner de på min hårddisk först?

Det är fullt möjligt, finns flera olika sätt att gå till väga. Antingen genom Torrent program direkt på NAS:en, eller via ditt Torrent program på datorn.

Skrivet av Andreas15:

Anledningen till att jag frågar är för att jag bara har en SSD i min dator och har hört att det sliter att sitta och tanka massa torrent på SSD:n...

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen en sanning med viss modifikation. Jag har själv inte haft det problemet, och då har jag tankat ner Torrents på en SSD under 7+ år. SSD:er är även såpass billiga i dagsläget att det inte är något jag oroar mig över.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

NAS enheter är betydligt mer driftsäkra, externa hårddiskar är tvärtom.

Faaaaast, om du skulle stoppa en WD Red i en egen kabinett så borde den väl bli lika driftsäker? Frågar för att jag funderar på att göra så

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Faaaaast, om du skulle stoppa en WD Red i en egen kabinett så borde den väl bli lika driftsäker? Frågar för att jag funderar på att göra så

Nej, samma problem att det är kontroller enheten i kabinettet som går sönder. Det är ytterst sällan som själv hårddisken säger upp sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, samma problem att det är kontroller enheten i kabinettet som går sönder. Det är ytterst sällan som själv hårddisken säger upp sig.

Då är det å andra sidan bara att byta kabinettet. Frågan är hur ofta det händer och om det inte är mer lönsamt att göra så än att köpa en mycket dyrare NAS om man bara vill ha en extern hårddisk egentligen.

Nyttjar man funktionaliteten som finns i en NAS så är det ju en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Då är det å andra sidan bara att byta kabinettet. Frågan är hur ofta det händer och om det inte är mer lönsamt att göra så än att köpa en mycket dyrare NAS om man bara vill ha en extern hårddisk egentligen.

Nyttjar man funktionaliteten som finns i en NAS så är det ju en annan femma.

Alltför ofta, kan gå ifrån fullt fungerande ena dagen till ett haveri dagen efter. Skall du ha en extern hårddisk med samma drifttid som en NAS enhet lär du få byta kabinett dagligen, och dessa ligger runt 250-500kr i inköpspris så på en månad har NAS:en betalat för sig själv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, samma problem att det är kontroller enheten i kabinettet som går sönder. Det är ytterst sällan som själv hårddisken säger upp sig.

Ah, där ser man! Så i princip: Köp ny kabinett och rulla vidare? Good to know!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Alltför ofta, kan gå ifrån fullt fungerande ena dagen till ett haveri dagen efter. Skall du ha en extern hårddisk med samma drifttid som en NAS enhet lär du få byta kabinett dagligen, och dessa ligger runt 250-500kr i inköpspris så på en månad har NAS:en betalat för sig själv.

Ja, men en hemanvändare behöver ju inte ha en garanterad upptid på 99,6%. Om det är en extern hårddisk man behöver så är det slöseri med pengar att köpa en NAS, det är min uppfattning.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det handlar om backup behöver du minst 2 enheter, en nas ger inget säkert skydd mot tex elfel och handhavandefel (läs virus) man måste ha en enhet som inte är inkopplad så den nåbar för att få riktigt skydd, blir det tex överspänning i elnätet så dör nasen lika snabbt som datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Ja, men en hemanvändare behöver ju inte ha en garanterad upptid på 99,6%. Om det är en extern hårddisk man behöver så är det slöseri med pengar att köpa en NAS, det är min uppfattning.

Vilket du är fullt berättigad till att tycka, tyvärr är det nog inte många som delar samma uppfattning då du kan göra så mycket mera med en NAS jämte extern hårddisk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|