Seagate tillkännager världens snabbaste SSD med hastighet på 10 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Seagate tillkännager världens snabbaste SSD med hastighet på 10 GB/s

Övergången till PCI Express öppnar för nya möjligheter på SSD-marknaden. Det här tar Seagate tillvara på med tillkännagivandet av vad som kan bli världens i särklass snabbaste SSD-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, undra hur det blir med svarstiderna. Blir dom ännu bättre än M.2 med NVme diskar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Helt klart spännande, undrar hur diskens random read/write ser ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju minst sagt dags att ta nästa steg kan man tycka, 500MB/s har vi haft rätt länge nu. Inte för att det för den sakens skull är ett problem men snabbare är väl ändå alltid bättre.

Har någon lust att lite kort summera läget på lagringsinterface, vad som gäller för vanliga desktops framöver? Har inte följt utvecklingen riktigt det senaste året. Att 3D NAND ökar densiteten och sänker kostnader har jag däremot sett.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

en sån hade inte varit fel att ha i datorn:)

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Ok, men vad kan dom faktiska prestanda siffrorna landa på ur ett mer realistiskt perspektiv mån tro? I vilket fall ett hyfsat kliv upp från 500mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Seagate: Vi har gjort en snabbare disk...

Vi: hur då?

Seagate: Säger vi inte (hoppas de inte inser att man kan RAIDa flera diskar internt... något man har gjort i åratal... (Intel 910 , 520 480GB är 2 snabba ex))

Sen måste man fråga sig... hur många datacenter tittar på seq prestanda?
Gjorde de det så hade mekaniska diskar fungerat rätt bra än...

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att diskarna blir snabbare också men min önskan är 1 Tb disk för max 2K och även större ssd upp till 4 Tb

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Läste fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att se, undra hur det blir med svarstiderna. Blir dom ännu bättre än M.2 med NVme diskar?

Skrivet av PC Perspective:

There appears to be four M.2 form factor SSDs in there, which would imply that it would appear as four separate NVMe devices.

det verkar som att det är 4st m.2 enheter så de kommer inte ha bättre svarstider, för det får vi vänta på Intel Optane.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Snart hinner jag inte ens blinka innan jag är inne i Windows.

Permalänk
99:e percentilen

Man bör hålla i minnet att PCIe-monterade SSD:er är tämligen värdelöst för privatpersoner, eftersom man då måste ha ett större moderkort och större dator än man behöver med M.2-SSD. Jag skulle därför gärna se att snabba(re) M.2-SSD:er och moderkort med rejält med bandbredd för dessa blir vanligare och billigare. I dagsläget verkar Samsung 950 Pro med upp till 2 500 MB/s vara den snabbaste man kan köpa, men den kostar över 3 000 kr.

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

Sekv. hastighet (R/W, MB/s)

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

SATA, SATA-ström, lagringsbur, vibrationsdämpning, vertikalt/horisontellt

M.2-slot

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Visst är det bra att diskarna blir snabbare också men min önskan är 1 Tb disk för max 2K och även större ssd upp till 4 Tb

1TB reas väll ut då och då för strax över 2?
4TB's prototyper existerar (billiga) , eller så finns det det tillgängliga svindyra
10TB's 2.5" på ingång fjärde kvartalet i år http://www.sweclockers.com/nyhet/20268-intel-och-micron-tillk...
15TB existerar för enterprise http://hexus.net/tech/news/storage/91004-samsung-launches-153...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonas79:

Visst är det bra att diskarna blir snabbare också men min önskan är 1 Tb disk för max 2K och även större ssd upp till 4 Tb

Roligare vore det med 1 TB för 2 kkr och upp till 4 TB (vilket jag såklart förstår att du menar)!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man bör hålla i minnet att PCIe-monterade SSD:er är tämligen värdelöst för privatpersoner, eftersom man då måste ha ett större moderkort och större dator än man behöver med M.2-SSD. Jag skulle därför gärna se att snabba(re) M.2-SSD:er och moderkort med rejält med bandbredd för dessa blir vanligare och billigare. I dagsläget verkar Samsung 950 Pro med upp till 2 500 MB/s vara den snabbaste man kan köpa, men den kostar över 3 000 kr.

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

Sekv. hastighet (R/W, MB/s)

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

SATA, SATA-ström, lagringsbur, vibrationsdämpning, vertikalt/horisontellt

M.2-slot

är det inte värdelöst för privatpersoner att ens ha så höga hastigheter? vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa i 2.5gb/s?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

Sekv. hastighet (R/W, MB/s)

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

SATA, SATA-ström, lagringsbur, vibrationsdämpning, vertikalt/horisontellt

M.2-slot

Det är helt sjukt faktiskt.
"MHz-racet" må ha avstannat men "MB/s-racet" har definitivt körts under de senaste 10 åren och pågår fortfarande!

Riktigt trevligt med tanke på hur ofta lagringen är flaskhalsen i ett system (beroende på vad man gör såklart).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man bör hålla i minnet att PCIe-monterade SSD:er är tämligen värdelöst för privatpersoner, eftersom man då måste ha ett större moderkort och större dator än man behöver med M.2-SSD. Jag skulle därför gärna se att snabba(re) M.2-SSD:er och moderkort med rejält med bandbredd för dessa blir vanligare och billigare. I dagsläget verkar Samsung 950 Pro med upp till 2 500 MB/s vara den snabbaste man kan köpa, men den kostar över 3 000 kr.

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

Sekv. hastighet (R/W, MB/s)

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

SATA, SATA-ström, lagringsbur, vibrationsdämpning, vertikalt/horisontellt

M.2-slot

Jag gillar att du tycker att 950 Pro är cirka viktlös och osynlig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aloysius:

Jag gillar att du tycker att 950 Pro är cirka viktlös och osynlig.

Ja, den är ju det jämfört med en 3,5″ Raptor! Och framförallt storleken är verkligen nära noll även utan att göra den jämförelsen, eftersom M.2-SSD:er kan monteras parallellt med moderkortet på dess baksida. De kräver alltså i praktiken ingen plats i chassit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är det inte värdelöst för privatpersoner att ens ha så höga hastigheter? vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa i 2.5gb/s?

Texturer i spel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

"Hmm, kanske får skaffa snabbare RAM-minnen så de inte flaskar min nya SSD..."

Permalänk
Medlem

Ska läsa artikeln på PcPer och se vad Allyn säger i nattens pod, han lär vara rätt exalterad

10GB/S och Samsung 15 TB nu börjar det verkligen hända nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

är det inte värdelöst för privatpersoner att ens ha så höga hastigheter? vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa i 2.5gb/s?

Du har en poäng på så vis att det vore rätt dumt för en vanlig person att köpa en sådan SSD idag. Men för att se det på lite längre sikt kan man hoppa tillbaka till 1990 och ställa motfrågan: Vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa/ladda ner i >10 MB/s?

Tekniska framsteg är nödvändiga för att nya möjligheter ska kunna förverkligas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, den är ju det jämfört med en 3,5″ Raptor! Och framförallt storleken är verkligen nära noll även utan att göra den jämförelsen, eftersom M.2-SSD:er kan monteras parallellt med moderkortet på dess baksida. De kräver alltså i praktiken ingen plats i chassit.

Jo för jag vet inte annars vad jag ska fylla ut all den luften i mitt mATX chassi...

I en laptop kan jag förstår, men ärligt. PCI-E tar mycket plats, HUH?!

Du pratar med personer på ett forum som köper 980ti kort och monster noctua kylare... de har inte direkt "ont" om fysisk plats i sina PC

Permalänk

Jag tar 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Jo för jag vet inte annars vad jag ska fylla ut all den luften i mitt mATX chassi...

I en laptop kan jag förstår, men ärligt. PCI-E tar mycket plats, HUH?!

Du pratar med personer på ett forum som köper 980ti kort och monster noctua kylare... de har inte direkt "ont" om fysisk plats i sina PC

Exakt en PCI X4 adapter tar ju nada plats

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Jo för jag vet inte annars vad jag ska fylla ut all den luften i mitt mATX chassi...

I en laptop kan jag förstår, men ärligt. PCI-E tar mycket plats, HUH?!

Ja, försök få in en PCIe-SSD i ett ITX-bygge. Eller i en mATX-rigg med två grafikkort.

Citat:

Du pratar med personer på ett forum som köper 980ti kort och monster noctua kylare... de har inte direkt "ont" om fysisk plats i sina PC

Alla här kör inte 980 Ti och NH‑D15. Det finns gott om SweClockare som inte har tre grafikkort och tio hårddiskar och som inser att deras dator därför inte behöver ha en volym på 55 liter.

Mycket få vanliga användare (även på SweClockers) behöver större moderkort än mATX, och för många är ITX det bästa valet, just för att datorn då kan byggas liten och smidig. Då är PCIe-SSD olämpligt (mATX) eller uteslutet (ITX).

Folk är i allmänhet alldeles för nedgrävda i ATX-traditionen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag!

Jag har alltid tyckt att det vart trams att strypa hastigheten genom att inte utnyttja alla tillgängliga banor. Man tar ju lik förbannat upp en kortplats så varför snåla liksom?

Men nu verkar de ju ha lärt sig hur man ska göra och jag hoppas att det här blir början på slutet för fjomsiga fjöslösningar som utnyttjar typ 2-3 banor. Det ska vara rejält och riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Texturer i spel.

grafikkorten kan inte ens visa det

Skrivet av Alling:

Du har en poäng på så vis att det vore rätt dumt för en vanlig person att köpa en sådan SSD idag. Men för att se det på lite längre sikt kan man hoppa tillbaka till 1990 och ställa motfrågan: Vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa/ladda ner i >10 MB/s?

Tekniska framsteg är nödvändiga för att nya möjligheter ska kunna förverkligas.

ja, håller med om att de är nödvändiga. var bara frågan jag hade nu. något måste driva utvecklingen även om ingen har någon nytta av det idag.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt en PCI X4 adapter tar ju nada plats

Okej, fan vad bra skulle vilja köra det i mitt lilla ITX bygge och även i NUC'en

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Texturer i spel.

Seriöst, det är väl ändå grafikkortets uppgift