Epicgear avtäcker mekaniskt tangentbord med utbytbara brytare

Permalänk
Melding Plague

Epicgear avtäcker mekaniskt tangentbord med utbytbara brytare

Taiwanesiska Epicgear sätter sin egen prägel med ett tangentbord med egenutvecklade brytare, vilka dessutom är individuellt utbytbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt billigt för att vara så modulärt iaf, sen om det är användbart är tveksamt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Switchable switches

Permalänk
Medlem

Lite intressant men vore bra med ett fullständigt test och veta hur bra det egentligen är över tid.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Äntligen ett nytt mekaniskt tangentbord som inte är överprissatt...!

Permalänk

Jag gillar att till och med modellnamnet antyder att den går mot strömmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Många finesser för att vara så billig, undrar hur konstruktionen är.
Billig plast och korrigerad plåt?

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant koncept, men nytt och unikt är det ju inte.

Vad det gäller pris på bra tangentbord så tycker jag det är okej med ett par tusenlappar om de håller i 20 år. Det blir billigt per tangenttryckning i längden

Cherrybrytarna är visserligen lite småjobbiga att demontera för byte av fjäder och slider men möjligheten finns.

Har qwerty-delen i mitt jobbtangentbord mef mx clear och numpaden och lite annat med mx black.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Varför skulle man ens ha olika switchar.

Måste ju vara en sjukt minimal marknad av de här, snarare en "grej" för att verka vara lite unik super geek sak.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Granter:

Varför skulle man ens ha olika switchar.

Måste ju vara en sjukt minimal marknad av de här, snarare en "grej" för att verka vara lite unik super geek sak.

Ponera att du köper ett tangentbord med tex Grey och gillar dem, men efter att ha använt tangentbordet i någon vecka så vill du ha andra brytare, då är det bara att byta brytarna istället för hela tangentbordet.

Likaså om någon/några brytare går sönder, då är det bara att byte dom trasiga istället för att eventuellt skicka iväg det för reparation eller slänga det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Varför skulle man ens ha olika switchar.

Måste ju vara en sjukt minimal marknad av de här, snarare en "grej" för att verka vara lite unik super geek sak.

Sant, men det är så som det är. Finns det switchar av en viss tillverkare som man gillar vilket inte säljs ofta på tangentbord så har man inte mycket val.

Utbyttbart använder samma teknik som typ MR11 sockel på lampor där man bara trycker in kontakterna och sedan hålls brytaren kvar mot den övre plåten via 2 plast delar som sticker ut (finns på alla brytare). Jag har själv ett TeamWolf Zhuque där jag bytt ut brytarna mot Gaterons. Mycket enklare att bara plocka ut de och sätta in det man vill ha jämfört med att behöva löda bort det som håller fast kontakterna och sedan löda fast den nya brytaren.

Utöver det så tycker jag personligen att ett "perfekt" tangentbord har brytare av olika typer. Jag spelare mycket spel och kör framförallt röda brytare. Men jag kör också blå brytare under caps/scroll/numlock så att det känns när jag togglar de, samt bruna brytare på F-tangenterna samt mittendelen med ins/hom/delete/etc.

Permalänk
Medlem

Som bäddat för lanbus. "-Vem fan har bytt ut mina brytare?"

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Ponera att du köper ett tangentbord med tex Grey och gillar dem, men efter att ha använt tangentbordet i någon vecka så vill du ha andra brytare, då är det bara att byta brytarna istället för hela tangentbordet.

Likaså om någon/några brytare går sönder, då är det bara att byte dom trasiga istället för att eventuellt skicka iväg det för reparation eller slänga det.

Problemet är att den stora merparten av kostnaden för ett mekaniskt tangentbord är just brytarna. Cherry går väl på i runda slängar 5 kr styck i bulk och ett tangentbord har strax över 100 tangenter och sen ska det på lite vinstmarginal på det. Så att köpa ett tangentbord bara för att sedan byta ut alla brytarna är inte alltför smidigt eller billigt utan lär kosta ungefär lika mycket som ett helt nytt tangentbord. Det handlar nog snarare om de som tycker om att modifiera sina tangentbord med olika typer av brytare på olika platser. Vissa vill ha olika känsla och det finns brädor med olika starka fjädrar beroende på var på tangentbordet knapparna sitter. Skulle därför inte bli förvånad om de även släpper tangenter med olika styva fjädrar framöver. Epicgear själva nämner specifikt folk som vill blanda olika brytare som målgruppen. Plus enklare att rengöra och byta ut trasiga brytare. Den där sista punkten är lite riskabel att använda i marknadsföringsmaterial men de har en poäng.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att den stora merparten av kostnaden för ett mekaniskt tangentbord är just brytarna. Cherry går väl på i runda slängar 5 kr styck i bulk och ett tangentbord har strax över 100 tangenter och sen ska det på lite vinstmarginal på det. Så att köpa ett tangentbord bara för att sedan byta ut alla brytarna är inte alltför smidigt eller billigt utan lär kosta ungefär lika mycket som ett helt nytt tangentbord. Det handlar nog snarare om de som tycker om att modifiera sina tangentbord med olika typer av brytare på olika platser. Vissa vill ha olika känsla och det finns brädor med olika starka fjädrar beroende på var på tangentbordet knapparna sitter. Skulle därför inte bli förvånad om de även släpper tangenter med olika styva fjädrar framöver. Epicgear själva nämner specifikt folk som vill blanda olika brytare som målgruppen. Plus enklare att rengöra och byta ut trasiga brytare. Den där sista punkten är lite riskabel att använda i marknadsföringsmaterial men de har en poäng.

Det skulle inte förvåna mig om de kommer att sälja kompletta "brytar-kit" för runt 300-400:- samt även såklart lösa.
Visst är konceptet nischat, men onekligen intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Att köpa en påse med 110 brytare från TaoBao via proxy agent kostar drygt ~300-400kr, och mesta utav det är från frakt.

Permalänk
Medlem

Mitt nästa tangentbord blir Unicomps nästa compact modell med "buckling springs" och "104 key rollover" vilket är rätt coolt om man vill använda alla tangenter på hela tangentbordet samtidigt utom en =D

Synd bara att frakten är dyrare än tangentbordet som redan knappast kan klassas som gratis direkt. (Alla bucking springs tangentbord har rätt hög basvikt, även utan alla snacks och dricka man spiller genom åren i dem utan att de förstörs)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.