Tim Sweeney: "Microsoft vill skapa monopol runt PC-spelutveckling"

Permalänk
Inaktiv

@GilbertG: ja det återstår som sagt att se vad Microsoft hittar på. Vilket inte är de facto då alla dessa farhågor är lite snudd på foliehatt och allt är så överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Klienten du använder för att ens kunna använda spelen är rätt låst.

Det är ju en glorifierad launcher, ser inte riktigt vad problemet är. Spelen går ju köpa på andra ställen som butiker. Det är ju som att säga att alla spel som har en launcher är låsta. Det går modifiera .ini filer och liknande utan problem.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Skrivet av THB:

Är tyvärr mycket obefogat gnäll på Windows Store för att det är Microsoft.

Jepp. Man ställer höga krav på MS.
Anledningen är till viss del att MS ärvt gamla old school användare som var vana vid att man var gud över sin PC's mjukvara och hårdvara för 25 år sedan (tex MSDOS och Win3.1/95 tiden). På den tiden var PC'n på många sätt lik Raspberry Pi.
Jag har tex själv byggt ett "ljudkort" till PC'n (en DAC som kopplades in i parallell porten) och sånt var inte svårt förr. Men i dagens Windows skulle jag ej kunna använda sådan homebrew hårdvara/mjukvara.
Förr gick det att ta full kontroll över operativ systemet och man kunde göra vilka program som helst, och hur som helst.
Man var gud helt enkelt, och nu har utvecklingen gått åt ett helt annat håll.
Apple och Google med tex iOS/Android gick ifrån den mer öppna modellen och slängde in oss i ett mer slutet system (delvis av säkerhetsskäl, men även för att monopolisera sitt eget ekosystems mjukvarumarknad).
PC'ns fanbase består än idag av många som tycker om att kunna ta kontroll över sin dator, i motsats till Mac användare som bara vill ha allt på silverfat så user friendly som möjligt och inte bryr sig på samma sätt över inlåsningen. För att inte tala om Android/iOS användare som har NOLL integritet och lika gärna kan klassas som slavar av försummelse.
PC'n betraktas dock som en "riktig" dator av många, och därför kräver man att den inte ska kompromissa med ovanstående. Det ska helt enkelt inte vara några dagisgårdsfasoner i ett OS ämnat för produktivitet och seriösa användare. Inte änns i spelsammanhang.

En annan anledning är att varje gång MS utvecklar en ny applikationsplattform (tex framework.net eller windows store) så brukar det belamra resurserna allt mer. Win32 program kan man göra nästan hur små som helst, och det är många som är trötta på att behöva få med sig en soptipp med junk-kod bara för att göra en liten applikation. Jag tror dock att Windows store har blivit något bättre i vissa avseenden, men sämre i andra.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Då hade du kunnat skriva det, givetvis. Spelmarknaden är knappast synonymt med PC, inte ens på ett PC-forum, precis som att det inte är det på någon annan plattform heller.

Men ja, där ser man.

Trodde vi diskuterade Windows Store och Steam? Och eftersom Steam inte huserar på konsoler borde det vara självklart för vilken marknad jag syftade på.
Så återigen, vad har konsoler med detta att göra...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här inlägget är bättre än Tim Sweeneys, om man ska argumentera mot Universal Windows Apps och Windows Store:

http://www.pcgamer.com/why-pc-games-should-never-become-unive...

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@Falcon:
Jag kan svara åt dig, Windows Store är inte bara för PC, det finns, t.ex. på konsoler.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Falcon:
Jag kan svara åt dig, Windows Store är inte bara för PC, det finns, t.ex. på konsoler.

Ok, är inte inne på konsoler. Trodde det hette Xbox store för konsolerna.
Oavsett, mina argument gällde den digitala PC-marknaden, så nu är det glasklart.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Jo namnet kan ju variera, men hala poängen med det nya systemet är att det egentligen ska bli samma affär, med samma innehåll, därav namnen “Universal Windows Platform” (UWP) och “Universal Windows Apps” (UWA). ...ville bara förtydliga vad jag menade så jag inte var vilseledande.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orber:

Det är ju en glorifierad launcher, ser inte riktigt vad problemet är. Spelen går ju köpa på andra ställen som butiker. Det är ju som att säga att alla spel som har en launcher är låsta. Det går modifiera .ini filer och liknande utan problem.

Det är en DRM-plattform. Även om spelen går att köpa på andra håll måste dessa låsas upp i Blizzards klient vilket i slutändan gör att det bara finns en enda plattform där Blizzards spel kan spelas på PC. Spelen finns exempelvis inte på GOG, Origin, Steam och Uplay exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Falcon: Jo namnet kan ju variera, men hala poängen med det nya systemet är att det egentligen ska bli samma affär, med samma innehåll, därav namnen “Universal Windows Platform” (UWP) och “Universal Windows Apps” (UWA). ...ville bara förtydliga vad jag menade så jag inte var vilseledande.

Det låter ju guld värt faktiskt. Att samla alla spelen från olika plattformar under en butik. Jag ser fram emot det.

Tänk vad konstigt det skulle vara om Netflix hade olika utbud på mobilen, plattan, datorn och TVn för att det är "olika" plattformar.

Jag tror nog att dom få användare som är allergiska till allt Microsoft gör är tomtar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det låter ju guld värt faktiskt. Att samla alla spelen från olika plattformar under en butik. Jag ser fram emot det.

Tänk vad konstigt det skulle vara om Netflix hade olika utbud på mobilen, plattan, datorn och TVn för att det är "olika" plattformar.

Jag tror nog att dom få användare som är allergiska till allt Microsoft gör är tomtar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju bra, det är väldigt bra.
...och det är det enda som är bra, nackdelarna är inte små.

Läs den där PCG artikeln, den förklarar det bättre än vad jag orkar göra:
http://www.pcgamer.com/why-pc-games-should-never-become-unive...

Vi kan ju ta några exempel: omöjligt att göra grafikmoddar, omöjligt att köra program i äkta fullskärm, omöjligt att använda overlays, omöjligt att modda gamla spel, omöjligt att lägga till stöd för extra hårdvara... osv.... i korta drag handlar det om att förvandla PC'n till en konsol eller super smart-phone, genom att strippa bort alla fördelar och features som är fantastiska med just PC och att frånta kontrollen från användaren, precis som Apple gjort med sin plattform. Det är i alla fall vad det ser ut som och vad folk är rädda att det ska resultera i. Det finns många sätt att ha samma eller liknande utbud i en gemensam butik, detta är ett av de sätt som är sämst för användarna och bäst för deras plånbok. MS vill ha vad Apple har, 30% av vinsten på allt som säljs i deras store. Så vill du ha en "PC" där du inte kan installera vad du vill utan att "jailbreak'a windows" som om det var en Iphone??

Ni måste förstå lite programmering för att förstå vilken stor skillnad detta är. Programmen körs på ett annat sätt. Det är inte bara en butik med något kopieringsskydd som typ steam eller så, det är en nerlåsning på en mycket mer fundamental nivå i hur ett program exekverar mot operativsystemet, men ja... läs artikeln, jag hoppas du förstår.

Dessutom är din jämförelse mot Netflix helt orättvis, det är som att säga att filmer är färg, och spel är däck - det vore ju väldigt konstigt om man inte kan ha samma färg på cykeln som på bilen - vs - det vore ju väldigt konstigt om man inte kan ha traktor däck på cykeln, och cykeldäck på bilen. Att man har olika spel på olika plattformar är oftast helt logiskt, däremot är typ 99% av all konsumentelektronik med internetuppkoppling kapabla till att streama en film. Det vore ju väldigt konstigt om du inte kan gå in i vilken affär som helst och köpa mjölk..? - vs - det vore konstigt om inte alla butiker tog betalt med samma pengar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ja det är ju bra, det är väldigt bra.
...och det är det enda som är bra, nackdelarna är inte små.

Läs den där PCG artikeln, den förklarar det bättre än vad jag orkar göra:
http://www.pcgamer.com/why-pc-games-should-never-become-unive...

Vi kan ju ta några exempel: omöjligt att göra grafikmoddar, omöjligt att köra program i äkta fullskärm, omöjligt att använda overlays, omöjligt att modda gamla spel, omöjligt att lägga till stöd för extra hårdvara... osv.... i korta drag handlar det om att förvandla PC'n till en konsol eller super smart-phone, genom att strippa bort alla fördelar och features som är fantastiska med just PC och att frånta kontrollen från användaren, precis som Apple gjort med sin plattform. Det är i alla fall vad det ser ut som och vad folk är rädda att det ska resultera i. Det finns många sätt att ha samma eller liknande utbud i en gemensam butik, detta är ett av de sätt som är sämst för användarna och bäst för deras plånbok. MS vill ha vad Apple har, 30% av vinsten på allt som säljs i deras store. Så vill du ha en "PC" där du inte kan installera vad du vill utan att "jailbreak'a windows" som om det var en Iphone??

Ni måste förstå lite programmering för att förstå vilken stor skillnad detta är. Programmen körs på ett annat sätt. Det är inte bara en butik med något kopieringsskydd som typ steam eller så, det är en nerlåsning på en mycket mer fundamental nivå i hur ett program exekverar mot operativsystemet, men ja... läs artikeln, jag hoppas du förstår.

Dessutom är din jämförelse mot Netflix helt orättvis, det är som att säga att filmer är färg, och spel är däck - det vore ju väldigt konstigt om man inte kan ha samma färg på cykeln som på bilen - vs - det vore ju väldigt konstigt om man inte kan ha traktor däck på cykeln, och cykeldäck på bilen. Att man har olika spel på olika plattformar är oftast helt logiskt, däremot är typ 99% av all konsumentelektronik med internetuppkoppling kapabla till att streama en film. Det vore ju väldigt konstigt om du inte kan gå in i vilken affär som helst och köpa mjölk..? - vs - det vore konstigt om inte alla butiker tog betalt med samma pengar.

Med andra ord är pessimisterna rädda för att Microsoft ska skapa en steam kopia, för det du beskrivit är precis vad steam är - en konsolplattform på PC.

Begränsningar kanske finns men detta kan och kommer ändras med tiden. Inget är fulländat vid första release.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Med andra ord är pessimisterna rädda för att Microsoft ska skapa en steam kopia, för det du beskrivit är precis vad steam är - en konsolplattform på PC.

Begränsningar kanske finns men detta kan och kommer ändras med tiden. Inget är fulländat vid första release.

Windows Runtime har funnits sedan 2012 skarpt. Windows 10 har bara en senare version. Steam har inget eget körverk på OS X och Windows och är inte någon plattform på plattformen, mer än att det är en butik och ett gäng APIer för funktioner som kan kopplas till Steam (tänk spelsaves, aktivering osv). Microsoft får gärna jobba några år till om de vill att man ska portera spel till WinRT istället för att köra Windowsprogram/spel. Och nej ni kan inte spela UWA-spel på X1 i dagsläget, vi vet ännu inte detaljerna där mer än att W10-versionen körs virtualiserat och vet inte vad som krävs för att publiceras där eller om det krävs några ändringar, uppdateringen som behövs är inte utrullad än, därför UWP/UWA-appar ännu inte säljs på X1 och är av litet intresse. I realiteten måste du nog skriva för X1 SDK, Xbox OS och APIer, och Universal-app för WinRT om du ska göra ett spel till konsolen och Windows Store, vilket inte direkt minskar gapet. Hade de velat ha samma överallt hade de skippat det inbyggda Xbox OS och byggt allt på Windows Runtime.

Att Microsoft bara verkar vilja stödja X1s handkontroller fullt ut på UWP/WinRT är inte direkt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Med andra ord är pessimisterna rädda för att Microsoft ska skapa en steam kopia, för det du beskrivit är precis vad steam är - en konsolplattform på PC.

Begränsningar kanske finns men detta kan och kommer ändras med tiden. Inget är fulländat vid första release.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du fattade inte, det är inte det viktiga, det är ju bara ett interface. Det viktiga är att typ alla program på windows idag bygger på Win32 API't medans detta bygger på ett nytt mycket mer låst och inflexibelt API. Som sagt det är programmerings relaterat. Men allt idag är Win32, ms-paint, steam, typ alla spel, alla webläsare, photoshop, whatever... det har att göra med vad du kan göra med en exe-fil, och vad den kan göra med resten av din dator. Det kommer inte "fixas", nerlåsningarna finns dokumenterade av MS själva, de är med flit som de finns där.

EDIT:
Faktiskt när jag tänker efter gav du mig ett perfekt exempel:
Steams "konsol-interface" ovanpå existerande spel som själva inte har någon sådan anpassning är ett perfekt exempel på något som kommer vara omöjligt att göra med ett UWA program. Med ett Win32 (exe) program kan man manipulera hur programmet körs, och därmed injicera nya intressanta features, som t.ex. steams overlays.

Sådana saker tar vi för givet att man kan göra med en PC!
Gillar du inte hur steams interface ser ut kan någon göra en mod, där allt ser grönt och sci-fi ut, genom att manipulera exekveringen av steam. Går inte med UWA.
Eller ett gammalt spel som inte funkar längre som någon släppt en inofficiell patch för. Går inte med UWA.
Eller du vill veta vad din fps är i ett spel, så du kör ett program som t.ex. Fraps, som lyssnar på programmets anrop till grafikkortet och injicerar en liten siffra i hörnet. Gör inte med UWA.
Eller har överklockat så du vill ha en OSD med grafik och cpu temperatur. Går inte med UWA.
Någon har gjort en inofficiell mod till half-life? Går inte med UWA.
Någon har lagt till stöd för widescreen i ett gammal spel? Går inte med UWA.
Någon har gjort en mod till skype som gör att led-lampan på din mus blinkar varje gång någon skickar ett meddelande? Går inte med UWA.

...Börjar du se vart jag vill komma??

Win32 API't var medvetet designat för att man ska kunna manipulera körningen av program. En fri värld av möjligheter!
UWA API't är medvetet designat för att man inte ska kunna manipulera körningen av program, och programmen i sin tur har mindre kontroll över datorn. En kontrollerad och låst värld.
Att dom gör en affär och vill tjäna mer pengar är det INTE det stora problemet!
...det är svårt att förklara för en icke-programmerare

Edit2:
Det finns en viss ironi här med win10... DX12 handlar om att ge mer kontroll och komma närmare hårdvaran, medan UWA handlar om motsatsen: mindre kontroll både för användaren och programmet - kom längre bort från hårdvaran.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)