Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem

Pi-hole - Hardware ad-blocking

Någon som har testat det här? Verkar ju onekligen trevligt!

https://pi-hole.net/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut sugen på att testa faktiskt, har ju en liggandes.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Själv kör jag http://www.edgeadblock.com/ för att få bot reklamen i Microsoft edge. Verkar vara samma teknik med DNS-blockering som att lägga in i host-filen

Permalänk
Medlem

Funderade en stund själv på pi-hole, men var lite tveksam då min andra RBp bara har 256mb ram.

Skrivet av jocke92:

Själv kör jag http://www.edgeadblock.com/ för att få bot reklamen i Microsoft edge. Verkar vara samma teknik med DNS-blockering som att lägga in i host-filen

Fördelen med pi-hole är att du inte behöver lägga en lista i varje enhet du har kopplad till nätet hemma.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Testade detta och tyckte att sidorna blev lite väl mycket segare än i vanliga fall. Någon som har nån annan uppfattning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Jag ska testa detta så fort jag går min b+ tillgänglig. Ni som testat, funkar den på YouTube? Primärt vill jag använda detta för att mina barn ska slippa actionfylld reklam där.
Samt går det att vitlista siter? Jag tex vill att annonser på vissa ställen ska visas. Tex här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

hur sätter man upp en sån här sak? kör man den i en random port på routern och sen filtrerar den trafiken eller portar man sin dators trafik genom den? eller portar man hela nätverkets trafik genom den?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag ska testa detta så fort jag går min b+ tillgänglig. Ni som testat, funkar den på YouTube? Primärt vill jag använda detta för att mina barn ska slippa actionfylld reklam där.
Samt går det att vitlista siter? Jag tex vill att annonser på vissa ställen ska visas. Tex här på sweclockers.

Du kan vitlista sajter men jag är osäker på om man kan vitlista annonser på en viss sajt, om jag minns rätt vitlistar man annons-leverantörer snarare än sajten där annonserna visas.

Skrivet av Christley:

hur sätter man upp en sån här sak? kör man den i en random port på routern och sen filtrerar den trafiken eller portar man sin dators trafik genom den? eller portar man hela nätverkets trafik genom den?

Du kopplar den till din router (med tråd eller wifi) och sen anger du på övriga enheter i nätverket att de skall använda pi-hole som primär DNS. Den fångar då upp anrop till kända annons-leverantörssajter och hindrar dem från att hämta annonserna medan det relevanta innehållet hämtas som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funderade en stund själv på pi-hole, men var lite tveksam då min andra RBp bara har 256mb ram.

Fördelen med pi-hole är att du inte behöver lägga en lista i varje enhet du har kopplad till nätet hemma.

Jo om man har behovet på flera enheter samt surfplattor och/eller telefoner där man inte kan köra adblock är det är smidig lösning. Nackdelen är om man behöver stänga ner adblocken på en viss sida eller tillfälligt. Har dock inte haft behovet på laptopen och att byta dns är lika lätt som att köra bat-scriptet som byter hostfilen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört det här ett bra tag nu och tycker det funkar kanon!

Nu i en senare uppdatering har killen dock tagit bort en reportoar med reklam-blockerare så ny slinker en del reklam igenom. Man kan lägga till den själv men jag fattar inte hur man gör

Permalänk
Medlem

Ursäkta min fråga. Men finns det något liknande till Windows ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Ursäkta min fråga. Men finns det något liknande till Windows ?

Det fungerar till alla enheter som är uppkopplade till internet, raspen är kopplad till routern

Permalänk
Medlem

Kör själv med NoTrack.

Permalänk
Medlem

Det går även att köra pihole scriptet på en debian maskin
Dock krävdes det lite modifieringar innan det ville fungera till 100%
Men som andra redan sagt, det är otroligt störigt när det blockerar saker som steam community och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det fungerar till alla enheter som är uppkopplade till internet, raspen är kopplad till routern

Skulle vilja ha programvara till Windows. Äger ingen paj tyvärr.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Har man en linux router så är detta inte svårt att göra själv. Detta har jag haft konfigurerat på min router i flera år.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Själv kör jag http://www.edgeadblock.com/ för att få bot reklamen i Microsoft edge. Verkar vara samma teknik med DNS-blockering som att lägga in i host-filen

Skrivet av lite_:

Ursäkta min fråga. Men finns det något liknande till Windows ?

Om du läser tråden har jag länkat en. Får dock installeras på varje dator.

Med lite kunskap går det bygga en "pi-hole" mot en Windows server/dator som blir centralstyrd genom DNS-servern

Permalänk

Kör pi-hole med min rpi3 och ställt in dns servern i asus routern så funkar det automatiskt på alla enheter. Blockerar 90% mycket snabbt, får dock komplettera med adblock för viss flash reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Kör pi-hole med min rpi3 och ställt in dns servern i asus routern så funkar det automatiskt på alla enheter. Blockerar 90% mycket snabbt, får dock komplettera med adblock för viss flash reklam.

Går det inte bara lägga till domän i blacklist.txt?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Går det inte bara lägga till domän i blacklist.txt?

Det går men blir rätt mycket att lägga till.

Permalänk

Jag körde det under en tid, men fick lite klagomål från sambon om att den blockerade lite väl hårt ibland på vissa sidor. Inget jag märkte av, men uppenbarligen hon, vilket ledde till att jag slutade köra pi-hole.

Återgick därefter till ad-blocking på respektive enhet.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funderade en stund själv på pi-hole, men var lite tveksam då min andra RBp bara har 256mb ram.

Borde inte vara några problem. Jag använder DietPi (en ännu mer nedbantad variant av Raspbian Jessie Lite) och installerade Pi-hole (inte den versionen som disten själv kunde lägga in, den är utdaterad, installerade enligt hemsidans instruktion). Hela systemet drar ca 30-40MB RAM.

Skrivet av marmeladov:

Jag körde det under en tid, men fick lite klagomål från sambon om att den blockerade lite väl hårt ibland på vissa sidor. Inget jag märkte av, men uppenbarligen hon, vilket ledde till att jag slutade köra pi-hole.

Återgick därefter till ad-blocking på respektive enhet.

Det är inte så att du då körde mahakala-listan? Den gör att du blockerar upp till 1.6 miljoner domäner vilket gör att den blockerar lite för hårt (tar även en del legitima domäner) och drar ner prestandan. Utan den blockerar jag ca 100K domäner och vad jag sett hittills är det alldeles lagom för min del.

https://github.com/pi-hole/pi-hole/commit/963eacfe0537a7abddf...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Borde inte vara några problem. Jag använder DietPi (en ännu mer nedbantad variant av Raspbian Jessie Lite) och installerade Pi-hole (inte den versionen som disten själv kunde lägga in, den är utdaterad, installerade enligt hemsidans instruktion). Hela systemet drar ca 30-40MB RAM.

Det är inte så att du då körde mahakala-listan? Den gör att du blockerar upp till 1.6 miljoner domäner vilket gör att den blockerar lite för hårt (tar även en del legitima domäner) och drar ner prestandan. Utan den blockerar jag ca 100K domäner och vad jag sett hittills är det alldeles lagom för min del.

https://github.com/pi-hole/pi-hole/commit/963eacfe0537a7abddf...

Du har förmodligen rätt, mahakala låter bekant och jag har ett minne av att den blev lite seg då jag lade till någon extra lista och det är väl även därför den filtrerade allt möjligt, som då sambon reagerade på. Tack för input, ska ta och testa igen någon dag men utan denna mastodont-lista

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det är inte så att du då körde mahakala-listan? Den gör att du blockerar upp till 1.6 miljoner domäner vilket gör att den blockerar lite för hårt (tar även en del legitima domäner) och drar ner prestandan. Utan den blockerar jag ca 100K domäner och vad jag sett hittills är det alldeles lagom för min del.

https://github.com/pi-hole/pi-hole/commit/963eacfe0537a7abddf...

Den är bortagen by default nu för alla som har den senaste versionen vad jag har fattat det som

Permalänk
Medlem

Fick igång den precis. Fungerar bra! Men.. Han filtrerar bort hela aftonbladet. Någon som vet en lösning på det..?

i gravity.list så ligger det

ad.aftonbladet.se

så varför tar han bort hela aftonbladet för.
edit:*

nu fungerar det. skumt!

tror att det var för jag gick in via min bokmärke som bara var aftonbladet.se - jag tror att det kanske var för att den ville gå in på https:// eftersom pi hole ej blockerar https://

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Fick igång den precis. Fungerar bra! Men.. Han filtrerar bort hela aftonbladet. Någon som vet en lösning på det..?

i gravity.list så ligger det

ad.aftonbladet.se

så varför tar han bort hela aftonbladet för.
edit:*

nu fungerar det. skumt!

tror att det var för jag gick in via min bokmärke som bara var aftonbladet.se - jag tror att det kanske var för att den ville gå in på https:// eftersom pi hole ej blockerar https://

Visste inte det fanns något annat än reklam på aftonbladet och b döpta artiklar med intetsägande bilder.

Får nog ta mig en test jag med på det här efter flytten det verkar faktiskt väldigt intressant, kanske mindre ur en nätverks användning synpunkt eftersom där finns internet så de räcker och blir över men sidor kanske laddar snabbare och samt slippa fixa något adblock program på varje enhet.

Finns det någon whitelist om man t.ex. vill stödja sweclockers?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Ja, jag satt och kikade på det nu, ska lägga in sweclockers bla. jag med och FZ mfl.

De har ändrat det nu.

inne i SSH så skriver ni pihole -h för hjälp.

för att lägga till ett domän till whitelist så skriver man

pihole -w sweclockers.com domän2.se domän3.se osv osv

Var ju enkelt när man väl hittade svaren.

Vilka ad-serverar kör sweclockers på då? Hjälpte inte att bara vitlista domänet.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men det går väl att både köra Pi-hole och tex kodi på samma pi eller måste det vara en dedikerad pi för pi-hole?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plaggis:

Dum fråga, men det går väl att både köra Pi-hole och tex kodi på samma pi eller måste det vara en dedikerad pi för pi-hole?

Jajamen, det funkar att köra både Pi-hole och kodi på samma maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

drog in pi-hole på en virtuell Ubuntu server 16.04 ikväll, verkar fungera bra. men är det någon som har koll på hur man vitlistar allt för sweclockers? den svalde inte att jag vitlistade www.sweclockers.com

ska kika lite mer imorgon på det, om det bara är lite slö eller så

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....