Dual-boot: Blir det problem om jag uppgraderar Ubuntu till nyare version?

Permalänk
Inaktiv

Dual-boot: Blir det problem om jag uppgraderar Ubuntu till nyare version?

Hej,

Jag har tänkt att installera Ubuntu på min laptop med Windows 10 och köra dual-boot. Om jag väljer vanliga Ubuntu (ej LTS) så kommer jag att behöva uppgradera operativsystemet då och då, vilket inte är ett problem för mig om det sker relativt automatiskt.

Men kommer det att bli problem om jag uppgraderar operativsystemet då det är i dual-boot med Windows 10? Tänker att det kanske orsakar problem med konfigurationen.

Jag är helt ny med det här, säg gärna till om jag varit otydlig med något.

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara något problem. Har själv en äldre Laptop som jag kör dual-boot med Windows 10 och Ubuntu Gnome 15.10. Uppgraderade ifrån Windows 7 och Ubuntu Gnome 15.04. Trodde att Windows uppgraderingen skulle sabba GRUB, men till min förvåning så ändrades inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast

De flesta linux-distributionerna respekterar befintlig boot-konfiguration. Det är i regel inget att oroa sig över.

Om du däremot uppgraderar eller installerar om Windows, så måste du reparera dualboot-konfigurationen eftersom Windows inte respekterar befintlig konfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)