N64 - Ultra HDMI Mod

Permalänk
Medlem

N64 - Ultra HDMI Mod

Någon som vet vart man kan beställa denna mod i sverige? Verkar ju helt fantastiskt bra. Enda anledningen till att ja inte längre spelar på mitt N64 är för att bilden är så fruktansvärt dålig över S-video så det är löjligt, såg mycket bättre ut på tjock-tv, men jag orkar inte sträcka mig så långt att jag köper en sån bara för att spela N64.

http://ultrahdmi.retroactive.be/

Tester:
https://www.youtube.com/watch?v=qpy1M6v2_MI
https://www.youtube.com/watch?v=Dlq1AaxngEU

Verkar ge en nästan perfekt uppskalning och filtrerar även bort det mesta av blurret som N64an producerar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

N64 är ökänt för sin dåliga bildkvalitét, RGB gör det lite bättre men det är fortfarande riktigt uselt,
Ännu värre blir det med upscaling på en HD TV.
Här hittar du en recension av UltraHDMI där han även jämför med en XRGB-Mini:
http://retrorgb.com/ultrahdmi.html

Mig veterligen är det rätt dåligt utbud med moddare på den svenska marknaden men japanspel utför många moddar, dock inte UltraHDMI.
Kan dock vara värt att kika på en RGB mod kombinerat med en xRGB mini om du har fler retrokonsoler!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

N64 är ökänt för sin dåliga bildkvalitét, RGB gör det lite bättre men det är fortfarande riktigt uselt,
Ännu värre blir det med upscaling på en HD TV.
Här hittar du en recension av UltraHDMI där han även jämför med en XRGB-Mini:
http://retrorgb.com/ultrahdmi.html

Mig veterligen är det rätt dåligt utbud med moddare på den svenska marknaden men japanspel utför många moddar, dock inte UltraHDMI.
Kan dock vara värt att kika på en RGB mod kombinerat med en xRGB mini om du har fler retrokonsoler!

Har tyvärr bara N64 och Gameboy (som jag inte hittar efter flytten #panik) kvar. Har kollat på RGB-mod till N64 och har tidigare kört med olika upscalers, ment tycker det fortfarande är dåligt. Denna Ultra HDMI-mod är det bästa jag sett hittils. Men det har ju släppts ganska nyligen, så kanske inte så många som utför modden än. Kanske kan ta kontakt med japanspel och kolla om de har planer på att utföra modden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:
Det tycker jag absolut!
De brukar vara bra att ha o göra med, de beställde in en Dreamcast till mig och utförda en BIOS-mod åt mig på begäran.

Lycka till!

Tips:
Vill du spela dina gameboy spel på TVn så rekommenderar jag gameboy player till SNES/SFC

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

@BrottOchStraff:
Det tycker jag absolut!
De brukar vara bra att ha o göra med, de beställde in en Dreamcast till mig och utförda en BIOS-mod åt mig på begäran.

Lycka till!

Tips:
Vill du spela dina gameboy spel på TVn så rekommenderar jag gameboy player till SNES/SFC

Har tyvärr inget snes kvar, men har funderat på satt skaffa GB-hunter till n64an. Men gameboy gör sig bäst på ett tåg eller buss

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Skrev upp mig direkt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det nån som hittar var man kan köpa bara själva chippet? Hittar inte det nånstans...

Permalänk
Medlem

Har kollat med Japanspel som varade snabbt. De sa att de troligtvis kan utföra modden om man köper in material själv, men de inte inte ge pris på arbetet i dagsläget (antar att det är pga. de inte vet hur stor tidsåtgången blir).

Om någon hittar vart man kan köpa in själva delarna får ni gärna posta här i tråden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tycker det ser galet bra ut, speciellt DK i början, det ser verkligen horribelt ut med S-video/Component. Skulle dock personligen stänga av scanlines, men smaken är som baken, kanske är bättre på en större skärm, svårt att säga via en youtube video.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur som helst är det en enorm upgrade från horribla S-video

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Är det nån som hittar var man kan köpa bara själva chippet? Hittar inte det nånstans...

Det går inte köpa löst tyvärr. Inte i nuläget iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBASWilliam:

Det går inte köpa löst tyvärr. Inte i nuläget iaf.

Det förklarade ju saken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Det förklarade ju saken...

Det kommer garanterat börja läcka ut på ebay och amazon inom kort. Eller via moddbutikerna.
Går att utföra modden i vissa amerikanska butiker redan. Men det kostar ju endel. Kan dock tänka mig att punga ut den kostnaden om det innebär att jag får ut spelglädje igen från mitt N64

http://www.badassconsoles.com/ultrahdmi/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Men herre min skapare! Den här tråden kommer jag att hålla ögonen på. Vi kan väl försöka hjälpas åt att samla information här tack när det börjar gå att få ordning på det här i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Men herre min skapare! Den här tråden kommer jag att hålla ögonen på. Vi kan väl försöka hjälpas åt att samla information här tack när det börjar gå att få ordning på det här i Sverige

Det låter som en bra ide. Jag är sjukt sugen och kommer göra modden direkt när den släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Det låter som en bra ide. Jag är sjukt sugen och kommer göra modden direkt när den släpps

Det kanske finns någon som är duktig på att löda här på swec? Jag kan tänka mig att offra min N64 som försökskanin.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det kanske finns någon som är duktig på att löda här på swec? Jag kan tänka mig att offra min N64 som försökskanin.

Det finns det garanterat, vi måste bara få tag på själva produkten också... Det är där problemet ligger just nu

Permalänk
Medlem

Känns som ett gruppköp är det enda rimliga sättet att styra sådana däringa grunkor för hemmainstallation, i och med deras hittepå att bara sälja till professionella installatörer. Ser inga skäl till att de skulle krångla om man beställer i lite volym och utger sig för att vara installatör.

Lödningen ser ut att vara lite småknepig, jag får i alla fall intrycket av att man patchar in FFC:n direkt på GPU:ns utgångar mot den befintliga DAC:en. En god dos erfarenhet av släplödning är nog väldigt rekommendabelt att ha, om det ska gå på rimlig tid och ansträngning att installera klabbet, med minsta möjliga risk att fördärva något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Känns som ett gruppköp är det enda rimliga sättet att styra sådana däringa grunkor för hemmainstallation, i och med deras hittepå att bara sälja till professionella installatörer. Ser inga skäl till att de skulle krångla om man beställer i lite volym och utger sig för att vara installatör.

Lödningen ser ut att vara lite småknepig, jag får i alla fall intrycket av att man patchar in FFC:n direkt på GPU:ns utgångar mot den befintliga DAC:en. En god dos erfarenhet av släplödning är nog väldigt rekommendabelt att ha, om det ska gå på rimlig tid och ansträngning att installera klabbet, med minsta möjliga risk att fördärva något.

De låter som en bra ide! Jag är på direkt. Har ju varit liknande vändor med gruppköp tidigare hör på swec Jag ska se om jag kan komma i kontakt med tillverkaren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Känns som ett gruppköp är det enda rimliga sättet att styra sådana däringa grunkor för hemmainstallation, i och med deras hittepå att bara sälja till professionella installatörer. Ser inga skäl till att de skulle krångla om man beställer i lite volym och utger sig för att vara installatör.

Lödningen ser ut att vara lite småknepig, jag får i alla fall intrycket av att man patchar in FFC:n direkt på GPU:ns utgångar mot den befintliga DAC:en. En god dos erfarenhet av släplödning är nog väldigt rekommendabelt att ha, om det ska gå på rimlig tid och ansträngning att installera klabbet, med minsta möjliga risk att fördärva något.

Installationsvideon visar väldigt väl hur man installerar, det är inte så svårt men fördel om man iaf gjort lite SMD lödning förut men finns massa bra guider på youtube. Misstänker att deras försäljning enbart till installatörer är att de inte vill ha med slutkund att göra, speciellt inte när folk tar sina biltema kolvar från 60-talet och bränner sönder flatbeden och knäcker pins för att sedan tjafsa om ersättning och refund m.m. för att produkten inte är plug and play.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag kan vara sugen på ett samköp eller skicka ivägmin konsoll inom Sverige för moddning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att titta in på My Life In Gaming's RGB Master Class på Youtube
https://www.youtube.com/user/mylifeingaming

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är det nån som är intresserad av att samköpa några? Det verkar som att tillverkaren är aktiv i detta forum http://assemblergames.com/l/threads/ultrahdmi-n64-is-out-in-t...

Det är han som har alias "marshallh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Är det nån som är intresserad av att samköpa några? Det verkar som att tillverkaren är aktiv i detta forum http://assemblergames.com/l/threads/ultrahdmi-n64-is-out-in-t...

Det är han som har alias "marshallh"

Jag är intresserad. Men vi måste få tag på nån som kan utföra modden. Japanspel kan nog göra det, var i kontakt med dem tidigare. Men de kommer nog bli en saftig prislapp för arbetet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag är intresserad. Men vi måste få tag på nån som kan utföra modden. Japanspel kan nog göra det, var i kontakt med dem tidigare. Men de kommer nog bli en saftig prislapp för arbetet.

Jag hade nog tänkt att göra det själv iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag hade nog tänkt att göra det själv iaf...

Om du är duktig på att löda så är jag på Du får gärna testa på din egen konsol först dock haha
Men jag är med på beställningen, då är vi i alla fall 2.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om du är duktig på att löda så är jag på Du får gärna testa på din egen konsol först dock haha

Haha, chocking...

Permalänk
Medlem

Har lött kretskort med mikroskopiska ytmonterade komponenter som skickats upp i rymden.
Kan erbjuda mig att löda ifall det blir ett gruppköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willmans:

Har lött kretskort med mikroskopiska ytmonterade komponenter som skickats upp i rymden.
Kan erbjuda mig att löda ifall det blir ett gruppköp!

Jag är som sagt på , är vi alltså tre nu?
@thunderinternet är du också med?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Count me in!

Har en japansk RGB-moddad N64 som jag gärna vill ha HDMI-mod också.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller