Råd om vilken router man bör satsa på.

Permalänk
Medlem

Råd om vilken router man bör satsa på.

Är i behov av router och tänkte kolla om nån har erfarenheter av dessa, tänkte köpa någon för tusenlappen:

ASUS RT-N66U, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

eller

D-Link DIR-868L, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876051

Är hastigheten en enorm skillnad om man väljer en ac router?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hoppar med i tråden lite på samma fråga. Tycker det finns många routrar nu med ungefär samma specs vad jag kan se. Gjorde en liten lista på de jag kikat på. Välkomnar åsikter :
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3036990&view=c

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppar med i tråden lite på samma fråga. Tycker det finns många routrar nu med ungefär samma specs vad jag kan se. Gjorde en liten lista på de jag kikat på. Välkomnar åsikter :
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3036990&view=c

Va inne på ac66u men den verkar inte gå och köpa nånstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Va inne på ac66u men den verkar inte gå och köpa nånstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns i lager på Inet, men den är ju inte direkt billig:
http://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750?utm_s...

Har gjort lite efterforskning och det verkar som att AC55U ersätter AC56U (konstiga modellnamn). Enda som skiljer mot AC66U vad jag kan se är att det är färre antenner, men det lär framför allt påverka 2.4ghz bandet mest. Men någon som kan bättre får gärna uttala sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna och är grymt nöjd både med hastighet och räckvidd speciellt om man jämför med min gamla router:

Nya routern:
Asus RT-AC68U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Gamla routern:
Bytte upp mig från en D-Link DIR-655:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Visa signatur

Ajo - Playstation4 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajo:

Jag kör med denna och är grymt nöjd både med hastighet och räckvidd speciellt om man jämför med min gamla router:

Nya routern:
Asus RT-AC68U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Gamla routern:
Bytte upp mig från en D-Link DIR-655:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Tycker bara att 1500kr är lite överkill för en hemmarouter om man inte har behov av den kapaciteten. Jag har två stationära burkar, två iphones på wifi och två laptops, i en 3a på 66kvm, så räckvidden är inget problem. Jag skulle vilja veta hur mkt det skiljer i prestanda från AC55U till 66U eller 68U.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sant håller med att 1500 är i överkant. Köpte min på Black Friday för 990:-
Jämför man dem så är det inte stor skillnad på routrarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2037634,1291082,3116665

Visa signatur

Ajo - Playstation4 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker bara att 1500kr är lite överkill för en hemmarouter om man inte har behov av den kapaciteten. Jag har två stationära burkar, två iphones på wifi och två laptops, i en 3a på 66kvm, så räckvidden är inget problem. Jag skulle vilja veta hur mkt det skiljer i prestanda från AC55U till 66U eller 68U.

Kolla på smallnetbuilder, dom brukar ha testat det mesta.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kolla på smallnetbuilder, dom brukar ha testat det mesta.

Verkvar vara nästan samma CPU och RAM i 56U och 66U, 55u finns det inte så mycket info om, men verkar vara en helt ny bräda med Artheros chipset och bara 128mb ram mot 256 i 56u.

Tror man ska hålla ett öga på 56U som varit ute rätt länge nu, bör reas ut ganska snart, eftersom 55u är precis släppt. Har varit några dippar ner mot 600-700kr på 56U tidigare om man kikar lite på prisjakt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om man har webhallen konto så brukar dem ha lite schysstare priser på sina routers så kolla upp det, finns bland annat AC68U för 1500 kr tror jag, 66U för drygt tusen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Om man har webhallen konto så brukar dem ha lite schysstare priser på sina routers så kolla upp det, finns bland annat AC68U för 1500 kr tror jag, 66U för drygt tusen kanske.

Tack för tipset. Egentligen är jag nöjd med min WNDR3700, men den har varit ostabil som tusan på senaste, specielt när man kör mycket p2p eller tankar spel i steam. då kan den bryta alla andra anslutningar så det inte går att surfa i mobilen osv, blir överbelastad antar jag. Netgear verkar inte ha bra ordning på sina firmwares sista tiden, och jag orkar inte hålla på med DD-wrt igen, jäkla bökigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Säkert jättedum fråga men när man tecknar ett abonnemang får man i regel nästan alltid en router med, vad är det för skillnad på t.ex den Telia skickar med och en man köper själv?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för tipset. Egentligen är jag nöjd med min WNDR3700, men den har varit ostabil som tusan på senaste, specielt när man kör mycket p2p eller tankar spel i steam. då kan den bryta alla andra anslutningar så det inte går att surfa i mobilen osv, blir överbelastad antar jag. Netgear verkar inte ha bra ordning på sina firmwares sista tiden, och jag orkar inte hålla på med DD-wrt igen, jäkla bökigt.

JAg har en tp link archer c2 och jag har problem och jag börjar tro att vissa av dom beror på den, typ om jag tankar mycket som du sa typ, så kan hastigheten gå ner och så måste jag starta om skiten för att den ska gå upp. Alltså mitt nätverk. Så har jag konstiga saker som händer, typ om jag navänder teamspeak så har jag märkt att jag får packet loss etc skit skumma små saker. Så jag slog till nu faktiskt och tänker ej snåla på en så köpte en asus rt-ac66u som alla rekommenderar, är inte värt att lägga ner 600kr på en som kanske ej håller eller får fel etc.
Sen så kostar den 1249 kr på webhallen om man har ett konto "Tack Gunior för tipset!" så det var lite billigare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Säkert jättedum fråga men när man tecknar ett abonnemang får man i regel nästan alltid en router med, vad är det för skillnad på t.ex den Telia skickar med och en man köper själv?

Googla på Telias värdelösa Thomson routers så förstår du, dessutom är de nedlåsta vad jag vet så du kan inte ställa in så mycket själv. Vissa av mina vänner har dock inga problem, så det är nog lite hit or miss. Går dock att be dem brygga den och sen köra sin egen router på det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Hade telia innan jag fick inkopplat fiber nu och försökte använda telia thomson routern (som ska funka även för fibern), Denna var dock låst och verkar inte kunna gå att använda till andra isp leverantörer än just telia. Skitsamma, köpte ny router så nu slipper man både en skitrouter och dyr leverantör

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för tipset. Egentligen är jag nöjd med min WNDR3700, men den har varit ostabil som tusan på senaste, specielt när man kör mycket p2p eller tankar spel i steam. då kan den bryta alla andra anslutningar så det inte går att surfa i mobilen osv, blir överbelastad antar jag. Netgear verkar inte ha bra ordning på sina firmwares sista tiden, och jag orkar inte hålla på med DD-wrt igen, jäkla bökigt.

Jag har en likadan router, och jag upplever inga som helst problem. Om trafikräknaren räknar rätt skyfflar den i genomsnitt 47 GB/dygn.

Maskinvaruversion WNDR3700v2
Version av fast programvara V1.0.1.14
Version av användargränssnittsspråk V1.0.0.67

Om du har en senare version kanske det går att nergradera?
Jag kör tre datorer, två plattor och tre telefoner på denna - förvisso med WiFi inaktiverat (sköts av en TimeCapsule).

Kan också vara din nätadapter som börjar ge sig.

Har också kikat på att byta router, men jag är alldels för nöjd för att det ska vara värt det

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Har ac66U, är nöjd.

Har fungerat ända sedan jag startade upp den första gången.
Gränssnittet när man är inloggad på routern är väl inget att bli upphetsad över, men som tur är så är man ju inte där och pillar så ofta.

Kör mycket Netflix, RDP:ar min hemmadator nästan dagligen och spelar.

Driftsäkerhet får kosta lite tycker jag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Säkert jättedum fråga men när man tecknar ett abonnemang får man i regel nästan alltid en router med, vad är det för skillnad på t.ex den Telia skickar med och en man köper själv?

De man får med är oftast fördummade. Jag har svårt att fatta Telia-routers inställningar och då jobbar jag som firmwareutvecklare inom nätverk på lågnivå... De har helt enkelt försökt förenkla för svensson men i själva verket gjort det sämre.

I övrigt är de oftast extremt långsamma. Inte nödvändigtvis så att du märker det om du inte har något att jämföra med, men om det tar 1-3s att ladda en sida så går det ändå "rätt snabbt" medans en kvick ASUS-router fått sidan laddad på 0,2s istället.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag har en likadan router, och jag upplever inga som helst problem. Om trafikräknaren räknar rätt skyfflar den i genomsnitt 47 GB/dygn.

Maskinvaruversion WNDR3700v2
Version av fast programvara V1.0.1.14
Version av användargränssnittsspråk V1.0.0.67

Om du har en senare version kanske det går att nergradera?
Jag kör tre datorer, två plattor och tre telefoner på denna - förvisso med WiFi inaktiverat (sköts av en TimeCapsule).

Kan också vara din nätadapter som börjar ge sig.

Har också kikat på att byta router, men jag är alldels för nöjd för att det ska vara värt det

Lite off topic. Men jag testade att nergradera från senaste versionen för V.1 som är 1.0.16.98
Ner till 1.0.4.68. Jag måste säga, det är som dag och natt! Inte nog med att jag får ut typ 10mbit mer på min lina, så kan jag nu tanka fullt på steam utan att det droppar alla andra anslutningar. Hoppas detta kan ge lite nytta åt andra som har problem med routern.

Kommer dock fortfarande uppgradera till en AC router snart, men skönt att slippa lida under tiden! Har ännu en gång lärt mig att nyare firmware inte alltid är bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

Har ac66U, är nöjd.

Har fungerat ända sedan jag startade upp den första gången.
Gränssnittet när man är inloggad på routern är väl inget att bli upphetsad över, men som tur är så är man ju inte där och pillar så ofta.

Kör mycket Netflix, RDP:ar min hemmadator nästan dagligen och spelar.

Driftsäkerhet får kosta lite tycker jag.

Det är därför man installerar DDWRT på Asusen

Permalänk
Medlem

http://www.smallnetbuilder.com/

Bästa sidan för att läsa om routrar.

Själv hade jag valt asus. Har en RT-N66U som AP på ovanvåningen nu när jag kör Asus RT-AC87U som router på våning 1.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb