Permalänk
Medlem

Koppla Cat6 uttag direkt till router

Tjenare!

Skulle behövt lite hjälp och råd då jag tänkte dra en permanent installation direkt från router till nätverksuttag.

Vad jag kan utröna från olika forum är att det ska se likadant ut i båda ändar för att det skall fungera.??

Standarden i en rak cat6 kabel bör se ut såhär: http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d...

Men då till saken som är förrvirrande, färgschemat på vägguttaget enligt B-standarden är inte samma: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRpJMz2a...

Någon som har lite tips hur jag bör göra. Undviker helst att sätta vägguttag i båda ändar om det går...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjena, Skaffa dig en deltaco lan testare så kan du testa så det du gjort i båda ändarna e korrekt,
https://www.dustinhome.se/product/5010116266/cabletester

Men vad jag förstår det som så ska du sätta en rj45 hane i routern änden och sen har du ett uttag med rj45 hona i andra änden?

Så rj45 honan kopplar du så som det står på det du får med rj45 honan för alla sådana kan se lite olika ut och var färgerna ska ligga men normalt sätt ska det följa med ett papper eller direkt vara utskrivet på plasten var allt ska ligga enligt a/b standarden.

Rj45 hanen lägger du färgerna såhär när du har stiftet nedåt mot marken, dvs samma som den första länken du skickade.
Vitorange,orange,vitgrön,blå,vitblå,grön,vitbrun,brun

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Hej!

Har en lantestare redan så det ska jag allt kolla av med efteråt.

rj45 hanen (kontakten) till routern är fortfarande kvar som orginal. alltså bör den följa färgerna som du skriver: Vitorange,orange,vitgrön,blå,vitblå,grön,vitbrun,brun.

Jag tänker egentligen på uttaget i väggen (honan). Enligt bild nummer två överensstämmer inte färgkoden med hanen vilket då i min värld inte gör att det kommer fungera. Men jag vet ju inte om själva kretskortet på uttaget "lägger kontakterna rätt" enligt standarden T568B.

Förstår du hur jag tänker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@BaZZe: Hej!

Har en lantestare redan så det ska jag allt kolla av med efteråt.

rj45 hanen (kontakten) till routern är fortfarande kvar som orginal. alltså bör den följa färgerna som du skriver: Vitorange,orange,vitgrön,blå,vitblå,grön,vitbrun,brun.

Jag tänker egentligen på uttaget i väggen (honan). Enligt bild nummer två överensstämmer inte färgkoden med hanen vilket då i min värld inte gör att det kommer fungera. Men jag vet ju inte om själva kretskortet på uttaget "lägger kontakterna rätt" enligt standarden T568B.

Förstår du hur jag tänker?

Det brukar läggas om så att det blir rätt, ja.

Grön och orange är ofta på ena sidan ihop och blå och brun på andra sidan, iaf på de kontakter jag använder för både klämbara hanar och honor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Tack för svaret! Tolkar som att det funkar om jag följer färgerna på uttaget :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@blackeagle: Tack för svaret! Tolkar som att det funkar om jag följer färgerna på uttaget :).

Ursäkta jag inte kunnat svara tidigare fullt upp på arbetet, japp självklart och dom flesta uttag går ju att göra om också så länge du har gått mått mätt på kabel så gör de ju inget om det inte funkar första gången.
Deltaco tool less rj45 honor kan jag rekommendera annars handlar in ganska stora kvantiteter till jobbet just nu (håller på bygga om ett rack skåp)
Är enkla bra kvalité inte jätte dyra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Tack för hjälpen. Igår blev det premiär och det funkade helt okej!

Ett tips är ju att inte välja en platt patchkabel när man behöver skala den, det blev en del svordomar! haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@BaZZe: Tack för hjälpen. Igår blev det premiär och det funkade helt okej!

Ett tips är ju att inte välja en platt patchkabel när man behöver skala den, det blev en del svordomar! haha.

Haha förståeligt vem fan vill skala en platt cat kabel frivilligt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Haha förståeligt vem fan vill skala en platt cat kabel frivilligt.

Nä fy f*n vilket meck det är, inget att rekommendera