Max tyst vattenkylningsprestanda i ett Corsair 750d eller 900d chassi?

Permalänk
Medlem

Max tyst vattenkylningsprestanda i ett Corsair 750d eller 900d chassi?

Håller på och planerar inför en uppgradering av min överklocknings- och gamingburk och försöker komma på vilka delar jag ska ha till ett custom vattenkylningssystem som kan ge grymt bra kylprestanda men samtidigt är tyst under drift.

De två chassin jag sitter och bollar mellan är Corsair Obsidian 750d och 900d.

Här är mitt nuvarande system:
Intel DX79SI med en i7-3970X @ 4.4GHz som kyls av en Antec Kühler 920 med fläktar i push-pull config.
Corsair Vengeance 1600C8 DDR3 4x4GB
ASUS GTX680 DirectCUII
2x Intel 730 SSD
1x Samsung 840 EVO SSD
Coolermaster ATSC 1000 chassi

Inom en snar framtid kommer det uppgraderas med följande komponenter:
ASUS Rampage V Extreme med en i7-5960X eller i7-6950X
Ett extra ASUS GTX680 DirectCUII jag köpt beg för att köra SLI. Får dock inte plats i det nuvarande chassit.
Custom vattenkylning.

Till att börja med tänkte jag bara kyla CPUn med vatten.
För det har jag tänkt använda en Alphacool Nexxxos UT60 280 eller 420(kanske overkill?) radiator med Noctua NF-A14 PWM fläktar i push-pull och ett EK Supremacy EVO vattenblock.

Jag vet att i ett 900d så får endera av dessa två 60mm radiatorer plats med en 25mm fläkt på var sida om den i toppen av chassit.
Men hur är det med utrymme i ett 750d?
Har det samma 110mm space mellan moderkortet och de övre fläktfästena så att man får plats med en 60mm radiator och fläktar eller skulle man behöva gå ner till en 45mm radiator?

Framöver vill jag ha möjlighet att även vattenkyla ett eller två grafikkort samt moderkortet. Skulle det räcka med de 240/280mm i fronten samt 140mm där bak på ett 750d för radiatorer till att kyla t.ex. två GTX980Ti samt RVE moderkortet?

Några andra tips när det gäller att vattenkyla en överklockad 8 eller 10-kärnig i7:a?

EK Supremacy EVO finns ju i ett flertal olika material. Jag funderar på det som är helt i koppar. Tänker jag rätt då m.h.t. max kylprestanda?
Vilken pump och reservoar skulle ni rekommendera?
Jag skulle också på något enkelt sätt vilja läsa av vattentemp och flöde i windows. Vilka sensorer rekommenderas för det?

Tack i förväg för tips till mitt första custom loop system efter att ha överklockat sen -98 på luft, phase-change och AIO vatten.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft platsbrist och var i uppgraderingstankar hade jag köpt ett Thermaltake core x9 och lassat i ett par 480 radiatorer. Det är inte ljuddämpat, men vem behöver det om man har bra kylning?
Kolla i @spicy_mama (hej) galleri för för exempel.
http://www.sweclockers.com/galleri/13348-bloddy-snow-white

Det finns alldeles för få cassin där modderkortet ligger på rygg

Två exempel på sesorer. Det finns lite olika att välja på.
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/oevervakning/floedesin...

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/oevervakning/temperatu...

En D5-pump med någon frän topp till och den reservoar som faller dig i smaken.
Annars går det lika bra att köpa en kombo direkt.
Tex http://www.inet.se/produkt/5331265/reservoar-ek-dbay-d5-pwm-i...
http://www.inet.se/produkt/5331427/reservoar-ek-xres-140-revo...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Hade jag inte haft platsbrist och var i uppgraderingstankar hade jag köpt ett Thermaltake x9 och lassat i ett par 480 radiatorer. Det är inte ljuddämpat, men vem behöver det om man har bra kylning?
Kolla i @spicy_mama (hej) galleri för för exempel.
http://www.sweclockers.com/galleri/13348-bloddy-snow-white

Det finns alldeles för få cassin där modderkortet ligger på rygg

Två exempel på sesorer. Det finns lite olika att välja på.
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/oevervakning/floedesin...

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/oevervakning/temperatu...

En D5-pump med någon frän topp till och den reservoar som faller dig i smaken.
Annars går det lika bra att köpa en kombo direkt.
Tex http://www.inet.se/produkt/5331265/reservoar-ek-dbay-d5-pwm-i...
http://www.inet.se/produkt/5331427/reservoar-ek-xres-140-revo...

Jo core x9 har ofantligt med plats. Dock är chassit väldigt brett, så tänk vart det står någon stans

Permalänk
Medlem

Gick själv över till vattenkylning början av året. Kör med 2x Alphacool NexXxoS UT60 480mm radiatorer, med pusch config " 4st Corsair SP quiet edition 120mm på varje radiator". Mitt 980ti som är klockat till 1501Mhz blir aldrig över 40C. Och min 3930k 4.6Ghz 1.336volt? blir inte varmare än 56C. Då går fläktarna mellan 800-950rpm. Och det är knäpptyst!

Det som låter nu ifrån datorn är nätaggregatet, men ligger ett nytt Corsair AX 1200i på posten

Chassi 900D

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Hamilton: Oavsett storlek på radiator du köper ska du tänka på framtiden också, ska jag ha flera komponenter kylda med vatten? Och på dig är ju svaret ja, så att gå på en 420mm radiator är nog ingen dålig idé om du ska ha grafikkorten kylda också.
Annars är det om du kan få in en 280mm rad snyggt för endast cpun till en början och sedan kan bygga ut med en extra 420 radiator när du känner att det är dags för grafikkorten

Hur har du tänkt dig med layout? Blir det Rad > Cpu > rad > gpu(s)?

Glöm inte kolla hur täta fenorna är på radiatorerna för att välja rätt fläktar med högt statiskt tryck.

240/280+140 kan nog bli för lite om du ska ha 2 grafikkort också, skulle sagt en 240 till bara processorn då den är så kraftfull och eventuell överklockning ska du ha med i beräkningarna.
Till 2st 980Ti's ytterligare en 240/280 eller gärna 360 radiator.
Om du dessutom vill att datorn ska vara tyst är det större/fler radiatorer du ska ha.

Om du vill ha en bra fläktstyrning för alla fläktar, pump, och kan styra allt med programvara ska du kolla på "Aquaero".
Inte använt en själv då det kostar över tusenlappen nya men verkar vara riktigt bra grejer! Du ställer in allt som du vill ha det, sen sköter den allt själv och den lagrar inställningarna.
Du kan även koppla in sensorer för temperatur och flöde som kan avge ett larm om pumpen stannar eller temperaturen överskrider ett visst värde, du kan styra den med programvara i windows.
http://www.aquacomputer.de/aquaero-5.html (finns flera modeller än bara den)

EVO blocken skulle jag undvikt de av acetal(plast)+nickel och kört helt i nickel eller koppar, tempskillnaden är inte stor mellan dem.

Nu är jag ingen expert på vattenkylning utan lite av vad jag läst och har lite delar på gång för egen loop.
Lycka till!

EDIT: Vart lite förvirrad när du skrev
"240/280mm i fronten samt 140mm där bak på ett 750d för radiatorer till att kyla t.ex. två GTX980Ti samt RVE moderkortet?"

Menade du med processorn eller själva moderkortet?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Phanteks Primo och Luxe har ju annars gott om plats för radiatorer lite överallt. Luxe har extra utrymme i toppen för att man skall kunna köra push-pull, och det medföljer ett speciellt fäste så att man kan placera reservoaren på alla möjliga ställen.

Primo är ju ännu större och sväljer stora och många radiatorer.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på Phanteks Enthoo Primo, det är mindre än 900D och har bättre stöd för vattenkylning än 750D.

Har sett Phanteks Enthoo Primo byggen med 5,25" reservoar med pump, alphacool monsta 480 (80mm tjock) monterad i botten med push/pull, xt45 480 push/pull i taket eller ut60 480 med en uppsättning fläktar och st30 240 i sidan med en uppsättning fläktar där hårddiskburarna vanligtvis är monterade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips!

Står nog fast vid en Corsair 900 eller 750 efter att ha kollat på Phanteks lådor. Gillar utseende och design på insidan bättre i Corsair-lådorna. Kan jag hitta en begagnad 900d till vettigt pris så är den att föredra men annars blir det en 750d.

Radiatorn i toppen ska bara vara till CPUn och kanske moderkortskretsarna medan en eventuell radiator i fronten i så fall har en egen loop för GPUerna.

Har kollat mest på radiatorer för 140mm fläktar då jag tänker att de är tystare än 120mm fläktar. Men jag kanske har fel...
Om man tänker sig ett 750d och 45mm radiator i toppen, typ Alphacool XT45, hur skulle då en 280 vs en 360 prestera/låta?

Att en 360 eller 420 radiator tar utrymme av 5,25" platserna gör inte så mycket så länge en optisk enhet iaf får plats.
Fläktkontroller eller aquacomputer med display är jag inte så mycket för.
Den här däremot verkar vara precis vad jag vill ha:
http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektkontroller/11311/a...
Styrning av pump och med ingångar för temp och flödessensorer och kontrollerad från windows.

En sån här pump med reservoar som det tipsades om vore inte heller fel. Har läst att cylinderreservoar är lättast att lufta också jämfört med en i en 5,25" bay.
http://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xres-140-6449p.html
Men hur skulle man fästa den? Skruva in i samma plåt som moderkortet sitter på?

Många funderingar inför ett sånt här projekt!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Hmm... Enligt det här testet så ska en 60mm 420 rad gå in i toppen på ett 750d med push-fläktar!
https://youtu.be/sCqSFB1wWl0
I teorin skulle man då kunna sätta fläktar ovanpå toppen(utsidan) av lådan men vill gärna behålla den rena looken på utsidan.
Men en 60mm 420 borde väl ha tillräckligt med kylkapacitet för vilken CPU som helst även om den bara har push-fläktar?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

@Hamilton beror på vilket delta du vill ha, men ja det kommer kyla bra. Men om du kan få in en 360 i PP är det (med stor sannolikhet) bättre än en 420 i bara P. Kolla EK XE360. Bättre än så blir det inte just nu med ett par Vadar-fläktar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Då ska vi se om jag kan hjälpa till lite här! Ni får ursäkta bilderna, men datorn står på ett dumt ställe just nu..

Detta är med en Corsair H110i GT samt push fläktar! Totalt blir denna kombo 57mm! Som synes så finns det fortfarande plats kvar innan moderkortet slår i! Svårt att mäta men en 25-27mm finns nog kvar! En 60mm radiator skulle kunna fungera men det blir tajt! 45 är inga problem alls!

Officiellt har 750D stöd för 360 radiator i toppen! Man får plats med 420mm men då får man också vara redo att modifiera 5,25 buren lite då det finns skenor som kommer vara i vägen även om du skulle ha en 30mm + 25mm fläktar! Det ultimata skulle ju vara att ta bort den helt, då blir det ett otroligt utrymmer

Att montera en cylinderreservoair är knepigt då den plats som finns kvar i moderkortsplåten inte är slät och har hål å annat diverse som gärna är i vägen! Dessutom är det inte mycket yta att jobba på. Det jag har gjort är att montera dit en metallbit som gör att jag nu har gott om plats att montera vad jag skulle känna för! Det är knappast det snyggaste som skapats men det fungerar

Som du ser så har jag tagit bort min 5,25 bur vilket öppnar upp för 420 i toppen samt en 420 eller 360 i fronten! Dessutom så har jag min metallbit där jag kan montera en reservoir utan problem

Corsiar 750D är ett fantastiskt trevligt chassi! Det finns gott om plats för det mesta man kan önska! Tittade även på 900D förut men det är helt enkelt för stort, även om man skulle slänga in vattenkylning.

Nu har jag inte koll på om fläktkontrollern du länkade förut sticker ut på framsidan eller om man kan ha den i utan att behöva ta bort en 5,25 lucka men du bör ta en titt på hur det ser ut när en ODD eller liknande sitter i 5,25an. Det förstör allting. Hur Corsair tänkte när dom designade det där och sa: "shit det där är snyggt" övergår mitt förstånd...

Summa summarum: Ta bort 5,25 buren, sätt in en metallbit så får du massor med utrymme, sätt en fläktkontroller på baksidan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Gick själv över till vattenkylning början av året. Kör med 2x Alphacool NexXxoS UT60 480mm radiatorer, med pusch config " 4st Corsair SP quiet edition 120mm på varje radiator". Mitt 980ti som är klockat till 1501Mhz blir aldrig över 40C. Och min 3930k 4.6Ghz 1.336volt? blir inte varmare än 56C. Då går fläktarna mellan 800-950rpm. Och det är knäpptyst!

Det som låter nu ifrån datorn är nätaggregatet, men ligger ett nytt Corsair AX 1200i på posten

Chassi 900D

Vad har du för vattentemperatur då?

Enthoo Primo ligger någonstans mellan 750 och 900d och priset är ok. Man får mycket plats för sina grejor, finns gott om lösningar anpassade just för vattenkylning.
Några bilder på den som jag har hemma, belysning är i vanliga fall styrd av delta-T och ändras långsamt från mörk blå, genom grön, gul, orange till ilskenröd färg vid delta över 13-14gr
http://cdn.overclock.net/9/97/97e6182a_IMG_0623.jpeg
http://cdn.overclock.net/d/d0/d01530ec_IMG_0625.jpeg
http://cdn.overclock.net/f/f3/f34aa386_IMG_0629.jpeg

Permalänk
Medlem

Tack för den infon! Precis vad jag var ute efter!

Skrivet av Chippen2188:

Officiellt har 750D stöd för 360 radiator i toppen! Man får plats med 420mm men då får man också vara redo att modifiera 5,25 buren lite då det finns skenor som kommer vara i vägen även om du skulle ha en 30mm + 25mm fläktar! Det ultimata skulle ju vara att ta bort den helt, då blir det ett otroligt utrymmer

Vill ha en optisk drive så nån 5,25-plats måste jag ha kvar. Men om det skulle räcka med att kapa bort några skenor för att få in en 420 vore ju det optimalt. Frågan är då vad som ger bäst kylprestanda/lägst ljudnivå, en 45mm/60mm radiator med push eller en 30mm med push-pull?

Skrivet av Chippen2188:

Att montera en cylinderreservoair är knepigt då den plats som finns kvar i moderkortsplåten inte är slät och har hål å annat diverse som gärna är i vägen! Dessutom är det inte mycket yta att jobba på. Det jag har gjort är att montera dit en metallbit som gör att jag nu har gott om plats att montera vad jag skulle känna för! Det är knappast det snyggaste som skapats men det fungerar

http://i.imgur.com/y8kAUFM.jpg

Som du ser så har jag tagit bort min 5,25 bur vilket öppnar upp för 420 i toppen samt en 420 eller 360 i fronten! Dessutom så har jag min metallbit där jag kan montera en reservoir utan problem

Ja, nåt liknande som jag också funderade på att göra då.

Skrivet av Chippen2188:

Nu har jag inte koll på om fläktkontrollern du länkade förut sticker ut på framsidan eller om man kan ha den i utan att behöva ta bort en 5,25 lucka men du bör ta en titt på hur det ser ut när en ODD eller liknande sitter i 5,25an. Det förstör allting. Hur Corsair tänkte när dom designade det där och sa: "shit det där är snyggt" övergår mitt förstånd...

Summa summarum: Ta bort 5,25 buren, sätt in en metallbit så får du massor med utrymme, sätt en fläktkontroller på baksidan

Varianten av Aquacomputer jag tänkte använda var den utan display och knappar, bara kretskortet. Bara att strappa eller tejpa med dubbelhäftande på lämpligt ställe i lådan. Vill kunna se info och göra inställningar i Windows, inte på lådans front.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Med Aquaero 5/6 dvs med displayen får du också göra alla inställningar i Aquasuite i Windows, displayen och knapparna är bara en extra grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Tack för den infon! Precis vad jag var ute efter!

Vill ha en optisk drive så nån 5,25-plats måste jag ha kvar. Men om det skulle räcka med att kapa bort några skenor för att få in en 420 vore ju det optimalt. Frågan är då vad som ger bäst kylprestanda/lägst ljudnivå, en 45mm/60mm radiator med push eller en 30mm med push-pull?

420 e så stort så du kommer inte ha problem med kylning! Du kan ju alltid sätta en 240 i fronten också! Det brukar ju oftast vara själva ytan som är viktigast, inte tjockleken! Så gör som du vill

Har för mig att det är skenorna som ODDn ligger på i översta steget som man behöver ta bort för att få plats med radiator och fläkar, så ODD finns det plats för!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett 900D till Core X9 och kör 3st 480 och en 240 sen 14st "inet tyst fläkt 120mm" som styrs av en aquaero 5lt. Har 2st d5 pumpar som går på 30% helatiden, sen startas fläktarna lite när det behövs. Några i taget beronde på vatten temp. Men har inte sett dom gå över 1000 rpm än. Och då håller jag vattnet runt 33-35 grader ca 10-12 grader över rums temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti