Chromebook får datortillverkare att lämna budgetmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gällande Compute Stick så fungerar min grymt bra till det jag använder den till; HTPC för att streama SVT Play, Cmore Play, Spotify och att köra Plex-klient.

Allt snyggt genom att vara instoppad HDMI-ingång på baksidan av TV:n och syns ingenting normalt. Jag kör Windows 8.1 på Compute Sticken för att jag föredrar det, men finns även att köpa med Linux för de som föredrar det. Eller så installerar du vilket annat PC-system som du föredrar (inklusive Chrome OS).

Har en fyrkärnig Intel Atom Z3735F som räcker fint för 1080p (skulle inte prova 4K på den) och jag köpte min här (när Swec hade julkampanj/lucka på den): https://www.dustinhome.se/product/5010825646/compute-stick-wi...

Bara att komplettera med ett all-in-one tangentbord/touch-pad så har du en grym lösning för alla enklare HTPC-behov (jag skulle inte försöka spela något på den, då är det Swec/Alina HTPC-speldator som gäller).

Rekommenderas varmt för alla som vill ha en liten billig och smidig HTPC!

En Rasberry Pi 2 kan göra det för halva priset dock

Sen kommer det förhoppningsvis fler och fler alternativ, som även klarar 4k video för en bråkdel av kostnaden. http://techworld.idg.se/2.2524/1.645029/pine-a64

Säger inte att Intels-Compute stick är dålig, men det är precis som jag säger. Du har ett fullfjädrat OS, som du "bara" kan använda som HTPC... Det känns så... bortkastat.

Faktum är att det nu öser ut alternativ med enkrets datorer:
http://beebom.com/2015/09/raspberry-pi-and-pi-2-alternatives
Sen naturligtvis föredrar jag nog Intel Compute stick före en hel del av dem, men det finns guldkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; Kan du köra ChromeOS på ett praktiskt sätt, utan att Google tar del av dina dokument och uppgifter?

Det kan jag inte garantera.
Men du kan byta OS till Chromium OS eller Linux och göra det.

Kan du garantera att jag kan köra Windows utan att Microsoft tar del av allt du skriver och dina dokument som synkas? Med tanke på att ditt lösenord till din datorn ligger på ditt Microsoft konto... så ja. Allt detta trots att du har betalt för OSet dessutom?

Visst kan du göra en satans massa inställningar, blockera brandvägg och köra lokalt konto, men använder du då Windows på "ett praktiskt sätt"?

Min poäng är att just när både Microsoft och Google lika dåliga kålsupare så fruktar folk Google och hyllar Microsoft... vilket jag finner väldigt knäppt.
Du kan ju kolla dock på Edward Snowden släppta info, men risken är att när du ser hur galet övervakade vi är så antingen ger du upp, eller så lär du få mardrömmar under lång tid framöver.

Så om jag nu kommer få min privata data granskad oavsett vad jag gör... är det inte bättre att då iaf inte behöva betala pengar också för OSet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Knappast troligt. De berömda grisarna kommer att lyfta innan dess.

Även om både Apple och Microsoft ibland samlar in uppgifter om sina användare, så lever Google till 100% på att göra det. Deras alla produkter bygger på att 1: att de skall få reda på så mycket om dig som möjligt, och 2: att de skall ha så många exponeringsytor att sälja reklam till dig på.

De ger bort både Android och ChromeOS av just den anledningen. Är du inte uppkopplad så kan de varken samla in information om dig, och kan inte heller lika enkelt trycka ut den riktade reklamen till dig (efter att ha sålt sin kunskap om sin insamlade data till deras reklamköpare).

Till skillnad ifrån Microsoft, Apple och Amazon så kommer 98% av Googles intäkter ifrån detta.

De skulle knappast satsa resurser på att bygga ett gediget fullvärdigt OS som fungerar bra off-line utan att kopplas upp emot deras insamlingstjänster/reklampushande.

Det skulle helt enkelt vara helt tvärt emot Googles affärsintressen och värdegrund; maxad datainsamling och maxad reklamförsäljning.

Ja, det låter rimligt så du har väl rätt, är jag rädd. Trist.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, det låter rimligt så du har väl rätt, är jag rädd. Trist.

Det är så Google jobbar, och det är deras affärsidé helt enkelt.

Bara att acceptera, eller gå vidare till andra lösningar (själv föredrar jag Microsofts och Apples lösningar, även om de inte är perfekta ur alla aspekter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan jag inte garantera.
Men du kan byta OS till Chromium OS eller Linux och göra det.

Fast då kör du ju inte Chrome OS längre (vilket var det OS som diskuterades i detta fallet).

Du kan byta OS på de flesta PC, inklusive på Intels Compute Stick (som vi också diskuterat i tråden när vi jämfört processorkapacitet hos ARM vs Atom). Är inget nytt.

Inget fel att byta ut det om du har en Chrome Book och tröttnat på hur den fungerar, men då faller ju just försvaret av Chrome OS, och dess negativa aspekter, om lösningen som föreslås är att byta ut det emot ett annat OS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En Rasberry Pi 2 kan göra det för halva priset dock

Är du säker på det? Eller gissar du bara och tar en chansning här för att försvara dina argument för Pi emot Intel CS?

Gällande mjukvara; kan du verkligen stream allt på den? Har du verkligen testat dessa tjänster jag räknar upp, eller snackar du bara?

De viktigaste tjänsterna och filmerna jag ser är via CMore. När jag testade Metro-IE tex så fungerade det inte. Den tjänsten kräver tyvärr Sliverlight och var därför tvungen att starta desktop/win32-IE för detta.

Har de löst det på annat sätt så är det dock bra då jag inte gillar behovet av dessa plugins (samma sak om det är Silverlight, Java eller Flash).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast då kör du ju inte Chrome OS längre (vilket var det OS som diskuterades i detta fallet).

Du kan byta OS på de flesta PC, inklusive på Intels Compute Stick (som vi också diskuterat i tråden när vi jämfört processorkapacitet hos ARM vs Atom). Är inget nytt.

Inget fel att byta ut det om du har en Chrome Book och tröttnat på hur den fungerar, men då faller ju just försvaret av Chrome OS, och dess negativa aspekter, om lösningen som föreslås är att byta ut det emot ett annat OS.

Med tanke på att Windows behöver en jävla massa modifikation för att bli bra så är det i mina ögon samma skit. Ska du ha det i samma "säkerhetsnivå" så får du byta OS där också.

Om du nu inte anser Chome OS ett alternativ, varför ens kommentera på en Chomebook artikel?
Enda skillnaden för dig nu är att budget datorerna inte går med vinst, så du får nu betala mer för ditt alternativ.

Anser du Andoid ett alternativ? Eller ger du hellre Apple all data, för Andoid har kontoinfo till Google, och iOS har till Apple, så hur du än vänder det så måste du byta OS till tex ett Linux på samtliga enheter om du ska bli "säker".

Eller så får du acceptera att hur du än gör när du köper en enhet, så kommer någon att veta mer om dig än du kanske vill.

Skrivet av martinot:

Är du säker på det? Eller gissar du bara och tar en chansning här för att försvara dina argument för Pi emot Intel CS?

Gällande mjukvara; kan du verkligen stream allt på den? Har du verkligen testat dessa tjänster jag räknar upp, eller snackar du bara?

De viktigaste tjänsterna och filmerna jag ser är via CMore. När jag testade Metro-IE tex så fungerade det inte. Den tjänsten kräver tyvärr Sliverlight och var därför tvungen att starta desktop/win32-IE för detta.

Har de löst det på annat sätt så är det dock bra då jag inte gillar behovet av dessa plugins (samma sak om det är Silverlight, Java eller Flash).

Jag har testat en hel del på originella Rasberry Pi, och där var prestandan ibland ett problem, men 1080p i sig är inga problem. Det som var problem var rättigheter till div special spelare från olika leverantörer av stream tjänster. Jag har en vän som köpte just Pi 2, vilket jag också själv funderar på att göra, och han har inte klagat än. Han använder div streaming tjänster vad jag vet, bla netflix, och kör sin paj med Ubuntu.
Min Linux kunskap är lite sådär, då jag kan inte säga exakt vad eller vad som inte "går", då jag ofta får hjälp av att sätta upp allt.

Problemet är att Netflix medvetet låser det, eller rättare sagt inte låser upp det, men det går att lösa.

Här har du en fördel med I C S, men samtidigt, du får betala för skillnaden.
Det kommer samtidigt fler alternativ för varje år.

Oavsett så tänker jag inte inskaffa en gimpad Windows sticka för något som går att få, utan att gynna Intel med sitt monopol och Microsoft med sitt om jag kan undvika det så...

Permalänk
Medlem

Men då stämmer det inte "En Rasberry Pi 2 kan göra det för halva priset dock" speciellt väl.

Jag köpte den som HTPC just för att kunna streama Cmore, och ett gäng andra tjänster. Om jag köper en Pi 2 som inte kan fixa det så är det ju dyrare, då det är bortkastade pengar.

Jag tycker min ICS var ett kanonköp för 890 pix. Förutom halvdan WiFi-krets/antenn, så har den fungerat perfekt. Kan varmt rekommendera den.

Har inte heller något som helst emot varken Microsoft eller Intel, så för mig är det inget problem att köpa en sådan produkt.

Rekommenderas varmt (ifrån mig som använt den ivf).

Men för att återgå till ursprungspåståendet ifrån dig att Intel Atom inte har lika mycket prestanda/krona som motsvarande processorer ifrån ARM; kan du ge exempel på en ARM-CPU som ger bättre prestanda än Intel Atom Z3735F (den som sitter i min Compute Stick)?

Eller var också det tomt snack ifrån din sida?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du nu inte anser Chome OS ett alternativ, varför ens kommentera på en Chomebook artikel?

Får man inte lov att läsa och kommentera nyhetsartiklar, eller inlägg med produkter som man inte har?

Sorry, kände inte till den forumregeln (men skall erkänna att jag inte är så uppdaterad på det).

My bad i så fall.

Skrivet av Paddanx:

Anser du Andoid ett alternativ?

Ja.

Hade varit klart mer intressant för mig (och kan ju bara tala för vad jag själv tycker här).

[ snip på standard 1A anti-windows och anti-apple -tugg ]

Nu känns det dock som vi går lite utanför ämnet här.

För att återgå till det så hade jag gärna sett att Google istället för dagens (i mitt tycke) fattigare ChromeOS hade tagit Android som bas, och sedan istället adderat det som är bra med ChromeOS till det.

Tex zero-admin-delen som nämnts här i tråden och som folk här uppskattar. Finns ingen orsak till att inte Google skulle kunna ordna samma verktyg att fungera med Android.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/