Köpa förlovningsring i Göteborg, vilken butik ska man gå till?

Permalänk
Medlem

Köpa förlovningsring i Göteborg, vilken butik ska man gå till?

Det är dags att införskaffa ett offentligt kontrakt på ägandeskap, knyta banden som det kallas, och när man letar efter experter på smyckeshandel förutsätter jag att första stället att leta på är sweclockers.

Jag har aldrig tidigare köpt ett smycke och vet inte riktigt vart man ska vända sig. Jag är för tillfället student och har begränsad budget (sambon är gudskelov inte merialistisk, hon har redan nämnt att en eventuell ring inte behöver vara dyr så länge den är snygg) och behöver införskaffa den ganska snart.

Har någon här tips på butiker som kan vara bra? Ska man undvika guldfynd? Hålla sig borta från Nordstan? Jag har ingen aning och behöver hjälp. Personliga åsikter och erfarenheter uppskattas.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Som jag gjorde när jag förlovade mig så gick vi runt i flera olika butiker och sa vad vår budget var och ville se ringar som matchade det, sedan så valde vi helt enkelt utifrån det. Den som vi gillade bäst inom budgeten tog vi oavsett butik eller pris/gram.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget ?

Måste det vara guld ?

Permalänk

Silverringar kostar kan kosta väldigt lite, ringen min tjej valde kostade 70 kronor.

formulering
Permalänk
Medlem

När jag var förlovad så gick vi till en mindre butik och beskrev hur vi ville att ringarna skulle se ut så gjorde de dem.
Det gick på ca 8000 (vilket faktiskt var billigare än motsvarande ringar hos de stora kedjorna).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

När jag och min fru letade förlovningsringar slutade det med att vi testade storlekar i butik och sedan köpte varsin på Etsy. Finns hur mycket som helst. De flesta har väldigt bra priser dessutom. Vi är båda väldigt nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Som jag gjorde när jag förlovade mig så gick vi runt i flera olika butiker och sa vad vår budget var och ville se ringar som matchade det, sedan så valde vi helt enkelt utifrån det. Den som vi gillade bäst inom budgeten tog vi oavsett butik eller pris/gram.

Så kan man göra, jag försöker mest spara lite tid (behöver ha den på lördag).

Skrivet av Spidey:

Vad har du för budget ?

Måste det vara guld ?

2000-2500 kr ca, antagligen silver, vigselringen kan få kosta mer och kommer antagligen bli i rosé- eller vitguld.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Silverringar kostar kan kosta väldigt lite, ringen min tjej valde kostade 70 kronor.

Det var inom budget kan man säga, vilken butik hittade ni den i?

Skrivet av Quellcrist:

När jag och min fru letade förlovningsringar slutade det med att vi testade storlekar i butik och sedan köpte varsin på Etsy. Finns hur mycket som helst. De flesta har väldigt bra priser dessutom. Vi är båda väldigt nöjda.

Det är en bra idé för vigselringen kanske, etsy kan nog inte leverera innan lördag tyvärr.

Skrivet av Json_81:

När jag var förlovad så gick vi till en mindre butik och beskrev hur vi ville att ringarna skulle se ut så gjorde de dem.
Det gick på ca 8000 (vilket faktiskt var billigare än motsvarande ringar hos de stora kedjorna).

Vilken mindre butik gick ni till och hur snabba var de på att leverera?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

@Release: Vi köpte våra ringar på butiken som ligger på Kungsgatan, den som är på ett hörn nära Domkyrkan. Hyffsat nära Dressman. Kommer tyvärr inte ihåg namnet.

Permalänk
Skrivet av Release:

Det är dags att införskaffa ett offentligt kontrakt på ägandeskap, knyta banden som det kallas, och när man letar efter experter på smyckeshandel förutsätter jag att första stället att leta på är sweclockers.

Jag har aldrig tidigare köpt ett smycke och vet inte riktigt vart man ska vända sig. Jag är för tillfället student och har begränsad budget (sambon är gudskelov inte merialistisk, hon har redan nämnt att en eventuell ring inte behöver vara dyr så länge den är snygg) och behöver införskaffa den ganska snart.

Har någon här tips på butiker som kan vara bra? Ska man undvika guldfynd? Hålla sig borta från Nordstan? Jag har ingen aning och behöver hjälp. Personliga åsikter och erfarenheter uppskattas.

Var jäkligt glad för det fetmarkerade biten, har varit sambo med min tjej i snart 6 år men är tveksam till om vi någonsin blir förlovade med tanke på att hon har någon märklig ide att en ring inte får kosta under 3 månadslöner och det kommer jag aldrig vara beredd att lägga på en ring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

@Release: Vi köpte våra ringar på butiken som ligger på Kungsgatan, den som är på ett hörn nära Domkyrkan. Hyffsat nära Dressman. Kommer tyvärr inte ihåg namnet.

Albrekts Guld, check, kollar där i eftermiddag. Tack för tipset!

Skrivet av lanbonden:

Var jäkligt glad för det fetmarkerade biten, har varit sambo med min tjej i snart 6 år men är tveksam till om vi någonsin blir förlovade med tanke på att hon har någon märklig ide att en ring inte får kosta under 3 månadslöner och det kommer jag aldrig vara beredd att lägga på en ring..

Det där låter som en Amerikaniserad standardisering, lite som Halloween och Valentines-hetsen som transferrerats hit över atlanten som någon sorts kultur-STD. Men ja, är rätt glad över det, tyvärr handlar hon lite mer om kvantitet än kvalitet där så vi fick för ett par år sedan slut på garderober i lägenheten och har nu "klänningsgarderober" uppställda mot några väggar där (billiga) fina klänningar hänger på display istället för att gömmas undan utom synhåll...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om Etsy, de gör handgjorda ringar och är oerhört prisvärda. Har själv beställt därifrån och inväntar ringar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag skulle vilja tipsa om Etsy, de gör handgjorda ringar och är oerhört prisvärda. Har själv beställt därifrån och inväntar ringar

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, som tidigare nämnts, det blir nog det för vigselringarna snarare än förlovningstjosan, p2p-ecommerce är ett spännande koncept där du kan beställa tjänster av entusiastiska hobbyister men jag behöver ha ringen imorgon/lördagmorgon. Men tack för tipset, vi kikar nog på etsy i ett senare skede.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Ha koll på att det är skillnad på vitguld och vitguld.
Ibland är det en helt annan ädelmetall och ibland vanligt guld med någon beläggning. Den senare är sämre eftersom det nöts bort och det undre då syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ha koll på att det är skillnad på vitguld och vitguld.
Ibland är det en helt annan ädelmetall och ibland vanligt guld med någon beläggning. Den senare är sämre eftersom det nöts bort och det undre då syns.

Bra tips, det får man be säljaren specificera vid köpetillfälle då.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

2000-2500 kr ca, antagligen silver, vigselringen kan få kosta mer och kommer antagligen bli i rosé- eller vitguld.

Tänk på att damerna ofta behåller förlovningsringen även efter att de har fått vigselringen (traditionellt alltså) så försök att få utseendet på båda ringarna att passa.

Skrivet av lanbonden:

Var jäkligt glad för det fetmarkerade biten, har varit sambo med min tjej i snart 6 år men är tveksam till om vi någonsin blir förlovade med tanke på att hon har någon märklig ide att en ring inte får kosta under 3 månadslöner och det kommer jag aldrig vara beredd att lägga på en ring..

Det är "traditionellt" sett korrekt att en ring ska kosta så mycket. Problemet med att rättfärdiga det på basis av tradition är att "traditionen" är sprungen ur en juvelerarreklam i samband med depressionen i USA. Se följande länkar som förklarar fenomenet bättre:
http://www.bbc.com/news/magazine-27371208
http://www.engagementringguru.com/three_months_salary_for_an_...

(Sen kanske din dam inte lyssnar på såna rationella förklaringar utan ändå prompt vill ha en svindyr ring.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Det är "traditionellt" sett korrekt att en ring ska kosta så mycket. Problemet med att rättfärdiga det på basis av tradition är att "traditionen" är sprungen ur en juvelerarreklam i samband med depressionen i USA. Se följande länkar som förklarar fenomenet bättre:
http://www.bbc.com/news/magazine-27371208
http://www.engagementringguru.com/three_months_salary_for_an_...

(Sen kanske din dam inte lyssnar på såna rationella förklaringar utan ändå prompt vill ha en svindyr ring.)

Jo det har jag läst tidigare men som jag ser det är det bara kändisar och annat "hipt" folk som behöver medieuppmärksamhet i samband med förlovningen som håller på det i alla fall här i Sverige?

Vore intressant att se hur stor del av de förlovade i USA respektive Sverige som lägger 3 månaders lön på ringen eller ens 1 månads? Rent spontant skulle jag gissa på under 1% i Sverige?

Permalänk
Medlem

@Release:

Ett tips, jag och frugan förlovade oss med stram budget och gifte oss med desto högre ringbudget.
Ringarna vi köpte först var tunna guldringar ca 1500kr st. Har nu bytt upp oss till stadigare diton pga en tunn ring blir snabbt missformad vilket min blev. Och hennes såg extremt liten och missanpassad ut i jämförelse med vigselringen.

Så nu till mitt tips. Spara hellre och köp ringar en gång istället för som jag gjorde 2 gånger!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Min och fruns förlovningsring införskaffades som studenter vilket gjorde att vi inte ville spendera allt för mycket. Går dock att få helt okej ringar för runt 2500 kr styck som är 3-4 mm breda vilket inte alls blir fel i längden och håller fortfarande flera år sedan och även bredvid fruns vigselring som blev betydligt mer påkostad. Bara att gå till Hallbergs Guld/Guldfynd och kolla på ringar, de har ofta en del storlekar i lager så du kan få den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Vilken mindre butik gick ni till och hur snabba var de på att leverera?

Gramers guld, söker man på det hamnar man här: http://www.hedensguld.se/
Vet inte om det är samma, men tror det.

Minns inte hur fort det gick tyvärr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är överaskad och chockerad över hur många snabba svar man fick här. Mycket hjälpsamt (och en del stjälpsamt), tack för uppslagen kamrater.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

(Hon sa ja förresten).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz