Problem med HomeGroup - Windows 10 och hemnätverk!

Permalänk
Testpilot

Problem med HomeGroup - Windows 10 och hemnätverk!

Hejsan!

Det är så att jag satt upp en HomeGroup för att enkelt kunna flytta filerna mellan datorerna här hemma.

Problemet är att bara min huvudstationära har access till alla andra datorer, medan de andra inte kan. Förstår inte vad som är fel, har aktiverat allt i Advanced tabben i HomeGroup (samma settings på alla 4 datorer) och har "Full åtkomst" på alla mappar som jag vill dela på alla datorer.
Har även lösenord för login på samtliga, ej pinkod som kan strula till det.

Tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara orsaken!

Bild 1 - Stationära i sign (Gaming).
Bild 2 - Alla andra datorer på nätverket.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

IPV6 igång på alla andra datorer? (krav)

Om du känner dig hemma och hyfsat erfaren på windows kanske denna lilla guide kan få dig att skippa homegroup och köra vanlig delning. (Jag personligen tycker det är mer konkret och enklare, dels för att jag är en gammal gubbe och dels för att det så man gör i större nätverk):

På alla datorer:
1) Slå på gästkontot.

2) Via gpedit.msc (skriv det i start bara) -> datorkonfiguration -> windows-inställningar -> säkerhetsinställningar -> lokala principer (policys på engelska) -> tilldelning av användarrättigheter -> bläddra neråt till mitten, "Neka tillgång till den här datorn från nätverket", ta bort guest/gäst.

På den datorn som du ska dela ut (kan ju vara alla dina datorer?)

1) Välj mapp, högerklicka, egenskaper och välj fliken säkerhet
2) Om inte a) "Alla" eller b) "gäst" står med, redigera och lägg till endera och välj motsvarande "ändra" i behörighet.
3) Växla till fliken "delning", välj avancerad delning, klicka dela och sedan på "behörigheter"
4) Gruppen "alla" är förifylld, om nödvändigt höj behörigheten till exempelvis "ändra"

Klart, anslut till datorn via "nätverk" eller start/kör och skriv \\datorns-namn eller \\192.168.x.x (eller vad den har för IP

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurk:

IPV6 igång på alla andra datorer? (krav)

Om du känner dig hemma och hyfsat erfaren på windows kanske denna lilla guide kan få dig att skippa homegroup och köra vanlig delning. (Jag personligen tycker det är mer konkret och enklare, dels för att jag är en gammal gubbe och dels för att det så man gör i större nätverk):

På alla datorer:
1) Slå på gästkontot.

2) Via gpedit.msc (skriv det i start bara) -> datorkonfiguration -> windows-inställningar -> säkerhetsinställningar -> lokala principer (policys på engelska) -> tilldelning av användarrättigheter -> bläddra neråt till mitten, "Neka tillgång till den här datorn från nätverket", ta bort guest/gäst.

På den datorn som du ska dela ut (kan ju vara alla dina datorer?)

1) Välj mapp, högerklicka, egenskaper och välj fliken säkerhet
2) Om inte a) "Alla" eller b) "gäst" står med, redigera och lägg till endera och välj motsvarande "ändra" i behörighet.
3) Växla till fliken "delning", välj avancerad delning, klicka dela och sedan på "behörigheter"
4) Gruppen "alla" är förifylld, om nödvändigt höj behörigheten till exempelvis "ändra"

Klart, anslut till datorn via "nätverk" eller start/kör och skriv \\datorns-namn eller \\192.168.x.x (eller vad den har för IP

Hejsan!

Jag vet inte riktigt hur jag lägger till ett "Guest Account" i Windows 10, kan hitta "Sign in with local", "add a family member" och "add someone else to this PC".

Går sedan in på Network:

Och inget från datorn dyker upp i huvudtaget, ser alla datorer på nätverket utom min stationära och kan för min liv nu inte förstå vad jag gjort för fel
Gått igenom allt under "Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings" och slagit på allt från "Turn on network discovery" till att slå av "password protected sharing".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Du högerklickar på den här datorn, väljer hantera och sedan under lokala användare och grupper.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurk:

Du högerklickar på den här datorn, väljer hantera och sedan under lokala användare och grupper.

Jag lyckades lösa det på annat vis!

Tog bort homegroup, gjorde en ny, sedan ändrade jag "workgroup"-Namnet på samtliga datorer till samma namn (nytt namn) och då fungerade det som vanligt igen.

Tackar för hjälpen i vilket fall!

Fortsatt trevlig kväll, mvh.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >