Permalänk
Medlem

2666MHz-minnen med Z170?

Halloj!

Tidigare frågade jag alla goa gubbar & de enstaka fruntimmer som florera här i forumet efter köpråd inför mitt nya bygge. Fick en hel del tips jag tagit tillvara och har just precis beställt, men så här i slutet valde jag 16gb över 8gb, och bytte då även MHz på minnet, från 2133 till 2666.

Tidigare i veckan skickade jag ett mail till inet och frågade bl.a. om M.2-disken var kompatibel med moderkortet vilket det visade sig vara, men då den länken som skickades till inet i mailkontakt innehöll deras variant av ett MSI-moderkort så sa dom att det inte var säkert att minnena som då låg på 2666 var kompatibla med det moderkortet som jag hade i kundvagnen för tillfället.

Nu undrar jag samma sak med ett ASUS Z170 Pro Gaming och om dessa 2666MHz-minnen är kompatibla? Jag har tidigare antagit att så länge det står t.ex. att det går att överklocka minnena till typ 3200MHz från moderkortets 2133-default så spelar det ingen roll vilka minnen man tar så länge det är inom detta spann, men nu undrar jag ändå. Jag tror och antar att det bara är att stoppa i minnena i burken utan att pilla i BIOS för att det ska rulla på, men eftersom jag nu köpt 2666-minnen så vore det väl lite dumt att inte köra dem i den frekvensen?

Vet ni någon större skillnad på CL13 och CL15 förresten?

Vidare undrar jag vad ni tror om 980 Ti i SLI? Antagligen blir det inte så troligt då pascal kommer ut, men får man tag i ett kort för en rövarpeng så kanske det blir ett alternativ om nu det verkar tugga på bra.

Så här blev beställningen, förhoppningsvis har jag inte förbisett något i kompatibilitet. Hoppas man får ett exemplar av Acer 27" Predator XB271HU utan BLB & liknande.

Tack för svar & tack för hjälpen med bygget!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9081530/1440p-ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Halloj!

Tidigare frågade jag alla goa gubbar & de enstaka fruntimmer som florera här i forumet efter köpråd inför mitt nya bygge. Fick en hel del tips jag tagit tillvara och har just precis beställt, men så här i slutet valde jag 16gb över 8gb, och bytte då även MHz på minnet, från 2133 till 2666.

Tidigare i veckan skickade jag ett mail till inet och frågade bl.a. om M.2-disken var kompatibel med moderkortet vilket det visade sig vara, men då den länken som skickades till inet i mailkontakt innehöll deras variant av ett MSI-moderkort så sa dom att det inte var säkert att minnena som då låg på 2666 var kompatibla med det moderkortet som jag hade i kundvagnen för tillfället.

Nu undrar jag samma sak med ett ASUS Z170 Pro Gaming och om dessa 2666MHz-minnen är kompatibla? Jag har tidigare antagit att så länge det står t.ex. att det går att överklocka minnena till typ 3200MHz från moderkortets 2133-default så spelar det ingen roll vilka minnen man tar så länge det är inom detta spann, men nu undrar jag ändå. Jag tror och antar att det bara är att stoppa i minnena i burken utan att pilla i BIOS för att det ska rulla på, men eftersom jag nu köpt 2666-minnen så vore det väl lite dumt att inte köra dem i den frekvensen?

Vet ni någon större skillnad på CL13 och CL15 förresten?

Vidare undrar jag vad ni tror om 980 Ti i SLI? Antagligen blir det inte så troligt då pascal kommer ut, men får man tag i ett kort för en rövarpeng så kanske det blir ett alternativ om nu det verkar tugga på bra.

Så här blev beställningen, förhoppningsvis har jag inte förbisett något i kompatibilitet. Hoppas man får ett exemplar av Acer 27" Predator XB271HU utan BLB & liknande.

Tack för svar & tack för hjälpen med bygget!
http://www.inet.se/kundvagn/bild/9081530/1440p-ultra
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9081530/1440p-ultra

Ifall du bara sätter in ram minnena och inte pillar med inställningar så kommer de förmodligen köras i 2133 mhz sen får man använda Intel XMP och ställa in 2666 mhz manuellt.

CL13 är bättre än CL15 någon större skillnad är det förmodligen inte några procent max frekvenser spelar större roll än timings.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Då var det som jag trodde. Tack & bock!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: Verkar som att det är mycket fler exemplar av den skärmen som har BLB & annat blä. Verkar som att det är en smaksak dessa skärmar emellan, många förespråkar den ena, andra den andra. Vore kul att hitta ett definitivt svar men men.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att påpeka att CL anges i klockcykler, så DDR4-2133 med CL13 har t.ex. sämre latenser än DDR4-2666 med CL15.