2 skärmar, 2 grafikkort, 2 upplösningar ?

Permalänk

2 skärmar, 2 grafikkort, 2 upplösningar ?

Hej

Är sugen på att köpa en 4K gaming skärm, har en 1440p skärm redan idag, men vissa spel skulle jag vilja köra i 4K.

Jag funderar således på ett extra 980Ti och en Acer 4k gaming skärm.

Problemet blir då att jag kommer ha 2 grafikkort med 2 skärmar och 2 olika upplösningar.

Kan datorn hantera detta ?

Jag vill även kunna köra Sli mode emellanåt på 4K skärmen, måste man ta bort bryggan då man inte använder Sli eller går det att bara att ställa in enkelt i Windows 10 om man vill använda båda grafikkorten till respektive skärm.

Alternativ två är väl att bara ha en 4k skärm, men det skulle vara väldigt smidigt om man enkelt kan switcha mellan skärmarna för olika ändamål beroende på hur krävande spel man spelar.
När jag bara använder Windows så vill jag använda 4k skärmen och när jag spelar vill jag använda 1440p och SLI för att få ut 144hz.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

> Kan datorn hantera detta ?
Ja

>går det att bara att ställa in enkelt i Windows 10 om man vill använda båda grafikkorten till respektive skärm.
Ja

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du ibland vill använda ett grafikkort för respektive skärm? Ser inte riktigt poängen med det. Det är väl bara ha SLI igång och skärmarna kopplade till översta grafikkortet. 980TI SLI borde kunna hantera det rätt bra.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra korten i SLI hela tiden och ha båda skärmarna kopplade mot dem?
Nvidia har något kallat SLI Focus, vilket gör att endast ena av skärmarna får full SLI acceleration (i ditt fall 4k skärmen).

Permalänk
Medlem

När du vill spela på 144hz skärmen ändrar du den skärmen till primärskärm istället för 4k skärmen, om jag inte minns fel startas spel automatiskt på primärskärmen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Som folk nämner, varför inte ha sli aktiverat hela tiden?

Jag har 2 st 780 TI i SLI, och 4 full HD skärmar kopplade (60hz).
Spelar vanligtvis bara på 1 skärm, men jag kopplar ej bort dem andra skärmarna för det (för det gör ingen skillnad, SLI Focus som är nämnt tidigare).

Alla skärmar är kopplade till det översta grafikkortet i min burk.
Du behöver inte koppla en skärm till varje grafikkort, då SLI gör att dina graikkort jobbar som "en" GPU.
(Om jag mins rätt så är det rekommenderat att ha dem i samma grafikkort, även om du kör SLI).

Är bara ändra "primärskärm" så är det klart sedan.