Telia och Ericsson tar första 5G-nätet till Sverige 2018

Permalänk
Melding Plague

Telia och Ericsson tar första 5G-nätet till Sverige 2018

Sverige behöver trots allt inte vänta till 2020 på det första 5G-nätet. Det framgår i ett gemensamt pressmeddelande från de svenska telekomjättarna Telia och Ericsson.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens få 4g överallt i centrala malmö....

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska bli intressant att se vilken teknik som dyker in i bilar med 5G.

Permalänk
Medlem

Stöder dagens telefoner 5G? Eller kvittar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Det ska bli intressant att se vilken teknik som dyker in i bilar med 5G.

Mer och mer teknik i bilarna är i min mening inte bara bra. Hela tiden pratas det om att det ska vara förbjudet att prata i telefonen eller skicka SMS från bilen och det är helt rätt men samtidigt så sätts det in mer och mer teknik som föraren ska hålla koll på och integrera med under körning. Fler och fler blir lampor och skärmar i bilarna så även om bilarna är smartare med autobroms och linjeföljning så tror jag vi kommer se andra problem.
Även om man pratar i handsfree i telefonen så tappar iallafall jag en viss del av koncentrationen på körningen och värre kommer det säkert att bli med 5G och uppkoppling överallt med mer skärmar och funktioner.

Att trafiken kommer bli bättre när alla bilarna är självkörande är säkert rätt men det är lååååååång väg dit. Vi lever i ett land där fortfarande många människor åker runt i en Volvo 245 -78 utan vare sig autobroms eller någon annan extrautrustning än radio, varvräknare och taklucka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag kan inte ens få 4g överallt i centrala malmö....

Ibland är det inte ens 3G i Västerås kan väl tilläggas så när Stockholm har 7G så har vi kanske fullt 5G.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Får hoppas på 5G!

Ja som många sagt innan 4 G fungerar ju knappt fortfarande ! Min mottagning hemma i lägenheten i centrala Västerås. Knappt så jag kommer upp i någon hastighet varken D/U så. Men får hoppas att dem löst problemen i 4G med 5G annars är det väl ganska onödigt att skaffa 5G.

Och då har jag bytt SIM-kort & telefon redan. Enda slutsatsen är att de inte håller tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Ja som många sagt innan 4 G fungerar ju knappt fortfarande ! Min mottagning hemma i lägenheten i centrala Västerås. Knappt så jag kommer upp i någon hastighet varken D/U så. Men får hoppas att dem löst problemen i 4G med 5G annars är det väl ganska onödigt att skaffa 5G.

Och då har jag bytt SIM-kort & telefon redan. Enda slutsatsen är att de inte håller tyvärr.

Gissningsvis är det lite såsom artikeln här också nämner; 4G är inte "viktigt". 3G fungerar gott och väl att surfa på så efterfrågan är väl måttlig. Ska 5G stå som stomme för internet of things samt självkörande bilar så kan utvecklingen av det nätet möjligtvis gå lite fortare och ha mer omfattande täckning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stefflo:

Mer och mer teknik i bilarna är i min mening inte bara bra. Hela tiden pratas det om att det ska vara förbjudet att prata i telefonen eller skicka SMS från bilen och det är helt rätt men samtidigt så sätts det in mer och mer teknik som föraren ska hålla koll på och integrera med under körning. Fler och fler blir lampor och skärmar i bilarna så även om bilarna är smartare med autobroms och linjeföljning så tror jag vi kommer se andra problem.
Även om man pratar i handsfree i telefonen så tappar iallafall jag en viss del av koncentrationen på körningen och värre kommer det säkert att bli med 5G och uppkoppling överallt med mer skärmar och funktioner.

Att trafiken kommer bli bättre när alla bilarna är självkörande är säkert rätt men det är lååååååång väg dit. Vi lever i ett land där fortfarande många människor åker runt i en Volvo 245 -78 utan vare sig autobroms eller någon annan extrautrustning än radio, varvräknare och taklucka.

Fast det är ju just i de allra nyaste bilarna med semi-automativ körning som denna drös med teknik oftast installeras.

Jag tycker dessutom att du underskattar hur jäkla långt vi redan har kommit med automatisk körning, man kan redan låta sin bil köra automatiskt i köer och på motorvägen helt lagligt (Med uppsyn förstås).
Jag skulle vilja påstå att en förare som leker lite med elektroniken i bilen och låter bilen auto-köra på motorvägen år 2016 är en säkrare förare än många andra som har "full fokus" på trafiken och kör en Volvo 245.

On topic: Trevligt antar jag men som vanligt är det ju de förannade data-capsen som måste bort

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Ja som många sagt innan 4 G fungerar ju knappt fortfarande ! Min mottagning hemma i lägenheten i centrala Västerås. Knappt så jag kommer upp i någon hastighet varken D/U så. Men får hoppas att dem löst problemen i 4G med 5G annars är det väl ganska onödigt att skaffa 5G.

Och då har jag bytt SIM-kort & telefon redan. Enda slutsatsen är att de inte håller tyvärr.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/581927_1270607549622286_6507865296826761108_n.jpg?oh=c145373ed661026744e70b1889b0faca&oe=5700DF78

Nyare och moderna byggnader brukar ha problem med dåliga signaler. Sen varför har det någon betydelse vad för signal du har i hemmet? Varför använder man mobilt bredband i hemmet?

Permalänk
Avstängd

Drömmen om att släppa ratten under den 6timmar långa bilresan för en runda fia med knuff! jo man tackar.

För övrigt sitter jag här med 1pinne 4g och masten är lokaliserad 300meter ifrån där jag är. Samma i lägenheten som ligger ca 400meter ifrån närmaste mast. Är ju sällan de fungerar 100%.

Helt ärligt så har jag inget emot om de skulle stärka så att 4g fungerar överallt i landet innan de kommer med 5g. Även om jag måste vänta ytterligare 2år på 5g. Att streama 4k video när man är i stan är ju lite meninglöst imo. De är ju när man är ute på vift då man vill att de ska fungera, annars använder man WIFI? eller fibernätverket? vem fan använder mobilt bredband hemma?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Oavsett vem som blir först kommer 5G få en mer betydelsefull roll än föregående generationer. Förutom att klara konsumenters höga krav, som strömning av video i 4K/UHD, väntas tekniken spela en avgörande roll för en framtid av självkörande bilar, distansoperationer av patienter och Internet of Things eller sakernas internet där varje liten pryl på sikt ska vara uppkopplad mot nätet.

Skynet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Att streama 4k video när man är i stan är ju lite meninglöst imo. De är ju när man är ute på vift då man vill att de ska fungera, annars använder man WIFI? eller fibernätverket? vem fan använder mobilt bredband hemma?

Varför är 4K på stan meningslöst? På samma sätt som att vi tyckte att Full HD var onödigt i mobiltelefoner så kommer en förskjutning så småningom ske där vi har 4K i varje mobil och 8K i tvn hemma.

Och att använda mobilt bredband hemma... Att använda mobilen hemma var det ingen som gjorde för 15 år sen. Då hade man en fast telefon. Men den fasta telefonen är ju sällsynt nu, och på samma sätt kanske en fast anslutning hemma blir sällsynt eftersom det är smidigare att bara ha ett abonnemang (som du dessutom alltid har med dig).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Mer och mer teknik i bilarna är i min mening inte bara bra. Hela tiden pratas det om att det ska vara förbjudet att prata i telefonen eller skicka SMS från bilen och det är helt rätt men samtidigt så sätts det in mer och mer teknik som föraren ska hålla koll på och integrera med under körning. Fler och fler blir lampor och skärmar i bilarna så även om bilarna är smartare med autobroms och linjeföljning så tror jag vi kommer se andra problem.
Även om man pratar i handsfree i telefonen så tappar iallafall jag en viss del av koncentrationen på körningen och värre kommer det säkert att bli med 5G och uppkoppling överallt med mer skärmar och funktioner.

Att trafiken kommer bli bättre när alla bilarna är självkörande är säkert rätt men det är lååååååång väg dit. Vi lever i ett land där fortfarande många människor åker runt i en Volvo 245 -78 utan vare sig autobroms eller någon annan extrautrustning än radio, varvräknare och taklucka.

Jag tror problemet ligger i hur folk ser på sitt ansvar i bilen, bara för att det finns knappar och skärmar så betyder det inte att det är okej att pilla med det. Det som möjligen kan sno ens uppmärksamhet är väl navigering men där finns det även röst som hjälpmedel. Människor blir för avslappnade i bilen och det är inte teknikens fel. Tycker inte man ska föra något som helst telefonsamtal när man kör, handsfree eller annat. Jag vet inte riktigt vilken teknik du pratar om som kräver så mycket uppmärksamhet.

Självkörande bilar hindras inte av tekniknivån just nu utan juridik, självkörande bilar har redan visats upp och har körts många mil i tät trafik. Klart det finns gamla bilar i trafik, det ska inte hindra utveckling för det, eller vad vill du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Stöder dagens telefoner 5G? Eller kvittar det?

Nej. Jag tror inte tillverkarna lägger speciellt mycket krut på att få med 5G stöd i dagens telefoner när det kommer finnas tillgängligt i ett fåtal städer först om 2 år.
Dom tycker givetvis att du ska köpa en ny telefon när det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtidigt så måste man gå ut på gården för att ens kunna ringa där min mamma bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Ja som många sagt innan 4 G fungerar ju knappt fortfarande ! Min mottagning hemma i lägenheten i centrala Västerås. Knappt så jag kommer upp i någon hastighet varken D/U så. Men får hoppas att dem löst problemen i 4G med 5G annars är det väl ganska onödigt att skaffa 5G.

Och då har jag bytt SIM-kort & telefon redan. Enda slutsatsen är att de inte håller tyvärr.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/581927_1270607549622286_6507865296826761108_n.jpg?oh=c145373ed661026744e70b1889b0faca&oe=5700DF78

Kanske är din operatör som har dålig 4G där du bor. Här där jag bor så får jag väldigt bra täckning på 4G och det är väldigt sällan jag inte får 4G med min operatör, som är Tele2 och då åker jag runt i landet en del. LTE = 4G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag kan inte ens få 4g överallt i centrala malmö....

Vad har du för leverantör? Med tele2 får jag det överallt förutom på orkanen av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Nyare och moderna byggnader brukar ha problem med dåliga signaler. Sen varför har det någon betydelse vad för signal du har i hemmet? Varför använder man mobilt bredband i hemmet?

Byggnaden är från 1993 så är nog inte de, Jag använder inte mobil bredband hemma men det är samma sak när jag är nere på stan eller vart jag nu en är det är då det blir ett problem för då blir mottagning ännu sämre. Men ändå tänker man att man borde kunna ha full mottagning det är liksom ingen tradeoff att få halvtaskig mottagning bara för det är 4G man skall väl kunna ha fullt speciellt när operatören själva hävdar på att dem har bäst 4G nät i norden och man inte lever upp till de då blir man lite besviken. Speciellt efter man bytt både telefon och SIM-Kort.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det finns behov för 5G för Iot och självkörande bilar mm. Men kan man inte fixa så att man har lika bra 4g täckning som 2g först? Det spelar ändå ingne roll hur snabbt 5g blir så länge vi har feta data caps.

Att facebook laddas 2ms snabbare på 5g än 4g skiter jag fullständigt i.

Permalänk
Medlem

Ja tillverkare skiftar inrikting snabbt det är ett som är säkert. Ericsson sa för något år sedan att de minsan inte skulle satsa på att ligga bland de första med 5g. De skulle låta marknaden mogna lite tror ja de sa.
Tydligen är marknaden 2018 mogen

Något ja personerligen tror är ett bra val av Ericsson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kanske är din operatör som har dålig 4G där du bor. Här där jag bor så får jag väldigt bra täckning på 4G och det är väldigt sällan jag inte får 4G med min operatör, som är Tele2 och då åker jag runt i landet en del. LTE = 4G
http://i.imgur.com/l1L9Fca.png

Jag har också Tele2 och jag har varit i kontakt med dem i snart 6 månader utan att få problemet löst. Dem har täckning i Västerås säger dem, Men när man bytt och de fortfarande inte fungerar då blir man lite paff, Kan ju inte vara så att man fått två defekta mobiler. Sannolikheten borde vara väldigt liten för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Jag har också Tele2 och jag har varit i kontakt med dem i snart 6 månader utan att få problemet löst. Dem har täckning i Västerås säger dem, Men när man bytt och de fortfarande inte fungerar då blir man lite paff, Kan ju inte vara så att man fått två defekta mobiler. Sannolikheten borde vara väldigt liten för de.

Kan vara så att din telefon har en dålig radio (mottagare), har du testat med någon annan telefon, på samma ställe med Tele2? När jag gick på kollo, på ett ställe som heter Högås, som ligger på ett ställe som har dålig mottagning överhuvudtaget så märker man att det spelar roll på vad för telefon man har, fastän man har samma operatör. Jag hade t.ex. bättre mottagning än vissa vänner, och då hade dom andra telefoner, så som Sony och iPhone

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Mer och mer teknik i bilarna är i min mening inte bara bra. Hela tiden pratas det om att det ska vara förbjudet att prata i telefonen eller skicka SMS från bilen och det är helt rätt men samtidigt så sätts det in mer och mer teknik som föraren ska hålla koll på och integrera med under körning. Fler och fler blir lampor och skärmar i bilarna så även om bilarna är smartare med autobroms och linjeföljning så tror jag vi kommer se andra problem.
Även om man pratar i handsfree i telefonen så tappar iallafall jag en viss del av koncentrationen på körningen och värre kommer det säkert att bli med 5G och uppkoppling överallt med mer skärmar och funktioner.

Att trafiken kommer bli bättre när alla bilarna är självkörande är säkert rätt men det är lååååååång väg dit. Vi lever i ett land där fortfarande många människor åker runt i en Volvo 245 -78 utan vare sig autobroms eller någon annan extrautrustning än radio, varvräknare och taklucka.

Skrivet av Shimonu:

Jag tror problemet ligger i hur folk ser på sitt ansvar i bilen, bara för att det finns knappar och skärmar så betyder det inte att det är okej att pilla med det. Det som möjligen kan sno ens uppmärksamhet är väl navigering men där finns det även röst som hjälpmedel. Människor blir för avslappnade i bilen och det är inte teknikens fel. Tycker inte man ska föra något som helst telefonsamtal när man kör, handsfree eller annat. Jag vet inte riktigt vilken teknik du pratar om som kräver så mycket uppmärksamhet.

Självkörande bilar hindras inte av tekniknivån just nu utan juridik, självkörande bilar har redan visats upp och har körts många mil i tät trafik. Klart det finns gamla bilar i trafik, det ska inte hindra utveckling för det, eller vad vill du säga?

Personligen har jag svårt att se skillnad på att prata med medpassagerare och prata i handsfree. Det var länge sedan mobiltelefon i bil var så nytt och spännande att det tog uppmärksamhet i anspråk... Har man svårt att kommunicera multipelt med omgivningen, oavsett oralt eller med signaler, så har man inte i trafiken att göra i första hand.

OT: Totalt meningslöst med snabbare mobilnät sålänge datacap existerar.

Permalänk
Medlem

Dagen stora begränsning i användandet av mobilnätet är inte hastigheten utan databegränsningen. Satsa på ett nät som klarar högre belastning istället!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Både med Hallon o Telia har jag länge fått utmärkt 4G mottagning ute i de Småländska skogarna. Vårt ADSL är så kasst att ja kör över mobilnätet istället, får 20mbit ner kontra ADSL som pendlar mellan 0 - 6mbit. Ja de dör då o då. Går oftast o spela på med bra ping, kan hacka (nått paket som tappas) till ibland men imponerande 35ms enligt Dota är bra.

Blir det bättre än dehär blir jag nöjd, jag som tidigare vart mer en kabelkramare.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

i call bullshit on this one, detta är bara PR

tittar man tillbaka när Telia gick ut med "NU har vi 4g" så var det bara en lögn. i malmö stockholm och göteborg hade telia fullskalig 4g och i rästen av sverige körde man med sämsta LTE bandet även kallat 3g+ med max hastighet på 32mbit så telia körde med alltså inte 4g med hastigheter upp mot 100mbit utan 3g+

Efter första året och andra året så hade "jätten" telia en tredjedels så stort 4g nät som dem "små" telenor och tele2
Tittar man även idag så kommer telia fortfarande inte ikapp tele2 och telenor som har gemensamt dett största 4g nätet i sverige
och gemensamt menar jag att tele2 och telenor har ett avtal där dem delar varandras master och bygger ut det tillsamans

har riktigt svårt att tro att jätten telia som lever kvar på adsl tiden kommer lyckas och lyckas dem så är dem 1-2 år efter alla andra aktörer

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt behovet av 5G sålänge det är så löjligt låga datacaps.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Ser inte riktigt behovet av 5G sålänge det är så löjligt låga datacaps.

Eller hur. Jag bor ute i skogen (3 mil från Linköping) och har superstabilt 4G med ca. 30mbit upp/8mbit ner, fiber skulle ha kostat 65k+, det enda jag stör mig på är cappen på 4G, de borde kunna släppa på den något, eller att fler operatörer tillåter strypt surf efter cap.

Permalänk

4G är ju fortfarande ganska så långsamt i Sverige med max hastigheten 100Mbit men man har tur om man får ungefär hälften av den hastigheten för det mesta av tiden.