Crytek satsar på virtuell verklighet i akademin med VR First

Permalänk
Melding Plague

Crytek satsar på virtuell verklighet i akademin med VR First

Spelutvecklaren Crytek har efter en tids svårigheter kommit på fötter igen, och VR har fått mycket fokus. Nu meddelar företaget ett nytt initiativ där spelmotorn Cryengine blir gratis för akademiskt syfte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter mycket intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd

Man hör mycket prat om CryEngine, Unity och Unreal Engine.

Men inte lika mycket om id Tech 4 och id Tech 5. Detta trots att id Tech 4 är open source.
Är det för att id Software bara säger "hej vi har en spelmotor" medan andra företag med motorer mer satsar på försäljning, marknadsföring, community, dokumentation, support, och bytta verktyg och integrering?

Sen finns det en rysk spelmotor vid namn Unigine som verkar extremt kompetent och ligga i teknisk framkant. Men den hör man inte så mycket om heller. Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man hör mycket prat om CryEngine, Unity och Unreal Engine.

Men inte lika mycket om id Tech 4 och id Tech 5. Detta trots att id Tech 4 är open source.
Är det för att id Software bara säger "hej vi har en spelmotor" medan andra företag med motorer mer satsar på försäljning, marknadsföring, community, dokumentation, support, och bytta verktyg och integrering?

Sen finns det en rysk spelmotor vid namn Unigine som verkar extremt kompetent och ligga i teknisk framkant. Men den hör man inte så mycket om heller. Varför då?

Angående Unigine har jag hört att betalningsmodellen inte är så tilltalande för mindre spelskapare och de större har oftast egen motor. Unity och Unreal Engine producerar ju spel i mängder då de har modeller som tilltalar mindre utvecklare också. CryEngine har väl också varit lite svårjobbad som jag förstått det.

Håller dock med om att det hörs väldigt lite om Bethesdas tekniker förutom vid specifika spelsläpp (Fallout, Elder Scrolls) och subgenren ID-Tech har jag inte tänkt på sen Rage tror jag..

EDIT: Sen är multiplattformskompatibilitet något eftersträvansvärt idag, vet inte var Unigine ligger där..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@rektor: Angående Id Tech 4 så beror det till stor del på att den motorn inte var särskilt väl lämpad för så många olika typer av spel, trots att den licensierades var det inte många som hoppade på tåget. Den har inte varit särskilt välanvänd efter att den blev open source heller.

Id Tech 5 började användas först efter att de blev en del av Zenimax, och därefter används den enbart internt. Det har varit ett gäng Zenimax-spel som använder den, utöver Rage så The Evil Within och några till. Samma sak lär väl gälla för Id Tech 6.

Angående Unigine så har jag inte läst några uttalanden från utvecklare om den. Jag skulle kunna gissa mig till att dess utvecklarverktyg och subsystem inte är i närheten så mogna som de i Unreal Engine, eller lättanvända som Unity. När Unreal Engine, Unity och Cryengine finns gratis tillgängliga för studenter och är mogna som spelmotorer finns det få argument för att ge sig på en inte lika mogen spelmotor, hur tekniskt kompetent den än må vara.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas