Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd, Asus ux305ua vs ux303ub!

Permalänk
Medlem

Köpråd, Asus ux305ua vs ux303ub!

Hej!

Jag är ute efter en laptop, närmare bestämt en Asus zenbook men jag kan inte riktigt bestämma mig för modell och konfiguration. Det jag jag skulle behöva lite råd med är följande:

Skylake processor vill jag ha men då är frågan om man skall köra på i5an eller om det lönar sig att lägga på några kronor för i7an.

Nästa fråga gäller om man skall ta en ux303ub eller ux305ua? Ända igentliga skillnaden på pappret är att 305 är utan dedikerad grafik och i ett annat chassi med allt vad det innebär.

Då är frågan om ett 940m kommer tillföra något till mig eller om jag lika gärna kan skita i den och dra nytta av en något svalare dator och längre batteritid?

Hur skiljer sig "lådorna" åt i kvalitet och känsla? Någon som har klämt på båda och jämfört skärm, tangentbord och musplatta osv?

Jag vill ha datorn med 256mb ssd och med FHD skärm utan pek.

Datorn kommer främst att användas till surf, studier, streams, filmer, dvs inget krävande men vill ända att allt skall gå rappt och jag vill att det skall göra det ett par år framöver också. Spela kommer jag med stor sannolikhet inte att göra med datorn då jag är allt för kräsen för att göra det på en ultrabook är.

Permalänk
Medlem

Köpråd bärbar dator och processor.

Jag funderar också på att köpa en Asus Zenbook. En jag hittat billigt är på webbhallen; UX305CA-FC043T 13,3" FHD Intel m3-6Y30 / 8GB / 256GB SSD / Win 10 (Fyndvara - Klass 1) - 7629 kr/st. Allt verkar bra, särskilt batteritid 10 h och vikt 1,3 kg, men jag undrar om processorn är ok? Jag ska inte spela utan jobba med den. Men det kan hända att flera saker är öppna samtidigt och då undrar jag om den blir seg? Jag undrar också om jag kan använda en TV som skärm?
Men här lät det som att det skulle gå att välja vilken processor och även andra komponenter man vill ha. Det har jag aldrig hört förut. Går det välja och i så fall, blir det dyrt? Det låter ju riktigt bra.
Jag behöver den fort, helst imorgon, så jag skulle vara jävligt tacksam om jag hann få svar ikväll....
Eller om någon har ett annat förslag.
Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra på det här, men jag måste jobba med den ganska mycket och vill gärna att det känns bra och gärna lite lyxigt, men jag kan inte betala så mycket. Helst runt det priset jag fick på den här, men om det är något som känns riktigt bra så kan jag sträcka mig till 10.000:-.
Coola bananer... och tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och skriver det här på en UX303UB och jag är nöjd med den. Tangenterna är tydligt åtskilda med mellanrum och "jäser" inte ihop för fingertopparna. De har ett tydligt anslag och är inte svampiga. De har gärna fått vara lite mer inåtbuktande men det fungerar ändå. Tangentbelysningen fungerar bra.

Pekplattan ger bra med svängrum och är lätt att jobba med. Det som inte är bra är pekplattans fysiska knappar som är för tröga och låter högt. Men jag använder nästan aldrig dessa.

Skärmen är helt ok. Inget särskilt att anmärka på. Jag har Full HD-varianten utan pek. Jag har inte sett pek-skärmen men den ska tydligen ha väldigt dålig färgåtergivning.

6500U och 6200U har väl nästan samma prestanda. Det är nog skillnad då belastningen är hög men i vanligt desktop-arbete kan det ju knappast märkas. GeForce 940M gör skillnad, om man är i behov av det.

UX303UB har uppgraderbart minne från 8 till 12 GB till skillnad från UX305UA. Kan ju vara värt att nämna.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Brig TSD. Jag ska kolla på den.
Ha det gott.

Permalänk
Medlem

Det kliade i fingrarna och nu sitter jag här med min UX303UB och är supernöjd. Det blev en i7:a med FHD! Var och klämde på den hör och en variant av 305:an men jag tycket nästan att 303:an kändes lite trevligare, min högst subjektiva åsikt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har ni valt den med matt eller blank yta på skärmen, varför valde ni som ni gjorde och är ni nöjda?
Är det nån som vet om valet mellan i5 och i7 gör mycket för spelprestandan om man köper 303'an?